LIVE 17:00 AMD presenterar Radeon RX 6000
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elcykel och liten bil i ett
Nytt påhitt från Canyon Bicycles

Canyon Bicycles som vanligtvis bara tillverkar cyklar har tagit fram konceptet Canyon Capsule Concept som är en blandning av en elcykel och en liten bil. Den här är framtagen som ett alternativ till de som vill cykla året runt men som inte är så förtjusta i regn och rusk. För tillfället är det här bara ett påhitt som kanske aldrig når produktion, men Canyon vill ändå testa lite vad man kan hitta på som skulle kunna fylla tomrummet en del cyklister känner när det dåliga vädret är här och cykeln måste stå parkerad en längre tid. Det lilla åkdonet har trampor och man får hjälp med framfarten av en elmotor. Denna får i sin tur kraft från ett batteri på 2000 Wh som ska räcka i 15 mil, toppfarten anges till 37 km/h. Styrningen sker med joysticks som sitter vid varsin sida om höften. Vikten på ekipaget ligger på 95 kilo. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Cyklister med elcyklar kör säkrare
Anses ta färre risker enligt försäkringsbolag

Elcyklar har blivit allt mer populära de senaste åren och enligt det amerikanska försäkringsbolaget Bikmo så är elcyklister mer sällan inblandade i olyckor. Enligt en undersökning som försäkringsbolaget genomfört så var det 38 procent färre elcyklister som utnyttjade sin försäkring jämfört med de som cyklade på cyklar med enbart pedaler som drivkraft. Enligt försäkringsbolaget så ska detta bland annat bero på att elcyklister anses ta färre risker i trafiken än de som cyklar på traditionella cyklar. Huruvida det stämmer att elcyklister tar färre risker i trafiken än traditionella cyklister bör antagligen utredas vidare av en oberoende aktör. Bikmo använde hur som helst resultatet i sin undersökning för att sänka premien för elcyklister med 25 procent då dessa utnyttjade sin försäkring mer sällan än de som cyklade på enbart pedaldrivna cyklar. Vilken typ av cykel använder du mest? Svara gärna på vår enkät här nedanför. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tom Scott snackar om en farlig korsning i Storbritannien
Vägens vinklar ställer till det för cyklister

En till synes ganska oskyldig korsning ute på landet i Storbritannien är föremål för flera olyckor mellan bil och cyklist, och i det här klippet berättar Tom Scott varför det är på detta viset. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Motorcyklister i kö fångar voltande bil på film
Nära ögat

YouTube-användaren Shadetree Surgeon har kamera monterad på sin hjälm när han är ute och kör. Den fångade nyligen den här kraschen där en Kia kommer tumlandes alldeles bredvid hojåkarna som står i kö. Som tur var landade bilen på hjulen utan att träffa motorcyklarna, och föraren verkar tämligen oskadd. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Se upp för lösgruset om du ska ut och köra motorcykel
Och tänk över om du verkligen bör göra det

Just nu är det nästan 15 grader varmt, strålande sol och sopade gator där jag är. Det gör mig inte helt osugen på att dra ut och köra lite motorcykel, men av solidaritet för mina medmänniskor väljer jag att avstå just nu. Och ja, det är skittrist att inte kunna köra, men det får vara så en stund nu. I Belgien har man gått så långt att man förbjudit nöjeskörning med motorcykel helt. Drastiskt kan tyckas, men om en coronasmittad person blir utan sjukhusplats för att en nöjeskörande motorcyklist råkar vurpa när han eller hon är ute och kör kanske det inte är så dumt ändå? Självklart finns det personer som använder sin motorcykel som huvudsakligt transportmedel och då är det ju inga konstigheter. Och till er som gör det (och ni andra) - se upp för lösgruset på vägarna! Senast den 31 maj ska vägarna vara sopade så det finns säkert många ställen som fortfarande inte är fixade. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Cyklister får inte köra mot enkelriktat i Stockholm
Nu är det beslutat

Stockholm stad får nu bakläxa av Transportstyrelsen gällande de lokala trafikregler som tillåter cyklister att köra mot enkelriktat. För drygt tre år sedan sattes det upp skyltar som tillät cyklister att köra mot enkelriktat för att på så vis öka framkomligheten. Nu ska de över 300 vägskyltarna plockas ned. Tumnagel
70.2°
+
Bobby Green
0

Att cykla och åka elsparkcykel är lika farligt
Motorfordon är det största hotet mot de båda åkslagen

OECD-organet International Transport Forum, ITF, har studerat trafiksäkerhetsfrågor för elsparkcyklar och i deras studie framkommer det att personer som åker elsparkcykel inte löper större risk att råka ut för en olycka än cyklister. De fordon som oftast är inblandade i trafikolyckor är bilar och motorcyklar. I studien framkommer dock att det är större risk för cyklister och elsparkcyklister att dö i trafikolyckor, ofta på grund av att de krockar med ett motordrivet fordon. Enligt studien är motorfordon inblandade i 80 procent av dödsolyckorna med elsparkcyklister och cyklister. Det ska påpekas att ITF:s studie präglas av osäkerhet då det fortsatt inte finns så mycket statistiskt fastställd fakta om elsparkcyklar i trafiken samt att förhållandena skiljer sig mycket mellan olika marknader där cyklister och elsparkcyklar finns. Svårigheterna innebär att rapporten inte slår fast några tydliga siffror för hur vanliga olyckor är, utan bara ger en bild av storleksordningen och hur den förhåller sig till antalet olyckor med motorfordon skriver SVT. För att minska riskerna för elsparkcyklister har ITF tagit fram följande förslag: * Elsparkcyklar bör få särskilda utrymmen. Detta kan ske genom avgränsade ytor eller hastighetsbegränsningar.* De nya elsparkcyklarna ska inte ta fokus från säkerhetsarbetet med motorfordon. Ökad säkerhet för elsparkcyklister kan enligt ITF uppnås med maxhastighet på 30 km/h där oskyddade trafikanter delar utrymme med motorfordon.* Bil-, motorcykel- och lastbilsförare bör utbildas i hur de ska undvika olyckor med elsparkcyklar.* Företagen bakom elsparkcyklarna bör prissätta sin tjänst på ett sätt som inte uppmuntrar till onödiga risker. Minut-hyra kan enligt ITF leda till hastighetsöverträdelser och trafikbrott. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford gör emoji-jacka för cyklister
För bättre kommunikation i trafiken

2000 cyklister dör i Europa varje år. Det är ju så klart inte så bra, så Ford började fundera på vad man skulle kunna göra det. Man har väl inte kommit fram till den ultimata lösningen, men man har i alla fall tagit fram en jacka som med hjälp av emojis kan visa vad cyklisten vill eller tänker göra. Nedan finns också två filmer, en från en cyklists perspektiv och en från en bilists perspektiv. Tumnagel
36.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Priser på Kia Ceed Sportswagon och XCeed som laddhybrider
Går nu att beställa

I september skrev vi om att Kias modeller Ceed Sportswagon och XCeed skulle dyka upp som laddhybrider nästa år. Nu drar försäljningen igång och i samma veva får vi reda på prislapparna. Bilarna kostar från 339.900 respektive 369.900 kronor. Drivlinan består av en bensinmotor och en elmotor som tillsammans levererar 141 hästar och 265 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften dit kommer via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteriet till elmotorn är på 8,9 kWh och räckvidden på bara el ska enligt WLTP vara ungefär fem mil. I bagaget på Ceed Sportswagon går det in 437 liter, i XCeed 291 liter. Som standard på säkerhetsfronten får man autobroms med skydd för fotgängare och cyklister, aktivt filkörningssystem och fillhållningsassistans. Infotainment-systemet bjuder bland annat på Apple CarPlay och Android Auto. Priserna ser ut som följande: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance 339.900 kronor Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance Plus 357.800 kronor Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance Plus 2 387.700 kronor (Ej inräknad miljöbonus, preliminär: 39 294 – 35 010 kronor) Kia XCeed Plug-In Hybrid Advance Plus 369.900 kronor Kia XCeed Plug-In Hybrid Advance Plus 2 399.800 kronor (Ej inräknad miljöbonus, preliminär: 34 296 kronor) Ceed Sportswagon dyker upp hos återförsäljare i januari, Xceed dröjer till mars/april. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Artificiell intelligens lär sig vilka bilister som är rövhål i trafiken
Och anpassar sin körning efter detta

Forskare på MIT CSAIL har utvecklat en ny artificiell intelligens som kan observera hur andra, mänskliga, bilister framför sina fordon i trafiken. Baserat på det ska AI:n även kunna anpassa hur en självkörande bil hanterar vissa trafiksituationer. Hade alla bilar varit självkörande hade det här givetvis inte varit problem då maskiner inte är lika irrationella som oss människor. Maskiner agerar heller aldrig, än så länge i alla fall, på känslor och tar ej heller några chanser/risker i trafiken. Detta gör det svårt för självkörande bilar att förutse hur mänskliga chaufförer agerar i vissa situationer och därför fick MIT:s senaste AI studera hur en lång rad människor framförde bilar och kunde sedan klassificera chaufförerna som "själviska" eller "osjälviska". Klassificeringen kunde AI:n sedan använda när den självkörande bilen till exempel hamnade i trafiksituationer där två filer gick ihop. Genom att förutspå om bilisten i den sammangående filen var självisk eller osjälvisk, se illustration nedan, så kunde AI:n sedan hantera detta på lämpligt sätt. Enligt MIT kunde det själlvkörande fordonet hantera filsammanslagning 25 procent bättre när AI:n som identifierade ogina bilister var påslagen. MIT:s AI för att identifiera olika bilisters körsätt är än så länge inte redo för att tas i drift i trafik. MIT planerar att jobba vidare med AI:n och härnäst har man tänkt att träna upp den på att identifiera hur gångtrafikanter, cyklister och autonoma fordon tar sig fram i trafiken. Tumnagel
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volta visar eldrivet lastbilskoncept
Ska vara extra snäll mot fotgängare och cyklister

Volta Trucks har tillsammans med Prodrive kokat ihop det här lastbilskonceptet. Bilen har designats för att vara extra snäll mot fotgängare och cyklister. Men den har inte försetts med mjuka karosspaneler eller liknande utan istället har man satt föraren lågt, i mitten och framför framaxeln så att den som kör ska kunna se och upptäcka folk så bra det går. Döda vinkeln ska minimeras tack vare de stora glasytorna och de konventionella backspeglarna har ersatts av kameror som ser mer. Dörrarna är även som på en buss sådana att de glider ut bara lite och sen bakåt för att minimera risken att knocka någon i exempelvis cykelfilen när man har stannat. För tillfället finns det endast renderingar på konceptet men en fullt fungerande prototyp ska stå färdig nästa sommar. Målet är en räckvidd på 16 mil och en toppfart på 80 km/h. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Så låter varningsljuden från Tesla Model 3
Spejsigt

Elbilar måste numera låta när de kör i låga hastigheter för att uppmärksamma fotgängare, cyklister och liknande om att man kommer åkandes. Här får vi en demonstration över hur dessa ljud ter sig i Tesla Model 3. Backar man låter bilen lite som ett klassiskt rymdskepp och kör man framåt låter det mer som en stor fläkt som går. Här kan ni även lyssna på hur Karma Revero GT låter. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Hövding generation 3 är här
Airbag på huvudet har blivit bättre

Svenska Hövding är en riktigt cool produkt, en airbag för cyklister helt enkelt. Man använder den istället för hjälm, perfekt för alla som inte vill förstöra frillan med en hjälm. Nu är generation tre här och man har jobbat på denna de senaste fyra åren. Den ska vara lättare att använda, har bättre airbagteknik, man kan reglera storleken och så använder den bluetooth för att larma nära och kära vid en olycka. Batteritiden är också längre, 15 aktiva cykeltimmar. Bluetooth-kopplingen till mobilen kan inte bara larma, där kan man också ha koll på hur långt man har cyklar, batteritid och så hjälper man Hövding genom att dela data, om man vill. Av de 185.000 som i dag använder Hövding ska 4000 ha registrerat att man råkat ut för en olycka där "hjälmen" hjälpte till att skydda. Tumnagel
50.4°
+
Roger Åberg
0

Elsparkcyklarna borde få var tionde parkeringsplats
Lösningen på problemet?

Bilen har varit en självklarhet för vårt samhälle och våra städer länge nu och det är trevligt med bil. Jag har en som jag älskar och jag har förmånen att köra många roliga bilar varje år. Men bilen står främst still, i snitt rör sig en bil en timme av dygnets 24. Det är 23 timmar som den bara står och tar plats på våra städers gator. Mellan 12,5 och 15 kvadrat stora är rutorna och har man boendeparkering betalar man 1100 kronor i månaden för dessa kvadratmetrar. Det senaste året har vi fått ett antal företag som ställer ut elsparkcyklar i våra städer, i Stockholm är vi uppe i åtta företag. Circ, Bird, Lime, Voi, Aimo och de andra delar inte bara att de har få bokstäver i sina startupnamn, de betalar ingenting för att ställa ut sina fordon på gatorna. Samtidigt är folk mer eller mindre usla på att parkera fordonen efter att man använt dem, men med tanke på hur många de är så är situationen ändå rätt ok. Hade någon ställt ut tusentals bilar i Stockholm hade vi haft en betydligt jobbigare situation. Eller tusentals cyklar. Så vad behöver vi? Fler parkeringsplatser så klart! För elsparkcyklarna alltså. Bilden ovan är från den plats där geostaketet runt Gröna Lund börjar. Några saker är intressanta. Dels att så många fordon får plats på så liten yta. Fordon som dessutom kommer att användas igen inom relativt kort tid. Dels att de faktiskt är rätt prydligt uppställda och (nästan) inte är i vägen för gående och cyklister. Men där ska de så klart inte stå, den platsen är knappast gjord som parkering. Runt hörnet finns en stor grusplan reserverad för bilar. På den får det plats ungefär 150 bilar som i bästa fall har fyra personer per bil, men troligen är det färre resande än så per bil som står på stadens gator. På bilden ovan finns det över 70 elsparkcyklar, fler utanför bild. För enkelhetens skull säger vi att det borde finnas parkering för 100 elsparkcyklar, minst, för att möta behovet. På bilden nedan kan ni se hur stor yta de respektive parkeringarna tar. Ja, bilarna fraktar (kanske) 150 x 4 personer, det vill säga 600 personer. Elsparkcyklarna bara 100. Men behovet för vettiga parkeringar för elsparkcyklar finns och vi borde tillfredsställa detta, inte bara vid Gröna Lund utan i hela staden, i alla våra städer. Och trottoarerna är redan fulla som det är med människor, cykelparkeringar, uteserveringar och annat. Så vad finns det kvar? Parkeringsplatser för bilar så klart. Vore det inte rimligt att var tionde parkeringsplats för bilar blev parkeringsplats för elsparkcyklar? Istället för en bil som används 1/24 av dygnets timmar skulle det få plats i alla fall 20, kanske 30 elsparkcyklar som används av nya personer hela tiden. Självklart skulle antalet reserverade platser vara olika i olika delar av staden, där behovet av elsparkcyklar är störst har man helt enkelt fler rutor reserverade. Staden skulle dessutom kunna be de där åtta företagen om betalt för att de nyttjar platsen. För elsparkcyklarna lär inte försvinna, folk älskar dem ju. I alla fall om man ser till hur snabbt de har blivit populära, hur snabbt de hyrs ut igen och hur många som åker runt på dem. Så då får vi väl lösa problemet, och mindre trottoar är inte lösningen. Färre stillastående bilar kommer däremot ingen att dö av. Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Snart börjar elbussarna i London låta som rymdskepp
Så att andra trafikanter hör dem komma smygande

Igår blev det lag på att alla nya elfordon med fyra eller fler hjul som säljs i EU måste ge ifrån sig något slags ljud när de backar eller färdas i hastigheter under 20 km/h. Detta är något som EU anser krävs för att det ska bli säkrare i trafiken och att cyklister, gångtrafikanter och andra ska kunna höra när elfordon närmar sig dem. Det finns inga krav på hur ljudet som bilarna ger ifrån sig ska låta och det ska vara upp till fordonstillverkarna själva att bestämma detta. I London kommer man i höst att börja trafikera stadens gator med nya elbussar och nu har man presenterat vilka ljud dessa kommer att ge ifrån sig när de kör sakta eller backar. Ni kan lyssna in hur det hela låter i den inbäddade tweeten här nedanför. Här nedanför kan ni även lyssna på hur Nissan Canto lät när Nissan presenterade den 2017. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cyklister och bilister kommer inte överens i trafiken
Inget nytt i och för sig

Här ser vi när en bil kör om en hel kö för att sedan bli stoppad av en cyklist som förklarar att de inte får göra så. Ursäkten är att de är doktorer som har en patient som väntar, men det hjälper som vi kan se här inte ett dugg. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Vett och etikett som cyklist
Och bilist

Skoda har gjort det här klippet där man kommer med tips och råd på vad cyklister och bilister ska tänka på i trafiken. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

App larmar automatiskt vid MC-olycka
Pilotprojekt från SOS Alarm

SOS Alarm i Sundsvall testar nu ett pilotprojekt med 15.000 stycken motorcyklister där en app i mobilen automatiskt larmar om en olycka är framme. Det är företaget Detecht som med hjälp av Chalmers-forskare tagit fram appen. Med hjälp av telefonens sensorer reggar den förändringar i hastighet, g-kraft och rotation. Vurpar man så sker ju detta som ni säkert vet, och då skickas ett larm till larmcentralen. Det finns dock en väntetid på en minut innan den gör det, om det skulle vara så att man råkat aktivera larmet av misstag eller om olyckan faktiskt inte var så allvarlig. Projektet genomförs mellan den 1 mars och 31 maj över hela Sverige. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Autobroms-sensor ställer till det för cyklister
Gjorde som den skulle men det blev fel

Under cykeltävlingen Junior Kuurne-Brussel-Kuurne Classic hände en liten incident som ni kan se här. En Renault Koleos körde framför cyklisterna men helt plötsligt slår den på en tvärnit vilket leder till att flera cyklister dammar rätt in i bilen. Personen som står upp ur takluckan lägger sin arm på rutan precis där det sitter massa kameror och sensorer. Dessa uppfattar då att det är ett hinder framför bilen och slår därför på systemets automatisk panikbroms. Som tur var skadades ingen i olyckan. Lead car jams on and takes out riders at Junior Kuurne-Brussel-Kuurne Classic???Streetjump-Forte Development Team#KBK19 #KBKJuniors #KBK2019 pic.twitter.com/CylKhgl3yS— Sticky Bottle (@sticky_bottle) 3 mars 2019 Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida