m

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT tar fram system för att styra drönare med handgester
Så att dessa kanske känns lite mer naturliga att styra

MIT CSAIL har utvecklat ett styrsystem till drönare med vilken drönaroperatören kan styra sin drönare med hjälp av hand- och armgester istället för att använda en traditionell handkontroll. Systemet kallas för "Conduct-A-Bot" och fungerar genom att bärbara elektroder läser av signaler från operatörens muskler genom huden. Dessa signaler konverteras sedan till kommandon som skickas till drönaren så att den förhoppningsvis flyger åt det hållet som operatören önskar. Systemet verkar dock än så länge vara långt ifrån perfekt. I sina tester uppfattade systemet operatörens gester korrekt i 81,6 procent av fallen. Det innebär att nästan var femte kommando feltolkades vilket givetvis kan vara ödesdigert när vi snackar om drönare eller andra typer av maskiner. Om eller när MIT lyckas utveckla systemet så att det fungerar lite bättre hoppas man att det i framtiden även skulle kunna användas för att kunna kontrollera andra typer av maskiner, till exempel semi-autonoma robotar och liknande. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Artificiell intelligens lär sig vilka bilister som är rövhål i trafiken
Och anpassar sin körning efter detta

Forskare på MIT CSAIL har utvecklat en ny artificiell intelligens som kan observera hur andra, mänskliga, bilister framför sina fordon i trafiken. Baserat på det ska AI:n även kunna anpassa hur en självkörande bil hanterar vissa trafiksituationer. Hade alla bilar varit självkörande hade det här givetvis inte varit problem då maskiner inte är lika irrationella som oss människor. Maskiner agerar heller aldrig, än så länge i alla fall, på känslor och tar ej heller några chanser/risker i trafiken. Detta gör det svårt för självkörande bilar att förutse hur mänskliga chaufförer agerar i vissa situationer och därför fick MIT:s senaste AI studera hur en lång rad människor framförde bilar och kunde sedan klassificera chaufförerna som "själviska" eller "osjälviska". Klassificeringen kunde AI:n sedan använda när den självkörande bilen till exempel hamnade i trafiksituationer där två filer gick ihop. Genom att förutspå om bilisten i den sammangående filen var självisk eller osjälvisk, se illustration nedan, så kunde AI:n sedan hantera detta på lämpligt sätt. Enligt MIT kunde det själlvkörande fordonet hantera filsammanslagning 25 procent bättre när AI:n som identifierade ogina bilister var påslagen. MIT:s AI för att identifiera olika bilisters körsätt är än så länge inte redo för att tas i drift i trafik. MIT planerar att jobba vidare med AI:n och härnäst har man tänkt att träna upp den på att identifiera hur gångtrafikanter, cyklister och autonoma fordon tar sig fram i trafiken. Tumnagel
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Modulära robotar kan bygga ihop sig själva till en trappa
Kommer framtidens robotsvärmar att fungera så här?

Robotforskarna på MIT CSAIL har arbetat vidare på sin modulöra robotlösning M-Blocks som vi skrev om 2013 och nu har man presenterat vad man kallar för "M-Blocks 2.0". M-Blocks är kubformade robotar som förflyttar sig med hjälp av ett inbyggt svänghjul som roterar med en hastighet på upp till 20.000 rpm. Det ger robotarna möjlighet att med hjälp av rörelseenergi gruppera sig med andra M-Block-robotar och tillsammans skapa olika strukturer. Forskarna bakom M-Blocks verkar ha en vision om att använda mängder med M-Block-robotar för att skapa olika skapelser i framtiden och chefen för projektet John Romanishin säger: "Other robotic systems have much more complicated movement mechanisms that require many steps, but our system is more scalable and cost-effective.The unique thing about our approach is that itx27s inexpensive, robust, and potentially easier to scale to a million modules." Robotarna kan identifiera varandra och har även möjlighet att kommunicera med varandra, något som givetvis krävs om man ska bygga ihop lite mer avancerade strukturer som kanske kräver att en specifik M-Block-robot måste leta upp och byggas ihop med en annan. När vi kan få se robotlösningar som denna användas i praktiska tillämpningar finns det än så länge inga uppgifter om. Bonusvideo från när Hondas robot Asimo gav sig på att gå upp för en trappa för tolv år sedan. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan självkörande bilar se runt hörn
Stannar om det kommer trafik från sidan

MIT CSAIL har tillsammans med Toyota Research Institute utvecklat ett system som i framtiden skulle kunna göra det möjligt för självkörande bilar att upptäcka om det kommer något bakom ett hörn. Till skillnad från många andra system för självkörande bilar så använder sig MIT:s detekteringssystem inte sig av laser eller röntgen utan förlitar sig istället på kameror. Kamerorna filmar ett område framför bilen och kan i realtid registrera hur ljuset framför bilen förändras. Baserat på detta kan systemet avgöra om det kommer något som är dolt bakom ett hörn och även hur snabbt detta objekt närmar sig den egna bilen. Som synes i videoklippet ovan verkar det hela fungera fint i ett parkeringshus där fordonen kör förhållandevis långsamt. Det kan nog dröja ett tag innan system som dessa faktiskt implementeras i självkörande bilar. Innan så blir fallet måste systemen anpassas för att användas i dagsljus och även tränas upp på de oändligt många ljusvariationer och ljusförhållandena som systemets kameror kan tänkas utsättas för. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram bläck som kan ändra färg
Kameleont-färg ändrar färg beroende på ljusets våglängd

Forskare på amerikanska MIT CSAIL (Computer Science & Artificial Intelligence Laboratory) har tagit fram ett slags bläck som har möjlighet att ändra färg beroende på vilken våglängd ljuset som träffa bläcket har. Man kallar det hela för PhotoChromeleon och när man målar eller sprayar ett föremål med detta så kan det anta de flesta, men inte alla, färger som använder i moderna utskriftsprocesser. Färgen är helt genomskinlig innan den belyses med ljus i olika våglängder vilket gör att den kan ändra färg. Processen ska ta 10 - 40 minuter beroende på hur stort föremålet man vill ändra färg på är. Belyser man färgen med UV-ljus så raderas färginformationen och färgen återgår till att vara genomskinlig. Forskarna ser att färg som denna kan användas inom en lång rad områden. Till exempel skulle militären kunna använda det för att uppdatera kamouflaget på sina fordon, den modemedvetne skulle kunna ändra färg på sina skor så att de matchar "dagens outfit" och Bobby skulle kunna ha nya färger på sina bilar varenda dag i veckan. Hur länge vi kan få vänta på detta drömscenario finns det än så länge inga uppgifter om och inte heller vad färg som denna, och det tillhörande systemet, skulle kunna kosta. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT testar drönare försedda med både vingar och rotorer
Hybriddrönare kan både glidflyga och hovra i luften

Forskare på amerikanska MIT-CSAIL har utvecklat en plattform för drönarhybrider vilket man hoppas ska kunna leda till att mer bränsleeffektiva sådana utvecklas i framtiden. Hybriddrönare är försedda med både vingar och rotororer vilket gör att de kan lyfta och landa vertikalt för att sedan ta sina vingar till hjälp när den ska flyga. Drönarna påminner om så kallade VTOL-flygplan och tanken bakom drönarna är att dessa ska bli mindre bränslekrävande under flygning samtidigt som de behåller samma precision som drönare med enbart rotorer har. Forskarna på MIT-CSAIL har fokuserat på att utveckla ett system som ska kunna anpassa hybriddrönare för att effektivt ta sig fram baserat på deras faktiskt design. Tanken är att plattformen ska kunna användas av drönar-utvecklare som inte vill ta fram ett sådant drivsystem helt från scratch. I klippet nedan kan ni kolla in lite exempel på hybriddrönare som är försedda med olika antal vingar och rotorer samt kolla in hur det ser ut när man testar dem. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten RoCycle kan känna skillnad på papper och plast
En smart återvinningsrobot

Robotforskarna på MIT CSAIL har tagit fram ännu en robot och den här gången handlar det om en återvinningsrobot som kan känna skillnad på olika typer av material. På det sättet skulle den till exempel kunna användas på återvinningsstationer för att sortera sopor som inte källsorterats. Roboten kallas för RoCycle och är försedd med sensorer som kan avgöra vilken typ av material soporna har. Roboten använder sig bland annat av en trycksensor för att avgöra om det handlar om plast eller papper. Det finns även sensorer som kan avgöra om det handlar om metall då detta leder ström vilket papper och plast inte gör. Än så länge verkar dock inte RoCycle vara helt redo att börja arbeta. När man testade roboten med stationära objekt hade den en träffsäkerhet på 85 procent men när den testade att kategorisera sopor på ett löpande band sjönk detta till 63 procent. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare utvecklar smart robotgreppare
Har hämtat inspiration från origamins värld

Forskare på MIT CSAIL och Harvard University har utvecklat den här "robothanden" som både kan lyfta ömtåliga prylar tack vare sin konstruktion som har hämtat inspiration från den japanska pappersvikar-tekniken origami. Origami Robot Grippers gripklo kan tillverkas i gummi eller tyg och denna sluts sedan runt föremålet som ska lyftas utan att skada detta. Sedan använder grepparen en luftsug som håller föremålet på plats när klon väl har greppat det. Detta gör att det går att lyfta föremål som väger upp till 120 gånger grepparens egen vikt. Forskarna tror att sådana här robotar till exempel skulla kunna användas inom logistik-system på lager där de kan åka runt och plocka ihop det kunderna köper. Hur det, någorlunda, skulle kunna se ut kan ni kolla in videoklippet nedan. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Robot börjar testas inom förlossningsvården
Kommer det att effektivisera barnafödandet?

Forskare på MIT CSAIL har utvecklat ett maskinlärningsprogram till Aldebaran Robotics robot NAO som är tänkt att användas på förlossningskliniker. Med programmet kommer roboten kunna schemalägga var havande mammor ska placeras på förlossningskliniken och vem eller vilka som ska ta hand om de blivande mammorna under förlossningen. Programmet har lärts upp genom att studera hur läkare och sköterskor fördelar rummen och personalen på en förlossningsklinik och har sedan baserat på det börjat fatta egna beslut. Roboten fungerar dock bara som ett hjälpmedel och det är alltid en läkare eller en sköterska som har sista ordet om var den havande kvinnan ska placeras. Under testerna med schemaläggnings-roboten så höll läkarna och sköterskorna med roboten i 90 procent av fallen. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT släpper programmeringsspråket Julia i en 1.0-version
Framtidens programmeringsspråk?

Det amerikanska universitetet MIT har släppt det förhållandevis nya programmeringsspråket Julia i en 1.0-version, ett språk som man hoppas kan komma att bli populärt i framtiden. Julia började utvecklas 2012 och är ett programmeringsspråk med höga ambitioner. Enligt utvecklarna ska Julia försöka kombinera snabbheten hos C, Pythons användarvänlighet, Rubys dynamik, MathLabs beräkningar och R:s statistiska funktioner i ett och samma språk. Professorn Alan Edelman på MIT kommenterar Julia 1.0: "The release of Julia 1.0 signals that Julia is now ready to change the technical world by combining the high-level productivity and ease of use of Python and R with the lightning-fast speed of C++." Julia har sedan det började utvecklas av MIT CSAIL väckt intresse hos både företag och universitet runt om i världen och MIT själva tror att det kan komma att förändra teknikvärlden i framtiden. Vill du testa Julia själv så är det bara att hoppa vidare på länken nedan och ladda ner Julia 1.0. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens byter bakgrunder i fotografier
Om man hellre vill vara någon annanstans

Här kommer ytterligare ett projekt från MIT CSAIL (Computer Science & Artificial Intelligence Laboratory) där man med hjälp av artificiell intelligens kan manipulera fotografier så att de ser ut att vara fotograferade någon annanstans. AI:n använder sig av en teknik som forskarna kallar för "Semantic Soft Segmentation" (SSS) vilken separerar olika objekt i fotografier från varandra. Man kan väl enklast jämföra det när man markera en del av ett fotografi i ett bildredigeringsprogram. När väl separationen av de olika objekten i ett fotografi är genomförd kan användaren sedan byta ut fotografiets bakgrund till något som kanske känns roligare. I dagsläget tar det AI:n runt fyra minuter på sig för att separera de olika objekten i ett fotografi vilket gör att den för tillfället inte kan anses vara särskilt effektiv Skulle man i framtiden kunna snabba upp processen, vilket man givetvis kommer att kunna göra, så skulle SSS-tekniken även kunna användas på videoklipp och cgi. I dagsläget verkar det hela mest användbart för Instagram-filter och liknande. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT har tagit fram en "GPS" för kroppen
Kan lokalisera piller och annat i vår kropp

Forskare på MIT CSAIL har utvecklat en apparat som kanske bäst kan beskrivas som en slags GPS för att spåra saker som finns inuti en människas kropp. Man kallar systemet för ReMix och med det skulle det till exempel bli möjligt att lokalisera exakt var ett piller befinner sig i en persons tarmkanal berättar man i videon ovan. Man säger även att framtida versioner av systemet skulle kunna användas för att lokalisera tumörer i en människas kropp och då kanske skulle kunna behandla cancer på en mer exakt definierad del av en människas kropp än vad som idag är fallet. ReMix använder sig av radiovågor för att avgöra var ett implantat eller piller befinner sig för tillfället i en människas kropp. Systemet är än så länge på utvecklingsstadiet och forskarna uppger att algoritmerna man använder kan behöva modifieras lite beroende på exakt vad det är en läkare vill följa inuti en patients kropp. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens kan redigera musikvideos
Kan isolera enskilda instrument i videon

Forskare på amerikanska MIT CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) har utvecklat en AI som kan identifiera vilka musikinstrument som används i en musikvideo och isolera ljudet från dessa som synes i klippet ovan. Tanken är att AI:n, som man döpt till "PixelPlayer", ska kunna isolera det instrumentet som användaren för tillfället vill lyssna på, till exempel för att lära sig hur man spelar samma instrument och låt själv. Förutom att isolera det specifika instrumentets ljud så gör AI:n även ljudet högre och mjukare. Vidare tror man även att PixelPlayers teknik skulle kunna användas för att isolera och förbättra ljudet i videoklipp från äldre konserter där ljudkvaliteten kanske inte alltid är den bästa. I dagsläget kan PixelPlayer identifiera 20 stycken olika instrument men forskarna planerar att lära AI:n att identifiera fler instrument i framtiden. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI kan se genom väggar
Med hjälp av radiovågor

Forskare på MIT CSAIL har utvecklat ett neuralt nätverk som med hjälp av radiosignaler kan "se" människor som befinner sig bakom väggar. Systemet kallas för RF-Pose och det använder radiosignaler som riktas mot en vägg. När dessa sedan reflekteras tillbaka mot föremål som finns bakom väggen kan det neurala nätverket urskilja människor och avbilda dessa som streckgubbar. RF-Pose kan givetvis användas för att övervaka människors rörelser utan att de behöver befinna sig bakom en vägg. Forskarna tror att systemet skulle kunna användas för att till exempel övervaka patienter med parkinsons sjukdom för att upptäcka om dessa drabbas av några symtom. Vidare säger man att systemet skulle kunna användas i framtida datorspel där man behöver ha koll på var spelare i en byggnad befinner sig. Man tänker sig även att det skulle kunna användas för att hitta människor vid bränder och andra katastrofer. Personligen kan jag tänka mig att även militären kan vara intresserade av system som det här. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande båtar kan fungera som broar
Intressant koncept från MIT

Forskare på MIT CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) har tagit fram ett rätt så intressant transportkoncept. Koncepteter beskriver en flotta med autonoma båtar som ska kunna kopplas ihop och bilda större formationer. Båtarna ser inte ut som traditionella båtar utan får väl närmast jämföras med någon slags pråmar. De rektangulära båtarna är 4x2 meter stora och tanken är att dessa ska kunna kopplas ihop sig med varandra. Båtarna skulle då kunna bilda broar eller plattformar som skulle kunna användas för konserter och liknande arrangemang. Daniela Rus på MIT CSAIL säger: "Imagine shifting some of infrastructure services that usually take place during the day on the road — deliveries, garbage management, waste management — to the middle of the night, on the water, using a fleet of autonomous boats." För att ovanstående vision ska kunna förverkligas kommer det krävas en lång rad tester och detta är vad gänget bakom båtarna pysslar med för tillfället. Det finns inga uppgifter om när vi faktiskt skulle kunna få se båtar som dessa i vattendrag nära oss. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT:s självkörande bil kan navigera utan kartor
Bra om man gillar att åka off road

Forskare på det amerikanska universitetet CSAIL-avdelning har tillsammans med Toyota utvecklat en självkörande bil som kan köra på vägar som inte finns utritade på någon karta. Vanligtvis förlitar sig självkörande bilar på 3D-kartor och GPS för att hitta till rätt destination och finns inte sådana tillgängliga kan oftast dagens självkörande bilar inte köra där. Med ramverket MapLite som MIT utvecklat använder sig bilen av GPS för att någorlunda veta till vilken destination den ska men därefter tar bilens LiDAR-system över. Med hjälp av lasern i LiDAR-systemet så kan bilen få tillräckligt med information för att hålla sig på vägbanan. MIT CSAIL:s mål med MapLite är att bilar helt autonomt ska kunna ta sig till en specifik situation även om inte vägen finns utritad på någon 3D-karta. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotfisken SoFi ska spana på fisk
Kommer den att hitta Nemo?

SoFi (Soft Fish) är den senaste roboten från forskarna på MIT:s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL). Den här gången har man byggt en robot som ser ut som en fisk. Den fjärrstyrda roboten kan dyka ner till max 18 meters djup och kan simma runt i cirka 40 minuter på en laddning batterier. SoFi är primärt utvecklad för att kunna användas för att studera fiskar och annat marint liv. När man har testat roboten så ska den ha kunnat ta sig förhållandevis nära fiskar och fiskstim utan att dessa blev rädda eller störda. Ni hittar lite andra robotar som forskarna på MIT CSAIL har tagit fram genom åren i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

AutoSaw-robotar sågar till dina möbler
Men du får montera ihop dem själv

Tycker du att det känns lite för mainstream att köpa möbelbyggsatser på IKEA har nu MIT tagit fram robotar som själva kan såga till möbler du vill snickra ihop. Forskare på MIT CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) som har utvecklat ett robotsystem som från hjälp med en 3D-ritning kan identifiera vilka delar som krävs för att bygga ihop en möbel. Därefter skickas instruktioner om detta till en liten robotarmé som sågar till bordsskivor, bordsben eller annat som krävs för att konstruera möbeln. I dagsläget klarar AutoSaw bara av att såga till möbler baserade på ett fåtal ritningar men det kan det nog bli ändring på i framtiden. Jeffrey Lipton som varit med och utvecklat AutoSaw säger till The Verge: "In a few years from now, builders might go to their job site, punch a number into the software, and the robots will cut and bring them the pieces they need. Just standing around and cutting lumber is not a high-skill, high-value part of their job. By creating these tools we don’t want to replace carpenters — we want to improve safety and augment their skillset." Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Forskare har utvecklat superstarka robotmuskler
Kan lyfta tusen gånger sin egen vikt

Forskare på MIT:s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) har utvecklat små superstarka robotar vars "muskler" ska kunna lyfta saker som väger upp till tusen gånger mer än robotarna själva. Robotarnas "muskler" är tillverkade av metall eller plast som omges av vatten eller luft för att sedan omslutas av ett lager plast. Musklerna dras samman när det skapas vakuum inuti dem och då kan då lyfta upp saker som sedan släpps loss när trycket i muskeln återställs. Forskaren Daniel Vogt säger i en kommentar: "Vacuum-based muscles have a lower risk of rupture, failure, and damage, and they donx27t expand when theyx27re operating, so you can integrate them into closer-fitting robots on the human body," Enligt forskarna så ska den här typen av konstruktioner vara förhållandevis billiga att framställa också då de inte kräver någonting annat än plast, luft och metall. En muskel skulle kunna gå att framställa på cirka 10 minuter och kosta cirka en dollar säger forskarna. I videoklippet nedan hittas en lång rad exempel som visar upp de artificiella musklerna i lite olika sammanhang. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare styr en robot i virtual reality
Med hjälp av Oculus Rift

Forskare på amerikanska MIT CSAIL har utvecklat ett system där man kan kontrollera en industrirobot med hjälp av VR-headsetet Oculus Rift. Robotoperatören kan med hjälp av systemet styra roboten på distans och som synes i klippet ovan så simulerar systemet hur det skulle se ut om operatören i själva verket var roboten. System som dessa skulle kunna användas om det till exempel uppstår ett problem med en robot då operatören själv kan "hoppa in" i roboten och åtgärda problemet. Sådana här system är givetvis väldigt användningsbara om man skulle behöver utföra distansarbete och forskarna skriver i en rapport: "Teleoperated robotic systems will allow humans the ability to work at scales and in environments which they cannot accomplish today. Barriers to working such as physical health, location, or security clearance could be reduced by decoupling physicality from manufacturing tasks." Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Primer byter kostym beroende på vad som ska göras
Har olika exoskelett den tar på sig

Forskare på amerikanska MIT CSAIL (Computers Science and Artificial Intelligence Lab) har tagit fram en liten robot som man kallar för Primer som kan anpassa sin funktionalitet beroende på vilken uppgifter som ska utföras. Primer är i stort sett en liten kub som man förser med olika origami-liknande exoskelett beroende på vad som ska göras. I videon ovan kan ni till exempel se när Primer kör lite olika exoskelett som gör att den kan förflytta sig på land, bära grejer på land, navigera sig fram genom vatten och till och med sväva fram i luften. Robotar som Primer skulle antagligen, när man bygger lite större versioner av dem, kunna användas för flera olika uppgifter när man till exempel vill utforska en planet eller annan himlakropp i framtiden. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robogami gör det enklare att bygga robotar
Skriv ut och vik ihop en robot

Det amerikanska universitetet MIT har tagit fram en plattform för robotutveckling där användare kan bygga ihop sina egna robotar med hjälp av ihopvikbara delar som skrivs ut i en 3D-skrivare. Man kallar plattformen för "Robogami" och med den tillhörande programvaran kan robotbyggaren själv bygga ihop olika robot-kreationer utifrån diverse fördefinierade byggnadsbitar. Tanken med Robogami är att den som bygger roboten ska fokusera mer på designen och mindre på funktionerna då det är tänkt att plattformen ska ta hand om detta någorlunda automatiskt. En av fördelarna med Robogami framför andra 3D-utskrivna robotar är att det går snabbare och blir billigare att skriva ut de olika byggdelarna då dessa skrivs ut i ett platt format för att vikas ihop till sin sin tänkta form efter utskriften är klar. Enligt forskarna bakom Robogami så ska man kunna designa en robot på en halvtimma med plattformen och skriva ut de nödvändiga delarna som krävs på cirka fyra timmar. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ladda upp en matbild till Pic2Recipe och få receptet
Artificiell intelligens hjälper till med matlagningen

Forskare på amerikanska MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) har utvecklat ett neuralt nätverk som man säger ska kunna leverera ett recept till en maträtt som någon laddar upp en bild på. Man kallar tjänsten för Pic2Recipe och det har "matats" med runt en miljon olika recept samt en miljon bilder på maträtter. Med hjälp av det så säger sig tjänsten någorlunda kunna bestämma ett recept baserat på vad som syns på en bild. Jag har testat Pic2Recipe lite under dagen och jag får tyvärr säga att jag är rätt besviken på resultatet. I nio fall av tio så har mina bilder inte kunnat matchas till några recept. Jag har absolut inte laddat upp några "svåra" grejer utan det mesta har varit ordinära grejer som till exempel bilden på köttbullar nedan. Jag antar att forskarna bakom tjänsten nu kommer att analysera de bilder jag och andra inte har fått recept till och vidareutveckla sitt neurala nätverk. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare utvecklar trafiksystem för flygande bilar
För att dessa ska bli så effektiva som möjligt i framtiden

Ett internationellt forskarlag med forskare från bland annat MIT CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) och ETH Zürich har utvecklat ett slags trafiksystem som skulle kunna användas i framtiden när vi har självkörande och flygande bilar. Forskarna har i sin modell använt sig av hjulförsedda drönare som har möjlighet att ta sig fram både på marken och i luften. Dessa har man sedan koordinerat i en fiktiv stadsmiljö och låtit systemet räkna ut den snabbaste och mest energieffektiva vägen för bilarna att ta sig till respektive destination utan att kollidera. En av forskarna som utvecklat systemet säger: "The ability to both fly and drive is useful in environments with a lot of barriers, since you can fly over ground obstacles and drive under overhead obstacles. Normal drones canx27t maneuver on the ground at all. A drone with wheels is much more mobile while having only a slight reduction in flying time." Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT-studie visar att samåkning kan ersätta alla taxibilar
I New York City

En studie från det amerikanska universitetet MIT menar att nästan alla 13 000 taxibilar i New York City skulle kunna ersättas av en flotta med 3 000 samåkningsbilar. Forskarna bakom studien använde tidigare publicerad data över taxiresor i staden och utifrån den datan räknade man ut att cirka 3 000 samåkningsbilar, med plats för minst fyra passagerare, skulle täcka 98 procent av taxibehovet i staden. Dessa bilar skulle då ge folk en genomsnittlig väntetid på 2,7 minuter. Om nu denna kalkyl stämmer så skulle det innebära att dessa bilar inte bara skulle göra taxisystemet 20 procent snabbare utan även minska utsläppen, bränsleförbrukningen och trafikträngseln i stan. Skulle detta bli verklighet skulle det ju innebära en massa arbetslösa taxichaufförer vilket ju inte är så skoj för folket som livnäras av taxiyrket. Tumnagel
58.6°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Ny skärmteknik låter tittare se 3D-video utan glasögon
3D-effekterna visas från flera vinklar

Att se filmer i 3D på bio är rätt uselt, egentligen. Ska du se en 3D-film på bio behöver du betala extra för brillorna och om du inte lyckas norpa en plats i "the sweet spot" så får du en rätt medioker upplevelse. Ett gäng forskare på MIT:s Computer Science and Artificial Intelligence Lab, eller CSAIL som det också kallas, har tagit fram en ny skärmteknik som ska göra 3D-upplevelsen betydligt bättre för biobesökare. Tekniken har gänget döpt till Cinema 3D och tanken är att oavsett var du sitter i biosalongen kommer du kunna uppleva 3D-effekterna i filmen utan några 3D-brillor. TV-apparater med 3D-teknik som låter dig se 3D-effekter utan glasögon använder sig utav så kallade parallax-barriärer som består av skåror i skärmen som låter dig se se olika pixlar för vardera öga. Problemet med detta är att du måste sitta nästan rakt framför TV:n på ett specifikt avstånd, vilket gör att det fungerar inte på en större skala. CSAIL-forskarna har lyckats utveckla tekniken vidare och genom att använda multipla parallax-barriärer som gör det möjligt för fler tittare att se samma bild på längre avstånd och från fler vinklar, vilket gör tekniken optimal för biografer. Det kommer dock dröja ett bra tag innan Cinema 3D-tekniken kommer till biografer. Gänget har för tillfället lyckats tagit fram en prototyp som använder tekniken och den är lika stor som en iPad. En av forskarna bakom Cinema 3D, Wojciech Matusik, skriver detta om teknikens framtid: It remains to be seen whether the approach is financially feasible enough to scale up to a full-blown theater. But we are optimistic that this is an important next step in developing glasses-free 3-D for large spaces like movie theaters and auditoriums. Tumnagel
49.9°
+
André Stray
0

MIT tar fram AI-baserad säkerhetsplattform
AI2 ska kunna upptäcka 85 procent av alla hackingattacker

MIT:s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) har tagit fram en AI-baserad säkerhetsplattform som man säger ska kunna upptäcka 85 procent av alla hackingattacker företag, myndigheter eller andra utsätts för. Man kallar plattformen för "AI Squared" (AI2) och den är baserad på maskinlärning som övervakas av en människa som lär plattformen om det den upptäcker ska betraktas som ett säkerhetshot eller inte. Det gör att AI2 blir bättre på att skilja mellan verkliga hot och falska hot, något som system som bara förlitar sig på maskinlärning kan ha problem med. För att lära upp AI2 gick den igenom 3,6 miljarder rader i loggar från 20 miljoner användare och när den fann ett potentiellt säkerhetshot skickades detta vidare till en människa som fick avgöra om det handlade om ett faktiskt hot. Ni hittar en förenklad modell på hur AI2 lärdes upp i klippet ovan. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida