15 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5 Kan laddas riktigt snabbt Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
0
Det här är Mercedes nya monsterskärm på 56 tum Kommer att ha premiär i den eldrivna modellen EQS I slutet av året kommer Mercedes att rulla ut den produktionsklara versionen av den nya lyxiga eldrivna sedan-modellen EQS. Nu får vi reda på att den kommer att få en skärm på 56 tum som man kallar för Hyperscreen. Den här bygger på andra generationen av infotainmentsystemet MBUX och som vi kan se är den en ersättare för fysiska knappar som brukar finnas runt ratten och på mittkonsolen. Skärmen sträcker sig ända bort till passagerarsidan så ingen ska bli utan. Som väntat är det inte en enda skärm utan flera som man bakat in i samma del. Hur skärmen är tänkt att fungera ser vi i de två klippen nedan. Tumnagel
50.5°
0
2019
Hispano-Suiza presenterar en ny superbil Det här är Maguari HS1 GTC Som vi tidigare har skrivit så skulle Hispano-Suiza göra comeback igen och visa upp något nytt på mässan i Genève och det handlar om en elbil med sportiga former inspirerade av en bil från 30-talet. Så vad är då detta? Det visar sig att det finns två stycken olika företag som säger sig ha rätten till namnet Hispano-Suiza. Hispano Suiza Cars ligger bakom den kommande elbilen medan det vi ser framför oss nu istället är utvecklat av Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG. Förvirrande? Ja. Hur som helst så kallar man i alla fall den här för Suiza Maguari HS1 GTC och under skalet på den sitter en V10:a som enligt uppgift ska vara hämtad från Lamborghini Huracán. Den har fått två stycken eldrivna kompressorer monterade på sig och ska leverera inte mindre än 1 070 hästar. 0-100 km/h ska gå på raska 2,8 sekunder och toppfarten anges till 379 km/h. Om ni undrar vad det är för en liten "näbb" som sticker ut i fronten så är det en slags galjonsfigur formad som en fågel. Namnet Maguari kommer nämligen från Maguaristorken som finns i Sydamerika. De första leveranserna av bilen ska dra igång i slutet av året och vill man bli ägare till en får man langa upp 2,2 miljoner euro. Tumnagel
35.6°
0
2018
Aston Martin överraskar med eldrivet koncept Ska börja tillverkas 2021 Ytterligare en biltillverkare som överraskar på bilmässan i Genève är Aston Martin som visar upp den helt eldrivna konceptbilen Lagonda Vision Concept. Det här är förhandsvisningen på vad som skulle kunna bli två nya Lagonda-modeller år 2023. Produktionsstart för den här är planerad till 2021 och det finns även planer på en coupé och en SUV på samma tema. Formerna är väldigt futuristiska och mycket lär förändras tills bilen väl är här på riktigt, men något jag verkligen hoppas man sparar är de fantastiska stolarna på insidan. Där skulle jag mer än gärna sitta och drömma mig bort. Under skalet ska det finnas solid state-batterier och räckvidden anges till 64 mil på en laddning. Bilen ska även ha självkörande egenskaper men i vilken nivå får vi inte reda på för tillfället. Drivningen sker på alla fyra hjulen men hur många elmotorer det finns och vad dessa har för effekt berättar man inte just nu. Tumnagel
38.6°
0
2016
Vinn Overwatch: Collectors Edition Till Playstation 4 Känner ni för att bygga ut spelsamlingen eller har ni någon vän som fortfarande inte lagt vantarna på Overwatch? Då kanske ni borde kasta er in i vår tävling som vi presenterade i det senaste avsnittet av vår spelpodcast Spelfeber. Så vill ni vinna detta eminenta lir så är det bara att klicka er in på Spelfeber 30-artikeln, få grepp om reglerna och sedan maila in ert bidrag till spelfeber@feber.se. Vi behöver få in ditt bidraget innan midnatt (det vill säga 23:59 12/12) och vinnaren kommer presenteras under morgondagen. Overwatch: Collectors Edition innehåller detta: Overwatch spelet – till PS4 23 extraordinära hjältar – Det finns någon för alla! Soldier: 76 staty – Overwatch tidigare Strike-Commander har rest sig igen, men denna gång på ditt skrivbord. Statyn är ca 32 cm hög. Overwatch soundtrack – Passa på att njuta av detta uppslukande soundtrack Ikoniska miljöer – Fightas på futuristiska slagfält världen över: på kullerstensgator på King’s Row i London, i de mystiska templet av Anubis eller i Numbani där människor och robotar lever i harmoni. 5 skins – Overgrown Bastion, Security Chief Pharah, Strike-Commander Morrison, Blackwatch Reyes och Slipstream Tracer Overwatch Visual Sourcebook – Dyk in i en värld av djupgående illustrationer och information kring spelets hjältar, platser och historia. Lycka till! Tumnagel
37.5°
0
Rolls-Royce visar galen konceptbil Så här kanske framtidens lyxvagn kan se ut Rolls-Royce visar i dag upp en konceptbil som visar hur en lyxvagn från märket kan se ut i framtiden. Bilen går under kodnamnet 103EX och den är en del i firandet av att BMW i år fyller 100. Inget konstigt i det då BMW sedan några år tillbaka står som äger till Rolls-Royce. 103EX är helt självkörande och givetvis eldriven. Chassiet är helt handbyggt och endast de bästa och mest avancerade materialen har använts. Den är proppad med massa spännande detaljer och liknar inget som kommit från Rolls-Royce tidigare. Upptäck den spännande bilen i 360 grader i videon nedan och läs allt om den i pressmeddelandet eller på länken. Tumnagel
30.8°
0
2015
Världens första eldrivna och fyrhjulsdrivna Aston Martin Tillverkaren presenterar det något oväntade konceptet DBX Aston Martin överraskar alla och visar nu upp konceptbilen DBX på bilmässan i Genève. Det här blir företagets första eldrivna och fyrhjulsdrivna bil och det ser alltså ut som om även Aston Martin är på väg in i crossover-segmentet. Vdn Andy Palmer säger följande: "The DBX Concept is a challenge to the existing status quo in the high luxury GT segment. It envisages a world, perhaps a world not too far away, when luxury GT travel is not only stylish and luxurious but also more practical, more family-friendly and more environmentally responsible. I asked my team at Aston Martin to expand their thinking beyond conventions, to explore what the future of luxury GT motoring would look like in years ahead, and the DBX Concept you see before you is the result. This is, clearly, not a production-ready sports GT car, but it is a piece of fresh, bold thinking about what Aston Martin GT customers around the world could request of us in the future. The DBX Concept is more than a thought starter for us and for our customers, though. We will, in due course, be entering a car into the new DBX space and I am very much looking forward to seeing how this concept is received not only here today, but also by our legion of existing loyal customers and by those potential customers around the world who have, to this point, yet to consider one of our cars." Bilen har plats för fyra och alla sitter i välformade fåtöljer. Insidan i övrigt är extremt futuristisk och så där överdriven som en konceptbil brukar vara. Utsidan bjuder på den klassiska grillen men bortsett från baklamporna är det många linjer som är nya, något som Aston Martin inte brukar skämma bort oss med. DBX är som sagt helt eldriven och det ska finnas fyra stycken små elmotorer som även gör bilen fyrhjulsdriven. Dessa är placerade i mitten av bilen. Några effekt eller prestandauppgifter får vi inte för tillfället. I övrigt ska det finnas drive-by-wire-teknik, kolfiberkeramiska bromsar med KERS-system och kameror istället för vanliga backspeglar. För nu kan vi se DBX som ett futuristiskt koncept som möjligtvis kan mynna ut i något verklighetsbaserat, som då givetvis kommer att tonas ner en hel del. Vad tycker ni om den? Tumnagel
50.7°
0
