12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Epic Games bjuder på multiplayerverktyg till utvecklare
Chatfunktion och antifuskgrejer

Epic Games meddelar idag att speljätten kommer ge utvecklare lite nya verktyg som kan användas utan extra kostnad i deras spel. Mer specifikt är det system för röstchatt och antifuskmjukvaran Easy Anti-Cheat, som används i bland annat Fortnite och Rocket League, till utvecklare. I ett blogginlägg skriver Epic bland annat detta: Operating voice communications and anti-cheat in a popular online game can cost millions of dollars. By offering these online services to everyone for free, Epic aims to empower more developers to build cross-platform games, connect their player communities, grow the games industry, and realize the vision of the Metaverse, together. Tumnagel
45.8°
0

Torchlight 3-utvecklarna har köpts upp av Zynga
Ska hjälpa till att göra Zyngas spel mer lättillgängliga

Mobilspelsjätten Zynga meddelar att de köpt upp Torchlight 3-utvecklarna Echtra Games för en okänd summa. I ett uttalande säger Zynga-chefen Frank Gibeau att Echtra kommer hjälpa Zyngas många mobilspels-IP:n att nå nya spelare på PC och konsol. Mer specifikt sägs detta: "Max and his team at Echtra Games are responsible for some of the most legendary game properties ever created, and they are experts in the action RPG genre and cross-platform development. This acquisition will be instrumental in growing our iconic licenses and brands from mobile to PCs and consoles, while helping to further expand Zyngax27s total addressable market." Utöver detta kommer Echtra initialt assistera Zynga-ägda NaturalMotion med ett kommande RPG som kommer ha stöd för crossplatform-spelande. Vad som kommer hända med Torchlight-serien i framtiden är okänt, men det vore ju inte helt oväntat att assistansen mellan Zyngas studior och Echtra går åt båda hållen och att spelserien också dyker upp på mobiler. Tumnagel
28.4°
0
2020

Apex Legends till Switch skjuts upp till nästa år
Steam-version släpps som planerat i november

Respawn Entertainment levererade lite trevlig information om hur framtiden ser ut för Apex Legends i samband med sommarens EA Play. Bland annat att crossplatform-spelande var på ingång, att spelet skulle släppas på Steam samt att Apex skulle portas till Switch. Crossplatform testas just nu och Steam-versionen kommer lanseras 4 november, men Switch-versionen kommer dock dröja till nästa år. Ni kan nog lista ut vad som ligger bakom uppskjutet. I ett uttalande skriver utvecklarna detta om situationen: Second, for those who game on the Nintendo Switch,we’re still hard at work on the port, but in order to do justice to the game and make it into the great experience Switch players deserve, our team needs more time. This year has brought on unexpected new challenges, to put it mildly, and we don’t want to rush anything out. Switch owners can expect to get their hands on Apex Legends next year. And of course, when Apex Legends does launch on Switch, it’ll come with support for cross-platform play, our latest seasonal content, and full feature parity with the other versions of the game. På tal om Apex Legends så kommer en ny Stories from the Outlands-video släppas senare idag och det är ju alltid trevligt. Tumnagel
37.2°
0

Rocket League blir free-to-play senare i sommar
Sker i samband med flytt till Epic Games

Rocket League släpptes 2015 och har haft en hel del spelare som spelat bilboll mot varandra. Nu är det dags att locka ännu fler spelare och utvecklarna har meddelat att spelet kommer bli gratis att lira senare i sommar. I samband med detta kommer spelet också få cross-platform progression, vilket betyder att om du låst upp massvis med bilar och prylar på PC-versionen så kommer du ha tillgång av dessa även på Playstation 4 och vice versa. Detta gäller kosmetiska ting, battle pass-framgång och rank i tävlingsläget. I samband med detta kommer numera Epic Games-ägda Psyonix att flytta spelet från Steam till Epic Games Store. När free-to-play-ändringen kommer ske är för tillfället okänt, men mer info kommer inom de kommande veckorna. Tumnagel
36.0°
0
2019

Dauntless ute nu till Nintendo Switch
Med crossplatform-stöd

Free-to-play-spelet Dauntless släpptes till PC, PS4 och Xbox One i maj och nu är det dags för Switch-spelare att börja jaga monster. Dauntless har nu släppts till Nintendos hybridkonsol och spelare har nu möjlighet att lira det Monster Hunter-liknande spelet fler plattformar. Spelet kommer med crossplatform-stöd, vilket gör det möjligt för dig att hoppa mellan enheter utan att förlora din surt förvärvade loot. Utöver att släppa spelet till Switch har utvecklarna även levererat en stor uppdatering vid namn Stormchasers. Uppdateringen kommer med ett nytt spelläge vid namn Escalation, där du får slåss mot behemoths i fyra olika scenarior där monstren som fått nya förmågor som ska ge en större utmaning. Överlever spelarna till fjärde nivån får de slåss mot den elektriska Malkarion. Tumnagel
37.8°
0

Infinity Ward klargör crossplay i Modern Warfare
COD-konto länkar alla samman

Call of Duty: Modern Warfare kommer praktiskt taget vara en av de största spelen som har crossplattform-spelande aktiverat vid release, vilket är toppen oavsett vad man tycker om COD-serien. Infinity Ward har tidigare snackat om hur det hela kommer gå till, men har nu skrivit ett blogginlägg om crossplay i Modern Warfare där gänget berättar om hur crossplay kommer fungera. För det första så kommer crossplay vara frivilligt och aktivering och avaktivering kommer vara möjligt via spelets inställningar. Vill man spela multiplayer så kommer spelet kräva att du har ett COD-konto, vilket går att registrera via Call of Duty-hemsidan, och när ett sådant är riggat kommer spelare ha möjlighet att lägga till nära och kära i sin vänlista för COD-kontot oavsett vilken plattform de spelar på. I blogginlägget skriver gänget detta: Using your COD Account, you are able to create cross-platform Friends lists and Parties from all three supported platforms. This unites the community by removing barriers, creating platform-agnostic friend groups. Are you a PS4 player with friends on Xbox One and PC, for example? Now you can organize parties and jump into matches with your friends, easily and quickly regardless of platform! När det kommer till matchmaking och uppdelning av spelare så kommer det hela vara input-baserat. Detta betyder att spelare med mus och tangentbord kommer få spela med andra spelare som kör med mus och tangentbord, vilket för övrigt kommer vara möjligt både på PC och konsol, och spelare med handkontroll får spela mot spelare med handkontroll. Om en spelare med mus och tangentbord lirar med en handkontroll-spelare så kommer duon matchas ihop med mus/tangentbordsspelare. Det kommer dock vara möjligt att hoppa in i servrar utan kontroll-filter. Infinity Ward kommer för övrigt köra ett öppet betatest av Call of Duty: Modern Warfare i helgen och alla som vill får vara med och lira. Det öppna betatestet kommer hållas från 20 till 23 september. Tumnagel
39.3°
0

Khronos Group släpper första versionen av OpenXR
Fixa VR/AR/MR-appar som funkar överallt

Tidigare i år presenterade Khronos Group förslag på en öppen standard för utveckling av VR/AR/MR-applikataioner och nu har man släppt en första specifikationerna till OpenXR 1.0. Tanken bakom OpenXR är att VR/AR/MR-utvecklare bara ska behöva utveckla en version av sin applikation och att denna sedan ska kunna gå att använda på flera plattformar, till exempel HTC Vive, Oculus Rift eller Microsofts HoloLens. I ett uttalande säger Brent Insko som är ordförande i OpenXR-gruppen : "The working group is excited to launch the 1.0 version of the OpenXR specification, and the feedback from the community on the provisional specification released in March has been invaluable to getting us to this significant milestone. Our work continues as we now finalize a comprehensive test suite, integrate key game engine support, and plan the next set of features to evolve a truly vibrant, cross-platform standard for XR platforms and devices. Now is the time for software developers to start putting OpenXR to work." Microsoft har redan implementerat stöd för OpenXR i HoloLens 2 och Facebook samt HTC uppger att de planerar att göra det samma för Oculus Rift respektive HTC Vive. Dessutom har det svenska företaget Tobii hoppat på OpenXR-tåget och utlovar stöd för OpenXR i deras eyetracking-appar medan även Valve uppger att SteamVR kommer att stödja OpenXR. Tumnagel
45.2°
0

Gårdagens fuckup på Facebook var självorsakat
Drabbade även deras tjänster Instagram och WhatsApp

Facebook och deras båda tjänster Instagram samt WhatsApp upplevde under gårdagen stora störningar under flera timmar, störningar som ni som använder någon av tjänsterna antagligen märkte av. Störningarna resulterade i att bilder inte visades på Facebook och Instagram medan det inte gick att skicka bilder, videoklipp och andra filer med Facebooks meddelandeapp WhatsApp. Exakt vad störningarna berodde på har inte Facebook uppgett ännu men man säger i ett uttalande att något gick fel under något slags rutinunderhåll på tjänsterna: "During one of our routine maintenance operations, we triggered an issue that is making it difficult for some people to upload or send photos and videos." Huruvida Facebook kommer att ersätta annonsörer vars annonser kanske inte visats som de skulle under störningarna vill företaget än så länge inte uttala sig om skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
39.0°
0

GDC 2019 Google presenterar spelplattformen Stadia
Spela på allt överallt

Under kvällen hade Google en presentation på Games Developers Conference i San Francisco och där visade man upp sin nya spelsatsning Stadia. Stadia är alltså en spelplattform för spel som streamas till olika enheter vilket gör att man ska kunna spela rätt prestandakrävande spel på datorer, konsoler, tablets, mobiler, tv-apparater och andra maskiner vars prestanda vanligtvis inte skulle fixat vissa spel. Under presentationen visade man bland annat upp en demo där man hoppade helt sömlöst mellan en dator, tablet och en tv samtidigt som man streamade Assasinx27s Creed från Googles datacenter runt om i världen. Det hela såg ut att funka fint på wifi-uppkoppling men det ska bli intressant att se hur det ser ut med en 4G-uppkoppling. Det har inte nämnts något om vilken hastighet på uppkopplingen som krävs för att ta del av Stadia. Google visade också upp handkontrollen Stadia Controller, se bild nedan, vilken väl ser ut som en traditionell handkontroll fast försedd med dedikerade knappar för Stadia och Google Assistant. Stadia har datacenter med noder på 7500 platser runt om i världen vilket gör det till världens största molnplattform för spelande uppger Google. Enligt Stadia ska detta göra att man kan streama spel i 4K-upplösning med HDR i 60fps med surroundljud. I framtiden utlovar Google att det kommer att bli möjligt att streama spel i 8K-upplösning i 120+fps. Google uppgav även att Stadia kommer att stödja cross-platform play fullt ut vilket gör att man kan spela mot andra oavsett vilken typ av maskin de använder för att spela. När släpps då Stadia? Det enda Google uppgav angående det var att tjänsten kommer att släppas under 2019. Den kommer först att släppas i USA, Kanada, Storbritannien och större delen av EU. Jag misstänker att det kan ha att göra med att de regionerna anses ha bland de snabbaste bredbandsuppkopplingarna i världen samt, oftast, inte är beroende av översättningar från engelska. Vad tjänsten kommer att kosta nämndes det inget om. Inte heller om det skulle kunna komma en flatrate-tjänst a la Netflix och Spotify vilket givetvis skulle kunna vara intressant. Tumnagel
58.1°
0

Smite får crossplay-stöd
PS4-spelare får dock inte vara med i leken

Hi-Rez Studios släppte nyligen en ny patch till Smite som levererar en rätt trevlig funktion. Nämligen crossplay-stöd. Detta betyder att spelare på PC, Xbox One och Nintendo Switch har möjlighet att spela med varandra samt byta plattform och fortsätta spela på samma profil. Crossplay är aktiverat som standard, men går att stänga av vid behov om du sitter på Nintendo Switch och inte vill spela mot snabba PC-spelare. PS4-spelare kommer inte få tillgång till crossplay-stöd och utvecklarna menar att det är Sony som är bromsklossen. Hi-Rez verkar vara fullt redo att aktivera crossplay i PS4-versionerna av Smite, Paladins och Realm Royale, men Sony verkar endast tillåta Fortnite- och Rocket League-spelare att spela mot andra på olika plattformar. Tumnagel
36.9°
0
Nästa sida