m

Casey har byggt sig en Cyberbike
Så klart

Cybertryck har ju verkligen tagit världen med storm och då behöver vi ju en Cyberbike också. Eller det kanske vi inte alls behöver, men Casey Neistat byggde en tillsammans folket på Super73 och den är byggd på en av deras nya cyklar. Tumnagel
29.2°
+
Roger Åberg
0

Ryssar fixar Cybertruck-replika
Byggd på en UAZ

Ryska Youtube-kanalen Garage 54 gör en del knäppa saker och nu har man byggt sig en Cybertruck. Den här är verkligen inte eldriven och det är mer stål än lättmetall. Bygget är baserat på en UAZ och även om det är ett riktigt snabbt bygge så får man ändå en känsla av hur den riktiga Cybertruck kommer att kännas. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Simone Giertz tar en tur i sin Truckla
Väcker en hel del uppmärksamhet

Simone Giertz pallade inte vänta på att Elon Musk skulle få tummen ur och göra en eldriven pickup, så i somras gjorde hon en egen version av sin Tesla Model 3. Hur omvandlingen såg ut har vi redan fått se, men nu har Simone släppt en ny video där hon tar en svängom på San Franciscos gator med sin Truckla samt smiter över till Los Angeles för att vara med på presentationen av Teslas Cybertruck. Tumnagel
48.2°
+
André Stray
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Här är Teslas Cybertruck!
Är väldigt annorlunda, på ett bra sätt?

Så släppte då äntligen Tesla sin pickup och det är verkligen ingenting alls som är "som vanligt" med den. Namnet är Cybertruck och designen är verkligen som hämtad ur en film eller ett spel. Men den konstiga formen har en poäng, det är nämligen hela basen av bilen som man kallar för exoskeleton. Bilen ska överlag vara byggd för att hålla. Man har utvecklad en ny metall baserad på aluminium som alla paneler är tillverkade av och de ska tåla att man tar fram släggan och dunkar till dem. Glaset ska vara armerat men det gick så där när man skulle visa det under presentationen, glaset gick helt enkelt sönder. Tre versioner kommer att finnas och alla får lägga nästan 1600 kilo på flaket. Den billigaste kommer att ha en motor som driver bakhjulen och en räckvidd på 40 mil, dragvikt på 3400 kilo, gör 0-100 på 6,5 sekunder och prislappen ligger på 40.000 dollar. För 50.000 dollar får man fyrhjulsdrift med dubbla motorer, dragvikt på 4500 kilo, en räckvidd på 48 mil och den gör 0-100 på 4,5 sekunder. Den fetaste versionen kostar 70.000 dollar, har fyrhjulsdrift men tre motorer, en räckvidd på 80 mil, dragvikt på 6350 kilo och 0-100 på 2,9 sekunder. Utöver grundpriset finns ett tillval för autopilot som kostar 7000 dollar. Bilen har så klart en massa ström med sig och har både 110 och 220v så att man kan driva verktyg och annat. Den har även luftfjädring vilket är smidigt av flera anledningar. Som bonus med den har man en inbyggd luftkompressor. Som en liten bonus visade man också en ATV som får plats på flaket. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0