m

Cupras nästa modell är helt eldrivna Born
Lanseras senare i år

Under dagens presentation av Formentor VZ5 snackade Cupra även om den kommande helt eldrivna modellen Born. Denna har vi tidigare trott ska få namnet el-Born men det är alltså bara Born som gäller. Namnet kommer från den trendiga stadsdelen El Born som ligger i Barcelona. Det här blir den första helt eldrivna modellen under Cupras flagg och någon gång under året kommer den att lanseras. Tillverkningen ska i alla fall dra igång i mitten av året. Räckvidden kommer ligga på 50 mil och lite av hur den ser ut ser ni i klippet nedan. Cupra planerar även att göra verklighet av det eldrivna konceptet Tavascan som visades hösten 2019. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nu är Cupra Formentor med Audi-femma här
Bjuder på 390 hästar

Efter en liten smygtitt är nu Cupra Formentor VZ5 presenterad. Den här har Audis mumsiga turbomatade femma på 2,5 liter under huven och här ger den 390 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Siffrorna gör VZ5 till den kraftfullaste modellen för gatan som Cupra tagit fram hittills. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Jämfört med Formentor VZ bjuder även VZ5 på adaptiv sportfjädring och bromsar från Akebono med sexkolvsok fram. Den får även ett sportigare kjolpaket och 20-tumsfälgar. Insidan har sportigare stolar och inlägg i aluminium och koppar. Marknadslansering ska ske i slutet av året, men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar Formentor som laddhybrid
Finns med två stycken olika effektlägen

I oktober förra året presenterade Cupra suven Formentor. I samband med detta berättade man att det under 2021 skulle presenteras två stycken laddhybrid-alternativ till modellen, och nu är de här. Dessa kallas för Formentor VZ e-Hybrid och Formentor e-Hybrid. Den förstnämnda är lite sportigare och bjuder på 245 hästar medan den andra ger 204 hästar. Oavsett val så är det dubbelkopplingslåda som gäller, och drivning på framhjulen. Drivlinan består av en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och en elmotor som får sin kraft från ett litiumjonbatteri. På bara el ska man kunna köra upp till 5,5 respektive 5,9 mil. Båda alternativen går att beställa nu och prislappen börjar på 379.900 kronor. VZ-versionen med starkare motor kostar från 434.900 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Cupra smygvisar Formentor VZ5
Får Audis femma under huven

Cupra - Seats prestandamärke, har en modell som heter Formentor. Toppversionen av den kallas för VZ och under huven sitter det då en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Nu börjar man smygvisa Formentor VZ5 som är en ännu vassare version. Den här kommer att få Audis numera klassiska raka turbofemma på 2,5 liter. I dagens RS Q3 och RS Q3 Sportback ger maskinen 400 hästar och 480 newtonmeter men det är oklart om Cupran kommer att få samma siffror. VZ5 har premiär den 22 februari och som det korta klippet visar får den bland annat fyra stycken avgaspipor med ungefär samma utförande som Lexus ISF har. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen börjar samarbeta med Silent-Yachts
Cupra har designat en elbåt som ska använda MEB-batteripack

Silent-Yachts bygger eldrivna solcellsbeprydda lyx-katamaraner och nu har de och Volkswagen slagit sina påsar ihop. Prestandamärket Cupra som finns i koncernen ska tillsammans med Silent-Yachts ta fram en fräsig båt. Målet är att denna ska vara färdig att presentera någon gång 2022 och designen ser ni här ovan. Båtarna sägs utrustas med batteripacken som finns till MEB-plattformen. För Volkswagens del verkar det handla om att man vill öka på entusiasmen kring eldrivna fordon och använda detta lite som en reklampelare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2020

Seat presenterar sin första laddhybrid
Leon e-Hybrid blir din för 329.900 kronor

Leon e-Hybrid är Seats första medlem i laddhybrid-svängen, om man nu inte räknar Cupra Leon som släpptes i början av året. Bilen kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor och ett litiumjonbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 204 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man enligt WLTP kunna köra upp till 6,2 mil. Bilen kommer både som halvkombi och kombi (Sportstourer). Priset börjar på 329.900 kronor respektive 339.900 kronor. Privatleasing kostar 3595 kronor per månad. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras Cupra Formentor
Blir din för 459.900 kronor

I mars fick vi se Cupra Formentor i produktionskläder. Nu är det dags för lansering av märkets första egna modell och därmed har vi även ett svenskt pris - från 459.900 kronor. För pengarna får man toppversionen som har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Under nästa år kommer även två stycken laddhybrid-versioner av Formentor att presenteras. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Cupra visar nya modellen el-Born
Märkets första elbil

Cupra är Seats performance-syskon och vaknade som ett märke där man helt enkelt tog Seat-modeller, maxade ut dem i kraft och bytte logga. Med modellen Formentor så gjorde man sin första helt egna modell och nu presenterar man sin första elbil som bygger på Seats el-Born. Namnet kommer inte från att den är born från el utan el-Born är en stadsdel i Barcelona. Cupra el-Born presenterades som koncept på förra årets Genève-salong men presenteras nu alltså i nästan färdig form. Bilen kommer att börja säljas nästa år och bygger på koncernens MEB-plattform, vilket kanske syns eftersom den inte är helt olik VW ID.3. Men till skillnad mot ID.3 och Seats version borde den här versionen handla om performance, men hur snabb den är vet vi inte riktigt, eller vi vet att den inte är så snabb. Cupra har nämligen gått ut med en 0 till 50-tid på 2,9 sekunder och berättar inte hur lång tid det kommer att ta till 100. Mycket konstigt. Seat-versionen ska i alla fall göra 0 till 100 på 7,5 sekunder. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Nu är även uppdaterade Cupra Ateca presenterad
Klart den här också ska få sig ett lyft

För en vecka sedan rullade Seat ut den uppdaterade versionen av suven Ateca, och nu visas samma behandling för prestandasyskonet Cupra Ateca. Den här får samma grejer som Seat Ateca men lite roligare kjolpaket, större fälgar, vassare bromsar, lite fräsigare interiör och lite fler muskler under huven. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vridmoment. Drivningen sker på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten anges till 247 km/h. Vad uppdaterade Cupra Ateca kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Läs mer i pressemeddelandet nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar nu Formentor i produktionsutförande
Kommer som laddhybrid

För ett år sedan presenterade Cupra sin första egna modell som ett koncept - Formentor. Nu är den här i produktionsutförande och inte så värst mycket har förändrats. Det här är en CUV (Crossover Utility Vehicle) som kommer att erbjudas med flera olika drivlinor - bland annat en laddhybrid. Namnet kommer från den vackraste och vildaste udden på Mallorca - Cap de Formentor. Bilen mäter 4,45 meter på längden och är 1,83 meter bred. Höjden anges till 1,51 och hjulbasen till 2,68. I bagagerummet ska man få in upp till 450 liter. Vid lanseringen erbjuds två stycken olika motoralternativ. Toppversionen är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar och 400 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en dubbelkopplingslåda. Sen har vi då laddhybriden som kombinerar en turbofyra på 1,4 liter med en elmotor för en sammanlagd effekt på 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. Leveranserna ska dra igång under årets sista kvartal men några prislistor har vi tyvärr inte fått än. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Cupra Leon finns numera som laddhybrid
Tar sig sex mil på bara el

Precis som utlovat har Cupra nu avtäckt nya Leon i samband med att man slår upp portarna till sitt nya huvudkontor Cupra Garage som ligger vägg i vägg med Seats högkvarter. Byggnaden är på 2400 kvadrat och totalt har man investerat 5,3 miljoner euro i lokalerna som har plats för 200 stycken anställda. Cupra Leon kommer både som halvkombi och som kombi, eller Sportstourer som man kallar den. Det finns vanliga bensinmotorer och en laddhybrid och effekterna ligger på 245, 300 och 310 hästar. Under locket på den man kallar för Leon eHybrid sitter en turbomatad fyra på 1,4 liter som ger 150 hästar och 249 newtonmeter i vridmoment. Förbränningsmotorn samsas även med en elmotor på 115 hästar som får sin kraft från ett batteripack på 13 kWh. Tillsammans levererar dessa 245 hästar och 400 newtonmeter. På bara elkraft ska man komma sex mil. I samma veva meddelades också att produktionsversionen av modellen Formentor - en laddhybrid-SUV, kommer att visas på bilmässan i Genève nästa månad. Lansering av denna väntas ske någon gång under andra halvåret i år. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Världspremiären av Cupra Leon livesänds
Se bilen avtäckas här

Torsdag den 20 februari kommer man att dra täcket av nya Cupra Leon och om du vill följa eventet kommer det att livesändas. Det hela sker klockan 18:30 och då är det bara att dra igång klippet här ovan för att hänga med. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nya Cupra Leon presenteras den 20 februari
Kommer som laddhybrid

Seat, förlåt Cupra, meddelar nu att nya Cupra Leon kommer att presenteras den 20 februari. Den kommer att erbjudas både som halvkombi och som vanlig kombi - eller Sportstourer som man kallar det. För första gången kommer bilen även att erbjudas som laddhybrid. Övriga uppgifter kring bilen får vi i samband med avtäckandet. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2019

Mattias Ekström har provkört sitt nya kontor
Eldrivna Cupra e-Racer

I mars förra året skrev vi om Cupras nya eldrivna racerbil e-Racer. En sådan ska Mattias Ekström ratta under i ETCR-serien (European Touring Car Championship) nästa år och nu har han klämt på den för första gången. Bilen som ger inte mindre än 670 hästar från fyra stycken elmotorer provkördes på Circuit de Catalunya i Barcelona och lite av hur det såg ut ser vi i klippen här nedan. Drivningen sker på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på bara 3,2 sekunder. 0-200 tar 8,2 och toppfarten ska ligga på 269 km/h. Så här sa Mattias efter den första turen med bilen : "I think the biggest challenge is getting used to driving with no gearbox and without the roar of the engine as a reference for knowing, for example, how fast to go when taking curves. It felt really good, especially when reaching full power coming out of the slow corners on the circuit. I still need some time to get used to the sound of the engine; it’s much quieter than any other I’ve driven before, and I’m a very emotional driver. In addition, I have to pay close attention to energy management in each lap; that’s essential with an electric race car, almost as important as its speed." Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Cupra visar eldrivna suven Tavascan
Koncept på MEB-plattformen

Seat har som vi tidigare skrivit om knoppat av Cupra till ett eget märke. I februari presenterade de sin första modell Formentor som är en SUV med laddhybrid-teknik. Nu visas nästa modell upp, dock endast som koncept för tillfället. Den här heter Tavascan, är också en SUV, men den går helt och hållet på el. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och tillsammans ger dessa 306 hästar. 0-100 km/h ska gå på omkring 6,5 sekunder. Bilen baseras på Volkswagens MEB-plattform och har ett batteripack på 77 kWh som ska vara tillräckligt för att kunna ta sig 45 mil på en laddning. Tavascan har premiär på bilmässan i Frankfurt som drar igång den 12 september. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lite av insidan på Cupras eldrivna SUV
Har premiär den 2 september

Cupra - Seats prestandamärke, har en eldriven SUV på gång och nu får vi se en bild som visar lite av hur insidan kommer att se ut. Bilen kommer att presenteras den 2 september i Frankfurt, dock bara som koncept så en del lär förändras när produktionsversionen väl är här. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Kombiversionen av Leon Cupra R är här
Men den har inte lika mycket effekt som hatchbacken

I september 2017 rullade Seat ut Leon Cupra R - en hatchback med 310 hästar och det mest kraftfulla från tillverkaren någonsin. Det vi ser här är Leon Cupra R ST vilket innebär kombi-versionen av samma bil. Men den har inte 310 hästar som hatchbacken utan 300. Vridet ligger på 400 newtonmeter och bilen har fyrhjulsdrift. Motorn är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda och till 100 km/h ska man komma på 4,9 sekunder. Toppfarten är spärrad till 250 km/h. Det som särskiljer R från vanliga Cupra-versioner är att man får massa kopparfärgade detaljer, kolfiber och att man kan få bilen i den exklusiva färgen Blackness Grey. Fälgarna mäter 19 tum och bromsarna kommer från Brembo. Insidan har sportstolar och ratt i Alcantara. Bilen börjar levereras denna månad och på prislappen står det från 429.900 kronor. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar sin första egna modell - Formentor
Laddhybrid-koncept med 245 hästar

Det blev inte Terramar utan det ännu häftigare namnet Formentor för Cupras SUV-koncept som man släppte en teaserbild på förra veckan. Nu är bilder på bilen utskickade innan premiären äger rum på bilmässan i Genève nästa månad. Och dessa bekräftar också att bilden som läckte ut redan i september förra året var på just denna bil. Formentor benämns som ett koncept men ser väldigt klar ut i mina ögon. Det här är Cupras första egna modell och som ni säkert redan vet är deras fokus alltid prestanda. Under huven på konceptet sitter det en laddhybriddrivlina som levererar 245 hästar och som man ska kunna köra fem mil på enbart el med. Någon information kring vad det rör sig om för grejer får vi inte utan bara att det finns en dubbelkopplingslåda och en diffspärr. Förutom detta har bilen adaptiv fjädring och progressiv styrning. Formentor i produktionsutförande väntas börja säljas någon gång nästa år. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Cupra visar nytt SUV-koncept
Det här borde vara Terramar

I november skrev vi om att Seats egna numera fristående märke Cupra kanske hade en SUV på gång och att den kanske hette Terramar. Nu får vi en teaserbild från Cupra på ett nytt SUV-koncept och det här borde vara just den bilen det tidigare har ryktats om. Den påminner om modellen Tarraco men är istället en coupé. Modellen ska vara speciellt utvecklad för Cupra-märket och beskrivs som "a special and unique car with striking and sculptural design". Konceptet kommer att visas upp i sin helhet nästa fredag och sen ställas ut i Genève. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
2018

Cupra Ateca blir din från 409.900 kronor
Lanseras nu i helgen

I början av året meddelade Seat att man gjort Cupra till sin alldeles egna prestandaavdelning. I februari presenterade man Cupra Ateca som är den första bilen ut under det nya epitetet. Nu i helgen har bilen premiär hos handlarna och i samband med detta får vi prislappen som är från 409.900 kronor. I samband med lanseringen öppnar man även sju stycken så kallade Cupra Corners hos återförsäljare i Stockholm (Haninge och Täby), Göteborg, Malmö, Växjö, Kalmar och Luleå. För pengarna får man en SUV med 300 hästar under huven. Effekten hämtas ur en turbomatad fyra på 2,0 liter. Fyrhjulsdrift och sjustegad dubbelkopplingslåda är standard. 0-100 km/h går på 5,2 sekunder och toppfarten anges till 247 km/h. Förutom krallig motor får bilen ett vassare kjolpaket, 19-tumsfälgar och fyra avgaspipor som sticker ut där bak. På insidan hittar man bland annat digital instrumentering och skålade sportstolar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Cupra har planer på SUV-coupé
Kanske får namnet Terramar

I början av året stod det klart att Seat valt att göra epitetet Cupra till ett eget märke. Nu har man varumärkesskyddat modellnamnet Terramar och det kan hamna på en kommande SUV-coupé från tillverkaren. Namnet kommer från Autodromo de Sitges-Terramar som är en gammal racerbana från 20-talet i närheten av Barcelona. Först ut sägs det bli en Cupra-version med över 300 hästar och fyrhjulsdrift. Först 1 1/2 år efter detta kommer Seats lite mildare versioner av samma modell. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

SUV från Cupra läcker ut
Läcker?

Som vi har berättat tidigare så har Seat gjort prestanda-tillägget Cupra till ett eget märke och nu har den första egna modellen under den nya divisionen läckt ut. Det är en crossover som ser rätt så bitig ut, och som säkerligen har lite pulver under huven också. Bilen har ett eget utseende och är inte bara en befintlig modell med annat märke i grillen. Undertill lär det dock handla om Volkswagen-prylar som vanligt. När bilen ska presenteras och vad den kommer att heta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

e-Racer är världens första eldrivna standardvagnsracerbil
Bakhjulsdriven best från Cupra

Med sig till Genève tar Seat, eller Cupra som montern kommer att smyckas med, den här helt eldrivna racerbilen. Påhittigt döpt till e-Racer. Man kallar den även för världens första eldrivna standardvagnsracerbil. Bilen har inte mindre än fyra stycken elmotorer under skalet och det ska sitta två stycken på varje sida av bakaxeln - den är således enbart bakhjulsdriven. Effekten anges till maximalt 680 hästar men i normalläge ska drivlinan "bara" ge 408. Batteriet är på 65 kWh och jämfört med racerbilen TCR är denna 300 kilo tyngre. I dagsläget finns det ingen serie för bilen att tävla i så när man kan börja köra med den är oklart för tillfället. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0

Seat Ateca får Cupra-behandling
SUV med 300 hästar

Seat har numera två stycken suvar att erbjuda - Arona och Ateca. Den sistnämnda sportar nu till sig lite då den får ta plats i Cupra-familjen, vilket bland annat innebär att den får 300 hästar under huven. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften dit skickas via en nyutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder och toppfarten anges till 245 km/h. Adaptiv fjädring är standard och det finns olika körlägen att välja mellan beroende på hur sportig man känner sig för tillfället. Utsidan får ett sportigt kjolpaket runt om, större fälgar, vinge på bakluckan och fyra stycken avgaspipor där bak. Den nya Cupra-loggan i nosen som ska särskilja bilarna från övriga Seat-modeller är självklart också på plats. Insidan går i Alcantara och standardprylar är bland annat nyckellöst system, trådlös laddare för mobilen, 360-kamera och infotainmentsystem med 8-tumsskärm. Det finns ett Performance pack man kan köpa till och i det får man större bromsar, kolfiberdetaljer på in- och utsida och läderklädda stolar. Från mitten på 2019 kommer man även att kunna få speciellt framtagna skalstolar. Seat Ateca Cupra, eller Cupra Ateca som Seat envisas med att den heter, ställs ut på mässan i Genève nästa månad och den får då sällskap av Cupra Ibiza som är med bland bilderna här. Vi får dock ingen information om den för tillfället men tidigare läcka berättar att det i princip är en Volkswagen Polo GTI med andra kläder. I båset står även Leon Cupra R ST som är en sportig kombi som också får 300 hästar, den sjustegade dubbelkopplingslådan och fyrhjulsdrift. Seat meddelar i samma veva att de funderar på att även ge den lilla suven Arona Cupra-behandling men när den kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Några priser och lanseringsdatum för någon av bilarna har vi inte heller fått. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nya Seat Ibiza Cupra läcker ut
Läcker?

Det är först på bilmässan i Genève som Seat planerar att publikt visa upp nya Ibiza Cupra men som vanligt hinner internet före, så här har vi bilen helt omaskerad. Som ni säkert redan vet har Seat valt att göra Cupra till ett eget märke med en egen logga, och det är den som sitter på bilen här. Bilen delar mycket med nya Volkswagen Polo GTI och får troligtvis samma motor under huven - en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 200 hästar. Till den kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida