m

Ny cykelgata ska underlätta för cykeltrafik
Kan inrättas av kommuner från den 1 december 2020

Nu ger Regeringen kommuner möjligheten att inrätta så kallade cykelgator. Dessa gator ska underlätta för cykeltrafik och här ska motordrivna fordon anpassa hastigheten till cyklarna. Man får heller inte parkera några fordon här förutom på utmärkta parkeringsplatser. Maxhastigheten inom området är alltid 30 km/h. Tanken är att man ska kunna införa cykelgator i täta stadsmiljöer där en ny cykelbana inte får plats. Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger följande: "Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa. Nu ger vi ett nytt verktyg för att kommunerna ska kunna prioritera cykeltrafik." Inrättandet av cykelgator kan ske från och med den 1 december 2020. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0
2019

Trafikverket satsar 1,5 miljarder på cykel- och kollektivtrafik
17 kommuner får nytt stöd

Trafikverket meddelar nu att 17 stycken kommuner och landsting har beviljats stöd inom ramen för stadsmiljöavtal. Totalt handlar det om en investering på 1,5 miljarder kronor och pengarna ska gå till åtgärder som ska få fler att välja cykeln och att åka kollektivt. De kommuner och landsting som får stöd är: Bollnäs Göteborgs stad med Västra Götalandsregionen Järfälla med Stockholms läns landsting Jönköping Karlstads kommun Karlstads kommun med Region Värmland Katrineholm Kungsbacka Landskrona Linköping Lomma Malmö Norrköping och Östgötatrafiken Stockholms läns landsting Trafikförvaltningen med Stockholms stad Trollhättan Umeå Ystad med Region Skåne/Skånetrafiken Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0
2009

Hybrider farligare för gång- och cykeltrafikanter
Helt enkelt för tysta för att upptäckas i tid

Det amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har jämfört vanliga personbilar med el- och hybridbilar. NHTSAs jämförelse visar att el- och hybridbilar löper nästan dubbelt så stor risk som en "vanlig" personbil att orsaka olyckor med gång- och cykeltrafikanter i stadsmiljö, speciellt i lägre hastigheter. Detta på grund av att hybriderna och elbilarna är för tysta och att gång- och cykeltrafikanterna helt enkelt inte upptäcker dessa i tid. NHTSA påpekar att trots att jämförelsen var rätt så begränsad så ser man ändå en tydlig tendens. För en mer rättvis jämförelse krävs vidare undersökningar. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0