LIVE 17:00 Microsoft presenterar nya Surface
m

2025 vill Volkswagen vara världens största elbilstillverkare
Lab för battericellsforskning nu öppnat

Volkswagen Group har ett tydligt mål - att bli världens största tillverkare av elbilar. 2025 räknar man med att passera Tesla i försäljning och 2030 ska inte mindre än 70 stycken eldrivna modeller ha lanserats globalt. För att lyckas med bedriften kommer man bland annat att utveckla och producera egna battericeller och nu i veckan öppnade man ett av de mest moderna laboratorierna för battericellsforskning och utveckling i Europa i Salzgitter. Volkswagen Group Components investerar även ytterligare 70 miljoner euro i utbyggd batteriforskning. Thomas Schmall som är ledamot i koncernledningen med ansvar för teknologi på Volkswagen AG och VD för Volkswagen Group Components säger följande: "Med invigningen av laboratorierna har vi nått nästa strategiska milstolpe. Förberedelserna för vår egen battericellsproduktion går framåt med full kraft. Det nya standardbatteriet för volymsegmentet är planerat att rulla från produktionslinjen vid gigafabriken i Salzgitter från 2025. År 2030 planerar Volkswagen-koncernen att driva sex battericellsfabriker i Europa, tillsammans med partners, med en produktionskapacitet på 240 GWh. Framöver kommer celler med en årlig kapacitet på 40 GWh att produceras i Salzgitter. Det nya standardbatteriet förväntas ge synergieffekter och minska batterikostnaderna med upp till 50 procent." Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Nevs ägare har skulder på 2600 miljarder
Det är en slant det

Den kinesiska fastighetskoncernen Evergrande Group är de som äger elbilstillverkaren Nevs. De fick nyligen en varning för inställda betalningar från koncernledningen vilket gjorde att aktien kraschade på Hongkongbörsen. Koncernen ska ha skulder på motsvarande 2600 miljarder kronor men de hävdar trots detta att det inte finns någon risk för konkurs. Man sitter just nu i samtal om att sälja sina tillgångar. Nevs som är baserat i Trollhättan hade nyligen 700 stycken anställda men har precis varslat 300 stycken personer. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

Alla Volkswagens ID.-modeller får OTA-uppdateringar
Börjar rullas ut nu

Nu gör Volkswagen gratis mjukvaruuppdateringar via nätet (over-the-air) tillgänglig för elbilarna ID.3, ID.4 och ID.4 GTX. Den första som rullas ut ger mer optimerad omgivningsigenkänning, mer intuitiv drift av infotainmentsystemet och andra nya funktioner som du kan läsa om i pressmeddelandet nedan. Uppdateringarna utvecklas i samarbete med CARIAD som är Volkswagen-koncernens mjukvaruföretag. För att du ska kunna uppdatera din bil måste den ha mjukvaruversionen "ID. Software 2.1" installerad och så behöver du ett aktivt We Connect Start-avtal kopplat till bilen. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

ProtonMail lämnade ut franska klimataktivisters ip-adress
Säker mailtjänst har sina brister

Den schweiziska epost-tjänsten ProtonMail har fått motta en del kritik den senaste veckan efter att det blev känt att man lämnat ut ip-adresser till franska klimataktivister som använt mailtjänsten efter att Interpol begärt detta. ProtonMail har ända sedan man lanserade sin tjänst profilerat sig som en "säker eposttjänst" som ska göra sitt yttersta för att skydda sina användares identitet och korrespondens via tjänsten. ProtonMail måste dock följa lagarna i Schweiz och när Interpol begärde ut loggar angående den franska klimataktivistens aktivitet på tjänsten var ProtonMail tvingade att lämna ut listor med ip-adresser som använts. I ett blogginlägg skriver ProtonMails vd om händelsen Andy Yen: "We would like to provide important clarifications regarding the case of the climate activist who was recently arrested by French police on criminal charges. We are also deeply concerned about this case and deplore that the legal tools for serious crimes are being used in this way. In the interest of transparency, we would like to provide additional context. In this case, Proton received a legally binding order from Swiss authorities which we are obligated to comply with. There was no possibility to appeal this particular request." I blogginlägget skriver Yen vidare att ProtonMails krypterade epost inte går att läsa även om den skulle hamna i orätta händer. Enligt Schweizisk lag måste epost-operatörer logga sina användares ip-adresser men samma regler gäller inte för VPN-uppkopplingar, ProtonMails VPN-tjänst loggar några ip-adresser enligt Yen. ProtonMail skriver även att man inte vet identiteten på den eller de som använt mail-kontot vars ip-loggar man tvingats lämna ut. Interpols begäran om att lämna ut loggarna från ProtonMail gjordes på uppdrag av den franska polisen då de ville veta mer om en grupp klimataktivister som ockuperade butikslokaler och lägenheter i Paris. Tumnagel
27.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart om Stardew Valley kommer få ny stor uppdatering
ConcernedApe fullt upptagen med nya spelet

Stardew Valley släpptes för fem år sedan och utvecklaren Eric "ConcernedApe" Barone har sedan dess levererat flera stora uppdateringar som förbättrat upplevelsen och lagt till nya trevligheter. I slutet av 2020 släpptes den senaste stora uppdateringen Patch 1.5 som var den största uppdateringen som någonsin släppts till spelet och innehöll justeringar av mer eller mindre allt. Det verkar som att denna patch kommer vara den sista stora som släppts till spelet på ett tag då Barone fokuserar på sitt kommande, och ännu ej presenterade, spel. I samband med första officiella Stardew Valley Cup medverkade Barone i en stream tillsammans med Zach "UnsurpassableZ" Hartman där Barone sade detta: "Ix27m not saying therex27s going to be another Stardew Valley update. I donx27t even know at this point. Right now I am focused on my next game. So, wex27ll see." Hur läget ser ut med Barones kommande spel är lite oklart, men under strömmen nämnde han att spelet kanske kommer presenteras inom kort, vilket vi ser fram emot ordentligt. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Xiaomi bildar elbilsföretag
Lei Juns sista stora entreprenörsprojekt

Världens andra största smartphonetillverkare, Xiaomi, kommer att bilda ett elbilsföretag. Man har formellt registrerat detta som Xiaomi EV Company Limited och fokus ska ligga på smarta eldrivna fordon. Xiaomis grundare och globale vd Lei Jun är huvudansvarig även i detta och det kommer att bli det sista stora entreprenörsprojektet han genomför. Koncernen har för avsikt att investera runt tio miljarder dollar i verksamheten under de kommande tio åren. Den 25 augusti förvärvade Xiaomi företaget Deepmotion Tech som utvecklar lösningar för självkörande fordon. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Cupra UrbanRebel - en elektifierad prestandabil för citymiljö
Ska mynna ut i produktionsbil 2025

Nyligen skrev vi om Cupras senaste konceptbil UrbanRebel. Den skulle presenteras nästa vecka men man verkar inte ha kunnat hålla sig för nu får vi se vad den stora vingen handlar om. Den här beskrivs som Cupras mest radikala tolkning av en urban elbil och det här är alltså något som inte bara kommer att få köras på bana utan även i stan. 2025 är planen att en produktionsbil ska lanseras och man ska få en hint om det framtida designspråket i det som visas idag. Under skalet ska man kunna få från 340 upp till 435 hästar och 0-100 km/h ska som snabbast gå på 3,2 sekunder. Wayne Griffiths som är VD för CUPRA säger följande: "CUPRA UrbanRebel Concept är en radikal tolkning av företagets urbana elbil som lanseras 2025. Detta racingkoncept ger en uppfattning om formspråket för den framtida gatubilen och kommer att inspirera till skapandet. En urban elbil är ett strategiskt viktigt projekt inte bara för vårt företag utan också för Volkswagengruppen, detta då vårt mål är att producera mer än 500 000 urbana elbilar per år i Martorell för våra koncernmärken. Den urbana elbilen kommer att demokratisera elektrifierad mobilitet och göra den tillgänglig för alla." Officiell premiär blir på bilmässan IAA Mobility i München som pågår mellan 7-12 september. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Facebook spårar dig på 25 procent av alla webbtjänster
Och på över 60 procent av världens mest populära appar

Washington Post har undersökt hur Facebook spårar sina användare genom olika funktioner som finns inbakade i webbsidor och appar. Det visar sig, inte helt oväntat, att Facebook samlar in en hel del data om sina användare även om de inte använder Facebooks tjänster i någon större utsträckning Enligt mjukvarutillverkaren Ghostery så finns det funktioner för Facebook-spårning på 25 procent av alla världens webbtjänster och analysföretaget Sensor Tower uppger att 61 procent av världens hundra mest populära appar skickar data till Facebook. Det innebär att även om man inte använder sitt Facebook-konto så kan Facebook ha koll på hur man surfar och använder olika appar, något som Facebook sedan kan använda för att kartlägga användarens beteende. I ett uttalande till Washington Post säger en talesperson för Facebook angående datainsamlingen från webbsidor och appar: "Our use of data from other apps and websites to inform advertising was commonplace in the industry when we introduced it. We’ve also provided more transparency and control to help people manage their data over the years — including a tool that lets people manage and view a summary of information Facebook receives about their activity on other apps and websites. We’re committed to further strengthening our privacy program, but privacy concerns are not antitrust concerns." Att Facebook samlar in data om användare även utanför Facebooks tjänster är ingen direkt nyhet. Det kanske dock kan vara värt att påminnas om hur omfattande denna datainsamling är ibland. Hoppa vidare på länken nedan för att läsa hela Washington Posts reportage om Facebooks spårning på webbplatser och appar. Tumnagel
-2.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

VW fasar ut manuella lådor
Kommer att försvinna med nya modeller

Manuella växellådor blir allt ovanligare och för vissa av Volkswagens modeller kommer de inte att finnas alls i framtiden. Det är Auto Motor och Sport i Tyskland som berättar att nästa version av Tiguan som kommer 2023 inte kommer att ha manuell låda som alternativ. Sedan kommer nästa generation av Passat och där kommer det att vara samma sak. Samma sak lär gälla för de koncernsyskon som bygger på samma plattform och teknik. Man kommer alltså inte att ta bort den manuella lådan över en natt utan framtida fossilbilar kommer helt enkelt att erbjudas i färre versioner och då får den manuella lådan flytta på sig. De elektrifierade versionerna kommer också att ta över och de är i princip alltid utrustade med automat. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Audi snabbar på omställningen till elbilar
Slutar tillverka förbränningsmotorer 2033

Audi ska satsa på att bli hållbart, socialt och tekniskt ledande till år 2030, säger företaget i ett pressmeddelande. Den tyska biltillverkaren har de senaste åren investerat stort i omställningen till elektriska bilar, vi har sett Audi utöka sin e-tron-lineup med helt elektriska bilar som e-tron GT och Q4 e-tron. Audis nya strategi som man kallar "Vorsprung 2030" ska innebära att: - Alla nya Audi-modeller är helt eldrivna från 2026 - Produktionen av förbränningsmotorer upphör 2033 - Omfattande ekosystem för elbilar under utveckling - Efterköpsaffären utökas med intelligent hårdvara och proaktiv service - Hållbarhet förankrad i ledningsprocessen Volkswagen Group ska tillsammans med Audi också utveckla mjukvaru-plattformen CARIAD, som ska vara skalbar med ett standardiserat och uppkopplat operativsystem. Alla koncernens märken ska använda plattformen senast 2025. Tumnagel
52.7°
+
Hugo Engström
0

Opel släpper liten bil som får köras av 15-åringar
En version av Citroën Ami

Citroën Ami kan ha varit förra årets gulligaste bil och nu släpper koncernsyskonet Opel sin version. De kallar den för för Rocks-e och det är helt enkelt en Ami med lite annorlunda detaljer. Den drivs på el och toppfarten är 45 så det vi pratar om här är alltså en mopedbil som är rolig. Bilen är gjord för att vara superbillig att tillverka och därför öppnas ena dörren som vanligt och tvärtom på andra sidan, på så sätt behöver de bara göra en sorts dörr. Samma sak med front och rumpa, det är exakt samma plastbit. Smart! Hela bilen väger 471 kilo, är 2,41 meter lång och 1,39 meter bred. Räckvidden ska vara 7,5 mil vilket räcker gott för kidsen som ska till skolan och tillbaka. Batteriet är på 5,5 kWh och laddas på 3,5 timmar med vanlig sladd. Med på köpet får man en liten högtalare från JBL. Citroëns version har tyvärr inte kommit hit till Sverige. Opels version ska börja säljas i Tyskland i höst och sedan på andra marknader, frågan är om Sverige kommer att bli en av dessa. Det är för övrigt otroligt konstigt att man inte säljer den här. Ami säljs för 6600 euro vilket är ett vrakpris jämfört med övriga mopedbilar som inte bara är tråkiga utan också har trista bensinmotorer. Tumnagel
48.9°
+
Roger Åberg
0

SSAB levererar fossilfritt hybrit-stål till Volvokoncernen
Stål som är tillverkat utan kol

SSAB skriver i ett pressmeddelande att man nu levererat den första omgången stål som är framställd med så kallad hybrit-teknik, en teknik som innebär att inget kol eller koks används i tillverkningsprocessen. Istället för att använda kol och koks i tillverkningsprocessen används vätgas för att tillverka hybrit-stål. Den första hybrit-stål omgången som tagits fram på SSAB i Oxelösund har nu levererats till Volvokoncernen. Martin Lindqvist, vd och koncernchef på SSAB, säger om Hybrit-stålet: "Det första fossilfria stålet i världen är inte bara ett genombrott för SSAB, det är ett bevis för att det går att ställa om och kraftigt minska klimatavtrycken från stålindustrin globalt. Vi hoppas att detta kan inspirera andra att också vilja öka takten i den gröna omställningen." HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) utvecklades av SSAB, LKAB och Vattenfall. Leveransen man nu gjort till Volvokoncernen är en provleverans och någon gång runt 2026 hopppas företagen att man ska kunna börja leverera hybrit-stål i industriell skala. På bilden här ovanför syns en ljuslykta tillverad av hybrit-stål och här nedanför hittas ett klipp från SSAB där man snackar lite mer om hybrit-stål. Tumnagel
69.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stardew Valley, Evil Genius 2 med mera på g till Game Pass
Prenumeranter kommer få en hel del godsaker i höst

ID@Xbox hölls igår kväll och vi fick en hel del uppdateringar gällande kommande indietitlar på ingång till Xbox-plattformen. Microsoft passade även på att ge Game Pass-prenumeranter en uppdatering om kommande spel som kommer läggas till i biblioteket senare i höst. Bland annat gästade Eric Barone, mer känd som ConcernedApe, strömmen och meddelade att Stardew Valley kommer till Game Pass till både PC och konsol senare i höst. I och med att Stardew Valley är ett av världens bästa spel, så räcker egentligen detta, men givetvis är fler spel på ingång. Pupperazzi är en förstapersonsshooter, men i stället för att skjuta kulor på olika saker tar du i stället kort på hundar som är ute på olika äventyr. När Pupperazzi läggs till är lite oklart, men kommer ske i höst. Utöver detta är Evil Genius 2 på ingång till Game Pass och kommer bli tillgängligt via prenumerationen under fjärde kvartalet. Sedan har är biblioteksstridssimulatorn Library of Ruina lagts till i Game Pass idag. Ett annat spel som har ett faktiskt släppdatum till Game Pass är Aragami 2 som kommer släppas 17 september, samma dag som spelet släpps. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

A Plague Tale: Innocence nu gratis på Epic Games Store
Speed Brawl också

Idag är det torsdag och det betyder att Epic Games bjuder på nya gratisspel. Den här veckan är det kvalitetsberättelse i form av A Plague Tale: Innocence som erbjuds samt det ösiga och actionspäckade 2D-racern Speed Brawl. Spelen är tillgängliga precis nu och ni behöver bara klicka på länken här nere till vänster för att hitta godsakerna. I vanlig ordning kommer spelen finnas tillgängliga till torsdag nästa vecka 17:00 och då kommer nya titlar erbjudas. Uppdatering: Verkade bli ändrade planer hos Epic. Speed Brawl har ersatts med Minit. Inte lika actionspäckat, men ändå underhållande. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Circle K ska bygga vätgas- och elstation för tung trafik
I Göteborgs Hamn

Även lastbilar som är miljövänliga behöver tankas. Tyvärr är det inte bara att dra in till närmsta laddstolpe eftersom en lastbil inte är helt enkel att parkera vart som helst. Tidigare har vi skrivit om att Daimler, Volvo och Traton gör gemensam sak och investerar stora slantar i ett laddnätverk. Nu berättar Circle K att man ska öppna Nordens första station för el och vätgas i Göteborgs hamn, vid Vädermotet. Bygget görs tillsammans med Göteborgs Hamn, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Nästa år kommer första delen vara klar och då kommer man att kunna ladda. Senare kommer även tankning av vätgas. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Opel Astra
En helt ny look!

Opel är verkligen på gång med en ny stil och nu presenterar man nya Astra. Bilen som förr har varit fantastiskt mellanmjölkig känns nu riktigt frän. Eller vad tycker ni? Gamla Opel köptes av FCA-koncernen som sedan gick ihop med en massa andra märken och blev Stellantis. Det kanske inte ni bryr er om, men det gör att man fått en nystart och numera rullar på samma plattform som bland andra Peugeot 308 och inte något från General Motors. Det betyder också att bilen kommer som laddhybrid men inte som helt elektrisk, tyvärr. Drivlinorna med ren bensin eller diesel är kanske inte så skoj och levererar mellan 110 och 130 hästar. Väljer man laddhybrid blir det däremot roligare och då kan man få upp till 225 hästar. Växellådorna varierar mellan sexpetad manuell och automat med åtta växlar. Astra tar även avancerad belysning till klassen, matrix-lysena har 84 LED-element i varje lykta. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

Renault Zoe läggs ner 2024
Ersätts av andra modeller

I går skrev vi att Renault storsatsar på elektriskt, sju egna modeller är på gång och tre hos koncernsyskon. Hittills har modellen Zoe varit en stor del av märkets elektriska satsning och man kan tro att den skulle vara viktig även i framtiden. Istället berättar Renault att modellen läggs ner 2024. Anledningen är att man skapat en ny plattform för elbilar som man kallar för CMF-BEV. Denna gör att kostnaderna för att bygga en elbil minskar med 33 procent jämfört med i dag, vilket så klart är grymt. Man kommer att släppa en helt ny version av klassikern Renault 5 och det kanske även kommer en Renault 4-variant. Men när nya, roligare och billigare bilar får helt enkelt Zoe svårt att finnas till. Istället för att bygga en ny Zoe på den nya plattformen väljer man alltså att göra nytt och roligare. Vilket jag kan förstå. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

Jaguar ska åter bli ett lyxbilsvarumärke
Modern lyx är ledorden

Jaguar har haft en konstig resa. För mig är det ett varumärke som gjort lyxiga läckerheter, men sen kom Ford och köpte märket och gjorde någon Ford Mondeo-deluxe-soppa av det. Efter Ford har Tata försökt få fart på märket och placerat det som en konkurrent till BMW och de andra tyskarna, något som har gått sådär. Nu har nya chefen Thierry Bolloré tagit tag i saken och i en intervju med Auto Express från förra veckan berättar han mer om framtiden. Jaguar ska sluta kriga med tyskarna utan istället kliva upp en klass och konkurrera med Bentley. Prislappen ska börja runt 100.000 pund och alla modeller ska bli elektriska. Man fokuserar på tre grundmodeller, bland annat en två dörrars sportbil och en crossover. Man kallar det hela för modern lyx. Thierry verkar hålla med om att Jaguar är rätt söndermanglat som varumärke. "When Jaguar was incredibly successful, at the time when the E-Type got onto the market, it was a copy of nothing. That is what we are preparing now. I think Land Rover is a fantastic story and the potential of Range Rover, Defender, Discovery is extraordinary. But the situation of Jaguar was really a concern from outside, and more than a concern from inside, because the brand has been damaged to a certain extent." Även om det alltså verkar komma en crossover i framtiden så vill Thierry inte att Jaguar ska ha en massa suvar i sortimentet. Han säger att det i dag finns modeller hos Jaguar och Land Rover som överlappar varandra och att så ska det inte vara. Land Rover ska få ta den bilen av kakan helt enkelt, så får Jaguar göra något annat. Men det betyder inte att Jaguar kommer att göra små bilar, Thierry säger att kunderna efterfrågar bilar med gott om utrymmen och det ska man leverera. Problemet för Jaguar i det korta scenariet är att man inte har en elbilsplattform som man gillar. Men man letar efter detta och planerar att vara helt elektriska 2025. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen slutar med fossilbilar 2035
I alla fall i delar av världen

Slutdatumet för när biltillverkare ska sluta med fossilbilar börjar sättas. Det är lite olika för olika tillverkare, men mellan 2030 och 2035 verkar vara det allmänna slutet på fossilbilarna. I alla fall i Europa och vissa andra delar av världen som har eller kommer att hinna få en infrastruktur för elbilar. Senast ut att sätta ett datum är Volkswagen som enligt en rapport siktar på 2033-2035 för Europa. I förra veckan berättade vi att koncernsyskonet Audi satt 2033 som datum, men att Kina var exkluderat i detta. För Volkswagen är det ännu fler delar av världen som troligen inte kommer att vara eldrivna 2035 eftersom de till skillnad mot Audi har en stor försäljning av enklare bilar i Sydamerika och Afrika. Hur snabbt ett märke blir helt elektrifierat kommer att ha mycket med just detta att göra, alltså i vilka delar av världen de är starka försäljningsmässigt och hur premium märket är. För även om det känns som att hela välden kör crossovers just nu är vi väldigt olika i våra olika hörn av världen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

EU ska granska Googles annonssystem
Är Googles för dominanta på annonsmarknaden?

EU har inlett ännu en granskning av huruvida Googles dominans ska anses som konkurrensbegränsande. Den här gången gäller det olika delar av Googles system för att köpa, sälja och visa annonser online. EU:s konkurrenschef Margrethe Vestager säger om den nya granskningen av Google: "Online advertising services are at the heart of how Google and publishers monetize their online services. We are concerned that Google has made it harder for rival online advertising services to compete in the so-called ad tech stack." När EU:s nya utredning om Google ska vara klar finns det inget klart datum för. EU har flera gånger tider granskat och fällt Google för diverse saker som man ansett vara konkurrensbegränsande. Detta har oftast lett till böter i mångmiljard-klassen för Google. Ni hittar lite sådana fall i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hybrit-projektet har producerat 100 ton järnsvamp!
På ett fossilfritt sätt

Att producera stål är otroligt energikrävande. Antingen så gör man det i masugn eller så gör man det genom att framställa järnsvamp, så kallad direktreducerat järn. Detta går att göra med naturgas eller kol, men det är inte speciellt härligt för miljön. Tvärtom står framställandet av järn för en väldigt stor del av utsläppen på vår planet. LKAB, SSAB och Vattenfall har i några år nu drivit projektet Hybrit där man istället använder vätgas för att ta fram järnsvampen, något som då blir fossilfritt. Nu rullar pilotanläggningen i Luleå och man kan producera ett ton i timmen och har nu totalt producerat 100 ton. Utsläpp av 170 ton koldioxid har sparats. – Det är ett stort genombrott, för oss och hela den globala järn- och stålindustrin. LKAB är framtidens leverantör av järnsvamp och det här är ett avgörande steg i rätt riktning. Framstegen med HYBRIT ger oss möjlighet att hålla takten i vår omställning och redan 2026 inleder vi övergången till produktion i industriell skala med en första demonstrationsanläggning i Gällivare. När LKAB har ställt om hela sin produktion till järnsvamp möjliggör vi stålindustrins omställning och minskar utsläppen globalt med 35 miljoner ton per år, vilket motsvarar två tredjedelar av hela Sveriges utsläpp, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB. Målet som de tre bolagen har är skapa en fossilfri kedja från gruva till färdigt stål. Man säger att detta kan minska utsläppen totalt med 10 procent i Sverige. Att kunna skapa fossilfritt stål är alltså en inte helt oviktig del av resan mot en planet med mindre utsläpp. Även om det just nu kostar massor av pengar att forska på detta så verkar själva produktionen inte bli dyrare, i alla fall inte i långa loppet. Själva produktionen är 10-20 procent dyrare, men detta verkar kompenseras av att utsläppen från den vanliga processen kommer att beskattas högre. Men enormt mycket energi måste skapas för att detta ska fungera, när man är klar med omställningen 2045 kommer man att behöva 55 TWh per år. Volvo har sagt att man ska köpa fossilfritt stål till både sina bilar och lastbilar. Tumnagel
75.8°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
64.1°
+
Roger Åberg
0

Nu ska även Volvo Cars köpa fossilfritt stål till sina bilar
Från SSAB

I april gick Volvokoncernen ut med att man startat ett samarbete med SSAB. Volvo skulle leverera fordon till SSAB och SSAB skulle leverera fossilfritt stål som Volvo kunde använda i sina lastbilar. Nu startar även Volvo Cars ett samarbete med SSAB för att kunna få fossilfritt stål i sina bilar. SSAB har på sin sida startat HYBRIT tillsammans med LKAB och Vattenfall, ett projekt där man ersätter kokskolet i den järnmalmsbaserade ståltillverkningen med fossilfri el och vätgas. Volvo blir första biltillverkaren som gör detta, men just nu handlar det om prov och stålet kan komma att användas i en konceptbil. Enligt SSAB står den globala stålindustrin för sju procent av koldioxidutsläppen globalt eftersom man eldar masugnarna med kokskol. Man har som mål att sänka Sveriges utsläpp med tio procent med hjälp av HYBRIT-tekniken. För Volvos del står 35 procent av koldioxidutsläppen i en fossilbil av utsläpp relaterade till stål- och järnproduktion. I en elbil är den siffran 20 procent. Tumnagel
60.6°
+
Roger Åberg
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

I dag presenteras Cupra Born
VW ID.3s lite vildare syskon

Cupra har ju tagit platsen i Volkswagenkoncernen som det där lite argare syskonet. Nu är det dags för elbil från Cupra och namnet har blivit Born och jag ser riktigt mycket bra emot denna. ID.3 är ingen dum bil, men lite mer karaktär och kusar hade inte skadat och det verkar Born få. Premiär i dag alltså, klockan 12.00! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida