m

Solcellsbilen Aptera hälsar på hos Jay Leno
En tidig testversion

Aptera har fortfarande inte gett upp på den lustiga trehjuliga bilen. Nu för tiden är den en ren elbil full med solceller och tillverkaren hävdar att detta gör att den aldrig behöver laddas. Nu har den varit på besök hos Jay Leno och så här såg det ut. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Hyundai investerar 1,1 miljarder dollar i bränslecellsfabriker
I hemlandet Sydkorea

Nu står det klart att Hyundai investerar 1,1 miljarder dollar i två stycken nya bränslecellsfabriker som ska ligga i Sydkorea. Målet är att fabrikerna ska börja tillverka cellerna 2023 och att man då kommer att kunna producera 100.000 stycken om året. Hyundai har sedan tidigare en sån här fabrik i staden Chungju som varit igång sedan 2018. Den klarar för närvarande "bara" av att tillverka 23.000 stycken bränsleceller om året. Sung Hwan Cho som är President och CEO för Hyundai Mobis säger följande: "Despite uncertainties including COVID-19, we have decided to make this large-scale investment to secure the market-leading competitiveness in the global fuel cell industry. We will continue to invest more in facilities and strengthen our R&D capability for the development of the hydrogen industry and expand the ecosystem." Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Nobelpris går till utveckling molekyl-verktyg
Benjamin List och David W.C. MacMillan får Nobelpriset i kemi

Tidigare idag meddelade Kungliga Vetenskapsakademin att Benjamin List och David W.C. MacMillan tilldelas årets nobelpris i Kemi för sin forskning inom det som kallas för det som kallas för asymmetrisk organokatalys. Organokatalys är en tredje form av katalys som upptäcktes av de båda forskarna på var sitt håll. Med hjälp av det kan forskare effektivare driva kemiska reaktioner och genom det framställa allt från nya läkemedel till molekyler som kan fånga in ljus i solceller. Tyske German List är professor på Max-Planck-institutet för kolforskning medan britten David W.C. MacMillan är professor på amerikanska Princeton University. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes och Stellantis ska utveckla battericeller tillsammans
Drar igång det nya bolaget ACC

Stellantis - sammanslagningen av Groupe PSA och Fiat Chrysler Automobiles, har tillsammans med ett gäng till startat bolaget ACC (Automotive Cell Company). Ett av företagen som är med på tåget är Mercedes och målet är att utveckla och tillverka nästa generations battericeller och moduler till elfordon. Mercedes planerar att bygga åtta stycken battericellsfabriker över hela världen med olika partners och fyra stycken av dessa ska ligga i Europa. ACC har en pilotanläggning i den franska kommunen Nersac och i slutet av året kommer man dra igång produktionen där. Mer om planerna finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

I framtiden kanske vi får vaccin via plåster
Ny forskning menar att det är effektivare än sprutor

Forskare på Stanford University och University of North Carolina har utvecklat ett plåster försett med minimala nålar som man säger ska kunna leverera vaccin effektivare än sprutor. Det handlar om ett 3D-utskrivet plåster som när det appliceras på huden sprider vaccinet via immunceller som finns i huden. Enligt en undersökning genomförd av Proceedings of the National Academy of Sciences så var den här typen av vaccininjektion tio gånger mer effektivt än det som sprutas in en armmuskel via en traditionell vaccinspruta. I ett pressmeddelande säger professor Joseph M. DeSimone som varit inblandad i arbetet med det 3D-printade plåstret: "In developing this technology, we hope to set the foundation for even more rapid global development of vaccines, at lower doses, in a pain- and anxiety-free manner." Andra fördelar med nålplåster istället för traditionella sprutor är bland annat att människor själva skulle kunna ta vaccinet utan att besöka någon vaccionationsklinik och att vaccinet skulle kunna distribueras enklare, något som kanske skulle vara särskilt intressant i utvecklingsländer. När eller om vi skulle kunna få se nålplåster med vaccin på marknaden framgår tyvärr inte. Tumnagel
61.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kanske vi kan dricka labbodlat kaffe
Finskt laboratorium experimenterar med det

Det statliga finska laboratorier VTT har utvecklat en metod där man kan framställa kaffe i ett laboratorium genom att använda celler från kaffeplantor. Tekniken liknar den som används i för att framställa så kallat labbodlat kött. Cellerna från kaffeplantan placeras i en bioreaktor med näringsmedel och växer sedan dess. Det hela resulterar i en vit massa som sedan kan rostas till något som liknar malda kaffebönor. Forskarna säger att det är enklare att labbodla växtbaserad grejer som till exempel kaffe än kött då näringsmedlen för att låta plantor växa i bioreaktorer är mindre komplexa än vad de är för kött. Dessutom kan labbodlade plantor växa fritt medan labbodlat kött måste vara fäst vid en yta. Det labbodlade kaffet ska enligt forskarna smaka som traditionellt kaffe gör. VTT planerar nu att börja samarbeta med företag som kan kommersialisera deras labbodlade kaffe. Så det kanske inte är helt omöjligt att vi i framtiden kommer att dricka finskt kaffe istället för kaffe från plantager i Colombia, Brasilien, Vietnam och Etiopien. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rolls Royce har testat elflygplan
Spirit of Innovation var i luften i en kvart

För snart två år sedan visade Rolls Royce upp ett elflygplan man höll på att utveckla och nu har företaget testflugit detta för första gången. Rolls Royce kallar test-modellen för ACCEL ("Accelerating the Electrification of Flight") och namnet på planet man testade var "Spirit of Innovation". Under testflygningen var flygplanet i luften i cirka 15 minuter. Flygplanet har ett batteripaket med 6000 celler vilket leverera 400kW till flygplanets motorer, något som ska motsvara över 500 hästkrafter enligt företaget. Maxhastigheten för flygplanet sägs i framtiden uppgå till 480 km/h. Rolls Royce har gjort en stor satsning på att utveckla eldrivna flygplan. I ett pressmeddelande skriver företaget att man härnäst bland annat siktar på att utveckla ett eldrivet passagerarflygplan som ska levereras till det norska flygbolaget Widerøe någon gång under 2026. Här nedan hittas ett videoklipp på Spirit of Innovations jungfruflygning. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

2025 vill Volkswagen vara världens största elbilstillverkare
Lab för battericellsforskning nu öppnat

Volkswagen Group har ett tydligt mål - att bli världens största tillverkare av elbilar. 2025 räknar man med att passera Tesla i försäljning och 2030 ska inte mindre än 70 stycken eldrivna modeller ha lanserats globalt. För att lyckas med bedriften kommer man bland annat att utveckla och producera egna battericeller och nu i veckan öppnade man ett av de mest moderna laboratorierna för battericellsforskning och utveckling i Europa i Salzgitter. Volkswagen Group Components investerar även ytterligare 70 miljoner euro i utbyggd batteriforskning. Thomas Schmall som är ledamot i koncernledningen med ansvar för teknologi på Volkswagen AG och VD för Volkswagen Group Components säger följande: "Med invigningen av laboratorierna har vi nått nästa strategiska milstolpe. Förberedelserna för vår egen battericellsproduktion går framåt med full kraft. Det nya standardbatteriet för volymsegmentet är planerat att rulla från produktionslinjen vid gigafabriken i Salzgitter från 2025. År 2030 planerar Volkswagen-koncernen att driva sex battericellsfabriker i Europa, tillsammans med partners, med en produktionskapacitet på 240 GWh. Framöver kommer celler med en årlig kapacitet på 40 GWh att produceras i Salzgitter. Det nya standardbatteriet förväntas ge synergieffekter och minska batterikostnaderna med upp till 50 procent." Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar vätgasdrivet sportbilskoncept
Har inte övergett tekniken än

Hyundai tror på vätgasen och räknar med att kunna erbjuda vätgasdrivna bilar i samma prisklass som elbilar år 2030. 2023 planerar man därför att lansera nästa generation med bränslecell-system och detta lovar att vara 50 procent billigare än det som erbjuds idag samtidigt som det ska vara uthålligare och kraftfullare. Nu visar man upp två stycken versioner och den ena är på 100 kW och denna är tänkt att fungera i mängder av olika fordon och tillbehör. Det finns även en på 200 kW som istället är framtagen för kommersiella fordon. Bränslecellerna ska även kunna användas som nödkraft och man ska kunna länka samman flera 100 kW-enheter för att få ut exempelvis 500 kW upp till 1 MW om det skulle behövas. För att hajpa upp nyheterna presenterar man även konceptbilen Vision FK som är en sportig coupé baserad på dagens Kia Stinger. Denna prototyp har bakhjulsdrift, 680 hästar och ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder. Räckvidden anges till över 60 mil. Bilen är utvecklad tillsammans med Rimac och ska vara full med deras teknik. Vidare visar man upp Trailer Drone som i princip är en container som körs runt av två stycken eldrivna självkörande "lastbilar utan hytt". När lastbilen inte kör släp kan den även fungera som ett räddningsfordon. Ett annat fordon på samma tema man visar upp är Rescue Hydrogen Generator Vehicle som är en liten lastbil med en vätgasdriven elgenerator där bak som kan rädda strandade elbilar som fått batteritorsk på svåråtkomliga ställen. Vilka av idéerna som blir verklighet återstår som vanligt att se men vätgasen är långt från död om man frågar Hyundai. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Site Zero blir världens största anläggning för plaståtervinning
Ska byggas i Motala

Svensk Plaståtervinning meddelade idag att man planerar att bygga världens största anläggning för plaståtervinning i Motala. Anläggningen kommer att heta Site Zero och uppta en yta på 60.000 kvadrameter. Anläggningen kommer att ha möjlighet att urskilja tolv olika typer av plast och ha en mottagningskapacitet på 200.000 ton plastförpackningar per år. I ett pressmeddelande skriver Svensk Plaståtervinning om Site Zero: "Site Zero kommer att vara helt klimatneutral med noll utsläpp. Anläggningen drivs av förnybar energi och den lilla del plast och övrigt avfall som inte kan återvinnas kommer att kunna skickas till energiutvinning utan klimatutsläpp, så kallad CCS, Carbon Capture Storage. Det finns även planer på att producera egen förnybar energi med solceller på byggnadens stora platta tak." Site Zero beräknas stå klar runt 2023 och kommer att kosta cirka 1 miljard kronor att bygga. Den nya anläggningen tros också innebära att runt ett hundratal nya arbetstillfällen skapas på Svensk Plaståtervinning när Site Zero tas i drift. Här nedanför hittas en informationsfilm om Site Zero från Svensk Plaståtervinning. Tumnagel
77.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare skriver ut Wagyu-kött med 3D-skrivare
Världens dyraste kött kanske kan bli lite billigare i framtiden?

Forskare på japanska Osaka University har lyckats framställa Wagyu-kött med hjälp en 3D-skrivare för biomaterial. Forskarna har använt celler från djuren som används till Wagyu-kött och från detta framställt både muskler, fett och blodkärl. Detta har sedan körts i en en 3D-skrivare för biomaterial för att återskapa den strukturen som Wagyu-kött har. Michiya Matsusaki är en av forskarna bakom den 3D-utskrivna Wagyu-biffen och han säger: "By improving this technology, it will be possible to not only reproduce complex meat structures, such as the beautiful sashi of Wagyu beef, but to also make subtle adjustments to the fat and muscle components." Oxfilé från Wagyu-kött kan kosta runt 5000 kronor kilot. Vad den 3D-utskrivna varianten skulle kunna kosta eller när vi eventuellt skulle kunna få se sådant på marknaden är dock inget som forskarna nämner i sin avhandling. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bakterier i kors magar kanske kan bryta ned plast
Säger forskare från Österrike

Forskare på University of Natural Resources and Life Sciences i Vienna har upptäckt att vissa bakterier i kors magar skapar enzymer som kan bryta ned naturliga polyester. Kor får när de äter i sig ett ämne som heter cutin, en naturlig polyester som tillverkas av växter för att skydda väggarna i växtcellerna. Upptäckten av bakterierna ger nu forskarna hopp om att de ska kunna användas för att bryta ned plastavfall. De vill nu fortsätta studera enzymerna för att se om de kan modifieras så de kan skapas utanför en kos mage och för att se om de kan bryta ned flera sorters plast. Cirka 25,8 miljoner ton plastavfall ska ha hamnat på land och i världens hav, varav cirka 15 procent är polyester, en plast som används i bland annat plastflaskor och kläder. Forskningen är publicerad i tidskriften Frontiers in Bioengineering and Biotechnology. Tumnagel
54.2°
+
Hugo Engström
0

Squad är en liten eldriven mopedbil
Laddas upp med inbyggda solceller

Det nederländska företaget Squad Mobility har tagit fram en liten mopedbil vars batteri går att ladda upp via fordonets inbyggda solcellspaneler. Bilen kallas för Squad och har plats för två personer. Den har en topphastighet på 45 km/h och en räckvidd på 100 km. Enligt Squad Mobility så kan de inbyggda solcellspanelerna ladda upp bilen så att den kan ta sig cirka 20 km om dagen enbart med hjälp av solkraft. Skulle man behöva färdas längre så kan batteriet laddas upp via ett traditionellt eluttag. Squad är tänkt att att börja säljas nästa år och priserna börjar på 5750 euro exklusive moms. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
61.7°
+
Rasmus Åberg
0

Finska Valmet Automotive ska börja bygga Lightyear One
Vid fabriken i Nystad

Valmet Automotives fabrik i finska Nystad ska snart börja tillverka elbilen Lightyear One som har tagits fram av det nederländska start up-företaget Lightyear. Dessa bilar har solceller på hela ovansida som ska kunna generera upp till 1,2 mil extra per timme. Lightyears Lex Hoefsloot säger i ett pressmeddelande att de hittat en utmärkt samarbetspartner för att tillverka deras bilar med Valmet Automotive då de har tillverkat elbilar i över tio års tid. Tydligen ska de också dela samma och en liknande företagskultur vilket ju brukar underlätta samarbeten. När de första modellerna av Lightyear One kommer rulla ut ur fabriken återstår dock att se. Men om alla papper skrivs på rätt så kommer de första bilarna börja tillverkas där under första halvåret 2022. Lightyear har lyckats köra dryga 700 km på en enda laddning med sin prototypmodell. Tumnagel
42.7°
+
Frode Wikesjö
0

Moderna utvecklar nya mRNA-vaccin
Mot zikavirus, HIV, influensa och cancer

För ett år sedan var Moderna ett företag utan marknadsförda produkter och med en obeprövad teknik. I år finns det möjlighet att de levererar en miljard doser av sitt covid-19-vaccin. Den nya sortens vaccin, som bygger på mRNA-teknik, från Moderna och konkurrenten Pfizers samarbete med BioNTechs har visat sig vara effektiva, ha stadiga leveranser och vara utan större hälsorisker. Nu vill Moderna använda tekniken till andra vaccin. De har vacciner mot tio virus som är inne i, eller är på väg att vara i, prövningar med människor. Främst tre olika "covid-19-boosters", ett mot säsongsinfluensa och ett mot HIV. För att utveckla ett vaccin som hjälper mot cancer är den största utmaningen att lära immunsystemet att skilja på tumörer och friska celler. Vaccin med mRNA-teknik fungerar som en budbärare som ger ett recept som beskriver för kroppens celler hur de ska börja tillverka ett visst protein. Cellerna får den genetiska koden och sätter igång. De producerar då bara ytproteinet, inte hela viruset. Tumnagel
80.6°
+
Hugo Engström
0

Tibber börjar använda solenergi smartare
När du ska ladda bilen

Tibber har länge sett till att du laddar din elbil då det är billigast. Om du säger till att den ska vara fullt laddad klockan 09.00 i morgon så ser man helt enkelt till att fylla bilen med el när det är som billigast. Nu släpper man även en uppdatering för de som har solceller med stöd för Tibber. Det hela går ut på att man helt enkelt laddar bilen med den egna solenergin när man vet att det kommer att finnas mer energi att tillgå än vad man gör av med. Man håller nämligen koll på förbrukningen och vet hur du vanligen beter dig. Samtidigt håller man koll på vädret och synkar det med data från solcellerna så att man på så sätt kan gissa hur mycket energi som solcellerna kommer att producera. Sedan ser man till att bilen laddas vid rätt tillfälle. Det här betyder så klart att bilen måste vara hemma, så inget för dig som tar bilen till jobbet varje dag. Men ändå en trevlig lösning för semester och helger och sånt! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
64.2°
+
Roger Åberg
0

Honda fimpar bränslecells-versionen av Clarity
Fanns inte tillräckligt stor efterfrågan på dem

Den japanska nyhetsbyrån Nikkei rapporterar att Honda nu lägger ner tillverkningen av både bränslecells- och hybri-versionerna av sin Clarity-modell. Detta är något man gör efter att man lade ner produktionen av den eldrivna versionen av Clarity förra året. Honda presenterade den helt bränslecellsdrivna Clarity 2008 och den såldes sedan under namnet FCX Clarity fram till 2014. 2016 kom en efterföljare som såldes under namnet Clarity och det är denna som nu slutar produceras. Clarity-modellerna har bara varit tillgängliga för leasing på lite olika marknader. Att man nu lägger ner produktionen uppges bero på att efterfrågan på modellerna varit låg. Honda verkar dock inte helt ha gett upp sin satsning på bränslecells-drivna fordon. Företaget inledde 2013 ett samarbete med GM angående bränslecellsteknik och detta verkar fortfarande pågå. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar Land Rover ska göra vätgasdriven Defender
Ska börja testas i slutet av året

Jaguar Land Rover håller på och utvecklar en version av sin Defender-modell med vätgasdrivna bränsleceller. Modellen kommer att bli en del av det som Jaguar Land Rover arbetar med under sitt så kallade "Project Zeus", ett program där man pysslar med att utveckla vätgasbaserade drivsystem till sina bilar. Den vätgasdrivna Defender-modellen är en del i företagets arbete att nå nollutsläpp från sina bilars avgaser fram till 2036 och bli helt koldioxidneutrala till 2039. Jaguars bränslecells-chef Ralph Clague säger om den nya satsningen: "We know hydrogen has a role to play in the future powertrain mix across the whole transport industry, and alongside battery electric vehicles, it offers another zero tailpipe emission solution for the specific capabilities and requirements of Jaguar Land Rover’s world class line-up of vehicles. The work done alongside our partners in Project Zeus will help us on our journey to become a net zero carbon business by 2039, as we prepare for the next generation of zero tailpipe emissions vehicles." Den vätgasdrivna Defender-modellen är under utveckling nu och Jaguar Land Rover hoppas kunna börja testa den i Storbritannien någon gång runt året slut. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Rimac Nevera med 1914 hästar
Produktionsversionen av C_Two för 2 miljoner euro

Rimac har äntligen visat upp produktionsklara versionen av C_Two, ett koncept som visades upp 2018. Det här är alltså en bil du kommer att kunna köpa, om du är snabb och har rejält med pengar. 150 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 2 miljoner euro. Då får du en hyperbil med 1914 hästar och toppfart på 412 km/h. Precis som Koenigsegg gillar att köpa sina bilar med lite svensk touch har Rimac valt Nevera efter deras ursprung Kroatien. Översätter man ordet från kroatiska betyder det misstro, men det är också ett begrepp för lokalbefolkningen på en storm som snabbt och oväntat drar upp och som flyger fram längs kusten med blixtar och mycket kraft. Flera delar kan styras för att styra hur mycket downforce som skapas, bland annat vingen och diffusorn bak. Rimac är kända för sina elektriska drivlinor och bilen har fyra motorer som tillsammans ger 1914 hästar och ett vrid på 2360 Nm. Batteriet har en H-form och är vätskekylt. 6960 celler ger 120 kWh. Noll till 60 mph går på 1,85 sekunder och till 161 km/h kommer man på 4,3 sekunder. Till 300 km/h kommer man på 9,3 sekunder och kvartsmilen går på 8,6 sekunder. Bromsa ska man ju också kunna och det gör man dels med klassiska bromsar men också med motorerna. Fördelningen mellan dessa ska vara riktigt avancerad och inget föraren behöver bry sig om. Motorerna ska kunna bromsa med 300 kW och till det har man Brembobromsar på 390 mm. Galen prestanda, men Rimac lovar att bilen ska vara härlig att köra. Ställbara dämpare och automatisk justeringen av höjden ska ge en trevlig upplevelse när man ligger och tuggar mil. Under nästa år kommer en uppgradering som man kallar för Driving Coach. Med hjälp av tolv ultraljudssensorer, 13 kameror och sex radars tillsammans med Nvidias Pegasus-system får man som förare aktiv guidning när man kör på ett antal racerbanor. Nedan hittar ni lite videos om bilen! Tumnagel
45.3°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.5°
+
Roger Åberg
0

Blind man återfår lite syn med hjälp ny behandling
Ny optogenetisk behandling har utvecklats i över ett årtionde

Ett internationellt forskarlag har lyckats ge en blind man en liten del av sin syn tillbaka med hjälp av en behandling man har utvecklat i över tio års tid. Det handlar om en teknik som kallas för optogenetik där man använder ljus för att styra celler i levande vävnad. I försöken med optogenetik deltog en 56-årig man från Frankrike. Mannens syn blev dock långt ifrån återställd och han måste använda ett par särskilda glasögon för att kunna se något med det ögat där han delvis återfått synen. Efter behandlingen kan mannen till exempel se olika objekt och även de vita linjerna på övergångsställen. Ni kan kolla in lite exempel i videoklippet här nedanför. Forskarna är noga med att påpeka att det här än så länge inte är något som kommer att bota blindhet i stor skala men att det kanske kan vara en bit på vägen. Botond Roska som arbetar arbetar som hjärnforskare på University of Basel i Schweiz säger till Science News: "For now, all we can say is that there is one patient … with a functional difference. it’s a milestone on the road to even better outcomes." Tumnagel
55.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Helsingborg kan få Sveriges största solenergianläggning
Om Länsstyrelsen tillåter det

European Energy vill gärna bygga Sveriges största solenergianläggning i Svedberga utanför Helsingborg. Nyligen lämnade de över både en grundlig miljökonsekvensbeskrivning och skötselplan till Länsstyrelsen Skåne som nu ska fatta beslut i ärendet. Denna solcellsanläggning ska ha 147 MWp installerad effekt och bedöms kunna producera ungefär 175 GWh per år, vilket motsvarar omkring 8 750 villors årsförbrukning av el. Anläggningens yta är på cirka 232,5 hektar, varav 76 hektar kommer täckas av solpaneler Om Länsstyrelsen godkänner bygget kommer byggtiden vara mellan 12 till 16 månader. Bygget kommer vara på jordbruksmark men jordbruk ska fortsätta kunna bedrivas mellan och runt panelerna under den tid som anläggningen är i drift. Tumnagel
51.5°
+
Frode Wikesjö
0

Carbon Robotics robotfordon rensar bort ogräs
Med laser!

Det amerikanska företaget Carbon Robotics har utvecklat robotfordonet Autonomous Weeder vilket man säger kan åka runt på åkrar och rensa bort ogräs på egen hand. Autonomous Weeder använder sig av laser vars hetta förångar vattnet i plantornas celler vilket effektivt dödar ogräsplantor. Roboten ska kunna täcka in cirka 8 hektar åkermark på en dag och har kapacitet att döda runt 100.000 ogräsplantor i timmen enligt Carbon Robotics. Alternativet till att använda robotar för att döda ogräs är att använda bekämpningsmedel eller låta människor rensa ogräs för hand, något som kan vara antingen miljöfarligt och inte särskilt populärt på organiska jordbruk eller innebära höga arbetskraftskostnader. Carbon Robotics Autonomous Weeder går att beställa nu med leverans nästa år men vad den kostar framgår inte. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Snubbe monterar solpaneler på taket på sin Tesla Model 3
Funkar, men de ger inte så värst mycket

Det finns en del elbilar som har solceller på sig och dessa kan exempelvis ta hand om kraften din klimatanläggning drar. Men varför har inte alla bilar det? Anledningen är troligtvis för att det inte är så effektivt som man kanske kan tro. Panelerna kan helt enkelt inte generera effekt tillräckligt snabbt för att det ska göra någon vidare skillnad. Här får vi se när en snubbe monterade paneler över hela taket på sin Tesla Model 3 för att se hur mycket extra räckvidd han kunde få. När panelerna hade laddats av solen i en och en halv timme gav dessa 1,1 mil i extra räckvidd. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida