m

En titt på insidan av Air Force One
Intressant!

De senaste dagarna har det klassiska begreppet Air Force One varit på tapeten flera gånger så här kommer en titt på vad det egentligen är. Det man brukar referera till är den jumbojet som ofta syns när USAs president är ute och flyger, men det handlar faktiskt om två jumbojets som delar på bördan och om presidenten hoppar in i en liten Cessna av någon anledning så är det cessnan som är Air Force One. Det flygplan som presidenten befinner sig på är helt enkelt Air Force One. Här får vi reda på en massa rolig fakta om jumbojetsen, bland annat har man en herrans massa mat ombord, kan tanka i luften och så finns det färskt blod till presidenten om bord om det skulle behövas. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0
2020

Piloter testkör Microsoft Flight Simulator
En Airbus och en Boeing

Nya Microsoft Flight Simulator är ju väldigt snyggt, men hur väl stämmer det överens med verkligheten? Här får vi se en Airbus A320 NEO-pilot flyga flygplanet i spelet och han verkar rätt imponerad. För oss som är semiflygnördiga får man reda på massor med kul information. Nedan ser vi en Boeing 787 Dreamliner-pilot flyga just en Dreamliner men även en Cessna. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Kitty Hawk visar upp Heavyside
Nytt eldrivet flygplan från Larry Page flygplansföretag

Google-grundaren Larry Page verkar ha en fashination för eldrivna flygplan och har genom åren investerat i hela tre stycken företag som utvecklar sådana. Ett av dessa är Kitty Hawk och de har nu presenterat ett nytt VTOL-flygplan vilket man har döpt till "Heavyside" eller "HVSD". Det eldrivna VTOL-flygplanet Heavyside ska ha en räckvidd på runt cirka 965 kilometer och planets åtta rotorer vinklas för att få flygplanet att lyfta och landa vertikalt. Flygplanet storlek beskrivs av TechCrunch som ungefär en tredjedel av en Cessna men hur många passagerare flygplanet kan ta är än så länge oklart. Klart är dock att det verkar bli ett väldigt tyst flygplan. Enligt Kitty Hawk så genererar flygplanets motorer på 1500 meter en ljudstyrka 38 dbA vilket kan jämföras med en helikopter som genererar 80 dbA. Då decibelskalan ser ut som den gör så innebär det att Kitty Hawks Heavyside är 100 gånger tystare än en helikopter. Heavyside är Kitty Hawks tredje flygplansmodell efter "Flyer" som man visade upp 2017 och "Cora" som visades upp förra året. Om vi någonsin får se dem eller Heavyside på marknaden finns det än så länge inga uppgifter om. Kitty Hawk inledde tidigare i år ett samarbete med den amerikanska flygplantillverkaren Boeing så det är antagligen inte omöjligt att något från Kitty Hawk så småningom letar sig ut till konsumentledet. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ampaire presenterar hybridplanet EEL
En ombyggd Cessna 337 som delvis drivs på el

Det amerikanska clean tech-företaget Ampaire har meddelat att man snart kommer att börja ta emot beställningar på sitt hybrid-flygplan EEL, ett flygplan som delvis drivs med hjälp av batterier. EEL är en ombyggd Cessna 337 där en av flygplanets motorer numera är eldriven och får kraft från batterier. Enligt Ampaire ska detta kunna sänka både underhålls- och bränslekostnaderna för flygplanet. Ampaires vd Kevin Noertker säger: "The original Cessna 337 provided great utility, and this hybrid electric conversion retains those advantages while reducing fuel cost and maintenance by about 50 percent." EEL kommer att få plats med en pilot samt fyra till sex passagerare. Enligt Ampaire kommer det att kosta ungefär samma som andra likvärdiga tvåmotoriga flygplan kostar. EEL ska nu testas under 30 månader och därefter måste det även godkännas innan det kommer att bli tillåtet att flyga med det. Detta är något som Ampaire siktar på ska vara klart någon gång under 2021. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Inga dödliga olyckor hos flygbolagen förra året
Bra jobbat!

2017 blev ett år helt utan dödliga olyckor hos flygbolagen - så länge du flög ett passagerarplan med jetmotor. Det gör 2017 till det säkraste året någonsin och man behöver flyga 16 miljoner flygningar för att, rent statistiskt, råka ut för en olycka. Men branschen som helhet var inte utan olyckor, men det dröjde tills oktober innan den första dödliga olyckan då ett ambulansflyg råkade ut för motorproblem och sju personer dog. I november kraschade ett Let 410, ett plan för maximalt 19 passagerare, i Ryssland och sex personer dog. I Bisjkek, Kirgizistans huvudstad, kraschade ett fraktflyg från Turkish vilket dödade de fyra som flög och 35 på marken. På Sint Maarten tog en turist som stod för nära landningsbanan och dödades av jetstrålen. Och så på nyårsafton kraschade ett sjöflygplan i Sydney med sex döda som följd och i Costa Rica kraschade en Cessna Caravan med 12 döda som följd. Men hos de vanliga flygbolagen med vad man kanske får kalla för vanliga flygplan skedde ingen olycka med dödlig utgång under året. Tumnagel
61.4°
+
Roger Åberg
0
2017

Flygplan nödlandar på motorväg
Holy shit!

Här är ett kort klipp från när ett flygplan av modellen Cessna 206 tvingas nödlanda på en motorväg utanför New York i USA i onsdags. Som synes så går det hela bra och det ser nästan ut som om polisen försöker stanna flygplanet för att bötfälla det för fortkörning. Varför flygplanet nödlandade finns det inga uppgifter om och det rapporteras inte heller om några personskador. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

USA övervakar mobiltelefoner från flygplan
Tusentals mobiler ska ha övervakats

Wall Street Journal skriver att USA:s justitiedepartement samlat in data från tusentals mobiltelefoner i landet genom att låta små cessnaplan med fejkade mobilmaster flyga runt över befolkningen. Det hela ska ha pågått sedan 2007 och man ska ha tillgång till fem stycken specialbyggda flygplan för att sköta övervakningen som i stort sett ska ha täckt in hela landet. Genom att utrustning ombord på planet har imiterat mobilmaster har telefoner på marken kopplat upp sig mot dessa och då gett ifrån sig information. Under en enda flygning kan data från tiotusentals mobiltelefoner samlas in och telefoner ska ha varit möjligt att positionera med runt tre meters precision. Det amerikanska justitiedepartementet har valt att varken bekräfta eller förneka WSJ:s uppgifter då man inte vill att brottslingar eller utländska makter ska få möjlighet att bedöma USA:s övervakningskapacitet. Tumnagel
18.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu räknar man valar från rymden
Mycket säkrare och snabbare än små flygplan

Tro det eller ej, att räkna valar är tydligen ett yrke som krävt ett gäng människors liv. Detta då ofta flyger i små billiga flygplan ute till havs och om det går fel så är det kört. Nu har man dock börjat undersöka en ny möjlighet för att hålla koll på världens valbestånd. Man har nyligen testat ett program som analyserar bilder tagna från en satellit och man har lyckats få programmet att pricka 89% av alla valar som syns på bilderna. Så visst är mänskliga ögon fortfarande bättre men det är inte stor skillnad. Satelliterna tar så högupplösta bilder att datorprogrammet och människor kan urskilja saker så små som 50cm i diameter. Förutom säkerhetsaspekten av att räkna valarna från rymden så är det förstås snabbheten man är ute efter. Att ta några bilder från rymden går bra mycket snabbare än att flyga runt i en Cessna. Tumnagel
55.8°
+
Gordon Andersson
0

Se en Cessna krocka med en fågel
Tur i oturen

Keith Baird har flugit i 28 år och aldrig krockat med en fågel - förrän nu. I den här videon får vi se själva krocken. Som tur är träffar fågeln inte någon i planet utan exakt mellan dem. Nedan finns ett litet klipp från hur det såg ut efter de landat. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0
2012

GoPro monterad på flygplan
Sugproppsfästet håller för rätt mycket

Tvivlat på att GoPros sugproppsfäste verkligen håller att klicka på på bilen och sedan rejsa iväg? Denna video borde övertyga dig om att det faktiskt tål ganska bra med fart. Feberläsaren Christian Johansson var villig att offra sin nya GoPro HD Hero2 i ett litet test där han monterade den på en Cessna, japp ett flygplan. Som tur var så höll fästet trots flygplanets hastighet på mellan 200-260 km/h och Christians GoPro fanns kvar så att han kunde publicera denna video. Så, nu ska våran med ut på lite bilfärder! Tumnagel
40.9°
+
Gordon Andersson
0
2011

Saitek släpper flygkontroll
En replika av den som sitter i Cessna 172 Skyhawk

Cessna 172 Skyhawk är ett mycket lämpligt skolflygplan för övningskörning men passar lika bra för en söndagstur över bygden. Saitek har nu replikerat kontrollerna från flygplansmodellen, helt i enighet med Cessna själva. Få lite mer realism i dina flygspel och öva dig framför datorn innan det är dags för det riktiga flygcertet. Hela kalaset i tre delar går på 460 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2010

Norsk Cessna-landning

Godmorgon! I dag är det både måndag och ny månad, men trots att den här piloten inte verkade flyga på en måndagsmorgon så gick det väl så där kan man säga? Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
2008

Lök
En liten historia

"Det är den finaste löken man kan få tag på, flyger in från Venezuela med såna här Cessna-plan." Tumnagel
37.0°
+
TheAnders
0