m

Boom Supersonic visar upp XB-1
Testplattform för en efterföljare till Concorden

Igår visade det amerikanska företaget Boom Supersonic upp flygplanet XB-1 vilket är tänkt att fungera som en plattform för att testa olika system och tekniker för flygplan som flyger snabbare än ljudets hastighet. Boom planerar att använda XB-1 i sin utveckling av sitt framtida passagerarflygplan Overture, ett flygplan som beskrivs som en efterföljare till den numera skrotade Concorden. Boom siktar på att Overture ska bli ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad Concorde klarade av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Boom siktar på att börjar testflyga med XB-1 någon gång nästa år. Redan 2022 hoppas Boom börja bygga en fabrik som kan tillverka Overture och hoppas ha det första exemplaret färdigt till 2025. Någon gång under 2029 siktar Boom på att börja flyga passagerare med Overture. Här nedan kan ni kolla in Boom Supersonics presentation av testplattformen XB-1 från igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic siktar på att testa överljudsplan nästa år
Företaget vill bygga en ny Concorde

I oktober kommer det amerikanska startup-företaget Boom Supersonic att visa upp sin första flygplansmodell XB-1 vilket är ett ensitsigt överljudsflygplan. Flygplanet utvecklas som en testmodell inför Booms framtida planer på att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik, något vi inte har haft sedan Concorden skrotades 2003. Boom planerar att göra en första testflygning med XB-1 någon gång under nästa år för att testa om material och teknik som utvecklats till flygplanet även skulle kunna fungera i en lite större modell. Boom siktar framför allt på att kunna sänka priset på att bygga överljudsplan och hoppas kunna utveckla ett överljudsplan för passagerare för "bara" 6 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 32 miljarder dollar det kostade Boeing att utveckla 787 Dreamliner. Skulle Booms tester med XB-1 bli framgångsrika så kommer företaget att fortsätta utveckla det kommersiella överljudsplanet Overture. Det är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än de 2,04 Mach som Concorden kom upp i. Lyckas Boom med sitt mål så skulle det innebär att Overture skulle kunna avverka sträckan London - New York på lite över 3 timmar. När vi eventuellt skulle kunna få se Overture i luften är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske skulle kunna se någon gång i mitten av det här årtioendet. Här nedan hittas ett klipp som visar lite av konstruktionen Boom Supersonics testflygplan XB-1 samt en konceptbild på Overture. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Aston Martin hyllar Concorde
Med specialversion av DBS Superleggera

Aston Martin har tillsammans med British Airways tagit fram en specialversion av modellen DBS Superleggera för att hylla flygplanet Concorde. Bilen som endast kommer att tillverkas i tio stycken exemplar ingår i Astons flyginspirerade utbud som sedan tidigare innehåller Vanquish S Red Arrows, Vantage Blades och V12 Vantage S Spitfire 80. Utsidan får samma färger som British Airways använder och på taket återfinns en siluett av flygplanet. Insidan får Concorde-logga på stolarna och växelpaddlar i titan tillverkade av bladen man hittar i flygets jetmotor. Vdn Andy Palmer säger följande: "It’s only fitting that our great British sports car brand marks the achievement of the incredibly dedicated, talented and ambitious teams of British and French scientists, engineers, designers and aircraft workers who made Concorde, and supersonic air travel, a reality in our skies 50 years ago." Vad bilen kostar är oklart men en del av förtjänsten kommer i alla fall att gå till en organisation som stöttar underprivilegierade barn och lär dem flyga. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Hermeus ska bygga världens snabbaste flygplan
Ska kunna korsa Atlanten på 90 minuter

Det verkar vara många som saknar det numera pensionerade överljudsplanet Concorde. Nu meddelar ännu ett amerikanska startup-företag att man planerar att bygga vad som sägs bli världens snabbaste passagerarflygplan. I början av året uppgav företaget Boom Supersonic att deras flygplan Overture i framtiden skulle bli 10 procent snabbare än Concorden och kunna flyga London till New York på 3 timmar och en kvart. Igår meddelade det nystartade företaget Hermeus att deras framtida flygplan kommer att kunna flyga i hastigheter på Mach 5, alltså fem gånger ljudets hastighet. Det innebär att Hermeus än så länge namnlösa flygplansmodell skulle kunna kapa flygtiden New York - Paris från sju timmar till en och en halv timma om allt går som planerat. Företagets vd AJ Piplica säger : "We’ve set out on a journey to revolutionize the global transportation infrastructure, bringing it from the equivalent of dial-up into the broadband era, by radically increasing the speed of travel over long distances." Hermeus tror att deras överljudsplan kan vara klart för passagerartrafik om runt åtta till tio år. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA fotograferar ljudvågor från överljudsplan med ny teknik
För att kunna designa tystare överljudsplan

NASA har använt en ny teknik för att visualisera hur ljudvågor från överljudsplan ser ut vars resultat ni kan kolla in på bilden ovan och i klippet nedan. Bilden fotograferades i svartvitt, se videoklipp nedan, men har färglagts i efterhand för att tydligare visa resultatet. NASA fotade bilden ovan med hjälp av ett B200 King Air-flygplan som flög på cirka 10.000 meters höjd. Cirka 600 meter nedanför B200-planet flög de två T-38-planen som syns på bilden ovan. Dessa flög över ljudets hastighet när NASA fotograferade det hela med en höghastighetskamera som fotar bilder med hastigheten 1400fps. Förutom att det blev en rätt ball bild så kommer datan från experimentet användas när NASA utvecklar det framtida översljudsplanet X-59. Tanken bakom det är att det ska bli tystare än till exempel den numera skrotade Concorden. Lyckas man med det så skulle det kanske innebära att vi skulle kunna flyga överljudsplan över land, något som är förbjudet för kommersiella flygplan idag. Skulle det i framtiden bli tillåtet att köra passagerarflygplan över ljudets hastighet över land skulle det kunna revolutionera flygbranschen och vissa sträckor skulle kunna gå dubbelt så snabbt att flyga jämfört med dagens flygtider. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic planerar nytt överljudsplan
Ska Overture bli en ny Concorde?

Det amerikanska företaget Boom Supersonic har meddelat att man säkrat 100 miljoner dollar i nytt kapital vilket innebär att arbetet med deras överljudsplan Overture kan fortskrida. Overture är ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad de nu skrotade Concorderna skulle klara av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Man tror att en sådan biljett skulle kunna kosta runt 5000 dollar vilket kan jämföras med Concorden som tog 20.000 dollar på samma rutt. Boom Supersonic uppger att man eventuellt kommer att börja testa en modell av Overture redan i år. Det kommer dock att dröja tills i mitten av 2020-talet innan vi eventuellt kan få se flygplan som dessa i bruk. Boom Supersonic uppger att Virgin Group och Japan Airlines redan förbeställt ett 30-tal flygplan. Här nedan hittas ett klipp om Boom Supersonic från förra året. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Boeing visar upp koncept på överljudsplan
Flyg London - New York på två timmar

Flygplanstillverkaren Boeing har visat upp ett nytt koncept på ett överljudsplan som i framtiden skulle kunna flyga mellan New York och London på cirka två timmar. Konceptet visades upp på en flygkonferens i Atlanta och är tänkt att kunna frakta passagerare eller militärer som snabbt behöver ta sig någonstans i världen. Boeing får väl räknas som en av marknadsledarna när det kommer till att få flygplan att flyga snabbare än ljudets hastighet. Tidigare har företaget tagit fram ett gäng prototyper av NASA:s så kallade X-serie som har möjlighet att flyga snabbare än ljudet. Flygplanet på bilden ovan är som sagt bara ett koncept och det kan nog komma att förändras en del innan det än så länge namnlösa flygplanet lanseras på marknaden om 20 - 30 år. När den numera skrotade Concorden flög London - New York brukade det ta cirka 3,5 timmar. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lockheed Martin ska bygga NASA:s tysta överljudsplan
Färdas snabbt över land

Nu börjar flygplanstillverkaren Lockheed Martin att bygga NASA:s tysta överljudsplan Low-Boom Flight Demonstrator (LBFD). LBFD är ett av NASA:s experimentella flygplan som man hoppas kan leda till ersättare till den numera insomnade concorden. Tanken med LBFD är att den ska fungera som ett testflygplan för kommande tysta överljudsplan. Skulle man lyckas åstadkomma det så skulle man kunna flyga med flygplanen över land, något som var förbjudet att göra med concorden. En resa mellan till exempel Los Angeles och New York skulle ta cirka 2 timmar med ett LBFD-flygplan. Experimentflygplanet kommer att kosta närmare 250 miljoner dollar att utveckla och man siktar på att börja testflyga det 2021. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

NASA bygger tyst plan som går i överljuds-hastighet
Ska dela med sig av tekniken när det är klart

NASA har meddelat att man kommer att gå vidare att bygga det det tysta flygplan som går i överljudsfart som man visade upp ett koncept på förra året. Det handlar om ett cirka 30 meter långt flygplan vars ljudvolym inte kommer att överstiga 65 decibel. Det kan jämföras med den numera skrotade Concorden vars ljudnivåer letade sig upp emot 90 decibel. På grund av detta fick Concorden aldrig flyga över land vilket gjord att den i stort sett var förvisad till Atlant-flygningar. I teorin skulle ett tyst överljudsplan kunna halvera flygtiden mellan de båda amerikanska städerna Los Angeles och New York. NASA hoppas ha sitt nya flygplan i luften 2020 och funkar allt som det är tänkt så har NASA sedan tänkt att dela med sig av kunskapen runt det tysta överljudsplanet till kommersiella flygplanstillverkare som är intresserade av att bygga passagerarflygplan baserade på deras teknik. Tumnagel
58.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

NASA vill bygga överljudsplan
Concordens efterföljare?

NASA siktar på att ta fram ett överljudsplan för passagerare vilket kanske skulle vara roligt nu när inte Concorden flyger längre. Man kallar framtidsplanet för Quiet Supersonic Transport (QueSST) och flygplanstillverkaren Lockheed Martin kommer att få 20 miljoner dollar under de kommande åren för att ta fram en kravspecifikation för flygplanet samt en grundläggande design av QueSST. Man tror att planet eventuellt skulle kunna vara redo för testflygning någon gång på 2020-talet men det lär antagligen dröja ytterligare några år innan passagerare kan transporteras i överljudsplan igen. Tumnagel
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Elon Musk kommer publicera sin Hyperloop-design
Inom en månad

Elon Musk (SpaceX och Tesla Motors) kommer om lite mindre än en månad att avslöja sin vision för ett nytt publikt transportsystem. I dag twittrade han nämligen att han kommer publicera (som open source) sin design för ett hyperloop-system innan den 12:e augusti. Elon har tidigare beskrivit Hyperloopen som en femte form av transportsystem, där de fyra första då är flyg, tåg, bil och båt. Enligt Elon så kommer Hyperloopen vara en blanding mellan en Concorde, en railgun och ett lufthockeybord. Tanken är att hyperloopen skall kunna transportera folk från Los Angeles till San Francisco på endast 30 minuter. Vilket ju är betydligt snabbare än det snabbaste tågat som just nu tar tre timmar. Tumnagel
49.3°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Historien om Concorde
En pensionerad ikon

Alla känner till Concorde, världens hittills enda överljudsplan för kommersiell persontransport. Ja, det är lika tragiskt som det låter. I 27 år flög planet eller planen passagerare mellan Europa och Amerika. Flygplanet var ett tekniskt vidunder och ännu dyrare att hålla i drift. Efter 27 felfria år slutade Concordes historia snöpligt slut när en tragisk krasch, modellens enda under 27 år, ledde till att det togs ur bruk 24 oktober 2003. Dokumentären är rätt gammal och har härligt vhs-svaj i ljudet. Men det är långfredag så njut för bövelen. Tumnagel
44.8°
+
Daniel Oden
0
2011
2010

NASA bygger super-flygplan
New York - Sydney på 2,5 timmar

Alla ni som tyckte att det sög pung när de skrotade Concorden blir säkert glada över att NASA nu planerar att ta fram ett överljudsplan som ska kunna flyga i MACH 5. Det planerade flygplanet kommer att flyga ovanför atmosfären med en hastighet som är fem gånger snabbare än ljudet vilket kan jämföras med Concorden som "bara" flög med ljudets dubbla hastighet. Målet med projektet är att kunna ta fram ett flygplan/rymdfarkost som ska kunna flyga fram och tillbaks till Mars men faller det väl ut så skulle det säkert kunna användas för civilt bruk här på jorden också. Blir planerna någonsin verklighet så skulle en resa mellan till exempel New York och Sydney ta cirka 2,5 timmar. Den resan tar idag 21 timmar med ett konventionellt flygplan enligt Daily Mail. NASA har dock "bara" avsatt 5 miljoner dollar om året till projektet vilket i mina öron låter väldigt lite för ett dylikt projekt. Jaja, coolt hur som helst. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2005

SST - SuperSonic Transport

JAXA, japans rymdstyrelse, kommer snart att göra ett andra test av sitt överljudsplan SST. Det första testet, som man utförde för tre år sedan, slutade med en krash.SST ses av Japan som en värdig uppföljare till den numera skrotade Concorde. SST ska kunna ta 300 passagerare, tre gånger så många som Concorde. Flygplanet kommer att flyga i två gånger ljudets hastiget (cirka 2.500 km/h vid 15 grader celsius). Testet som görs i Australien ska framför allt testa bränsleförbrukningen och ljudet som planet ger i från sig.SST är fransk-japanskt projekt där bland andra Mitsubishi Heavy Industries och European Aeronautic Defence and Space Co är inblandade.www.theregister.co.uk/2005/08/24/sst_test/ Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0