m

Följ världens koldioxidutsläpp i realtid
Climate TRACE håller koll på världens utsläpp av växthusgaser

Några av världens ledande organisationer inom klimatforskning och teknik har gått samman för att skapa en ny tjänst som håller koll på världens utsläpp av växthusgaser i realtid. Tjänsten kallas för Climate TRACE (Tracking Real-time Atmospheric Carbon Emissions) och redovisar världens länders utsläpp av växthusgaser omräknat till koldioxidutsläpp mellan 2015 - 2020. Tidigare har forskare fått förlita sig på uppgifter som länder, företag och andra rapporterat om utsläpp av växthusgaser, något som inte varit särskilt tillförlitligt. Climate TRACE har sammanställt data från över 300 satelliter, över 11.000 sensorer och annat för att skapa vad som förhoppningsvis ska vara en mera tillförlitlig sammanställning av världens länders utsläpp. Totalt handlar det om 59 Terabyte med data som går att ta del av via tabeller, grafer och andra presentationer på Climate TRACE:s webbplats som hittas på länken nedan. Det går bland annat att se vilka länder som släpper ut mest växthusgaser och den topp-listan hittas nedan. Vidare går det att för varje enskilt land i världen se det totala utsläppet av växthusgaser, om detta har ökat eller minskat de senaste fem åren, vilka sektorer i respektive land som står för mest utsläpp av växthusgaser och annat. Bakom Climate TRACE står bland andra Blue Sky Analytics, CarbonPlan, Earthrise Alliance, Hudson Carbon, Hypervine, Johns Hopkins Applied Physics Laboratory, OceanMind, RMI, TransitionZero och WattTime. Även Google har varit inblandade i utvecklingen av projektet och företaget har även varit med och finansierat det hela. Här ovan hittas en presentationsfilm för Climate TRACE. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Utsläpp från olika länder och industrier har rapporterats för lågt
Det säger iallafall Al Gores Climate Trace

Ett ny oberoende organisation som ska spåra all världens utsläpp från varje land, industrianläggning och kraftverk har nu i måndags offentliggjort sina resultat och det är inga goda nyheter. Projektet hittade stora skillnader mellan utsläpp som rapporterats till FN från 1992 och deras egna uppskattningar av hur mycket som egentligen släppts ut. Climate TRACE använder sig av satellitdata, maskininlärning och AI för att bedöma hur mycket utsläpp som sker globalt. Man vill med denna satsning att allmänheten ska få en "radikal insyn" i hur mycket som faktiskt släpps ut. Tanken är att detta ska ge FN, ideella organisationer och regeringar mer användbar data för att lättare kunna minska utsläppen. Projektet, som bland annat stöttas av Al Gore, RMI, TransitionZero och WattTime, ser också att många länders siffror som rapporterats till FN faktiskt stämmer. De upptäckte dock också att bland länder som lämnar in hur mycket deras olje- och gasproduktion släpper ut kan de faktiska mängderna vara dubbelt så mycket i verkligheten än vad som rapporterats. Climate TRACE upptäckte också att mer än en miljard ton koldioxidutsläpp inte har räknats med tidigare då många länder inte har några krav att dela med sig av siffrorna för olje- och gasproduktion regelbundet. Uppdatering: Rubrik som klargör att det handlar om att de utsläpp som rapporterats av vissa länder varit för låga. Det handlar alltså inte om att uppgifter om utsläpp totalt sett rapporterats för lågt. Tumnagel
26.4°
+
Hugo Engström
0
2016

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Hyundais Toyota Prius-utmanare Ioniq är nu helt officiell och tillverkaren benämner den som en bil som bryter mot hybridstereotyper. Det är den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor (el, plug-in hybrid och hybrid) och den kommer till Sverige i år. Under skalet sitter en nyutvecklad bensinfyra på 1,6 liter som kopplas ihop med en elmotor som i sin tur får sin kraft från ett litiumjonpolymerbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 146 hästar och vridet till 264 Nm. Till detta kopplas en ny sexstegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska man kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h. Vad bilen har för förbrukningen eller räckvidd anges av någon märklig anledning inte. Ioniq utrustas bland annat med autobroms, filbytesvarnare och döda-vinkelvarnare. Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars och lansering i Europa kommer att ske under andra halvåret i år. Vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på än. Läs mer om Ioniq i det långa pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0
Slut på artiklar...