Bentley visar konceptbilen EXP 10 Speed 6 En mer kompakt Continental GT En bil som inte lyckats läcka ut innan premiären på bilmässan i Genève är Bentleys nya vagn EXP 10 Speed 6. Det är en kompakt tvåsitsig sportbil som utseendemässigt liknar modellen Continental en del, men som ändå bjuder på en hel del nya saker. Så här säger Vdn Wolfgang Dürheimer om bilen: "EXP 10 Speed 6 is one vision for Bentley’s future – a powerful, exquisite and individual concept. The showcar has the potential to be the new pinnacle luxury two-seat sports car. It offers thrilling, driver-oriented performance, complete with trademark modern Bentley luxury and effortlessness. It could be a future model line, alongside the Continental GT and redefining the pinnacle of another market sector, and the styling of the EXP 10 Speed 6 could influence the expansion of the Bentley family. This is not just a new sports car concept – but the potential Bentley sports car – a bold vision for a brand with a bold future." Man är alltså lite hemlig med vad som kan hända med denna bil i framtiden, och vill säkerligen se hur den tas emot på mässgolvet innan man drar i några stora beslutsspakar. Vad tycker ni om den? Tumnagel
53.1°
0
2014
Magic Leap anställer scifi-författaren Neal Stephenson Ska bli företagets "Chief Futurist" Magic Leap, företaget som Google och lite andra plöjde ner över en halv miljard dollar i tidigare i år, är antagligen ett av de mer spännande företagen på marknaden för tillfället och inte blev de mindre intressanta när de nu anställer scifi-författaren Neal Stephenson [wiki] som sin "Chief Futurist". Stephenson ansluter sig därmed till ett företag som redan har många välrenommerade namn på sin lönelista. Exakt vad Magic Leap pysslar med är man fortfarande någorlunda hemlighetsfulla om men det verkar som om man håller på att ta fram en produkt som verkar vara någon slags blandning mellan VR (virtual reality) och AR (augmented reality). Denna produkt kan antagligen komma att användas för att spela dataspel, upptäcka nya världar eller helt enkelt bara utforska saker på ett lite mer realistiskt sätt än vad man kan göra framför en skärm idag. Jag har själv läst lite om det och det känns som ett slags "VR/AR 2.0" där man kan vandra omkring i den fysiska världen men samtidigt kunna interagera med digitala objekt på ett lite mera avancerat sätt än vad det vi kallar för AR idag har möjlighet att göra. En annan slags AR helt enkelt - Alternative Reality som Gizmodo skriver i den här artikeln som ni ska läsa om ni har intresse och tid då det antagligen är en av de mer utförliga som skrivits om Magic Leap. Där får man även stifta lite närmare bekantskap med det rätt så imponerande gänget som arbetar med Magic Leap idag. Tumnagel
40.8°
0
2012
Miljardärer går ihop för att inleda gruvdrift På asteroider! Det verkar som det är dags nu, för det där lilla extra som ska få fart på ekonomin igen. Det verkar som vi på tisdag den 24 april kommer få ta del av något så futuristiskt som ett företag som ett företag som vill inleda gruvdrift på asteroider. Ja, gruvor på asteroider. Det är inte vilka gentlemän som helst. I förgrunden för Planetary Resources hittar vi bland andra: Larry Page och Eric Schmidt, medgrundare till Google, James Cameron, regissör och utforskare, Charles Simonyi, styrelseordförande för Intentional Software Company och f.d. Chief Software Architect hos Microsoft, K. Ram Shriram, grundare av Sherpalo och medgrundare av- och ledamot i Googles styrelse, Ross Perot Jr, Styrelseordförande för Hillwood och Perot group och rymdvisionären och X-Prize-grundaren Peter Diamandis. Just nu spekuleras det hej vilt om exakt vad det är Planetary Resources ska göra, men allt cirkulerar kring olika former av utvinning av resurser ur asteroider. Om det handlar om gruvor i rymden eller att hämta ner asteroider till jorden återstår att se. På sin ytterst sparsmakade hemsida skriver de så här: Wex27re preparing for the unveiling of Planetary Resources, Inc. on April 24. Join us to learn about our mission and how we plan to revolutionize current space exploration and help ensure humanityx27s prosperity for generations to come. Så nu väntar jag med spänning på att få veta hur de har tänkt sig det här och vilken tidsplan de har. Det skulle nog ta ett gäng år innan någon teknik finns tillgänglig för gruvdrift på asteroider, eller hämta ner dem till jorden. Men det är en samling beslutsamma herrar, med en del slantar på banken så låt oss se vad som händer! Presskonferensen kommer täckas live av bland annat Gizmodo från flygmuseet i Seattle. Tumnagel
50.8°
0
Nästa sida