m

Cyberpunk 2077 får ytterligare hotfix
Stabilare än någonsin

CDPR fortsätter sin kampanj att förbättra Cyberpunk 2077. Nyligen släpptes en stor patch med en milslång lista med ändringar och nu har en lite mindre uppdatering släppts för ytterligare finputs. Hotfix 1.22 heter uppdateringen och består till stor del av buggfixar som uppstår i uppdrag och den öppna världen. Utöver buggfix kommer uppdateringen med stabilitetsfix som bättre minneshantering, vilket ska motverka krascher. Sedan ska GPU-prestandan förbättrats när det kommer till rendering av diverse textiler. Hotfix 1.22 har blivit tillgängligt på samtliga plattformar. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Mrwhosetheboss tar en titt på dyra och unika telefoner
Limited edition-fest!

Titt som tätt händer det att mobiltillverkare gör lite roliga grejer med sina telefoner och släpper dessa i begränsad upplaga. Bland annat har vi fått se telefoner med teman som Cyberpunk 2077, Star Wars och McLaren. Mrwhosetheboss har släppt en ny video där han tar en titt på några av de mest unika och aningen dyra telefonerna på marknaden och den totala prislappen för samtliga lurar landar på runt 200.000 dollar. Tumnagel
29.6°
+
André Stray
0

CDPR tjänade rätt bra på Cyberpunk 2077 trots strul
Drog in 563 miljoner dollar förra året

CD Projekt RED hade nyligen ett snack med sina investerare och berättade om hur spelförsäljningen gått under 2020. Och trots en riktigt strulig release av Cyberpunk 2077 verkar det ha gått rätt bra. Totalt landade försäljningen på 563 miljoner dollar och till stor del kommer kosingen från Cyberpunk 2077 som nådde 13,7 miljoner sålda exemplar i slutet av 2020, vilket gör releasen till utvecklarnas största hittills. Den struliga releasen ledde dock till att de som ville ha pengarna tillbaka för spelet fick det, men det verkar inte som att återbetalningarna påverkat slutresultatet allt för mycket. Enligt CDPR landade slutsiffran för utbetalningar på 10,6 miljoner dollar via digitala och fysiska återförsäljare och ytterligare 2,3 miljoner dollar via Help me Refund-kampanjen. Vidare väntar CDPR förlora ytterligare 38 miljoner på framtida återbetalningar samt förlorad försäljning då spelet fortfarande inte går att köpa på Playstation Store. Som grädde på moset berättar CD Projekt RED att Witcher 3 hade det andra bästa säljåret hittills under 2020 med över 30 miljoner sålda exemplar. Inte illa för ett fem år gammalt spel. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

CD Projekt RED släpper ny uppdatering till Cyberpunk 2077
Fixar biffen ytterligare med Hotfix 1.21

CD Projekt RED har inga som helst planer att lägga ner arbetet med Cyberpunk 2077 och har nu släppt ytterligare en uppdatering till spelet som ska förbättra upplevelsen en aning. Sist spelet uppdaterades möttes vi av en ordentlig textvägg när vi började grotta ner oss i spelets patchanteckningar, men den här gången är det inte lika mycket som har styrts upp. Hela listan med ändringar hittar ni i faktarutan, men det handlar till stor del om buggar i uppdrag och den öppna världen som kan sätta stopp för spelaren att ta sig fram i spelet, samt lite ytterligare stabilitetsfix. Den största nyheten är mer eller mindre att poliser inte längre spawnar bakom dig om du begår diverse brott medan du står på ett tag. CD Projekt RED kommer fortsätta förbättra spelupplevelsen i framtiden och vi ser fram emot den dag då spelet är helt nog att återvända till Playstation Store. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

CDPR snackar next gen-uppdatering till The Witcher 3
Väntas släppas under andra halvan av 2021

CD Projekt RED har tidigare sagt att The Witcher 3: Wild Hunt kommer få en regelrätt next gen-uppgradering, men när detta skulle ske har varit okänt. Och extra okänt har det varit då CDPR är rätt upptagna med att städa upp Cyberpunk 2077. Nu har CD Projekt RED:s PR-chef Radek Grabowski gett oss lite trevlig information om den kommande uppgraderingen och meddelat att den kommer släppas någon gång under andra halvan av 2021, vilket för övrigt är samma släppfönster som next gen-uppdateringen till Cyberpunk 2077. Next gen-uppgraderingen kommer vara gratis att ladda ner om man äger Witcher 3 sedan tidigare och det kommer även erbjudas en version av spelet till de nya konsolerna. Den nya versionen av spelet kommer bland annat vara tjusigare med ray tracing-effekter samt ha snabbare laddningstider. Dessa flådigheter kommer även till PC-versionen. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

CD Projekt RED ändrar hur de gör spel i framtiden
Vill inte ha en ny Cyberpunk-situation

CD Projekt RED meddelade nyligen att spelstudion kommer strukturera om en hel del i framtiden. För att undvika situationer som liknar Cyberpunk 2077-releasen kommer spelstudion stuva om hur de utvecklar spel i framtiden. Enligt CDPR kommer det nya arbetssättet tillåta utvecklarna att jobba parallellt med AAA-titlar och expansioner från och med nästa år. Den största ändringen kommer vara hur studion kommer jobba med spelmotorn REDengine, som kommer få en mer central plats i utvecklingsprocessen. Utvecklarna skriver detta: “The Studio’s REDengine technology will be improved and centralized, while reorganizing the Studio as a set of interdisciplinary agile teams will transform the way games are developed, making its approach more proactive,” Vidare kommer marknadsföringsplanerna ändras. I stället för att bygga upp hype kring ett spel sju år innan release, kommer framtida kampanjer bli betydligt kortare. Utöver detta kommer själva materialet visa hur de kommande spelen rullar på samtliga plattformar spelet kommer släppas på. Även i CDPR kommer det även göras interna ändringar för att höja tillvaron för de anställda, men studion går inte in på detaljer hur detta kommer ske. När det kommer till aktuella spelplaner så kommer studion fortsätta fokusera på att leverera singleplayerrollspel i framtiden och fler spel i Witcher- och Cyberpunk-världarna kommer levereras. Detta är trevligt, men det betyder att multiplayerdelen i Cyberpunk kommer sättas i baksätet ett tag till. CDPR skriver att i stället för att utveckla en onlinekomponent till Cyberpunk kommer utvecklarna i stället jobba på teknik som möjliggör för multiplayerlägen i alla framtida titlar, inklusive Cyberpunk i sinom tid. Bonusvideo nedan med gameplay från Cyberpunk 2077 med Patch 1.2. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Uppdaterad CDPR listar ändringar i nästa Cyberpunk 2077-uppdatering
Det är inte bara aggressiva poliser som kommer se ändringar

Nyligen gav CD Projekt RED lite info om den kommande stora uppdateringen till Cyberpunk 2077 och kort sagt lämnade den nya informationen en hel del att önska. Det vi fick reda på då var att poliser skulle bli mer chill i spelet och inte teleportera till spelaren direkt när man begick brott samt att bilstyrning på PC skulle få lite ändringar. Nu har CD Projekt RED levererat en ordentlig lista med ändringar som kommer dyka upp i Patch 1.2 och det är totalt över 100 ändringar som kommer implementeras i spelet. Hela listan med ändringar hittar ni i faktarutan, samt via länken här nere till vänster, och det är som sagt en hel del buggfixar, stora som små. CDPR avslutar med att uppdateringen innehåller ännu fler ändringar än vad som skrivits ut. Förhoppningsvis kommer uppdateringen bland annat se till att spelet blir mer spelbart på grundversionerna av PS4 och Xbox One. Bland ändringarna nämns det att utvecklarna fixat slumpmässiga krascher och optimerad minneshantering, så förhoppningsvis kommer spelare inte behöva uppleva lika många krascher när man ska spela. Och möjligtvis även att spelet får återvända till Playstation Store. När Patch 1.2 släpps är för tillfället okänt, men den borde börja rulla ut när som helst på samtliga plattformar. Uppdatering: Patch 1.2 har nu släppts på samtliga plattformar. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

Trailer för Glitchpunk
GTA 2 möter Cyberpunk

Har du fortfarande lite Cyberpunk-hunger efter att ha nött Cyberpunk 2077? Då har vi goda nyheter då ett nytt cyberpunk-spel är på ingång och det ser rätt intressant ut. Glitchpunk heter spelet och i det får vi kontrollera en prisjägare som glider runt i en fiktiv stad i en dystopisk framtid och utför diverse uppdrag, vilket oftast leder till fejd med olika gäng, sekter och megabolag. Glitchpunk kommer släppas som Early Access-spel på Steam någon gång under andra kvartalet. Tumnagel
43.0°
+
André Stray
0

Resident Evil: Village kommer till Stadia
Förboka och få Stadia Premiere Edition

Resident Evil: Village kommer släppas 7 maj till PC, PS4, PS5, Xbox One och Series X/S men nu har det blivit känt att spelet även kommer vara spelbart på Googles spelstreamingtjänst Stadia. Precis som med releasen av Cyberpunk 2077 kommer det erbjudas lite flådigt förbokningserbjudande och spelare som förköper kommer också få ett stycke Stadia Premiere Edition, vilket är ett fint paket med Chromecast Ultra, Stadia-kontroll och en månad Stadia Pro. Erbjudandet kommer gälla så länge lagret tillåter, men som längst till 21 maj. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

CD Projekt snackar nästa stora Cyberpunk 2077-uppdatering
Poliser kommer inte längre dyka upp från ingenstans

Är du sugen på att kasta dig in i Night City igen? Då har vi goda nyheter då den andra stora uppdateringen som utvecklarna lovat ska styra upp spelet ytterligare verkar vara på ingång. Nu har CD Projekt RED levererat ett aningen underligt blogginlägg där de via nyhetsinslag från Night City berättar om några av förbättringarna som kommer släppas med kommande Patch 1.2. Några av de ändringarna som är på ingång är bland annat mindre aggressiva poliser som inte längre kommer spawna bakom spelaren så fort du gör något olagligt. Utöver detta ska PC-spelare få lite bättre kontroll över fordon genom att få tillgång till ett reglage för styrkänsligheten samt att spelare kommer kunna stänga av att dodge-aktivering när man klickar på riktningsknapp två gånger. Samtliga ändringar som CDPR pratar om hittar ni via länken här nere till vänster. Och fler ändringar och fixar lär bli tillgängliga med patchen. Förhoppningsvis i alla fall. Något vi inte får reda på är när 1.2-patchen kommer släppas, men förhoppningsvis lär den dyka upp inom kort. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077-uppdatering skjuts upp till mars
Det går bra nu

CD Projekt RED har haft rätt omfattande planer att förbättra Cyberpunk 2077. Spelet släpptes i december, men det blev snabbt rätt tydligt att spelet skulle må betydligt bättre av att skjutas upp typ ett halvår. CD Projekts planer att fixa spelet har till stor del varit två rejäla patchar, samt ett gäng mindre hotfixes. Den första patchen släpptes i slutet av januari och fixade en skvätt buggar samt förbättrade prestandan. Uppdateringen skulle även agera grund för att underlätta för kommande uppdateringar. En andra patch skulle släppas nu i slutet av februari, men denna har nu försenats till andra halva av mars. I en rad Twitter-inlägg skriver CD Projekt RED att på grund av uppdateringens storlek och studions IT-struktur har det blivit svårt att färdigställa uppdateringen och det är helt enkelt inte möjligt att leverera uppdateringen i tid. Utvecklarna lovar dock att uppdateringen kommer erbjuda en stor mängd kvalitetsförbättringar och buggfixar, vilket är kalas. Bloomberg ger oss en lite tristare bild av vad som händer i CDPR-bygget och hacket utvecklarna utsattes för tidigare i år har satt sina spår. CDPR bad som känt busarna att dra åt fanders i stället för att betala någon lösensumma, men detta ledde till att utvecklarna som jobbat hemma har de senaste två veckorna varit utelåsta från sina arbetsstationer då de inte kunnat använda sin VPN. Vidare ska de anställdas datorer ha varit tvungna att undersökas av utvecklarnas IT-avdelning för att leta efter malware, vilket satt ytterligare käppar i hjulet för Cyberpunk 2077-uppdateringen. Tumnagel
30.0°
+
André Stray
0

Steam drar igång Lunar New Year Sale
Rätt stabila titlar reas ut

Idag firas det kinesiska nyåret, eller lunar new year, och för att fira firandet har Valve dragit igång en rackabajsare till rea på Steam. Rean kommer hålla på fram till måndag kväll och efter att ha slängt ett getöga på vad som erbjuds så finns det en och annan intressant titel att lägga vantarna på. Bland den stora mängd spel som reas ut har vi bland annat Cyberpunk 2077 för 54 euro , Hades för 17 euro, Total War: Warhammer II för 20 euro, Doom Eternal för 20 euro, Disco Elysium för 22 euro sedan förstås Witcher 3: Wild Hunt GOTY Edition för 10 euro. Langa länk i kommentarerna om ni har några andra tips. Annars jävlar! Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Nu verkar allt stulet material från CDPR vara sålt
Dealen gjordes utanför auktionen

Berättelsen om CDPR-hacket fortsätter och det verkar inte bli någon solskenshistoria. Hackarna som lagt vantarna på diverse källkod för spelmotorn RED Engine och flera CDPR-spel slängde upp allt på en auktionssajt och budet började på 1 miljon dollar, men för 7 miljoner dollar kunde man få lägga vantarna på allt. Auktionen har nu stoppats efter att skurkarna fått ett tillfredställande bud utanför auktionen. Vem som köpte all data och hur mycket pengar som lades på datapaketet är för tillfället okänt. Vad som kommer hända med all data är också okänt. Vi kanske kommer få se ett hundratal Cyberpunk 2077-kloner, eller något. Tumnagel
16.4°
+
André Stray
0

Källkod för CDPR-spel verkar ha börjat auktioneras ut
Efter att utvecklarna vägrat betala lösensumma

Tidigare i veckan meddelade CD Projekt RED att de blivit utsatta för hackattack och folket bakom hacket hotade med att släppa källkod för utvecklarnas olika spel om inte utvecklarna betalade någon form av lösensumma. CD Projekt RED satte ner foten och meddelade att de inte kommer gå med på utpressarnas krav och detta verkar nu ha lett till att källkoderna auktioneras ut. Hittills verkar det som att endast källkod för CDPR:s kortspel Gwent auktionerats ut, men källkod för Cyberpunk 2077 och Witcher 3, inklusive en osläppt version av häxkarl-spelet, och allt annat hackarna lagt vantarna på väntas auktioneras ut inom kort. Priset för hela paketet kommer starta på 1 miljon dollar, men för 7 miljoner dollar kan man köpa allt på direkten. Tumnagel
19.6°
+
André Stray
0

CD Projekt RED har utsatts för hackattack
Skurkar sägs ha lagt vantarna på drivor av källkoder

CD Projekt RED meddelar att spelstudion blivit utsatta för hack. Folket bakom attacken hävdar att de fått tillgång till spelstudions interna nätverk, krypterat vissa enheter och lagt vantarna på källkod för spel som Cyberpunk 2077, Witcher 3, Gwent och en för tillfället osläppt version av Witcher 3. Hackarna skriver i ett textdokument att all källkod, inklusive intern information från CDPR, kommer läggas ut på nätet om inte CDPR går med på hackarnas krav. I ett Twitter-inlägg om situationen berättar CD Projekt RED att de säkrat sin infrastruktur och börjat restaurera data från backuper och att de informerat rättsväsende om läget samt kontaktat IT-detektiver. CD Projekt RED meddelar även att de inte tror att hackarna lagt vantarna på information om spelare eller användare av studions tjänster. Oavsett vad som sägs kan det vara bra att byta lösenord på GOG.com. Tumnagel
22.7°
+
André Stray
0

CDPR varnar om Cyberpunk 2077-moddar
Har upptäckt sårbarheter som kan ge skurkar åtkomst till din dator

Cyberpunk 2077-utvecklarna CD Projekt RED släppte förra veckan officiella verktyg som låter folk skapa moddar till spelet. Utvecklarna har dock nu upptäckt sårbarheter som kan uppstå om man använder moddar som skapats med verktygen som låter skurkar köra igång skadlig kod på användarnas datorer, vilket i sin tur kan leda till att hackare kan ta över datorn i fråga. CD Projekt RED meddelar att det nog är bäst för samtliga användare att inte använda moddar som skapats med verktygen tills säkerhetshålen pluggats igen. Bonusvideo nedan med lite moddsnack från Youtubern JuiceHead. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Google lägger ner interna Stadia-spelstudion
Vi lär inte få se någon killer app till systemet

Google Stadia lanserades i november 2019 och har sedan dess visat sig vara en väldigt kompetent spelplattform. Även om intresset har varit svalt jämfört med jättarna Playstation och Xbox fick tjänsten visa musklerna rejält i slutet av förra året. Detta tack vare releasen av Cyberpunk 2077 som gav spelare den mest jämna och stabila spelupplevelsen jämfört hur spelet rullade på andra plattformar. Något Stadia-användare dock har väntat på sedan start är någon massiv titel från Google interna Stadia-studio som verkligen visar vad systemet går för. Men något sånt lär vi aldrig få se. Google har meddelat att deras egna Stadia-studio kommer läggas ner helt och bakom beslutet är att det kort och gott kostar för mycket pengar att göra spel. Stadia Games and Entertainment kommer lösas upp och de drygt 150 anställda kommer få nya poster inom företaget, medan vissa, som vice-chefen Jade Raymond, kommer lämna bygget. Med Stadia kommer nu Google skifta fokus en aning och ska i stället jobba med att förse deras samarbetspartners med en stabil spelplattform och streamingteknik. Stadia-chefen Phil Harrison säger detta om framtiden: “We’re committed to the future of cloud gaming, and will continue to do our part to drive this industry forward. Our goal remains focused on creating the best possible platform for gamers and technology for our partners, bringing these experiences to life for people everywhere.” Specifikt vad som kommer hända med Stadia i framtiden är för tillfället oklart. Just nu verkar det dock vara lugna puckar att fortsätta med Stadia och nya titlar från tredjepartsutvecklare kommer läggas till i spelbiblioteket i framtiden. Google har dock en tendens att stänga ner nischade tjänster efter en tid, RIP Inbox, men det verkar som att i alla fall tekniken kommer leva vidare. Det spekuleras att Google kommer göra Stadia till en white-label-streamingtjänst, det vill säga att tjänsten paketeras om och säljs vidare till spelstudior som får smälla på egen logga och använda den som om det vore spelstudions egna tjänst. Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en titt på Cyberpunk 2077 igen
Har nya patcherna förbättrat upplevelsen på PS4/Xbox One?

Cyberpunk 2077 släpptes för en månad sedan och releasen gick inte som planerat. Spelet var knökfullt av buggar och hade ordentliga stabilitetsproblem med frekventa krascher och som grädde på moset rullade spelet rätt dåligt på grundversionerna av PS4 och Xbox One. I Digital Foundrys video om spelets prestanda på grundkonsolerna sade gänget att de är osäkra på om spelet ens går att rädda på de äldre konsolerna. CD Projekt RED är dock i full flärd med att förbättra upplevelsen och har försett spelet med flera patcher sedan releasen och nyligen släpptes version 1.10, som är en av två stora uppdateringar som ska stabilisera upplevelsen rejält. Digital Foundry har tagit en ordentlig titt på hur spelet på grundkonsolerna efter uppdateringen och har nu släppt en video där de sammanfattar sina fynd. Digital Foundry meddelar att spelet har blivit betydligt stabilare med 1.10 och att de inte upplevt några krascher varken på Xbox One eller PS4 under sin nya granskning, men en hel del glitchar och buggar finns kvar. På PS4 har bildkvaliteten förbättrats ordentligt och det har även skett en förbättring av frameraten, mer specifikt verkar PS4-versionen rulla jämnare med mellan 25-30 fps i stället för att dippa ner till 20 i tunga sekvenser. Digital Foundry verkar dock fortfarande osäkra om PS4-versionen någonsin kommer kunna rulla med låst 30 fps. På Xbox verkar spelet ha fått samma visuella förbättringar som PS4-versionen, men det verkar inte skett några större förbättringar på frameratefronten. För att sammanfatta så har det skett en förbättring i på både PS4 och Xbox One, men det finns fortfarande utrymme för ytterligare förbättring. Digital Foundry kommer ta ytterligare en titt på spelet när nästa stora patch släpps, vilket bör ske i februari om inte CDPR ändrar sig. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Cyberpunk-utvecklarna vill inte att vi ska ha sex med Keanu Reeves
Sexmodd bortplockad

I Cyberpunk 2077 har man möjlighet att ligga med en rad karaktärer, vissa genom storyn andra i utbyte mot pengar. Under berättelsens gång får man även idka könsligt umgänge som Johnny Silverhand, Keanu Reeves karaktär i spelet, men man får aldrig ligga med Silverhand. Detta var något som moddaren Catmino tyckte var helt befängt och släppte en modd på speleds Nexus Mod-sida är en manlig Joytoy-npc i spelet ersattes med Silverhand, och andra karaktärer från spelet man inte kan ha sex med. CD Projekt RED blev förstås inte helnöjda när modden i fråga började spridas brett och har sett till att modden plockats ner från moddsidan. I ett uttalande till PC Gamer säger utvecklarna detta: Our most important rule regarding user-generated content, game mods in particular, is that it can’t be harmful towards others. In the case of model swaps, especially those that involve explicit situations, it can be perceived as such by the people who lent us their appearance for the purpose of creating characters in Cyberpunk 2077. Therefore, when making fan content, creators have to make sure they’ve got permission from all the concerned parties (which might be people other than CD PROJEKT RED). For the characters we’ve invented for the game, we broadly permit you to tweak the game at will and just have fun. When it comes to models of real people whom we’ve asked to participate in the game, we kindly ask you to refrain from using them in any situation that might be found offensive if you don’t have their explicit permission. Ovan kan ni se modden in action, utan själva sexscenerna. På tal om Cyberpunk 2077 har CD Projekt RED släppt officiella moddverktyg och resurser, så om man vill skapa egna moddar så kan man nu göra det. Så länge man inte gör sexmoddar med Reeves. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 fick stor uppdatering
Fixar buggar och optimerar prestandan

Under helgen släppte CD Project RED sin första stora patch för Cyberpunk 2077. Patchen tar spelet till version 1.1 och ska fixa buggar samt optimera prestandan. En komplett lista på allt som den innehåller kan hittas via länken nedan. En grej som sannolikt inte står med på den listan är dock en ny bugg som kan leda till att man inte kan komma längre i spelets handling. Enligt rapporter handlar det om uppdraget Down on the Street som skapat problem för vissa spelare eftersom en av NPC-karaktärerna inte gör det de ska och även om man laddar om spelet så går det ej vidare. På Reddit finns det en lösning för hur man kan fixa det fram till en ny buggrättning löse det. Nästa stora patch, som tar spelet till version 1.2, förväntas dyka upp om några veckor och sägs erbjuda en ännu större samt mer signifikant förbättring. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 började inte utvecklas förrän 2016
Förklarar en del

Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning i utvecklingen av Cyberpunk 2077. Han pratade med 20 nuvarande och före detta CD Projekt RED-anställda för att försöka reda ut hur släppet kunde bli så fel, framför allt då konsolversionerna. Bland annat kom det fram att även om spelet tillkännagavs redan 2012 och fick en trailer 2013 började utvecklingen av spelet inte dra igång på allvar förrän under 2016. Då var det fortfarande inte heller helt klart om spelet skulle spelas ur ett förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Det nämns också att E3-demot från 2018 (klippet ovan) var nästan helt falskt då utvecklaren inte ännu kodat de underliggande spelsystemen och att mycket av det som visades i demot inte fanns i slutprodukten. Utvecklare som Jason talade med sa också att de kände att utvecklingen av demot var ett slöseri med tid, tid som borde ha gått för att utveckla själva spelet. Under E3 2019 blev det klart att spelet skulle släppas den 16 april 2020 något som, enligt rapporten, förvånade många anställda då de internt ansåg att spelet var väldigt långt ifrån redo för släpp. Enligt några anställda så förväntade de sig inte att spelet skulle vara klart förrän 2022 och började internt skapa memes om att spelet skulle bli försenat. Utvecklare pratade också om att de jobbade upp till 13 timmar om dagen fem dagar i veckan. En av dem som Jason pratade med sa att han hade vänner som förlorade sina familjer på grund av dessa enorma övertidstimmarna. En utvecklare sa också att när de sa till sin gruppledare att de inte ville jobba övertid, vilket chefen hade sagt var ok. Men att han då fick svaret att det var ok att inte jobba övertid men att någon av hans kollegor då måste jobba ännu mer för att kompensera för denna "förlorade" tid. Kort efter denna artikel publicerades kom studiochefen för CD Project RED, Adam Badowski, ut med ett längre inlägg på Twitter där han bemötte några av punkterna. Bland annat att spelets E3-demo inte alls innehöll några falskheter dock nämnde han inget om de galna arbetstimmarna. Tumnagel
20.7°
+
Frode Wikesjö
0

Hogwarts Legacy skjuts upp till 2022
Utvecklarna ger spelet den tid det behöver

Hogwarts Legacy presenterades i höstas och planen var att släppa det Harry Potter-baserade actionrollspelet under 2021. Nu har Warner Bros och utvecklarna Avalanche Software, som inte får blandas ihop med svenska Just Cause-utvecklarna Avalanche Studios, att vi inte kommer få något magiskt action-rpg i år, utan release kommer ske någon gång nästa år. I ett Twitter-inlägg skrivs det att utvecklarna helt enkelt behöver mer tid med spelet, vilket är kalas då Cyberpunk 2077-fadäsen svider fortfarande. Hogwarts Legacy kommer kasta oss tillbaka till 1800-talet, ett par år innan filmerna och böckerna utspelar sig alltså, där vi kommer få skapa en egen Hogwarts-student som får ta del av massvis med magiska äventyr under sin skolgång. Hogwarts Legacy kommer släppas till PC, PS5, PS4, Xbox One och Xbox Series X/S. Tumnagel
46.8°
+
André Stray
0

CD Projekt RED-chefen ger sin bild av Cyberpunk 2077
Ber om ursäkt för strulet

CD Projekt RED släppte Cyberpunk 2077 10 december förra året och releasen gick inte riktigt som planerat. Utvecklarna skickade endast ut recensionsexemplar till PC-versionen och recensenter fick inte använda eget videomaterial, så folk som förbokat spelet både till PC och konsol hade inte riktigt någon aning om hur buggigt spelet var. Och på grundversionerna av last gen-konsolerna var spelet praktiskt taget ospelbart på grund av klen hårdvara och dålig optimering. Läget var så pass illa att Sony tog bort spelet från Playstation Store och gav spelare möjlighet att få pengarna tillbaka. Microsoft tog inte bort spelet från Xbox-butiken, men satte en ordentlig varning på spelet där det stod att spelupplevelsen inte riktigt var optimal. Men vad var det som egentligen hände med CD Projekt RED innan releasen? Det har vi nu fått reda på. CD Projekt-grundaren Marcin Iwi?ski berättar i en video om hur läget såg ut från deras håll och passar även på att be om ursäkt för det hela samt levererar nya framtidsplaner för Cyberpunk 2077. "Based on our legacy of genuine and honest communication, youx27ve trusted us and pre-ordered our game, and despite good reviews on PC, the console version of Cyberpunk 2077 did not meet the quality standard we wanted it to meet. I, and the entire leadership team, are deeply sorry for this and this video is me publicly owning up to this." När det kommer till framtidsplanerna så är fokus just nu bara att få spelet att rulla PS4 och Xbox One, vilket kommer ske i de kommande uppdateringarna Patch 1.1 och Patch 1.2 som väntas släppas under januari och februari. Next Gen-uppgraderingen som skulle släppas under första halvan av 2021 har nu bumpats till andra halvan och utvecklarna har även stuvat om i releasen av de gratis-DLC som skulle rulla ut relativt regelbundet för att fokusera på att optimera spelet till konsol. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

Tillbaka till framtiden-modellbil fixas till
Från uselt till nyskick

Delorean-modellen som är med i Tillbaka till framtiden-filmerna är en klassiker och har så klart funnits i modellbilsform. Här får vi se en av dessa i riktigt uselt skick som fixas till så att den är som ny, eller bättre. Bonus nedan med en Porsche 911 Turbo som fixas till som att den var med i Cyberpunk 2077. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Spela Cyberpunk 2077 i tredjeperson med mod
Se Night City från nytt perspektiv

CD Projekt RED har gjort att Cyberpunk 2077 endast går att uppleva i förstaperson, förutom när man åker bil, vilket gör att inlevelsen höjs då man kommer närmare allt i spelvärlden. Lirar man spelet på PC och vill uppleva Night City i tredjeperson så kan man nu göra det tack vare en ny mod. Modden fungerar, men lämnar en del att önska då spelet inte är gjort för tredjeperson. Men det är ändå ett bra sätt att kunna se hur sin karaktär ser ut utan att behöva hoppa in i menyn. Modden i fråga hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0
2020

CD Projekt RED stäms för Cyberpunk 2077
Det går bra nu

CD Projekt Red har nu åkt på stämningar för att de anklagas ha vilselett investerare genom att inte förmedla att spelet var i ett för kasst tekniskt skick på PlayStation 4 och Xbox One. Flertalet olika advokatbyråer har redan lämnat in grupptalan och fler förväntas komma. Om det blir något av dessa juridiska turer återstår väl att se då sådana här grejer brukar bli riktigt långdragna processer. När Cyberpunk 2077 lanserades för några veckor sedan visade det sig att PlayStation 4- och Xbox One-versionen av spelet var riktigt illa. Det ledde bland annat till att återförsäljare erbjöd pengarna tillbaka till alla som köpt spelet. Sony tog till och med bort spelet från sin digitala butik medan Microsoft la in en varning om att spelets skick var kasst på butikssidan. Tumnagel
26.3°
+
Frode Wikesjö
0

13 miljoner exemplar av Cyberpunk 2077 har sålts
Går som tåget trots buggar

CD Projekt RED har onekligen skitit i det blå skåpet med releasen av Cyberpunk 2077. Så pass att Sony plockat bort spelet från Playstation-butiken och ger pengarna tillbaka till alla som vill göra en retur och Microsoft varnar Xbox One-spelare att spelet rullar sådär på konsolen. Trots strulet har spelet sålt riktigt bra sedan releasen och CD Projekt RED skryter nu om att 13 miljoner exemplar har sålts och då har man även räknat med returerna. CD Projekt RED skriver detta om det hela: "This figure represents the estimated volume of retail sales across all hardware platforms (factoring in returns submitted by retail clients in brick-and-mortar as well as digital storefronts), i.e. the x27sell-throughx27 figure, less all refund requests e-mailed directly to the Company by the publication date of this report in the framework of the x27Help Me Refundx27 campaign," Tumnagel
47.7°
+
André Stray
0

För stora sparfiler i Cyberpunk 2077 kan bli korrupta
CDPR: Ta bort föremål och crafting-grejer

Cyberpunk 2077 strular inte bara på konsol, utan även på PC. Nyligen uppmärksammades det att spelets sparfiler kan bli korrupta som de blir för stora, vilket verkar ske när sparfilerna klättrar över 8MB-sträcket. CD Projekt RED har bekräftat problemet och det verkar inte finnas något sätt att laga sparfilerna efter de blivit korrupta. Via GOG.com har dock utvecklarna levererat en lösning på problemet och ber spelare ladda om en äldre sparfil och sedan rensa upp föremål och craftinggrejer i sin virtuella ryggsäck. Troligtvis kommer detta fixas med en kommande patch, men för tillfället får PC-spelare som vill lira helt enkelt hålla koll på sin sparfils storlek. Sparfilsbekymren verkar endast påverka PC-versionen, så konsolspelare behöver inte oroa sig för korrupta sparfiler. Utöver detta verkar det som att CD Projekt RED:s investerare är lite missnöjda på spelstudions hantering av spelet. Mikolaj Orzechowski, Warszawa-baserad jurist och CDPR-investerare, ska enligt New York Times börjat undersöka om det är möjligt att stämma spelstudion för att ha ljugit om Cyberpunk 2077 potential för att säkra finansiering. Om ni verkligen, verkligen vill spela Cyberpunk 2077 just nu så är det nog bäst att antingen köpa spelet på Stadia, alternativt till PC och lira via Geforce Now, då spelet verkar vara mest spelbart via molnspelstjänsterna. Tumnagel
25.5°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in ray tracingen i Cyberpunk 2077
Gör en del tuffa grejer

Alex Battaglia från Digital Foundry spenderar här dryga 20 minuter med att kolla in hur ray tracing ser ut i Cyberpunk 2077. Värt att nämna är att det är ray tracingen i Windows-versionen som det pratas om i videon. På tal om Cyberpunk 2077 så verkar det som att man inte ska ha sparfiler över 8MB eftersom de då blir korrupta. Detta är ju så klart totalt obra och något man kanske bör hålla koll på fram tills det fixas. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida