m

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Stockholm inför avgift på felparkerade elsparkcyklar
För att få lite ordning och reda på stan

Stockholm stad skriver i ett pressmeddelande att man nu kommer att införa en avgift på felparkerade elsparkcyklar i staden, något man gör för att dessa förhoppningsvis inte ska ställas där de kan orsaka problem för gående, cyklister och andra. Avgiften kommer att bli 250 kronor och kommer att skickas till företagen som hyr ut elsparkcyklarna. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, säger i ett pressmeddelande om beslutet: "Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom. Nu tar vi till nya verktyg för att få undan röran." Stockholm har sedan tidigare börjat transportera bort felparkerade elsparkcyklar och låtit företagen som hyr ut dem lösa ut dessa för 500 kronor styck. Både Voi och Lime har tidigare uppgett att man kollar på lösningar som gör att det kan bli användaren som parkerat elsparkcykeln fel som ska få betala avgiften för felparkerade elsparkcyklar. Tumnagel
65.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Valeo presenterar elcykelmotor med smart växellåda
Ska passa alla typer av elcyklar

Företaget Valeo har du säkert stött på någon gång om du har köpt elprylar till bilen, exempelvis en ny generator eller liknande. Nu presenterar de en elcykelmotor med smart växellåda som ska passa till alla typer av elcyklar. De har anpassat sina 48V-motorer till elcyklar och tillsammans med den sjustegade automatiska växellådan ska denna ge bra skjuts till dig som inte vill behöva trampa så mycket. Valeo hävdar att deras system ska multiplicera cyklisters ansträngning åtta gånger om. Den närmaste konkurrenten gör det istället fem gånger om. Både motorn och växellådan sitter i pedalenheten vilket Valeo ska vara först med. Växellådan använder sig av en algoritm för att bestämma varje persons körstil och anpassar sig direkt till cyklistens behov under hela resan. Det finns även en push-funktion som ska underlätta när man har tung last och en boost-funktion för när man vill köra om någon annan cyklist eller ta sig upp för en backe. Mer om nyheten finns i klippet nedan som går live nu och på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nederländerna ska testa att stänga ner elcyklars motorer
Så att man får använda pedalerna i vissa zoner istället

Nederländernas infrastruktur-departementet har finansierat ett projekt som innebär att elcyklars motorer stängs av automatiskt när de åker in i vissa zoner. Tanken bakom projektet är att minska antalet olyckor där elcyklar är inblandade. Man tänker sig framför allt att motorerna ska stängas av när cyklarna åker in i bebyggda områden där kollisionsrisken ökar. Man hoppas även kunna anpassa systemet så att detta kan ta hänsyn till vädret och kanske även andra parametrar, detta för att inte cyklarnas elmotorer ska stängas av om det till exempel blåser kraftig motvind för cyklister som cyklar mot vindens riktning. Problemet med den här typen av system är givetvis att det krävs att cykeltillverkarna bygger in stöd för dessa i sina cyklar, något som kommer att göra cyklarna dyrare. Sedan måste givetvis alla tillverkare göra detta vilket antagligen kan komma att kräva någon slags lagstiftning. Detta då jag antar att de flesta konsumenter hellre skulle välja en billigare cykel där de själva kan bestämma när motorn ska vara igång än en lite dyrare cykel där diverse myndigheter kan bestämma när elmotorn får hjälpa till med cyklandet. Tekniken ska redan ha testats på en fyra kilometer cykelbana runt Amsterdams flygplats Schipol. I Nederländerna dog det 65 personer i elcykelolyckor under förra året vilket ska vara åtta fler än 2018 skriver The Guardian. Tumnagel
18.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny cykelgata ska underlätta för cykeltrafik
Kan inrättas av kommuner från den 1 december 2020

Nu ger Regeringen kommuner möjligheten att inrätta så kallade cykelgator. Dessa gator ska underlätta för cykeltrafik och här ska motordrivna fordon anpassa hastigheten till cyklarna. Man får heller inte parkera några fordon här förutom på utmärkta parkeringsplatser. Maxhastigheten inom området är alltid 30 km/h. Tanken är att man ska kunna införa cykelgator i täta stadsmiljöer där en ny cykelbana inte får plats. Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger följande: "Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa. Nu ger vi ett nytt verktyg för att kommunerna ska kunna prioritera cykeltrafik." Inrättandet av cykelgator kan ske från och med den 1 december 2020. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elcykel och liten bil i ett
Nytt påhitt från Canyon Bicycles

Canyon Bicycles som vanligtvis bara tillverkar cyklar har tagit fram konceptet Canyon Capsule Concept som är en blandning av en elcykel och en liten bil. Den här är framtagen som ett alternativ till de som vill cykla året runt men som inte är så förtjusta i regn och rusk. För tillfället är det här bara ett påhitt som kanske aldrig når produktion, men Canyon vill ändå testa lite vad man kan hitta på som skulle kunna fylla tomrummet en del cyklister känner när det dåliga vädret är här och cykeln måste stå parkerad en längre tid. Det lilla åkdonet har trampor och man får hjälp med framfarten av en elmotor. Denna får i sin tur kraft från ett batteri på 2000 Wh som ska räcka i 15 mil, toppfarten anges till 37 km/h. Styrningen sker med joysticks som sitter vid varsin sida om höften. Vikten på ekipaget ligger på 95 kilo. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Cyklister med elcyklar kör säkrare
Anses ta färre risker enligt försäkringsbolag

Elcyklar har blivit allt mer populära de senaste åren och enligt det amerikanska försäkringsbolaget Bikmo så är elcyklister mer sällan inblandade i olyckor. Enligt en undersökning som försäkringsbolaget genomfört så var det 38 procent färre elcyklister som utnyttjade sin försäkring jämfört med de som cyklade på cyklar med enbart pedaler som drivkraft. Enligt försäkringsbolaget så ska detta bland annat bero på att elcyklister anses ta färre risker i trafiken än de som cyklar på traditionella cyklar. Huruvida det stämmer att elcyklister tar färre risker i trafiken än traditionella cyklister bör antagligen utredas vidare av en oberoende aktör. Bikmo använde hur som helst resultatet i sin undersökning för att sänka premien för elcyklister med 25 procent då dessa utnyttjade sin försäkring mer sällan än de som cyklade på enbart pedaldrivna cyklar. Vilken typ av cykel använder du mest? Svara gärna på vår enkät här nedanför. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smitare kör vidare med motorcykel i fronten på bilen
Wtf

En person i Kalifornien dammade rakt in i baken på en motorcyklist förra veckan. Föraren av minibussen bestämde sig då för att fly olycksplatsen illa kvickt. Motorcykeln hade lyckats fastna i fronten på bilen men det verkade inte bekymra smitaren som körde iväg i full fart ändå. Motorcyklisten fick lite ont i armar och ben men klarade sig i övrigt utan större skador. Motorcykeln hittades till slut vid sidan av vägen och minibussen hade kraschat lite längre fram in i ett staket. Föraren smet vidare till fots men greps till slut av polis. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Mod till GTA V låter dig cykla runt i Los Santos
Gör din hemmacykling lite mer spännande

Tycker du att det börjar bli lite långtråkigt på träningscykeln så finns nu ett mod till GTA V som kanske kan göra denna inomhus-aktivitet lite roligare. Med hjälp av moddet så kan hemmacyklare koppla upp sina smarta träningscyklar direkt till GTA V och cykla runt i Los Santos vilket kanske gör träningsrundan lite intressantare än vanligt. Det hela blir givetvis lite extra spännande då cyklisten riskerar att bli överkörd av vårdslösa trafikanter i spelet. Skulle cyklisten vilja ha ännu mer spänning så går det även att plocka upp vapen och börja panga på det som cyklisten stöter på under sin träningsrunda. Då krävs det dock att man har en separat handkontroll tillgänglig. Ni hittar moddet "GT Bike V" till GTA V på länken här nedanför. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tom Scott snackar om en farlig korsning i Storbritannien
Vägens vinklar ställer till det för cyklister

En till synes ganska oskyldig korsning ute på landet i Storbritannien är föremål för flera olyckor mellan bil och cyklist, och i det här klippet berättar Tom Scott varför det är på detta viset. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Motorcyklister i kö fångar voltande bil på film
Nära ögat

