34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Mercedes rullar ut uppdaterade GLC Coupé
Ny design på den slanka crossovern

Igår kunde vi visa en teaserbild på den faceliftade versionen av Mercedes GLC Coupé. Bilen skulle avtäckas snart men det gick snabbare än väntat, för nu är den nämligen officiell. Världspremiären är på New York Auto Show i april. Den här anammar samma uppdaterade utseende som vanliga GLC som presenterades för några veckor sedan. Nya strålkastare och baklampor är de mest tydliga förändringarna. Den maffiga grillen med små "diamanter" är också på plats. Baktill finns även ett sportigare avgassystem med dubbla utblås, en ny diffusor och mer krom än tidigare. Insidan bjuder på en ny ratt och en pekplatta istället för den runda stora knappen att styra infotainment-systemet med. Det senaste MBUX-systemet finns här och mittkonsolens skärm är på antingen 7 eller 10,25 tum. Instrumenthuset består också av en skärm och den mäter 12,3 tum. Motormässigt finns det både bensin och diesel att välja mellan. Det förstnämnda alternativet innebär turbomatade fyror på antingen 197 eller 258 hästar. Dieselmaskinerna sträcker sig från 163 upp till 245 hästar. På säkerhetssidan hittar vi nyheter som exit-warning, emergency-corridor och tail-end-of-traffic-jam. Den får även Trailer Maneuvering Assist som ska göra det enklare för den som kör med släp. När bilen lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
0

Volkswagen lyfter skåpbilen Multivan
Kommer erbjudas med ren eldrift

Volkswagen presenterar nu Multivan 6.1 som är en uppfräschning av den populära skåpbilen som även går att få som Transporter, Caravelle och California. Visuella uppdateringar ligger i ny front, bak, strålkastare, baklampor och instrumentbräda. Övrigt fokus har legat på att göra bilen mer digital, uppkopplad och säkrare. Det sistnämnda är ett par nya förarassistanssystem som nu får plats eftersom man gått från hydraulisk servostyrning till elektromekanisk. Nyheterna är Cross Wind Assist som automatiskt stabiliserar bilen när det blåser mycket, Lane Assist, Park Assist, Rear View Assist, Trailer Assist, Side Protection och vägskyltsavläsning. För första gången erbjuds modellen med digitala instrumentklockor och det senaste inom Volkswagens infotainmentsystem MIB3. Instrumenten sitter i en skärm på åtta tum och på mittkonsolen finns en pekskärm som mäter 9,2. Systemet har bland annat eSIM i sig. Motormässigt finns det turbomatade nya dieselmotorer på 2,0 liter från 90 till 199 hästar. ABT har även utvecklat en helt eldriven version med en elmotor på 112 hästar kopplad till ett batteripack på 77,6 kWh. Enligt NEDC-cykeln ska den ha en räckvidd på 40 mil. Bilen börjar säljas i höst men några priser har vi tyvärr inte fått ta del av än. Känner du dig bekväm med tyskan finns det ett klipp nedan där man går igenom nyheterna. Tumnagel
46.4°
0
2018

Gör musik med Google Song Maker
Nytt experiment från Google

Google har lagt till ytterligare ett verktyg i sin lilla musikverkstad "Chrome Music Lab" vilket är en samlingsplats för Googles musikrelaterade experiment. Med det nya verktyget "Google Song Maker" kan i stort sett alla komponera enklare melodier genom att använda sin mus, tangentbord, finger eller datorns/mobilens mikrofon. Det går att höja och sänka tempot på musikstycket som komponeras och man kan även välja vilket instrument som ska användas i låten. När man är nöjd med skapelse så kan man skicka denna vidare till vänner och andra med en länk. Den man delar låten med får även möjlighet att själv redigera låten om de skulle känna att det krävs lite förbättringar. Här nedan hittas en musikslinga som jag gjorde på 3 sekunder med Song Maker som ni kan redigera om ni känner för det genom att klicka på länken i höger nederkant. Tumnagel
39.9°
0
2017

Mercedes visar upp S-Klass nya ansikte
Modellen får sig en facelift

Mercedes har valt bilmässan i Shanghai som plats för att visa upp en faceliftad version av modellen S-Klass. Alla versioner i klassen får den nya behandlingen vilket alltså även innefattar AMG, långversioner och Maybach. Den till synes största skillnaden är strålkastarna som uppdaterats en aning, i övrigt är det nya stötfångare på plats och uppdaterade baklampor men inte särskilt mycket mer som skiljer sig mot hur bilen såg ut tidigare. Insidan ska dock ha tagit ännu ett snäpp upp på kvalitetsstegen och bilen ska även vara ännu ett steg närmare autonom körning. Insidan ska ha fått två nya skärmar och de mäter 12,3 tum vardera. Nytt är även pekkänsliga kontroller på ratten som du kan styra med bara ett fingersvep. I övrigt är det trä och läder som försöker samsas om att ta plats. Nya färgkombinationer är magma gray/espresso brown och mahogany brown/silk beige. Nytt är även något man kallar för Energizing Comfort Control. Det är ett system som länkar samman saker som klimatanläggningen, stolsinställningen, massagefunktionen, värmen, ljuset och musiken. Det finns sex olika förprogrammerade inställningar som alla ska sätta dig i rätt stämning - Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort och Training. Under den väldiga huven finns nyheten som benämns S 560 4Matic. Den har en ny dubbelturbomatad V8:a som ger 469 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. Enligt Mercedes är det här en av de mest bränslesnåla V8:orna i världen och den ska dra omkring tio procent mindre bränsle än sin föregångare. Motorn har cylinderdeaktivering och släcker fyra av de åtta cylindrarna när dessa inte behövs. Vill du köra diesel är det S 350d 4Matic och S 400d 4Matic som gäller. De har båda en ny rak sexa på 3,0 liter som ger 286 hästar och 600 newtonmeter respektive 340 hästar och 700 newtonmeter. Förbrukningen anges till 0,55 och 0,56 liter per mil. Längre fram kommer det fler raka sexor och ett plug-in hybrid-alternativ med en elektrisk räckvidd på fem mil. Den som söker lite mer kraft vänder sig till AMG-versionerna och det finns S 63 och S 65 att välja mellan. Den förstnämnda ersätter V8:an på 5,5 liter med den nya dubbelturbomatade maskinen på 4,0 liter. Den ger 612 hästar och har ett vrid på hela 900 newtonmeter. Det räcker för att ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Den gamla sjustegade automatlådan är ersatt med den niostegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S 65 behåller den gamla dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och precis som tidigare ger den 630 hästar och har ett vrid på 1 000 newtonmeter. Här sker drivningen endast på bakhjulen. Mercedes-Benz Intelligent Drive som är namnet på det självkörande systemet får nu funktioner som Distronic Active Proximity Assist, Active Steer Assist, Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist och Traffic Sign Assist. Via sin smarta telefon ska det även vara möjligt att parkera bilen när man står bredvid den. Några priser och när lansering sker är för tillfället oklart. Tumnagel
38.4°
0
2016

Mercedes-AMG GT nu även som cabriolet
Kommer i två mumsiga versioner

Väntan är över, den cabbade versionen av Mercedes AMG GT är här och den är lika vacker som den är aggressiv i sin framtoning. Där vanliga GT kanske kan kännas lite för snäll och GT R lite för stygg hamnar den här någonstans mittemellan. Bilen erbjuds i två olika utföranden vilket innebär att man nu får hela fem stycken olika versioner att välja mellan - jobbigt! Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter oavsett vilken man väljer men den finns nu i fler smaker. GT i coupéutförande är insteget och den bjuder på 462 hästar, GT S har istället 510. GT R som presenterades tidigare i år har hela 585 hästar. Cabben kommer som GT Roadster med 476 hästar och GT C roadster med 557 hästar. Den sistnämnda får även lite godis från värstingen GT R - som exempelvis stötdämpare som är aktiva och elektroniskt styrda. Den får även en elektroniskt styrd diffbroms som standard och samma aktiva bakhjulsstyrning som finns i GT R. Den ser till att styra bakhjulen åt motsatt håll jämfört med framhjulen vid lägre hastigheter, en finess som gör bilen enklare att svänga runt. Kommer man över 100 km/h styr de dock åt samma håll. Allt för att bilen ska bli ännu stabilare, speciellt vid kurvtagning. Ytterligare en trevlig sak man "får på köpet" är sportavgassystem. GT C är även lika bred över rumpan som GT R tack vare fetare bakskärmar, och för att fylla ut de större hjulhusen har man monterat fläskiga 305/30-däck med 20-tumsfälgar där bak. GT Roadster gör 0-100 km/h på fyra sekunder blankt, vassare GT C kapar den tiden till 3,7 sekunder. Toppfarten ligger på 302 respektive 316 km/h vilket borde vara tillräckligt för de allra flesta. Precis som i GT R finns det på både GT Roadster och GT C Roadster en aktiv grill i nosen som beroende på hastighet och temperatur styr hur mycket kylning bilen ska få och hur mycket luftgenomströmning som behövs. Den sjustegade dubbelkopplingslådan Speedshift DCT är det enda växellådsalternativet. Den har moddats lite jämfört med föregångaren och fått sig en annan utväxling. Kraften skickas som vanligt endast till bakhjulen. Taket är en tygsufflett i tre lager tillverkad i magnesium, stål och aluminium. Den kan fällas och stängas i upp till 50 km/h, något som tar elva sekunder. Taket finns i svart, rött eller beige. Bilen går att få i elva stycken olika kulörer, interiören i tio. Cabben väger 65 kilo mer än sina coupé-syskon och vågen stannar på 1 595 kilo för GT Roadster och 1 660 kilo för GT C Roadster. Premiär för de nya vrålåken blir på bilmässan i Paris. Allt om bilarna finns att läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.4°
0

Fiat uppdaterar Abarth 595
Sportversionen nu också ansiktslyft

I höstas fick sig Fiat 500 ett lyft och nu presenterar man nyheterna i det lite häftigare utförandet Abarth 595. Utseendemässigt rör det sig om nya strålkastare och DRL-ljus fram och nya bakljus. Abarth betyder även ett fetare kjolpaket runt om och i detta fall fyra små avgaspipor som mynnar ut där bak. Bilen kommer precis som tidigare i de tre smakerna Abarth 595, 595 Turismo och 595 Competitizione. Alla har den turbomatade fyran på 1,4 liter under locket och den förstnämnda bjuder på 145 hästar. Turismon har 165 och Competitizione har hela 180. Den sistnämnda går även att få med diffspärr och har som standard ett argare avgassystem. Insidan får samma nya infotainmentsystem som vanliga 500 vilket innebär en pekskärm på sju tum som på förfrågan kan utrustas med Apple CarPlay och Android Auto. Försäljningen väntas dra igång i juni men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
0

Skapa feta beats med Chrome Music Lab
Ny musiktjofräs från Google

Google-gänget har nu släppt en ny sida med musikfokus vid namn Chrome Music Lab. Enligt gänget är sidan ett verktyg för unga att lära sig om musik och ljud, men är rätt underhållande även om du inte är ett barn. På sidan finns det 12 olika upplevelser som demonstrerar grundläggande koncept som ackord, rytm och harmonier. Vill ni testa Chrome Music Labs så behöver ni bara klicka på länken här nere till vänster. Tumnagel
42.2°
0
2015

Nya Mini Clubman är nu officiell
Har Sverigepremiär den 24 oktober

Bilderna på nya Mini Clubman fick vi häromdagen och nu är det dags för lite information kring den nya bilen. Den ser ut som konceptet vi sett tidigare, har dubbla bagagedörrar, debuterar i Sverige i oktober och kostar från 215 000 kronor. Nya Clubman blir större än sin föregångare och det nya längdmåttet mäter 4.35 meter, vilket är en ökning med 41 centimeter. Avståndet mellan axlarna ökar från 2.54 till 2.67 meter. På bredden mäter den 1.8 meter och på höjden 1.44. Inte en direkt liten bil, men det är ju inte Mini längre tyvärr. Som vi tidigare har berättat får den här också konventionella bakdörrar och det unika med förra Clubman (självmordsdörren på ena sidan) är därmed borta. Motoralternativen är samma som för övriga 3- och 5-dörrars Mini. Vassast blir Cooper S Clubman som får 192 hästar. Oavsett motor kan man få manuell eller automatlåda. Priser och all information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
31.8°
0

Nu fungerar Google Cast även med ljud
Strömmar ljudet till högtalarna

Google har sedan man släppte Chromecast gjort det möjligt att skicka video direkt till en TV och man styr allt från mobil, tablet eller dator, inte med fjärrkontrollen. Nu uppdaterar man Google Cast APK så att den får stöd för ljud och i vår kommer ett antal högtalare att få stöd för funktionen, i alla fall i USA. Med på tåget från ett mjukvaruperspektiv är Rdio, Pandora, NPR One och Google Play Music men vi saknar ännu Spotify. Frågan är om de ser Spotify Connect som en konkurrent, hoppas inte det för fler alternativ för användarna är bättre. På hårdvarusidan har man än så länge samarbeten med Sony, LG och HEOS by Denon men fler lär nog följa. Äntligen finns (snart) en fullvärdig konkurrent till AirPlay för Android! Tumnagel
240kg
0
2014

Hela låtlistan för Forza Horizon 2
Denna musik kan du lyssna på

Nu har Playground Games avslöjat vilka musik och vilka låtar som kommer finnas med i Forza Horizon 2. Totalt kommer det finnas sju stycken radiokanaler som spelar olika typer av musik. Pga lång lista så hittar ni alla låtar efter hoppet. Spelet släpps den 30 september till Xbox One och Xbox 360. Tumnagel
40.1°
0
Nästa sida