10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Bethesda plockar bort sina spel från GeForce Now Gör en Activision Kort efter Nvidia lanserade sin nya spelstreamingtjänst GeForce Now valde Activision att plocka bort sina spel från tjänsten. Detta för att Activision och Nvidia endast hade kommit överens om att Activisions titlar skulle vara med under betatestet av Geforce Now. Någon på Nvidia hade nog glömt meddela Activision om att tjänsten skulle gå live så därför var spelen tillgängliga under en kort period efter lanseringen. Nu har ytterligare en speljätte valt att plocka bort sina spel från tjänsten. Denna gång är det Bethesda Softworks som valt att tacka för sig. Det innebär att spel Fallout- och Elder Scrolls-spelen försvinner samt id Software-spel som Doom. Av oklar anledning kommer dock Wolfenstein: Youngblood finnas kvar på tjänsten. Varför Bethesda nu valt att lämna GeForce Now är oklart i skrivandets stund. Tumnagel
27.1°
0
Googles AI slutar könsbestämma människor Nu blir alla människor på foton "personer" Google har beslutat sig för att sluta kategorisera människor som förekommer på bilder i olika kön rapporterar Business Insider vilka har tagit del av mail som beskriver förändringarna i Googles Cloud Vision AI. Det innebär att människor på bilder som analyseras med Vision AI inte längre kommer att benämnas som män eller kvinnor utan från och med nu kommer att kategoriseras som en "person". Det här är förändringar som Google gör då man anser att det är svårt att könsbestämma en person enbart utifrån ett fotografi. Förutom det så tycker Google att könsbestämning bryter mot deras egna etiska regler för artificiella intelligenser då det kan leda till att de artificiella intelligenserna blir både fördomsfulla och partiska. Att göra binära könsbestämningar som "man" och "kvinna" leder givetvis även till problem då det finns en del människor som varken betraktar sig som män eller kvinnor, något som en artificiell intelligens på inga som helst sätt skulle kunna avgöra enbart genom att analysera ett fotografi. Tumnagel
18.3°
0
Activision Blizzard drar tillbaka sina spel från Geforce Now Nvidias cloudgaming-tjänst blir lite mindre attraktiv Förra veckan lanserade Nvidia sin cloudgaming-tjänst Geforce Now efter att denna rullat i en betaversion i sju år men tjänsten verkar redan ha råkat ut för sitt större bakslag. I ett inlägg skriver Nvidia att spelförläggaren Activision Blizzard har valt att dra tillbaka alla sina spel från tjänsten. Det innebär att populära spel från spelserier som Overwatch, WoW och Call of Duty inte längre kommer att gå att spela på Nvidias molnspels-plattform. Nvidia uppger inte varför Activision Blizzard har dragit tillbaka sina spel från Geforce Now och Activision Blizzard har än så länge inte heller kommenterat detta själva. Rent teoretiskt så skulle det antagligen inte skada Activision Blizzard att göra sin spel tillgängliga via Geforce Now då spelare, precis som när de spelar spelet på andra plattformar, måste köpa spelet för att kunna ta del av det på Geforce Now. I värsta fall kan cloudgaming-marknaden följa den utvecklingen som vi nu ser i tv-världen och till viss del även i spelvärlden, där filmer, tv-serier och spel blir exklusiva för en leverantör och vi konsumenter måste prenumerera på flera tjänster för att få tillgång till de spel vi vill spela. Tumnagel
24.2°
0
YouTube blir Activisions streaming-partner Overwatch League dumpar därmed Twitch Activision Blizzard har skrivit avtal med Google för att göra YouTube den officiella streaming-partnern för Overwatch League och Call of Duty League. Detta fleråriga avtal täcker även framtida Hearthstone- och World of Warcraft-tävlingar. I samband med det här så kommer Activision Blizzard också börja använda Google Cloud som leverantör av molntjänster. Detta ska, enligt Activision Blizzard, ge deras användare överlägsna spelarupplevelser med låg latens. Overwatch League har tidigare streamats på Twitch där det var en av de mest populära kanalerna under hösten 2019. Tumnagel
38.3°
0
2019
Microsoft går fortsatt som tåget Tjänar nu mer på molnet än på Windows Microsoft har presenterat kvartalsresultatet för fjärde kvartalet i deras brutna räkenskapsår och företaget visar som vanligt fina siffror. Under kvartalet hade Microsoft en omsättning på 33,7 miljarder dollar, 12 procent högre än samma kvartal 2018, och man gjorde ett rörelseresultat på 12,4 miljarder kronor. Det mesta som Microsoft pysslar med nu för tiden verkar gå bra men det är framför allt företagets molnsatsning som stuckit iväg ordentlig intäktsmässigt. Microsofts speldivision har dock inte gått lika bra som förra året och denna backade. Spel till Xbox backade med 3 procent och konsolförsäljningen av Xbox med hela 48 procent. I slutet av förra året övertog Microsoft förstaplatsen över världens högst värderade börsnoterade företag och det är en plats man behåller före Amazon och Apple. Tumnagel
50.4°
0
E3 Ubisoft lanserar abonnemanget UPlay+ Lira hundratalet spel på PC och Google Stadia Den stora spelmässan E3 är i full gång borta i USA och igår presenterade Ubisoft en ny abonnemangstjänst som man kallar för UPlay+ med vilken spelare får tillgång till ett hundratal spel för en fast månadskostnad. Spelen man får tillgång till via ett abonnemang på UPlay+ kommer att gå att lira på PC eller Googles kommande molnspels-plattform Stadia. Detta gör UPlay+ till den första abonnemangstjänsten, förutom Google Stadias egen, som kommer att vara kompatibel med Google Stadia. UPlay+ lanseras 3 september och bland spelen som kommer att finnas tillgängliga där nämns bland andra Tom Clancyx27s The Division 2, Assassin’s Creed Odyssey, Tom Clancyx27s Rainbow Six Siege, Far Cry 5, Anno 1800, Prince of Persia, Tom Clancyx27s Splinter Cell, Beyond Good & Evil, Heroes of Might and Magic, Silent Hunter och The Settlers samt de kommande spelen Watch Dogs: Legion, Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint, Rainbow Six Quarantine och Gods & Monsters. Ubisofts kommande abonnemangstjänst kommer att kosta 15 euro i månaden och hoppar man på det hela innan 15 augusti så får man september månad gratis. Tumnagel
38.9°
0
Apple köper tjänster från AWS för 30 miljoner dollar i månaden Är en av Amazons största molnkunder CNBC har varit i kontakt med källor som sägs ha inblick i Apples olika molnsatsningar och enligt dem så lägger Apple runt 30 miljoner dollar, motsvarande 280 miljoner kronor, i månaden på tjänster från Amazons molndivision AWS (Amazon Web Services). Det gör Apple till en av AWS största kunder och det kommer man nog att vara för en överskådlig framtid. Enligt CNBC:s källor så ska Apple skrivit kontrakt med Amazon som innebär att man kommer att lägga 1,5 miljarder dollar på AWS-tjänster de kommande åren. Apple lägger dock inte alla ägg i samma korg och arbetar hårt för att bygga upp sin egen molninfrastruktur till iCloud, Apple Music och andra av Apples molnbaserade tjänster. I början av förra året uppgav Apple att man planerade att lägga 10 miljarder dollar på servrar och annan infrastruktur de kommande åren. Apple köper inte bara molntjänster från Amazon utan har även viss sådan verksamhet utlejd till Google och tidigare har Apple även köpt molntjänster från Microsoft. Tumnagel
38.8°
0
Alphabets Chronicle lanserar säkerhetstjänsten Backstory Typ som Google Photos fast för säkerhetsfrågor Alphabets säkerhetsföretag Chronicle, ett startup-företag som har sitt ursprung i Alphabets X-division, före detta Google X, har nu presenterat sin första produkt. Det handlar om en säkerhetstjänst som kallas för Backstory med vilken företag ska kunna hålla koll på datan i företaget och eventuellt kunna upptäcka hot, intrång, stöld eller andra typer av attacker mot företagets data. Chronicles vd Stephen Gillett beskriver Backstory lite som Googles fototjänst Google Photos och säger till Forbes: "You dump everything in Google Photos, they structure it, they recognize faces, they give you themes, they store it in the cloud and allow you to understand it." Tanken bakom Backstory är att företag ska kunna ställa frågor som till exempel "Are any of my computers sending data to Russian government servers?" när väl Backstory har sökt igenom, organiserat och indexerat företagets data. Det kommer också att bli möjligt att ställa uppföljningsfrågor och skulle man till exempel fått ett jakande svar på frågan ovan så skulle man till exempel kunna fråga vilken data det gäller, när det hände och hur det hela gick till. Framöver kommer Backstory eventuellt kunna agera självständigt och vidta lämpliga åtgärder om den upptäcker att ett datorintrång eller något annat som hotar företagets data är på gång. Men där är man inte riktig ännu. Chronicle ska redan ha börjat testa Backstory på några kunder. Backstory kommer inte, till skillnad från många liknande tjänster, prissättas efter hur mycket data som ska behandlas utan istället kommer prissättningen baseras på hur stort företaget som köper tjänsten är. Tumnagel
38.2°
0
Microsoft krängde massa Surface-enheter under fjärde kvartalet Surface-försäljningen gick upp 39 procent Köpte du en Surface-dator från Microsoft i slutet av 2018? Då var du verkligen inte ensam. Microsoft har lämnat sin senaste kvartalsrapport och i den får vi reda på att Microsoft lever och frodas. Totalt låg Microsofts omsättning på 32,5 miljarder dollar under fjärde kvartalet, vilket är en bump på 12 procent jämfört med året innan. På hårdvarufronten rullar det på rätt stabilt. Surface-försäljningen har gått upp 39 procent jämfört med året innan och ligger på 1,86 miljarder dollar. På molnfronten verkar det rulla på rätt stadigt. Intelligent Cloud-omsättningen ökade med 20 procent till 9,4 miljarder dollar och bumpen är mycket tack vare Azure-delen som ökat med 76 procent i intäkt. När det kommer till gaming skedde det också en ökning under Q4. Intäkterna från hela divisionen ökade med 8 procent och mer specifikt har Xbox Services-delen ökat med 31 procent. All in all. Microsoft mår bra. Tumnagel
51.1°
0
CES 2019 Arlos flaggskepp Ultra släpps den här månaden Övervakningskameran som filmar i 4K I slutet av november förra året presenterade Arlo övervakningskameran Ultra. Det är flaggskeppet i serien med kameror och den är proppad med massa smarta finesser, och en inbyggd lampa. Kameran visas upp på CES och i samband med detta får vi reda på att den kommer att lanseras den här månaden. Kameran har 4K-upplösning, HDR, mörkerseende i färg, 180-graders vidvinkel utan fish eye-effekt, dubbla mikrofoner för bättre tvåvägskommunikation med brusreducering och den nya inbyggda strålkastaren som kan aktiveras vid rörelse eller manuellt. Priserna börjar på omkring 5.500 kronor och för den slanten får man en kamera och den nya basenheten SmartHub. Tumnagel
39.3°
0
Nästa sida