LIVE onsdag 14.00 Xiaomi presenterar Mi 10T-serien
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Se Henry Cavill bygga dator
Lite morgonnörderi

Det är något stimulerande en dator bli hopbyggd. Förutom när The Verge gör det. Henry Cavill verkar ha haft lite tid över nu när Witcher-inspelningarna har pausats och har släppt en video på sin Instagram där han bygger ihop en rackabajsare till datamaskin och får folk världen över att tvivla på sin sexualitet. Visa det här inlägget på Instagram This kind of material isnx27t for everyone....viewer discretion is advised. You may see a lot of parts that you havenx27t seen before. #PC #AllTheParts #AllNightLong Ett inlägg delat av Henry Cavill (@henrycavill) 16 Jul 2020 kl. 5:21 PDT Tumnagel
54.8°
+
André Stray
0

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Preem testar att fånga upp koldioxid-utsläpp i Lysekil
Vill göra sin verksamhet lite miljövänligare

Det svenska oljebolaget Preem drar idag igång vad som kommer att bli Sveriges första testanläggning för att fånga upp och lagra koldioxid som deras raffinaderi i Lysekil släpper ut. Projektet går under namnet "Preem CCS" (Carbon Capture and Storage) och förutom Preem själva är även Aker Solutions, Chalmers tekniska högskola, Equinor och norska forskningsinstitutet SINTEF inblandade i projektet. Svenska Energimyndigheten och norska forsknings- och utvecklingsprogrammet CLIMIT bidrar med finansiering skriver Preem i ett pressmeddelande. Det handlar om ett försök som förhoppningsvis kan leda till att Preem bygger en större CCS-anläggning. En sådan hoppas man i så fall kunna ha i drift till 2025 och man siktar på att anläggningen ska kunna minska utsläppen från Preems raffinaderi i Lysekil med 500 000 ton om året, en fjärdedel av den koldioxid raffinaderiet släpper ut varje år. Här nedan hittas ett klipp där YouTube-kanalen "Freethink" snackar lite mer om hur CCS fungerar. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

U.S. Space Force får sitt första offensiva vapen
Amerikanska rymdförsvaret får en satellitstörare

Det nybildade amerikanska rymdförsvaret U.S. Space Force har nu fått sitt första offensiva vapen rapporterar Interesting Engineering. Det ska handla om ett system som har möjlighet att störa ut kommunikationen med satelliter så att dessa blir obrukbara för kommunikation med jorden. Systemet kallas för Counter Communications Systems (CCS) och har varit under utveckling av det amerikanska försvaret sedan 2004. I dagsläget är man uppe på version 10.2 av systemet och detta har nu levererats till 4th Space Control Squadron i U.S. Space Force. Exakt hur systemet fungerar är en välbevarad hemlighet men det går att montera både på mobila ramper och på flygplan. I tweeten nedan kan ni kolla in hur en mobil variant av systemet kan se ut. U.S. Space Force säger själva om den senaste versionen av CCS: "The Counter Communications System is a transportable satellite communications system that provides a ground-based capability to reversibly deny adversary satellite communications. CCS has had incremental upgrades since the early 2000’s, which have incorporated new techniques, frequency bands, technology refreshes, and lessons learned from previous block upgrades. This specific upgrade includes new software capabilities to counter new adversary targets and threats." Fördelen med CCS framför att till exempel helt enkelt skjuta ned fientliga kommunikationssatelliter är bland annat att det är rätt komplicerat att skjuta ned satelliter. Förutom det så riskerar delar av nedskjutna satelliter att kollidera med andra satelliter och även förstöra dessa. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterade Volkswagen Transporter med eldrift
Tack vare ABT

Det tyska tuning- och stylingföretaget ABT Sportsline har tidigare samarbetat med Volkswagen och byggt en eldriven version av modellen Transporter kallad e-Transporter. Förra året fick Transporter sig en facelift och nu presenterar ABT den nya bilen i eldrivet utförande. Bilen som heter ABT e-Transporter 6.1 går att få som skåp med lång hjulbas, Kombi eller Caravelle. Under skalet har man placerat en elmotor på 113 hästar och 200 newtonmeter som får sin kraft från ett batteripack på 32,5 kWh. Räckvidden anges till 13,8 mil enligt WLTP vilket kanske inte låter jätteimponerande men det är som det är. Föregångaren tog sig bara 11,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta omkring 5,5 timmar via en laddbox på 7,2 kW. Det ska gå att snabbladda och kör man via en CCS-station med 50 kW tar det 45 minuter att gå från 0-80 procent. Max lastvikt anges till mellan 977 och 1096 kilo och i versionen med störst utrymme ska man få in upp till 6,7 kubik med grejer. Kör man hellre människor än saker väljer man Caravelle som sväljer upp till nio stycken personer. Bilen går att beställa via utvalda Volkswagen Transportbilar-ställen och ABT e-Line-ställen. Priset i Tyskland börjar på 44.990 euro för skåpet, 49.623 euro för Kombi och 56.475 euro för Caravelle. Här i Sverige kostar pre-facelift från 529.900 kronor, priser för den faceliftade versionen har inte släppts än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Mercedes GLE laddhybrid kostar från 735.000 kronor
Klarar 9,9 mil på el

I början av september berättade Mercedes att modellen GLE skulle dyka upp som laddhybrid. Nu får vi reda på vad versionen med det hyfsat långa namnet Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC kostar och priset börjar på 735.000 kronor. Bilen har ett batteripack på 23,4 kWh och ska enligt WLTP kunna ta sig på bara el upp till 9,9 mil. På tillvalslistan finns CCS-kontakt som gör att man kan ladda med både växelström och likström. Max laddkapacitet på likström är 60 kW och kör man med det kan man få från 20 till 80 procents laddning på 20 minuter. Under skalet finns en dieselfyra på 194 hästar och en elmotor på 136. Den sammanlagda effekten anges till 320 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul. Förbrukningen anges till 0,7 till 1,1 l/100 km och 18 till 28 gram per kilometer i CO2-utsläpp. Förbrukningen vid ren eldrift ligger på 30,8 till 37,3 kWh/100 km. 0-100 går på 6,8 sekunder. Toppfarten på el är 160 km/h, annars gäller 210. Skatten kostar från 853 kronor per år och förmånsvärdet börjar på runt 4.339 kronor per månad netto. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Uniti 1
Prislappen blir 224.000 kronor

Den svenska, eller numera svensk-engelska, bilen Uniti 1 är äntligen på gång på riktigt. Bilen har gått att förboka tidigare men nu öppnar man upp för beställningar på riktigt. Prislappen blir alltså 224.000 kronor och med 56.000 kronors miljöbonus blir kostnaden i slutändan 168.000 kronor. Det är dock med det lilla batteriet och utan en del utrustning som man kanske förväntar sig i en bil i dag. Bilen är tänkt för stan och har plats för tre personer. Föraren sitter ensam i mitten och det borde alltså ge en rätt skön övervy. Två personer till kan sitta bakom. Utsidan är helt klart annorlunda och beskrivs av Uniti själva som graciös, jag har inte riktigt bestämt mig. Vad tycker ni? Tre färger kommer att gå att få, scandium-metallic", grafit och titanium. På insidan finns det alltså plats för tre personer och placeringen av de tre sätena ska ge väldigt bra benutrymme, trots att bilen är så liten. Panoramataket är elektrokromatiskt och man kan alltså styra hur mycket ljus man vill ha in i kupén. När bilen parkeras sätts taket i mörkaste läget så att den inte ska bli onödigt varm och en massa AC ska behövas. Antalet fysiska knappar har man försökt hålla till ett minimum och man har försökt få en "smartphone-liknande känsla". Den speciella ratten som fanns i en av prototyperna är borta och ratten är numera rätt normal. I skärmen i mitten ser man räckvidd, hastighet och liknande. Till vänster finns en skärm för navigering och knappar för varningsblinkers, boost och backkamera. Till höger finns en skärm för Spotify etcetera och knappar för back, neutral och drive. Själva systemet bygger på Android Automotive så ett gäng appar som Google Maps, Waze etcetera kommer att kunna köras och man kommer att kunna styra värme och liknande med Google Assistent. Bilen kan uppdateras over-the-air. Bilen låses upp med Uniti-appen i mobilen. Bilen är alltså gjord för stan och har en motor på 68 hästar och ett vrid på 85 Nm. Det är alltså inget fartmonster, men noll till femtio går på 4,1 sekunder, noll till hundra går på 9,9 sekunder och toppfarten är 120 km/h. Två olika batterier finns, ett på 12 kWh och ett på 24 kWh. Med det största får man en räckvidd på 300 km vilket är rätt imponerande. Anledningen till den långa räckvidden trots det rätt lilla batteriet är bland annat att bilen bara väger 600 kilo. Effektiviteten ligger på 8,0 kWh/100 km. Det lilla batteriet har halva räckvidden och är det som ingår för 224.000 kronor. Vill man ha det större batteriet får man betala rätt svettiga 359.000 kronor, för de pengarna får man en Renault Zoe eller Peugeot e-208. Extra kostar också snabbladdning men då får man 80 procent på 17 minuter om man kör 50 kW CCS-laddare. Obs! Pressmeddelandet sa att priset med stora batteriet var 359.000 kronor vilket inte stämde. Man får lägga till 35.000 kronor för det stora batteriet och priset blir alltså 259.000 kronor och inget annat. På tillbehörslistan står saker som inte brukar stå på tillbehörslistan utan vara standard. Här hittar vi A/C, uppvärmt förarsäte och snabbladdning. Räkna alltså med några tusenlappar till. Beställer man nu kommer man att få sin bil någongång i sommar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Mercedes A-Klass som laddhybrid kostar från 399.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

För några veckor sedan skrev vi om att Mercedes A- och B-Klass skulle komma som laddhybrider. Nu drar försäljningen av A-Klass i detta utförande igång och priset för en sådan kommer att börja på 399.900 kronor. Bilen uppfyller dagens krav på miljöbilsbonus och på en laddning ska du komma 7-7,5 mil enligt NEDC. Batteripacket är på 15,6 kWh och som standard har den en Typ 2-kontakt och går att ladda med 3,7 kW. För 3450 kronor extra får man 7,4 kW i laddkapacitet och då kan man ladda från tio procent till fullt på en timme och 45 minuter. Ytterligare tillval är likströmsladdning med CCS-kontakt på upp till 24 kW. Då tar det omkring 25 minuter att ladda från 10-80 procent. Under skalet sitter en rak fyra på 1,3 liter som ger 160 hästar. Den samsas med elmotorn som är på 102 hästar och tillsammans anges effekten till 218 hästar och 450 newtonmeter. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder och toppfarten ligger på 235 km/h. På dragkroken får man hänga max 1600 kilo. Bilen går att beställa nu och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Honda visar vad som finns under skalet på elbilen e
Har ett vattenkylt batteripack på 35.5 kWh

Honda visar nu upp en bild på plattformen som den kommande elbilen e vilar på. Vi får i samband med detta även reda på att den får ett vattenkylt batteripack på 35.5 kWh. Plattformen är helt ny och framtagen för elbilar, och modellen e blir först ut att använda den. Batteripacket är placerat mellan hjulaxlarna och viktfördelningen mellan fram och bak ska vara 50/50. Batteriet kommer att kunna laddas via Type 2 AC-kontakt eller CCS2. Med den senare säger Honda att man ska kunna få 80 procents laddning på 30 minuter. På årets Goodwood Festival of Speed som drar igång den 4 juli kommer en prototyp som är nära produktion att visas upp. Den färdiga bilen väntas presenteras någon gång senare i år. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Skodas första elbil är här
Citigo med ny motor

Förra veckan fick vi reda på att Skodas lilla modell Citigo skulle presenteras med det allra vettigaste motoralternativet för den här biltypen - en elmotor. Nu är den här och den blir faktiskt Skodas första elbil någonsin. Citigo e är namnet och på en laddning ska man kunna ta sig 26,5 mil enligt WLTP-cykeln. Utseendemässigt skiljer sig denna bara genom en igenlagd grill, en lite mjukare frontspoiler och mer aerodynamiska hjul. Laddkontakten är inte helt oväntat placerad där man stoppade in bensinslangen tidigare. Elmotorn är hämtad från Volkswagen e-up! och den ger 82 hästar och ser till att driva framhjulen. Batteripacket är dock större och istället på 36.8 kWh vilket förklarar den längre räckvidden - en e-up! kommer bara 16 mil. Vridet ligger på 210 newtonmeter och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h. Att ladda batteriet upp till 80 procent tar en halvtimme om man använder snabbladdare, via en laddbox på 7,2 kWh tar det istället strax över fyra timmar att nå samma procent. Laddkontakten är av CCS-typ. Tillverkningen av bilen ska dra igång i höst och försäljningen någon gång i början av nästa år. Bilen ska kosta under 20.000 euro. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Ionity öppnar fyra nya laddstationer längs Västkusten
Har laddeffekter på upp till 350 kW

Nu har det dykt upp fyra stycken nya Ionity-stationer för laddning av elbil på Västkusten. Ionity är ett öppet laddnätverk med så kallade HPC-laddare (High Power Charging). Nätverket startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra tyska biltillverkare för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Det finns nu fem stycken stationer i Sverige, den första i Ytterån mellan Åre och Östersund och de fyra nya i Strömstad, Spekeröd, Varberg och Malmö. På stationen ska man kunna ladda med upp till 350 kW vilket innebär att man kan snabbladda en Audi e-tron från 0 till 80 procent på 30 minuter. Circle K är etableringspartner i Sverige och de planerar nu för omkring 30 stycken stationer med i snitt sex stycken laddplatser med CCS-standard på varje station. Näst på tur att få stationer är Mantorp, Örebro, Karlstad och Södertälje. År 2020 ska det finnas 400 stycken Ionity-stationer i Europa. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Kia börjar sälja eldrivna e-Soul
Blir din för 433.900 kronor

I slutet av februari sa Kia att den eldrivna modellen e-Soul skulle börja säljas i april, men så blev det inte. Nu är det dock dags och därmed har vi ett svenskt pris på bilen och det är från 433.900 kronor. Priset är innan avdragen klimatbonus. För slanten får man en elbil med ett batteripack på 64 kWh som vid en full laddning ska räcka för att ta sig upp till 45,2 mil (WLTP). Den blandade förbrukningen anges till 15,7 kWh/100 kilometer. Man kan ladda via likströmsladdare (CCS) och på en timme ska man då kunna ladda från 20 upp till 80 procent. Systemet är vätskekylt så man ska kunna snabbladda flera gånger i rad. Elmotorn ger 204 hästar och ett vrid på 395 newtonmeter. Drivningen sker på framhjulen och 0-100 km/h ska ta 7,6 sekunder. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered blir verklighet
Var väl ingen jätte-överraskning dock

För lite mer än två veckor sedan visade Peugeot upp konceptbilen 508 Peugeot Sport Engineered. En laddhybrid med 400 hästar som såg relativt färdig ut för produktion. I samband med att bilen nu visas upp i Genève bekräftar chefen Jean-Philippe Imparato att den kommer att bli verklighet. När den kommer att presenteras utan koncept-stämpel är dock fortfarande oklart. Itx27s not a slim chance... We ARE going to make it! ?? #GIMSSWISS #Peugeot508Concept https://t.co/1yCcsgm4M6— Jean-Philippe Imparato (@JPImparato) 5 mars 2019 Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Kia Soul EV byter namn till e-Soul
Börjar säljas i april

I november förra året presenterade Kia nya Soul. Elversionen Soul EV var med i gänget och nu är det snart dags för den att komma till Europa. I samband med detta byter bilen även namn till e-Soul, i alla fall i Sverige. Elversionen är också den enda som kommer att säljas i Europa, inga förbränningsmotorer erbjuds. e-Soul kommer med två olika drivlinor - en elmotor på 136 hästar kopplat till ett litiumjonpolymer-batteripack på 39,2 kWh eller 204 hästar och 64 kWh. Det är bara den sistnämnda som kommer att säljas i Sverige. Räckvidden ska enligt WLTP ligga på 45,2 mil och bilen tar sig från 0-100 km/h på 7,6 sekunder. Laddkontakten är av CCS-standard och har man en likströmssnabbladdare på 100 kilowatt ska det ta 42 minuter att ladda batteriet från 20 till 80 procent. Bilen kommer att visas upp i igen i Genève och försäljningen drar igång i april. Tyvärr har vi inte fått några priser än. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida