m

Ferrari har gjort en video om den nya modellen Roma
Grand Tourern med klassiska linjer

För lite mer än en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu släpper man all information om den tillsammans med videon nedan. Bilen vill föra tankarna till klassiska GT-vagnar som man gärna vill hoppa in i och sen bara köra flera hundra mil. Samtidigt ska det vara något vackert att vila ögonen på när man väl har stannat på ett fik för att ta en snabb espresso. Under den långa slanka huven sitter inte en V12:a utan faktiskt en turboladdad V8:a på 3,9 liter. Den levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Ljudmässigt borde motorn bjuda på fantastisk sång eftersom det sitter en flat vevaxel i blocket och eftersom grenrören är lika långa. Det sistnämnda sägs vara för att optimera tryckvågor men brukar också ge ett bättre ljud. Videon lämnar dock en del mer att önska på den här fronten. Till motorn sitter en ny åttastegad dubbelkopplingslåda, samma som sitter i SF90 Stradale. I Roma har den dock en annan utväxling och en riktig backväxel istället för en elmotor som sköter detta jobb. 0-100 km/h ska för den 1472 kilo tunga (lätta?) bilen gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och finns det möjlighet kan man toppa 320 km/h. Den aktiva spoilern bak kan ge 95 kilo mer marktryck över rumpan i 250 km/h jämfört med Portofino. I övrigt får bilen den senaste versionen av Side Slip Control som jobbar tillsammans med E-Diff, F1-Trac, SCM-E Frs och Ferrari Dynamic Enhancer som alla ser till att hjälpa dig att hålla dig på vägen. Andra teknikaliteter är bland annat adaptiv farthållare, auto-broms, filhållningsassistent, 360-kamera och döda-vinkel-varnare. Insidan har en helt ny ratt med haptiska knappar, en liten pekskärm och Manettino-vred med fem stycken lägen - Comfort, Sport, Race, Wet och ESC-Off. Framför ratten sitter ett digitalt instrumentkluster på 16 tum och givetvis har varvräknaren fått en central plats. Mittkonsolen har också en skärm men den är lite mindre (8,4 tum) och står på höjden. Vill man kan man även få en 8,8 tum stor skärm ovanför handsfacket. Enligt Ferrari ska den här skärmen göra den som sitter i passagerarsätet till en äkta co-driver. Vad man får betala för att bli ägare till en Roma är oklart för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Australienska co-drivers är de bästa
Gasa!

Något jag verkligen gillar är australisk engelska. Kanske var det när jag hörde Mick Dundee som jag fastnade för det. Oavsett så får vi här se en härlig duo som pratar just på detta viset, och det är ju bara så underbart. Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0

Hej då PeO!
Du är oss redan enormt saknad

Teknikens Värld-reportern, vår vän och vår kollega PeO Kjellström är död. Vi på Feber-redaktionen har under många år suttit nära Teknikens Värld och fått njuta av många härliga kollegor från den redaktionen. En av de som verkligen stuckit ut är PeO, en otrolig människa med väldigt stort kunnande och ett ännu större hjärta. Jag vet att han har tagit många under sina vingar under åren, så också mig och Bobby. PeO har alltid varit en person som jag vågat komma och fråga saker, hur små eller korkade frågorna än har varit. En sån där person som man vågar erkänna för att man inte har ett dugg koll på läget, vilket man ju inte alltid har. Och som själv har vågat komma och be om hjälp. En sån där person som det verkligen känns att man jobbar tillsammans med, som bryr sig och som man bryr sig om. För det var inte bara när det handlade om jobb, PeO tvekade inte att skicka ett mess om han kände att allt inte var bra och som vågade säga till om livet inte just då var fantastiskt. Men du log så ofta du kunde och spred så mycket glädje. Förra veckan skulle vi ha kört Lexus tillsammans. Nu blev det inte så och det blir inga fler provkörningar med dig som co-driver och det gör mig riktigt, riktigt ledsen. Du är redan enormt saknad PeO. Sov gott nu och hoppas att motorsporten i himlen är extra bra, extra spännande och extra dramatisk. Det och all kärlek är du värd. Tack för allt PeO! Tumnagel
-34.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har kört Lexus wannabelyxlimpa ES
Lexus ES gör sin entré i Europa

Är du förvirrad över Lexus bokstavskombinationer? Det är jag. Vilka modeller som finns och säljs här är verkligen inte något jag kan bli väckt mitt i natten och rabbla. Men nu är det i alla fall så att ES börjar säljas i Sverige. Den ersätter GS som slutar säljas i Sverige och Europa, men LS finns kvar. Blev du klokare? Trodde väl inte det jag. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0
2017

Färsk film från Koenigseggs världsrekordkavalkad
Häng med från kupén

För nästan exakt en månad sedan gjorde Koenigsegg succé i Nevadaöknen när man satte inte mindre än fem stycken världsrekord med modellen Agera RS. Nu får vi en ny video från eventet där vi får vara co-driver till föraren Niklas Lilja. Bonus-egg nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

DiRT Rally får stöd för PlayStation VR
Samt ett kartläsar-co-op

Codemasters meddelade i dag att DiRT Rally kommer få en PlayStation VR-expansion. För folk som redan äger spelet kommer kunna köpa det som en expansion för runt 120 kronor via PlayStation-affären eller så kan man köpa hela spelet inklusive VR-delen i form av DiRT Rally PLUS VR Upgrade i butik. Denna uppgradering erbjuder VR-stöd för hela spelet med alla bilar och racetyper. Det kommer även ha ett läge som heter Co-Driver Mode där en annan spelare kan agera kartläsare och med kontrollen kan ge kommandon till den som kör. Tumnagel
44.3°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Tesla ute på hal is
Jag har pressat fyrhjulsdriften

I går for jag till Geilo i Norge för där finns tydligen bra is att köra på. Tesla ville att vi skulle testa deras fyrhjulsdrift och för att riktigt få känna på hur mycket drivning på alla fyra hjul gör bör man köra på snö och is. Resan började i Oslo där vi hämtade ut en Model S 85D som sedan fick ta oss de 3,5 timmarna upp till platsen där vi skulle vara. Vägarna i Norge är väl kanske inte alltid de bästa men de var plogade fint och eftersom tempmätaren visade minus 25 ute var greppet på underlaget inte alls så dumt. Tumnagel
55.9°
+
Bobby Green
0
2015

Rallyföraren Annie Seel söker co-driver till nästa års Dakar
Den sökande ska kunna mecka och hosta upp 250 000 kronor

Nästa år ska rallyföraren Annie Seel ställa upp i Dakar och för att klara rallyt behöver hon bland annat en co-driver - och det kan bli du. Hon söker nu nämligen någon som är duktig på att MacGyver-mecka, som inte säger "är vi framme snart?" efter fem mil och som inte blir tjurig om den inte får sitt mellanmål. Stämmer du in på profilen är det bara att svara på annonsen hon lagt ut på Blocket, och göra plånboken redo på att bli 250 000 kronor lättare. En intervju med Annie om rallyt finns på Aftonbladet-länken nedan. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2014

13-årige Kalle Rovanperä kör rally
Med skraj co-driver

Kalle Rovanperä må bara vara 13 år gammal men han har kört rally typ sedan han kunde gå. I den här videon får vi se när han brummar på med en minst sagt panikslagen medpassagerare. Tumnagel
76.7°
+
Bobby Green
0
2013

Samir gör inte som Vivek säger
Det kan inte vara lätt att vara kartläsare

Rally of Coimbatore 2013 är en del av Indian National Rally Championship och där deltog bland annat föraren Samir Thapar och co-drivern Vivek Ponnusamy i en Mitsubishi Evo 10. Vivek kämpar tappert med att få Samir att svänga dit han vill och göra som han säger, men hans tankar verkar vara någon helt annanstans vilket gör att det hela blir rätt roligt att titta på. Tumnagel
77.3°
+
Bobby Green
0

Nya Audi RS6 går som en skållad R8

Nu i veckan stack jag till München en sväng för att provköra helt nya Audi RS6 och S3 (mer om den bilen i en annan artikel). Det jag visste att jag hade att vänta mig var en fläskig toksnabb kombi, eftersom RS6 nu endast finns i Avant-utförande, och att det i Tyskland finns en väg som heter Autobahn. En kombination som är svårslagen och en plats där man alltså för en gångs skull kan testa en bils toppfart. Om det inte vore för att det regnade förstås... Tumnagel
347kg
+
Bobby Green

Wii U-versionen av Need For Speed: Most Wanted
Bättre grafik och Co-driver Mode

Gamesradar har fått en liten titt på Wii U-versionen av Need For Speed: Most Wanted som kommer att släppas i mars. Vad som är nytt i den här versionen är bland annat bättre grafik och ett nytt läge som kallas för Co-driver Mode som fungerar som ett slags hjälpmedel för den som inte är en så van spelare. I Co-driver Mode spelar en person med Wii Remote eller Wii U Pro Controller och den andra personer hjälper till genom att fixa med massa olika grejer på skärmen i gamepaden. Denna person kan bland annat ge bilen lite boost, stänga av trafiken, reparera bilen och växla mellan dag och natt. I den här videon får vi höra Alen Ward från Criterion Games som pratar om de nya funktionerna i spelet. Tumnagel
38.1°
+
Peter Tjärndal
0
2012

Car and Driver testar Koenigsegg Agera R
Hej vad det går!

Car and Drive tar sig till Ängelholm och gör precis det som jag gjorde för ett tag sedan, hälsar på hos Christian och gänget på Koenigsegg. De får dock köra bilen och inte "bara" vara co-driver och denna gång handlar det om det vassaste ägget, Agera R. Förutom att brumma på Koenigseggs egna testbana som består av en flygplats tar de även bilen till en racerbana med lite kurvor på för att på riktigt kunna känna på bilen. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Jag har stångats lite med Lamborghini Aventador

Jag kommer så väl ihåg när en gammal kompis tyckte att det verkade jätteläskigt att köra andra bilar än sin egen. Sin egen var man ju van vid och bara tanken att behöva "lära" sig att koppla och växla i en annan bil var skrämmande. Jag har alltid tyckt att det varit kul att köra olika bilar, både mina egna och kompisars. Nu har jag genom jobbet fått möjlighet att testa en hel del vilket självklart alltid är roligt. Men det finns vissa bilar som jag hyser sjukt stor respekt för, och som jag nästan har varit lite rädd för att köra. Lamborghini Aventador är en utav dem. Jag får tankar i huvudet från förr i tiden då dessa extrema supersportbilar enbart kunde köras av vissa människor och inte var för alla. Tack vare Audis köp av Lamborghini är det inte så längre. Väldigt få har fortfarande möjligheten att kunna köpa just en Aventador, men vem som helst kan köra den. Även jag visade det sig, även om jag tills jag hoppade in i cockpiten var skitnervös. Tumnagel
75.2°
+
Bobby Green
0

Ratt ramlar av under full galopp i rally
Dock slutar det hela bra

Steven Harrell är här co-driver i New England Forest Rally när hans förare helt plötsligt får ratten i handen då den lossnar från styrstången. Föraren behåller dock kontrollen på bilen lika bra som Steven behåller kontrollen på sig själv och efter lite meckande kan ratten sättas tillbaka och rallyt fortsättas. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Är det hitåt man ska köra eller?
Det är fegt att inte åka av

Dag två av Audi Driving Experience och det går bättre och bättre. Precis när det går skitbra och jag tar kurvorna som en kung - så bra att jag öppnar munnen och säger till min co-driver att "nu rackarns går det bra!" så åker jag av. Duktigt. Men man har inte försökt på riktigt om man inte åker av, eller hur? Tumnagel
43.5°
+
Roger Åberg
0
2011

Stefan kör i diket
Där ligger de inte bra

Stefan Håkansson gör inte riktigt som hans co-driver säger. Därför hamnar de i diket. Och där ligger de ju inte bra. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Däcktester på Estoril-banan i Portugal
Jag var där

Michelin anordnade ett stort däcktestar-event på Estoril-banan i Portugal och frågade då om jag ville hänga med. Jag var inte sen med att svara ja på den frågan och satte mig förväntansfull på ett plan mot detta land. Det jag visste var att vi skulle testa olika däck på bana och få information om vilken skillnad det är på vissa däckstyper. Det jag inte visste var att det faktiskt skulle vara så stor skillnad som det faktiskt var. Och ja, jag vet att videokvaliteten är som den är, men det får ni leva med. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Top Gear säsong 17 drar igång den 12 juni
Boka in!

Nu är det snart dags för nya avsnitt av Top Gear igen, och vi har nu kommit upp i säsong 17. Det första avsnittet ska enligt rykten sändas redan den tolfte juni. En utav bilarna vi kan förvänta oss att se i programmet är McLaren MP4-12C som kanske till och med kan sätta nytt rekord runt testbanan. Som vi kan se i den här lilla för-videon får vi också se ett elbilstest och när grabbarna rejsar med tre rappa små kärror på Monacos gator. De sistnämnda är Citroen DS3 Racing, Fiat 500C Abarth och Renault Clio RS och som co-drivers har de fått kändisarna Bernie Ecclestone, Flavio Briatore och Christian Horner. På söndag den tolfte juni ska det alltså vara dags för nya avsnitt på BBC2. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2010

Racingföraren Jonny Reid kör nya S60 - med ögonbindel!
Det gäller att lita på sig själv och co-drivern

En utav Nya Zeelands bästa racingförare, Jonny Reid, har varit ute och rattat Volvos nya S60 på Hampton Downs-banan i Auckland. 27-åringen fick en ögonbindel på sig och drog iväg. Allt gick inte vägen på första försöket men till slut lyckades han sätta en varvtid på 1,28 minuter med en toppfart på 193 km/h. Han hade hjälp av en co-driver som sa hur banan fortlöpte men han fick även lita på sin känsla och kunskap om banans alla kurvor och inbromsningszoner. Efter hoppet finns ytterligare två klipp. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nybliven ägare till Nano fick det hett om öronen
Budgetbilen brann upp på väg hem från återförsäljaren

Världens billigaste bil, Tata Nano, verkar också vara en utav världens mest lättantända bilar. I höstas brann tre stycken upp och nu var det dags för den fjärde. Vad är problemet? Olyckan inträffade i bilmärkets hemland, Indien. Satish Sawant, som jobbar som försäkringsagent, hämtade upp sin flång nya Nano hos återförsäljaren. Det var Satish allra första bil och den kostade honom runt 38 000 kronor. Då Satish inte har körkort så fick han snällt agera co-driver medan en anställd på bilfirman körde hem bilen åt honom. Efter att de hade kört 45 minuter blev de ikappkörda av en motorcykel som gestikulerade hej vilt samtidigt som han pekade bakåt. När Satish och hans förare vände sig om fick de se att bilen brann från baken, där motorn sitter. Båda två övergav bilen snabbt och på bara några sekunder var den förvandlad till ett eldhav. Satishs Nano fick ett kort liv, undrar hur länge bilmärket kommer att leva om det här ska fortsätta inträffa? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Provkörning Ford S-Max & Galaxy
Enäggstvillingarna - räckte det inte med en modell Ford?

Jag har varit i Jerez, Spanien, för att provköra två faceliftade modeller från Ford. Galaxy och S-Max. Förutom lite kromlister och trevligare interiör är det lite saker som skiljer de båda från sina föregångare, jo, nya motorer. Jag tror ändå att det är få som kommer att märka någon större skillnad, trots att runt 1500 delar är nya på bilarna. Och jag kan inte sluta grubbla på tanken - varför har Ford två nästan exakt likadana bilmodeller? Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2009

Febergaraget Ford Focus RS
En grön illbatting

Ford Focus. Ford Fikus kanske ni tänker? Tänk om i så fall. Med tillägget RS förvandlas den lilla blygsamma bilen till en turboladdad nöjesmaskin som gör att ditt körkort sitter löst, riktigt löst. Blå eller grön? sa Roger och syftade till hans skitiga blåa Mini Cooper Cab och en helt nytvättad och nystädad illgrön Focus RS. Valet var enkelt och jag snodde åt mig nycklarna till, vad som enligt mig, är en bil för den yngre generationen pojkar. Och tro mig, Roger är alldeles för gammal för den här bilen. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0