m

Cyberpunk 2077 fick stor uppdatering
Fixar buggar och optimerar prestandan

Under helgen släppte CD Project RED sin första stora patch för Cyberpunk 2077. Patchen tar spelet till version 1.1 och ska fixa buggar samt optimera prestandan. En komplett lista på allt som den innehåller kan hittas via länken nedan. En grej som sannolikt inte står med på den listan är dock en ny bugg som kan leda till att man inte kan komma längre i spelets handling. Enligt rapporter handlar det om uppdraget Down on the Street som skapat problem för vissa spelare eftersom en av NPC-karaktärerna inte gör det de ska och även om man laddar om spelet så går det ej vidare. På Reddit finns det en lösning för hur man kan fixa det fram till en ny buggrättning löse det. Nästa stora patch, som tar spelet till version 1.2, förväntas dyka upp om några veckor och sägs erbjuda en ännu större samt mer signifikant förbättring. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 började inte utvecklas förrän 2016
Förklarar en del

Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning i utvecklingen av Cyberpunk 2077. Han pratade med 20 nuvarande och före detta CD Projekt RED-anställda för att försöka reda ut hur släppet kunde bli så fel, framför allt då konsolversionerna. Bland annat kom det fram att även om spelet tillkännagavs redan 2012 och fick en trailer 2013 började utvecklingen av spelet inte dra igång på allvar förrän under 2016. Då var det fortfarande inte heller helt klart om spelet skulle spelas ur ett förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Det nämns också att E3-demot från 2018 (klippet ovan) var nästan helt falskt då utvecklaren inte ännu kodat de underliggande spelsystemen och att mycket av det som visades i demot inte fanns i slutprodukten. Utvecklare som Jason talade med sa också att de kände att utvecklingen av demot var ett slöseri med tid, tid som borde ha gått för att utveckla själva spelet. Under E3 2019 blev det klart att spelet skulle släppas den 16 april 2020 något som, enligt rapporten, förvånade många anställda då de internt ansåg att spelet var väldigt långt ifrån redo för släpp. Enligt några anställda så förväntade de sig inte att spelet skulle vara klart förrän 2022 och började internt skapa memes om att spelet skulle bli försenat. Utvecklare pratade också om att de jobbade upp till 13 timmar om dagen fem dagar i veckan. En av dem som Jason pratade med sa att han hade vänner som förlorade sina familjer på grund av dessa enorma övertidstimmarna. En utvecklare sa också att när de sa till sin gruppledare att de inte ville jobba övertid, vilket chefen hade sagt var ok. Men att han då fick svaret att det var ok att inte jobba övertid men att någon av hans kollegor då måste jobba ännu mer för att kompensera för denna "förlorade" tid. Kort efter denna artikel publicerades kom studiochefen för CD Project RED, Adam Badowski, ut med ett längre inlägg på Twitter där han bemötte några av punkterna. Bland annat att spelets E3-demo inte alls innehöll några falskheter dock nämnde han inget om de galna arbetstimmarna. Tumnagel
20.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020
2019
2018
2017

Singelplayerkampanjen för Gwent försenas
Kommer först nästa år

Den första kampanjen till kortspelet Gwent, baserat på The Witcher-universumet, skulle egentligen släppas nu under 2017. Men CD Project Red meddelar att den istället släpps 2018. Singelplayerkampanjen som fått namnen Thronebreaker kommer att erbjuda ett äventyr på 15 timmar där berättelsen främst baseras på handlingarna i novellerna och inte spelen. Tumnagel
37.7°
+
Emmy Zettergren
0

Det lär inte blir något The Witcher 4
Fast CD Projekt utesluter inte fler spel i samma värld

Den populära spelserien The Witcher lär inte få en tredje uppföljare. Med andra ord verkar resan vara slut för huvudpersonen Geralt då utvecklarna CD Project Red meddelar att de anser serien avslutad. Däremot utesluter de inte att fler spel kan komma baserade på samma spelvärld. Fullt fokus ligger nu på det kommande spelet Cyberpunk 2077 som ska bli mycket större än The Witcher 3. När det släpps är ännu oklart. Tumnagel
38.2°
+
Emmy Zettergren
0

The Witcher började som ett textbaserat SMS-spel
Dokumentär om spelet berättar dess historia

Den framgångsrika spelserien The Witcher firar tio år i år. CD Project Red har redan själva släppt en mysig trailer för att hedra serien. Men nu finns det även en dokumentär att spana in där en massa fakta om The Witchers utveckling presenteras. Filmen är producerad av den polska spelsajten arhn.eu och bland annat får vi veta att den första versionen av The Witcher var ett textbaserat äventyr som spelades via SMS. Den två timmar långa dokumentären kan ni se ovan. Tumnagel
39.5°
+
Emmy Zettergren
0

The Witcher-serien fyller tio år i år
Tut i luren!

I hela tio år har The Witcher-serien underhållit oss. Det firar utvecklarna CD Project Red med en mysig video, som ni kan se ovan, där de tackar sina fans. Totalt har det släppts tre spel i serien. Det första anlände 26 oktober 2007. Uppföljaren The Witcher 2: Assassins of Kings släpptes sedan i maj 2011 medan det tredje spelet, The Witcher 3: Wild Hunt, anlände i maj 2015. Det har även bekräftats att Netflix producerar en serie baserad på spelserien. Nedan kan man beskåda en två timmar lång panel från den förra veckans PAX-mässa där utvecklarna pratar om spelseriens historia. Tumnagel
45.0°
+
Emmy Zettergren
0
2016

CD Project Red visar upp jobbet med Blood and Wine
Den kommande The Witcher 3-expansionen

Som bekant släpps nästa expansion till The Witcher 3, Blood and Wine, den 31 maj och i den här filmen får vi se när utvecklarna CD Project Red pratar om Geraltx27s sista uppdrag och den nya platsen Toussaint. Tumnagel
39.3°
+
Emmy Zettergren
0

Här är omslaget för The Witcher 3: Blood and Wine
Ryktas om att expansionen släpps i början av juni

Nu har CD Project Red presenterat omslagsbilden till den kommande The Witcher 3-expansionen Blood and Wine och som ni kan se är det huvudpersonen Gerard som är i fokus där han sitter med ett svärd i knät och har någon sorts demon bakom sig. Ursprungligen var det tänkt att expansionen skulle anlända någon gång mellan januari och mars men sedan förlängdes lanseringsfönstret till juni. Under gårdagen började också 7 juni florera på nätet som ett möjligt lanseringsdatum men under dagen i dag har det konstaterats att det är en placeholder och inget datum ska enligt utvecklarna vara satt ännu. Expansionen lär dock vara värd att vänta på då den är dubbelt så stor som höstens expansion och erbjuder ungefär 20 timmars speltid. Tumnagel
49.5°
+
Emmy Zettergren
0

GDC2016 Satoru Iwata hyllades på Game Developers Choice Awards
"In my heart, I am a gamer"

The Game Developers Choice Awards anordnades i går under Games Deleoper Conference och bland annat valde man att hylla Nintendos före detta VD, framlidne Satoru Iwata, som tragiskt nog gick bort förra året. Videon som ni kan se ovan är riktigt känslomässig och vacker där ikonens kreativitet och kärlek till spel demonstreras. Den avslutas också med ett citat från Iwatas numera berömda tal som han höll under förra årets GDC. "...in my heart, I am a gamer". Enligt Eurogamer bemöttes videon, inte helt oväntat, med en lång stående ovation från de som var på plats. Under kvällen presenterades också pristagarna i tävlingen och vill du inte veta vilka som vann ska du låta bli att läsa efter hoppet. Hela sändningen finns dessutom att se i efterhand på Twitch. Tumnagel
47.1°
+
Emmy Zettergren
0

CD Project Red har ytterligare ett RPG på gång
Kan det vara Witcher 4?

I går skrev vi om CD Project Reds ambitioner för Cyberpunk 2077 som är minst sagt storslagna. De säger nämligen att spelet ska bli revolutionerande och större än The Witcher 3 och har förlängt lanseringsfönstret till mellan 2017 och 2021. Med andra ord kan det dröja innan de blir färdiga. Men studion meddelar att de också har ett nytt RPG på gång som ska släppas inom samma tidsspann som Cyberpunk och frågan är om det handlar om ett Witcher 4 eller om det är något helt nytt. Det förklarar dock ännu tydligare varför de vill utöka antalet anställda med det dubbla. CD Project Red har även meddelat att The Witcher-serien nu sålt i 20 miljoner exemplar. Tumnagel
51.2°
+
Emmy Zettergren
0

Cyberpunk 2077 kommer att bli större än The Witcher-serien
CD Project Red vill att spelet ska bli revolutionerande

Utvecklarna CD Project Red känner pressen inför utvecklingen av kommande Cyberpunk 2077 och säger själva att de efter framgångarna med The Witcher har höjt ribban för sig själva. Därför måste Cyberpunk 2077 bli större, bättre och mer revolutionerande än vad de först hade tänkt. Chefen Adam Badowski säger också att de har stora ambitioner för spelet och att det är en hel del kvar att göra innan det blir färdigt. Tanken är därför att studion nu minst ska dubbla antalet anställda där antalet i dag ligger på ungefär 400 personer och även om inte alla kommer att jobba direkt med Cyberpunk är det en stor satsning. "The project is even more ambitious than we first planned (...) we need to create a game that will be even more successful. We have a long way ahead of us to reach the biggest commercial successes in the world." Tumnagel
69.4°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida