m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Rolls-Royce Cullinan som pickup
TheSketchMonkey designar

Vi har tidigare visat när TheSketchMonkey tog fram hur Volvo 240 skulle kunna se ut om den lanserades idag. I sitt senaste klipp "bygger" han istället om suven Rolls-Royce Cullinan till en pickup. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce Cullinan i skala 1:8
Lika detaljrik som originalet

Om man skulle ha maskinen Wayne Szalinski har i filmen Älskling, jag krympte barnen skulle man kunna krympa en Rolls-Royce Cullinan till skala 1:8 och ha som modellbil på hyllan eller leksak i sandlådan. Nu har nog inte de flesta en sådan maskin tillgänglig så därför är det ju bra att Rolls-Royce redan har löst biffen åt oss. Här ser vi deras exakta kopia på den lyxiga suven och detaljerna är helt sjuka. Varje bil består av över 1000 delar och kan ta upp till 450 timmar att få ihop, för hand. Bilen lackeras i korrekt färg och poleras sedan för hand för att se så bra och verklighetstrogen ut som möjligt. Som väntat kostar en sån här modellbil en slant och priset börjar på 17.000 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

320 mil genom öknen med en Rolls-Royce Cullinan
Hur klarade lyx-suven av den behandlingen?

Rolls-Royce Cullinan må ju vara en SUV men hur pallar den terräng egentligen? Det bestämde sig Emme Hall från Roadshow att ta reda på genom att ställa upp med modellen i förra årets upplaga av Rebelle Rally som är ett rally endast för kvinnor. Det går genom Mojaveöknen under sju dagar och är strax över 320 mil innan man når mållinjen. Karta och kompass är det som gäller, inga andra hjälpmedel för navigation får användas. I det här klippet får vi se hur bilen och de som åkte i den klarade sig. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Kan man göra donuts med en Rolls-Royce Cullinan?
Svar ja

Autocar har testat en Rolls-Royce Cullinan Black Badge och en mycket viktig sak de då gav sig på var att se om man kunde göra donuts med bilen. Och självklart kunde man det. Kanske inget man kommer få se gemene Cullinan-ägare göra och då är det bra att detta klipp finns. Själva sladdandet börjar strax efter 3:30. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Förlängd Rolls-Royce Phantom med pansarskydd
Klassen fixar biffen

För ett år sedan skrev vi om företaget Klassen som erbjöd en förlängd och bepansrad version av Rolls-Royces SUV Cullinan. Nu kommer samma behandling till den senaste upplagan av modellen Phantom. Bilen förlängs med strax över en meter och mäter nu hela 7,03 meter. Till detta får man pansarskydd i klass B7 och en rejäl skiljevägg mellan förarplatsen och utrymmet där bak. På insidan finns även ett iMac-multimediasystem med PC/Wi-Fi/CD/DVD, ljudsystem från Bang & Olufsen och härligt stämningsljus. Skulle du vara intresserad av ett exemplar får du hosta tre miljoner euro. Sen är det bara att vänta i ett halvår innan din bil är klar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Rolls-Royce Ghost avslutas i slutet av året
Ersättare presenteras nästa sommar

För några dagar sedan anordnades NEC Classic Motor Show. Där medverkade Rolls-Royce och man hade med sig en Black Badge Ghost och på frågan varför man valde just denna sa man så här: "Ghost has been selected because 2019 marks the end of the model family’s remarkable ten year tenure in which it has secured uninterrupted commercial and critical success". Bilen som nu har tillverkats i tio år ska få en ersättare nästa år och därmed läggs tillverkningen av nuvarande generation ned vid årskiftet. Nästa Ghost kommer att bli tillverkarens första med eldrift men i vilken form är fortfarande oklart. Modellen kommer att baseras på Architecture of Luxury-plattan som även Phantom och Cullinan bygger på. I övrigt lär det bli lyx i överflöd och mängder av BMW-teknik. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce Cullinan nu även som Black Badge
Får äntligen stjärnhimmel

Rolls-Royce har en specialversion de kallar för Black Badge och nu har denna behandling även kommit till suven Cullinan. Det innebär att det mesta går i ett svart tema och att effekten ökas något. V12:an på 6,75 liter får 29 extra hästar och ger nu 600 jämnt. Vridet landar på 950 newonmeter. 0-100 km/h går på fem sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Inte så pjåkigt för en lyxpjäs av detta slag som har en vikt på över 2,7 ton. Förutom lite högre effekt får bilen även uppgraderad fjädring och bromsar. Det som särskiljer versionen är bland annat svart runt grillen, svart Spirit of Ecstasy, svart handtag på bakluckan och svarta avgaspipor. Det hela bryts av med en gul linje som går längs med sidorna och röda bromsok innanför de 22 tum stora fälgarna. Samma svarta och gula tema fortsätter på insidan. Nytt är stjärnhimlen som består av inte mindre än 1344 stycken små fiberoptik-trådar som förvandlar innertaket till något alldeles spektakulärt. Bilen går att köpa nu och kostar från 382.000 dollar. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar tillbehör till suven DBX
Hundgrejer och jaktprylar

Aston Martin ska "snart" presentera suven DBX men innan dess delar de med sig av några av tillbehören man kommer att kunna köpa till bilen. Bland annat handlar det om ett "hundpaket" där man får en kudde jyckarna kan ligga på, ett skydd för stötfångaren bak och andra hundrelaterade prylar. Är det en jakthund man har kanske man även tickar i boxen som heter "Field Sport". Då får man ett litet skåp att förvara sina vapen i. Fika bör man annars dör man så då kryssar man även i "Event pack" som ger en små vikbara stolar där bak alá Rolls-Royce Cullinan, ett litet paraply, en filt och en picknickkorg att förvara fikat i. I samma veva som detta får vi reda på att man kommer att kunna få in 632 liter i bagagerummet. Spanska fotografer har även fångat DBX utan maskering, och hur den ser ut kan ni se här. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes GLS har blivit ännu större
S-Klass i SUV-format

Efter de tidigare läckta bilderna har Mercedes nu dragit skynket av nya GLS. Det här blir det största som tillverkaren erbjuder och man beskriver bilen som en S-Klass fast i SUV-utförande. Modellen mäter hela 5,2 meter på längden, 1,95 på bredden och har en hjulbas på 3,13 meter. En bjässe alltså. Och faktiskt hela 7,7 centimeter längre än sin föregångare. Vinner gör dock Rolls-Royce Cullinan som mäter 5,34 meter i längd. GLS:ens mått gör det lite trevligare på insidan - benutrymmet för passagerarna i andra sätesraden har exempelvis ökat med 8,7 centimeter. Och längst bak, på den tredje raden, ska personer upp till 1,94 meter långa kunna sitta obehindrat. Fäller man alla säten, vilket kan göras med el, ska man få in hela 2 400 liter. Motormässigt är det sex eller åtta cylindrar som gäller. Hit kommer en som går på bensin och två stycken som matas med diesel. Fetast blir GLS 580 4Matic som har en V8:a med 48-volts EQ Boost-mildhybridteknik. Effekten anges till 489 hästar och vridet till 700 newtonmeter. Enligt NEDC-cykeln ska förbrukningen ligga på 0,98-1,0 liter per mil med ett utsläpp på 224-229 gram per kilometer. Dieselmaskinerna heter GLS 350 d 4Matic och GLS 400 d 4Matic. Bägge har raka sexor på 286 respektive 330 hästar. Båda två klarar avgascertifieringen Euro 6d. Teknikmässigt får bilen det senaste MBUX-systemet för underhållningen och massa andra smarta funktioner som hjälper till med körningen. Den får även en biltvättsfunktion som aktiveras via en knapp. Har du tryckt på den så fälls backspeglarna in, fönstren hissas upp om de är nere och takluckan stängs om den är öppen. I samma veva deaktiveras regnsensorn så att inte vindrutetorkarna går igång. Allt för att det ska underlätta när man kör bilen i en automattvätt, men det är det ju givetvis ingen som gör - eller? Vad nya GLS kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Cullinan säljer för bra - Rolls-Royce hinner inte med
Suven gör succé

Nu för tiden är det folk vill ha suvar, och tillverkarna lyssnar. Lamborghinis modell Urus gör att man slår rekord och nu står det klart att Rolls-Royce inte hinner med efterfrågan kring deras SUV Cullinan. För att hinna ikapp har man nu anställt 200 stycken extra personer. För tillfället är tillverkarens orderböcker fyllda fram till slutet av juli och mycket är tack vare den nya modellen. Hälften av Cullinan-köparna ska vara nya för märket och den attraherar fler kvinnor än tidigare. Exakt samma som gäller för Urus alltså. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Köpte sex stycken Rolls-Royce som matchar hans turbaner
Kan man ha för många Rollsar?

Reuben Singh är en entreprenör som gjort bra med pengar på olika saker genom åren. Han är verkligen inte rädd för att visa upp sina rikedomar, och hans senaste inköp är ett bevis på det. Inte mindre än sex stycken nya Rolls-Royce har köpts in - tre Phantom och tre Cullinan. Och varje bil matchar någon av alla hans turbaner. Det nya tillskottet innebär att han nu äger inte mindre än 20 stycken bilar från Rolls-Royce, och även tidigare har han sett till att bilarna matchar hans huvudbonad. I sin samling har han även bilar som Bugatti Veyron, Mercedes SLR, Ferrari F12 och Porsche 918 Spyder. Visa det här inlägget på Instagram The Jewels Collection. Rubies, Sapphires & Emeralds. It’s ok to be a little obsessed with jewellery as jewellery is like ice cream “there is always a little room for more”. . #turban #singh #matchingoutfits #matchingturbans #turbanchallenge #rollsroyce #sikh #sardar #charity #desi #punjabi #india #indian #ootd #religiouslife#hypebeast#picoftheday #photooftheday #christianlouboutin #tomford #gucci #berluti #louisvuitton #billionairecouture #billionaire @rollsroycecars #london #reubensingh #entrepreneur #entrepreneurlifestyle #entrepreneur @rollsroyceedinburgh @rollsroycecars #cullinan Ett inlägg delat av Reuben Singh (@singhreuben) 29 Jan 2019 kl. 11:38 PST Tumnagel
6.6°
+
Bobby Green
0
2018

Så tycker Chris Harris om Rolls-Royce Cullinan
Tyst men trångt bagage

Chris Harris har nu provkört Rolls-Royce första SUV Cullinan och i det här klippet får vi reda på vad han tycker om den. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Ett gäng provkörningar av Rolls-Royce Cullinan
Lär dig mer om monster-suven

Viss utvald press har fått möjlighet att provköra Rolls-Royce första SUV Cullinan och så här tyckte Autocar och Auto Express om bilen. Det sista klippet är från Engineering Explained där Jason går igenom ett par intressanta saker kring bilen. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce Cullinan på svensk mark
Vi har klämt på suvarnas SUV

Idag var första gången jag satt i en Rolls-Royce. Och det var inte vilken Rolls-Royce som helst (även om alla är speciella), utan den helt nya modellen Cullinan som är inom ett område som tillverkaren aldrig har varit förut - SUV-träsket. Fast det här är ingen vanlig SUV såklart, det är ju en Rolls-Royce. Och då kallas den heller inte för SUV, utan för en "high-bodied vehicle". Rolls vill ju självklart inte beblanda sig med vardagsbilar såsom Bentley Bentayga eller Lamborghini Urus. Det finns endast fem stycken förserie-exemplar i världen, och ett av dem befann sig just nu i Stockholm så jag svängde förbi för att spana in vad det hela handlar om. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0

Klassen fixar förlängd och bepansrad Rolls-Royce Cullinan
Men det kostar

Klassen är ett tyskt företag som bygger om redan existerande bilar till något alldeles extra. Deras senaste projekt är Rolls-Royces första SUV-modell Cullinan och förutom att förlänga den med en meter kan de även bepansra hela bilen så att du kan åka både ståndsmässigt och tryggt. Förutom förlängningen får du även en högre bil, ett stort panoramatak om du skulle vilja och en grym ljudupplevelse från Bang & Olufsen-systemet. Det finns även en skiljevägg mellan dig och föraren, ett multimediacenter, stämningsljus och massa andra prylar att leka med. Skulle du vara intresserad av det som Klassen har skapat får du langa upp 1,8 miljoner euro. När du har gjort det får du snällt vänta i sex månader innan du får din färdigbyggda bil. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Doug DeMuro kollar in Rolls-Royce Cullinan
Är den något att ha?

Rolls-Royce har en rätt skön stil på deras bilar tycker jag. Feta och rätt groteska men ändå stiliga på något sätt. Förutom Cullinan då. När Rolls berättade att de skulle göra en SUV var det väl inte många som var hoppfulla om att det skulle bli vackert, men resultatet känns inte som att det uppskattas av något. Eller? Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du bygga din Rolls-Royce Cullinan på nätet
Det här kommer att bli dyrt

För snart två veckor sedan chockades världen av Rolls-Royce nyhet Cullinan - lyxsuven som ska vara den nya herren på täppan. Nu har man släppt konfiguratorn för bilen så att du själv i lugn och ro kan speca upp din bil precis som du vill ha den. Bilderna visar mina val, komplett med Spirit of Ecstasy i guld och lammullsmattor. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce officiellt på ny mark
Suven Cullinan är här

Suven Cullinan är det största som har hänt Rolls-Royce på mycket länge och nu är den officiellt presenterad efter tidigare läckor. Det här är helt ny mark för tillverkaren och med den här bilen ska du alltså enklare kunna ta dig till stugan i vildmarken samtidigt som du kan sticka ut i mängden när du har fickparkerat på någon av Londons flådiga gator. Det kanske är dags för Bentley Bentayga att kliva åt sidan som världens lyxigaste SUV och låta den här ta dess plats? Namnet Cullinan kommer från den största diamanten man någonsin har hittat, så tillverkarens budskap med denna modell är rätt så tydligt. Rolls-Royce beskriver bilen med orden "an all-terrain, high-bodied car that makes the idea of authentic, luxury off-road travel a reality for the first time". Den baseras på plattformen Architecture of Luxury som även nya Phantom gör. Under huven sitter en dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ger 571 hästar och ett vrid på 850 newtonmeter, redan från 1 600 varv. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h och som vanligt berättar man inte vad bilen gör 0-100 km/h på. Man lovar att bilen ska svälja ojämnheter som om man åkte fram på en flygande matta och luftfjädring med aktiva dämpare är givetvis standard. Drivningen sker också som väntat på alla fyra hjulen och i den här får man en specialknapp som det står Everywhere på. Trycker man in den ska man kunna köra överallt oavsett underlag. Bilen ska ha det bästa vaddjupet av alla lyx-suvar med 54 centimeter. Cullinan mäter 5,34 meter på längden, 2,16 på bredden, 1,83 på höjden och har en hjulbas på hela 3,29 meter. Vikten anges till 2,6 ton. Insidan svämmar över av lyx och man kan välja mellan att ha en bänk som baksäte eller två individuella fåtöljer. I bagagen ska det gå in 560 liter, 600 om man tar bort hatthyllan. För första gången i en Rolls går det nu även att fälla baksätet och gör man det får man 1 930 liter att fylla saker med. Man kan då också lasta saker på upp till 2,2 meter. Bakluckan kan även fungera som en liten bänk där två stycken personer kan sitta och ha en picknick. Priset börjar på 325 000 dollar. Massa videoklipp om bilen hittar ni här nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Rolls-Royce Cullinan
Suven för dig som redan har allt

Tidigare idag läckte en bild på Rolls-Royce nya modell Cullinan ut. Nu kommer det fler bilder som visar hur bilen ser ut och ja, vad ska man säga? Mer information kommer när bilen är officiell. Tumnagel
23.2°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce Cullinan läcker ut
Läcker?

Först imorgon är tanken att täcket ska falla av Rolls-Royce första SUV Cullinan men internet har hunnit före så redan nu kan vi se hur modellen ser ut. I alla fall fronten, resterande bitar får vi troligtvis vänta lite på. Vad tycks? Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce släpper teaserbild på suven Cullinan
Har premiär på torsdag

Världen kommer aldrig mer att vara sig lik från och med torsdag. Då presenterar nämligen Rolls-Royce sin allra första SUV - Cullinan. Inför detta släpper man nu en teaserbild som visar den ena baklyktan. Och några jätteöverraskningar verkar det inte handla om, formen påminner om tillverkarens övriga modeller även om stilen är lite egen. Fler teaserbilder släpps innan premiären men nu är det alltså nära. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce SUV bjuder på lyxig vy från bakluckan
Här kan man sitta och dingla med benen

Om du har tagit din Rolls-Royce Cullinan till ett fint ställe vill man ju kunna sitta och njuta lite med värdigheten i behåll, även fast platsen kanske inte har några bekvämligheter på plats. Därför erbjuder man två fina små stolar som helt enkelt fälls ut från bakluckan med en knapptryckning. Två stolar, täckta av läder så klart, och ett litet bord för drinken bjuder man på. Tillbehöret, som kallas för Rolls-Royce Cullinan Viewing Suite, ingår inte i standardutrustningen men det drabbar nog ingen fattig. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Rolls-Royce SUV kommer att heta Cullinan
Nu bekräftat av tillverkaren själv

I april 2015 började Rolls-Royce att dela med sig av information kring Project Cullinan - grunden för den kommande suven. Eller "fordon med höga sidor" som de själva kallar den. Nu bekräftas att namnet blir Cullinan även i produktionsutförande. Torsten Müller-Ötvös som är Chief Executive Officer för Rolls-Royce säger följande: "The name Cullinan has been hiding in plain sight since we revealed it as the project name some years ago. It is the most fitting name for our extraordinary new product. Cullinan is a motor car of such clarity of purpose, such flawless quality and preciousness, and such presence that it recalibrates the scale and possibility of true luxury. Just like the Cullinan Diamond, the largest flawless diamond ever found, it emerges when it is perfect and exists above all others." Tumnagel
32.4°
+
Bobby Green
0
2017

Rolls-Royce rullar ut nya Phantom
Världens lyxigaste bil?

Efter ett par teasers har nu Rolls-Royce presenterat nya Phantom - det ultimata i lyxväg och deras fetaste modell. Men, jag är nog inte ensam om att ta det här för en facelift snarare än en helt ny bil. Att det handlar om en Phantom går dock inte att ta miste på. Om man ska peta i detaljerna så har man satt dit en ännu högre grill som verkligen dominerar trynet. Grillen har även fått en tydligare roll i designen och känns mer integrerad i de övriga formerna än tidigare. Bilens ögon är numera laserljus med ganska snygga detaljer och ett DRL-ljus som löper som en slinga runt - garanterat snyggt när det är mörkt ute. Enligt tillverkaren är dessa strålkastare de mest avancerade i hela världen och klarar av att lysa upp vägen över 600 meter längre fram. Men, även om nyheterna inte slutar efter fronten så ser det nästan så ut. Profilen känns igen från föregångaren och baktill känns det nästan som att man inte orkade att engagera sig. Den som har koll på modellen kommer givetvis att se skillnader, men personligen hade jag nog väntat mig lite mer av en helt ny version av Phantom. I hjulhusen sitter 22-tummare som eftersom bilen är enorm faktiskt inte ser särskilt stora ut. Som vanligt är insidan bäst och här har man inte snålat på godsakerna. Målet har varit att skapa den lyxigaste bilen någonsin och det har man nog också lyckats med. De främre stolarna är helt nya och deras baksida i trä är inspirerade av den klassiska stolen Eames Lounge Chair från 1956. I bakstycket finns ett litet utfällbart picknickbord och ett infotainmentsystem för de som sitter där bak. För baksätesåkarna finns det ett par olika stolsalternativ och dessa är ett loungesäte, individuella stolar med armstöd, individuella stolar med en stor mittkonsol eller nyheten sovsäte som går att fälla så att det i princip blir en säng. Här finns även varsin skärm på 12,3 tum att peta på, en analog klocka så att man har koll på tiden, mängder av träinslag och om man så vill en liten minibar och ett tak som ser ut som stjärnhimlen. För att göra insidan så tyst som möjligt har man installerat inte mindre än 130 kilo ljuddämpningsmaterial. Under den långa svepande huven sitter en helt ny dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ger 563 hästar och ett vrid på 900 newtonmeter. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som via satellit hela tiden vet var bilen befinner sig och ser till att rätt växel för sträckan är ilagd. Bilen bygger på den helt nya aluminiumplattformen Architecture of Luxury som är speciellt framtagen för Rolls-Royce. Den är konstruerad på så vis att den kan fungera med många olika drivlinealternativ och drivningssystem. Det är också denna som den kommande suven bygger på. För att flyta fram så mjukt som möjligt längs med vägarna har nya Phantom ett luftfjädringssystem som sköter sig helt själv genom att räkna ut flera miljoner variabler varje sekund och samarbetar med styrning, acceleration och kamerorna som finns ombord. På säkerhetssidan finns teknik som adaptiv farthållare, filbytesvarnare, krockvarnare och ett system som håller koll på om föraren är på väg att somna. Vad nya Phantom kommer att kosta och när den börjar säljas har vi tyvärr inga uppgifter om för tillfället. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Sista Rolls-Royce Phantom VII har rullat av bandet
13 år senare

Rolls-Royce har i 13 års tid tillverkat Phantom VII men nu är det dags för den sjunde generationen att tacka för sig. Man gör det med den här specialutrustade bilen som bara finns i ett enda exemplar. Den baseras på versionen med den längre hjulbasen och temat som beställaren har valt är ångbåtar från 30-talet. Bilen är lackerad i färgen Blue Velvet och kylarprydnaden Spirit of Ecstasy är helt i silver. På insidan fortsätter det marina temat och man blandar trä med exklusivt skinn. Under huven sitter en V12:a på 6,75 liter som ger 459 hästar och som har ett vrid på 720 Newtonmeter. För att ta sig till 100 km/h från stillastående behöver man 6,2 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Vad köparen har fått betala för sin bil framgår inte, men troligtvis var det inte billigt. Rolls-Royce fokuserar nu på Phantoms efterträdare som väntas dyka upp någon gång nästa år. Den bygger på en helt ny plattform som delas med den kommande suven Cullinan. Lägre vikt och mer teknik står på schemat. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2016

Rolls-Royce tar nästa steg med sitt SUV-projekt
Project Cullinan ser ut att bli en bjässe

Folk skrattade när Porsche gjorde det. Nu ska alla märken erbjuda det - jag pratar sjävklart om suven. Efter Svensson-suvarna kommer nu premium-suvarna på riktigt. Bentley stoltserar med sin Bentayga och för närvarande rattar jag själv Jaguar F-Pace. Världen är sig inte lik. I början av förra året meddelade Rolls-Royce att de också skulle ge sig in i matchen. Då fick vi se en rätt så tjock Phantom som användes som testbänk. Nu går projektet in i nästa fas, och även fast Rolls-Royce sagt att de inte ska bygga en regelrätt SUV så ser bilderna ut som att det faktiskt är precis det som de kommer att göra. Nu börjar de riktiga hårdtesterna och strax efter jul kommer bilen att möta kylan vid Norra polcirkeln för att senare under 2017 möta hettan i Mellanöstern. Bilen vilar på en helt nyutvecklad aluminiumplattform och kommer självklart att driva på alla fyra hjulen. Förmodligen kommer en officiell presentation att ske i slutet av nästa år. Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0
2015

Rolls-Royce visar upp Project Cullinan
Prototypen som ligger till grund för den kommande suven

I februari kunde jag berätta något som man kanske aldrig hade väntat sig - Rolls-Royce gick ut och bekräftade att de hade en suv-modell på gång. Nu får vi ta del av Project Cullinan - prototypen som i slutändan ska bli den lyxiga nyheten. Prototypen baseras på en kortad version av modellen Phantom och har tagits fram för att testa och utveckla ett nytt fjädringssystem som enligt tillverkaren ska bjuda på en behaglig tur oavsett underlag. "The first series of tests will focus on Project Cullinan’s on-road behaviour from suspension throw to high-bodied stability, and will test the new suspension across all types of international road surface specification at test facilities, as well as on public roads." När Rolls-Royce kommer att presentera den färdiga produkten är oklart för tillfället. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0