YouTube-användaren Shadetree Surgeon har kamera monterad på sin hjälm när han är ute och kör. Den fångade nyligen den här kraschen där en Kia kommer tumlandes alldeles bredvid hojåkarna som står i kö. Som tur var landade bilen på hjulen utan att träffa motorcyklarna, och föraren verkar tämligen oskadd. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Se upp för lösgruset om du ska ut och köra motorcykel
Och tänk över om du verkligen bör göra det

Just nu är det nästan 15 grader varmt, strålande sol och sopade gator där jag är. Det gör mig inte helt osugen på att dra ut och köra lite motorcykel, men av solidaritet för mina medmänniskor väljer jag att avstå just nu. Och ja, det är skittrist att inte kunna köra, men det får vara så en stund nu. I Belgien har man gått så långt att man förbjudit nöjeskörning med motorcykel helt. Drastiskt kan tyckas, men om en coronasmittad person blir utan sjukhusplats för att en nöjeskörande motorcyklist råkar vurpa när han eller hon är ute och kör kanske det inte är så dumt ändå? Självklart finns det personer som använder sin motorcykel som huvudsakligt transportmedel och då är det ju inga konstigheter. Och till er som gör det (och ni andra) - se upp för lösgruset på vägarna! Senast den 31 maj ska vägarna vara sopade så det finns säkert många ställen som fortfarande inte är fixade. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Cyklister får inte köra mot enkelriktat i Stockholm
Nu är det beslutat

Stockholm stad får nu bakläxa av Transportstyrelsen gällande de lokala trafikregler som tillåter cyklister att köra mot enkelriktat. För drygt tre år sedan sattes det upp skyltar som tillät cyklister att köra mot enkelriktat för att på så vis öka framkomligheten. Nu ska de över 300 vägskyltarna plockas ned. Tumnagel
70.2°
+
Bobby Green
0

Att cykla och åka elsparkcykel är lika farligt
Motorfordon är det största hotet mot de båda åkslagen

OECD-organet International Transport Forum, ITF, har studerat trafiksäkerhetsfrågor för elsparkcyklar och i deras studie framkommer det att personer som åker elsparkcykel inte löper större risk att råka ut för en olycka än cyklister. De fordon som oftast är inblandade i trafikolyckor är bilar och motorcyklar. I studien framkommer dock att det är större risk för cyklister och elsparkcyklister att dö i trafikolyckor, ofta på grund av att de krockar med ett motordrivet fordon. Enligt studien är motorfordon inblandade i 80 procent av dödsolyckorna med elsparkcyklister och cyklister. Det ska påpekas att ITF:s studie präglas av osäkerhet då det fortsatt inte finns så mycket statistiskt fastställd fakta om elsparkcyklar i trafiken samt att förhållandena skiljer sig mycket mellan olika marknader där cyklister och elsparkcyklar finns. Svårigheterna innebär att rapporten inte slår fast några tydliga siffror för hur vanliga olyckor är, utan bara ger en bild av storleksordningen och hur den förhåller sig till antalet olyckor med motorfordon skriver SVT. För att minska riskerna för elsparkcyklister har ITF tagit fram följande förslag: * Elsparkcyklar bör få särskilda utrymmen. Detta kan ske genom avgränsade ytor eller hastighetsbegränsningar.* De nya elsparkcyklarna ska inte ta fokus från säkerhetsarbetet med motorfordon. Ökad säkerhet för elsparkcyklister kan enligt ITF uppnås med maxhastighet på 30 km/h där oskyddade trafikanter delar utrymme med motorfordon.* Bil-, motorcykel- och lastbilsförare bör utbildas i hur de ska undvika olyckor med elsparkcyklar.* Företagen bakom elsparkcyklarna bör prissätta sin tjänst på ett sätt som inte uppmuntrar till onödiga risker. Minut-hyra kan enligt ITF leda till hastighetsöverträdelser och trafikbrott. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford gör emoji-jacka för cyklister
För bättre kommunikation i trafiken

2000 cyklister dör i Europa varje år. Det är ju så klart inte så bra, så Ford började fundera på vad man skulle kunna göra det. Man har väl inte kommit fram till den ultimata lösningen, men man har i alla fall tagit fram en jacka som med hjälp av emojis kan visa vad cyklisten vill eller tänker göra. Nedan finns också två filmer, en från en cyklists perspektiv och en från en bilists perspektiv. Tumnagel
36.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida