m

Det här är nya Bentley Flying Spur V8
100 kilo lättare än W12

Förra sommaren rullade Bentley ut nya Flying Spur med W12 under huven. Nu kommer versionen med fyra burkar färre - Flying Spur V8. Den här beskrivs som en mer förarorienterad version än W12:an som är 100 kilo tyngre. Och även om det finns gott om effekt så förstår nog alla att det här inte är en racerbil utan ett lyxlok skapat för långturer. V8 har samma maskin som Continental GT vilket innebär en dubbelturbomatad vinkelåtta på 4,0 liter som ger 550 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker halva banken vid låg belastning för att spara några droppar. 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder och toppfarten anges till respektabla 318 km/h. Bilen erbjuds med fyra eller fem säten och tillvalslistan är som ni säkert kan gissa nästintill oändlig. De första leveranserna ska ske i slutet av året. Vad det står på prislappen vet vi inte just nu. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Här är allt som kommer på Disney+ i Sverige
Hela listan!

Som ni säkert vet så kommer det inte bara Disney-saker på Disney+ utan också saker från Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographics. Nu har vi fått tag på hela listan av filmer, kortfilmer och serier som vi kan förvänta oss från start. Allt ska vara textat på svenska och där det är rimligt finns det även svenskt tal. Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0

Ford hyllar Ken Miles seger på Daytona
Med specialversion av GT

Den specialversion av Ford GT som Frode skrev om i helgen är nu presenterad och det ni nu har framför ögonen är Ford GT Heritage Edition. Med den här vill man hylla Daytona 24 Hour Continental som hölls 1966 och därför är bilen vit med röd dekor och svart huv. Givetvis är siffrorna 98 på plats. Specialversionen får även en hel del kolfiberbitar på sig och ett par smidda 20-tumsfälgar i guldton. Insidan är klädd med Alcantara på flera ställen. 1966 var ett historiskt år för Ford då man lyckades knäppa Ferrari på näsan och kamma hem segern i 24-timmarsloppet på Le Mans. Några månader tidigare briljerade man på Sebrings 12-timmarslopp. Allt började dock med Daytona samma år när man vann sitt första 24-timmars med förarna Ken Miles och Lloyd Ruby bakom ratten. Vad man får betala för en GT Heritage Edition framgår inte. De första leveranserna ska ske i början av nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Sonys eldrivna konceptbil är nu i Tokyo för vidare tester
Ska börja testas på väg senare i år

I början av året rullade Sony lite oväntat ut en eldriven konceptbil som de döpt till Vision-S. Bilen är utvecklad tillsammans med Bosch, NVIDIA, Continental och Qualcomm. Nu har den transporterats till Tokyo för ytterligare tester och utveckling och i samband med detta gjorde man detta lilla klipp. Målet är att man ska ta ut bilen på ordentliga väg-tester senare under året. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Continental har tagit fram ett 3D-instrumentkluster
Har premiär i Genesis GV80

Den tyska däcktillverkaren Continental har ett tag fnulat på ett digitalt instrumentkluster med 3D-effekt, det första i sitt slag. Nu har klustret för första gången hittat in i en produktionsbil och det är i nyligen presenterade Genesis GV80. 3D-effekten ska hjälpa föraren att se instrumenten ännu bättre. Det finns även en kamera som håller koll på var blicken är och hela tiden ändrar displayen så att den följer huvudet. Skulle man börja nicka med huvudet eller liknande får man en varning - något som dock har funnits i bilar länge nu. Systemet är framtaget för att vara behagligt för ögonen att titta på och inte fullspäckat med distraherande information. Vilka fler modeller det nya instrumentklustret kommer att hitta in i är oklart för tillfället. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Mr JWW spanar in Bentley Mulliner Bacalar
Lyx och överflöd för två

Mulliners senaste skapelse är en helt ombyggd version av Bentley Continental GT och den har nu Mr JWW spanat in. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulliner rullar ut Bacalar
En Continental GT för två

Nu presenterar Mulliner den specialbyggda Bentleyn de har teasat om tidigare. Den heter som sagt Bacalar och den kan väl enklast beskrivas som en Continental GT som man har gjort lite mer opraktisk. Baksätena har nämligen försvunnit till förmån för ett utrymme att ställa resväskor på. Bra om man har mycket bagage, dåligt om man har vänner som vill åka med. I övrigt har bilen fått sig ett helt nytt utseende överallt även om man såklart ser vad som finns där under ändå. Inspirationen till designen ska komma från den eldrivna konceptbilen EXP 100 GT som visades förra året. Någon el är det dock inte tal om här. Under huven sitter nämligen en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 659 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas, och ni gissade rätt, alla är redan sålda. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Mulliners nya Bentley Continental GT cabriolet
Lyxar till lyxbilen ytterligare

Bentleys tillfixar-avdelning Mulliner har nu lagt sin hand på modellen Continental GT i cabriolet-utförande och så här ser den ut. Det här är inte Bentley Bacalar som vi skrivit om tidigare, den avtäcks först den 3 mars. Mulliners version får 22 tum stora polerade och lackade fälgar med kåpa som alltid håller sig i nivå precis som hos Rolls-Royce. Grillen är också ny och den har fått sig en diamant-design för att skilja sig mot vanliga pöbel-Continental. Diamant-temat fortsätter på insidan i bland annat hur stygnen på klädseln är lagda. För övrigt innehåller kupén 400.000 stycken stygn. I mittkonsolen sitter en speciellt framtagen Breitling-klocka och det finns ett ljudsystem från Naim med 18 stycken högtalare. Givetvis finns det mängder av olika färgval att göra och bara för utsidan har man 61 stycken speciellt framtagna lackalternativ. Hittar man inget man gillar där kan Mulliner givetvis ta fram en speciell färg just åt dig. Premiär blir det i Genève. Pris har inte annonserats för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Bentley kommer visa upp hård version av Continental GT
För dig som vill ha en åka-till-fjällen-bil

Bentley har alltid gillat att göra lite hårdare versioner av sin Continental GT-modell och på torsdag är det dags igen. Den här gången verkar man samarbeta med skidmärket Bomber som man har gjort ett par skidor med tidigare. En Bentley är ingen billig bil men jag gillar att de vågar göra sina bilar på ett sätt så att de faktiskt uppmuntras att användas. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

John Wick-serien har premiär efter fjärde filmen
The Continental drar igång 2021

John Wick-serien kommer inte bara byggas ut med en fjärde film, utan vi kommer även få en prequel-serie vid namn The Continental som berättar historien om hur hotellet blev fristad för världens lönnmördare. När serien skulle släppas har varit okänt, men i samband med TV-konferensen TCA berättade Jeffrey Hirsch, chef för kanalen Starz, att serien kommer börja sändas efter den fjärde filmen har haft premiär. John Wick 4 kommer åka upp på vita duken 21 maj 2021, vilket betyder att serien kommer dra igång någon gång efter det. Mer specifikt sade Hirsch detta: “I had a meeting on a season pitch for this yesterday. We like the group of writers, and we’re trying to get it in the right place so it doesn’t interfere with the motion picture. It will air sometime after the fourth movie.” Tumnagel
43.2°
+
André Stray
0

CES 2020 I framtiden får vi ljud utan högtalare i bilen
Sparar upp till 40 kilo och ger bättre ljud

Continental och Sennheiser har slagit sina påsar ihop och har tillsammans hittat på ett nytt system som mixar Sennheisers AMBEO 3D med Continentals Ac2ated Sound. Med det skapar man en "otroligt realistisk" ljudbild i bilen utan att ha några traditionella högtalare. Resultatet ska enligt dem bli ett ljudsystem som är skapar en 3D-känsla i ljudet utan att kräva specifika 3D-källor. Den största vinsten är kanske att man inte behöver placera ut några högtalarelement och spar upp till 90 procent av både vikt och volym jämfört med ett traditionellt system. Totalt betyder det ungefär 40 kilos viktminskning. Istället för högtalarelement använder man dörrarnas inredning, A-stolparna och innertaket för att skapa olika typer av ljudfrekvenser. Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Sony överraskar med konceptbil
Det här är Vision-S Concept

Alltid innan mässor brukar det läcka ut vad som skall visas upp men en hemlighet som inte har sipprat ut i förtid är den här konceptbilen - från Sony. Den heter Vision-S Concept och står just nu utställd på CES-mässan i Las Vegas. Bilen bygger på en nyutvecklad plattform avsedd för elbilar. Sony berättar inte men det sägs att det är Magna som ligger bakom plattan. Två stycken elmotorer på 200 kW finns ombord och det räcker för att klara 0-100 km/h på 4,8 sekunder och för att kunna toppa 239 km/h. Bilen har tagits fram för att Sony ska kunna visa upp vad man har för teknik inom bilvärlden. Den har 33 stycken CMOS-bildsensorer, Solid State LiDAR och radar runt om hela bilen som ser till att upptäcka och känna igen människor och objekt. Insidan är också fylld med sensorer och det ska finnas självkörning i nivå två. Förutom Sony är även Bosch, Continental, NVIDIA och Qualcomm inblandade i konceptet. Om det någonsin kommer att sättas i produktion återstår att se. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0
2019

Tesla Cybertruck blir polisbil i Dubai
Varför använda traditionella bilar till sådant?

Det var inte många dagar sedan Tesla presenterade sin kantiga Cybertruck men redan nu verkar polisen i Dubai ha beslutat sig för att köpa in en sådan. Det är Arabian Business som rapporterar att Dubai planerar att börja använda Cybertrucks som polisbilar när dessa väl blir tillgängliga att köpa. Under gårdagen twittrade även polisen i Dubai ut en bild på hur en Tesla Cybertruck kommer att se ut som polisbil vilken ni kan se ovan. Det är inte första gången polisen i Dubai tar lite med udda bilar i bruk som polisbilar. Sedan tidigare ingår bland annat Aston Martin One-77, Bentley Continental GT, Bugatti Veyron, Ferrari FF, BMW i8, Lamborghini Aventador samt Mercedes-AMG GT 63 S i Dubais flotta av polisbilar. Förutom rätt så feta bilar så använder polisen i Dubai även Google Glass så väl som robotar i sitt arbete. Man har även börjat kolla på att använda självkörande bilar och svävare för att fånga buset på Dubais gator. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jay Leno klämmer på nya Bentley Continental GT V8
Snabb lyxkryssare

Den senaste bilen att hälsa på i Jay Lenos garage är nya Bentley Continental GT V8. Med bilen kommer Michael Heywood som är Western Regional Director för Bentley och efter lite snack tar de ut kärran på Los Angeles gator för att gasa lite. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Toyota, GM och andra ska göra plattform för självkörande bilar
Bil- och techföretag drar igång konsortiet AVCC

Idag meddelade ett gäng bil- och techföretag från Japan och USA att man drar igång ett konsortie vars syfte är att skapa en gemensam datorplattform för framtidens självkörande bilar. Konsortiet kallas för Autonomous Vehicle Computing Consortium (AVCC) och bland de grundande medlemmarna hittas ARM, Bosch, Continental, DENSO, General Motors, NVIDIA, NXP Semiconductors samt Toyota. Dipti Vachani, som är chef över Automotive och IoT på ARM säger om AVCC: "The future of mobility and the safe, scalable deployment of advanced driver assistance systems to fully autonomous vehicles for mass production requires unprecedented industry collaboration. The AVCC brings together leaders from across the automotive industry landscape to tackle complex foundational technological and computing challenges to accelerate our path to a truly autonomous future." Bland de första uppgifterna AVCC ska ge sig i kast med är att utarbeta rekommendationer för hur en systemarkitektur för en gemensam datorplattform för självkörande bilar ska se ut. När vi kan få se resultatet av AVCC:s arbete har man än så länge inte uppgett. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Continentals nya däck justerar däcktrycket hela tiden
Hjälper till att sänka CO2-utsläppen

Det var inte bara bilar som visades upp på årets mässa i Frankfurt, Continental var även på plats med ett helt nytt däck. Detta kallar man för Continental Conti C.A.R.E (Connected. Autonomous. Reliable. Electrified.) och i det sitter sensorer som hela tiden känner av hur däcket mår. Det som sticker ut mest är dock de inbyggda centrifugpumparna som aktivt justerar däcktrycket. Trycket hålls konstant och det ska bland annat hjälpa till att sänka CO2-utsläppen och vara mer bränsleeffektivt. När och om denna typ av teknik kan hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Continental har tagit fram ett 48-voltsystem
Med en elmotor på 30kW

På bilmässan i Frankfurt i höst kommer Continental att ha premiär för sitt nya 48-voltsystem med tillhörande elmotor. Systemet består av en liten vattenkyld motor som placeras mellan förbränningsmotorn och växellådan. Tillverkaren ser inte detta som ett mildhybrid-system eftersom man med lösningen ska kunna köra med enbart elmotorn i upp till 90 km/h. Man säger också att detta system är betydligt billigare än högspännings-systemen de flesta hybrider använder sig av idag. Med detta förväntar man sig att kunna sänka CO2-utsläppen med 20 procent. Vilka biltillverkare som detta system kommer att hamna i framtiden är oklart för tillfället. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Bilen som kommer att användas i Extreme E
Odyssey 21 ska tackla terräng med eldrift

I början av året skrev vi om det nya mästerskapet Extreme E där man kommer att tävla med specialbyggda eldrivna terrängbilar över hela världen. Nu får vi se hur bilen man ska tävla med ser ut. Den heter Odyssey 21 och den ser nästan ut som något hämtat från spelet Halo. Den mäter 4,38 meter på längden, 1,88 på höjden, 2,28 på bredden och väger in på 1632 kilo. Exakt vad som kommer att dölja sig under skalet får vi inte reda på nu, och bilen är heller inte klar för att börja tävlas med än. Klipp nummer två visar när bilen hade sin premiär på Goodwood Festival of Speed i helgen. Bakom ratten satt svensken Mikaela Åhlin-Kottulinsky som är med och utvecklar och som sedan även kommer att delta i mästerskapet. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Bentley slår nytt rekord på Pikes Peak
Körde 10:18 med en Continental GT

Bentley har nu slagit rekordet för produktionsbilar på Pikes Peak med en Continental GT. Med racerföraren Rhys Millen bakom ratten klockade man in tiden 10:18 vilket är åtta sekunder snabbare än det tidigare rekordet som Porsche 911 Turbo S satte 2015. Bentleyn var extrautrustad med bur, skalstol med sexpunktsbälte och brandsläckare. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB11 AMR eller Bentley Continental GT?
Autocar hjälper dig att välja

Om du har en slant över och är sugen på en brittisk sportvagn med klass, vilken ska du välja? I detta klipp ställer Autocar en Aston Martin DB11 AMR mot en Bentley Continental GT för att försöka komma fram till vilken av dem som är bäst. Vilken hade du valt? Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce har tagit fram en champagne-kista
Och Bentley en bok som kostar mer än en Continental GT

Förutom att tillverka flådiga bilar gör Rolls-Royce även andra saker som man kan behöva här i livet. Det senaste för den som har en slant över är denna champagne-kista. Det är en låda med ett chassi i kolfiber och aluminum klätt med ek och svart läder. Självklart pryder Spirit of Ecstasy även utsidan. Insidan döljer ett uppfällbart bord, fyra stycken handblåsta kristallglas och såklart även kylda behållare som du kan förvara champagnen i. Vill man krydda det hela lite extra väljer man till kaviar-kitet som ger dig plats för att kyla fin kaviar. Denna skopar du sedan in i ansiktet med hjälp av någon av de två Pärlemor-skedarna. Kistan blir din för strax under 50.000 dollar. Konkurrenten Bentley har också släppt något nytt, och det är en bok. Kanske inte riktigt lika spännande som kistan dock, men väldigt dyr i alla fall. Företaget firar 100 år och det vill man hylla lite extra med denna bok. Här finns bilder och berättelser från då, nu och framtiden. The Bentley Centenary Opus som boken kallas väger hela 30 kilo så det är en ordentlig pjäs att slänga upp i knät och bläddra i. Endast 500 stycken exemplar kommer att tas fram och priset börjar på 3800 dollar. Men det är för den billigaste som kallas för Centenary Edition. Den är klädd i samma läder som man använder i bilarna och är signerad av designchefen Stefan Sielaff. Vill man ha något ännu mer exklusivt köper man Mulliner Edition som det endast finns 100 stycken av. För den får man istället betala 16.000 dollar. Dessa får istället en signatur från vdn Adrian Hallmark, en bit gummi från den Bentley Speed 8 som vann 24-timmars på Le Mans 2003 och ett handgjort skal som omsluter allt. Men om inte heller detta är nog för dig är det Carat Edition du ska ha. Den kostar 250.000 dollar, mer än en flång ny Continental GT alltså. Endast sju stycken tas fram och som namnet avslöjar är dessa prydda med diamanter på framsidan, 100 karat. Tumnagel
23.3°
+
Bobby Green
0

En Bentley Continental GT med larvfötter
Larvigt?

Oväntade bilbyggen är alltid kul. Den ryska YouTube-kanalen AcademeG är inte rädda för att göra något annorlunda, och deras senaste är en Bentley Continental GT som fått larvfötter. Motorn, en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter, fungerade inte när man fick bilen så den är numera istället ersatt med en V8:a på 4,3 liter hämtad från en Toyota Crown. Åket ser ut att flytta på sig hyggligt ändå, och kan som väntat ta sig fram där bilen i originalutförande hade gått bet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Royal Enfields senaste hojar hälsar på hos Jay Leno
Nyheter med klassiskt utseende

Rod Copes som är President of Royal Enfield North America tog med sig tre av tillverkarens nya hojar till Jay Leno. Modellerna heter Himalayan, INT 650 Twin och Continental GT 650 Twin och som väntat har alla ett härligt klassiskt stuk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Mänsklig meteorit över Los Angeles skyskrapor
Kul tur med wingsuit

Är det en fågel, är det ett flygplan eller är det en brinnande meteorit som kommer att ta kål på hela mänskligheten? Nej, det var "bara" en trio med wingsuit-flygare med lite fyrverkerier fastsatta på fötterna. Bakom stuntet stod, trumvirvel, Red Bull. WAS THAT A METEOR, DTLA?! Caught this from my balcony— it burned out right behind the Intercontinental! pic.twitter.com/BtbvbwzcVV— Celeste M. Perez (@_empressLA) 21 mars 2019 Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Ny turbomatad V8:a till Bentley Continental GT
Har cylinderdeaktivering

Bentley Continental GT är nu inne på sin tredje generation och nu presenterar tillverkaren modellen med en ny motor. Den går att få både till coupén och cabben och det handlar om en dubbelturbomatad 32-ventilers V8:a på 4,0 liter som ger 550 hästar och som har ett vrid på 770 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad automatlåda, drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska det ta omkring fyra sekunder. Toppfarten anges till 318 km/h. När man kör lite lugnare stängs halva cylinderbanken av och bilen går bara på fyra burkar för att spara bränsle. Det hela sker på 20 millisekunder åt båda hållen så det ska inte märkas när man kör. Bilen har även start/stopp-funktion. Skillnaderna mot W12-versionen är bland annat emblemen på framskärmarna och fyra avgaspipor istället för två stycken stora. 20-tumsfälgar är standard men mot extra slantar kan man få upp till 22 tum. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida