m

Nästa generation av McLarens hybrid kommer nästa år
Ny turbomatad V6:a ersätter Sports Series

McLaren visar nu upp två stycken teaserbilder på deras kommande sportbil som kommer att ersätta utbudet man idag har i Sports Series-ligan. Den här kommer med en helt nyutvecklad laddhybrid-drivlina och istället för den välbeprövade V8:an har denna V6:a. Trots att den har två cylindrar färre lovar man "astonishing levels of performance and a uniquely intense driving experience". Man kommer även att kunna köra på enbart el, men inte mer än runt tre mil. Bilen baseras på MCLA (McLaren Carbon Lightweight Architecture)-plattformen och den ska vara optimerad för just hybrid-teknik. Bilen som för tillfället går under namnet HPH (High-Performance Hybrid) hamnar mellan modellen GT och 720S. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Aznom Palladium presenteras denna månad
Världens första "hyper-limousine"

I somras skrev vi om Aznom Palladium som är blandning mellan en sedan och en SUV. Bilen beskrivs som världens första "hyper-limousine" och det ska vara lyx i överflöd som gäller här. Bilen är utvecklad av Aznom Automotive och Camal Studio och på Milano Monza Open Air Motor Show som pågår mellan den 29 oktober och 2 november ska den visas upp för första gången. Palladium mäter sex meter på längden och nästan två meter på höjden. Under huven sitter en dubbelturbomatad motor med okänt antal cylindrar, effekten anges till 680 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Vad åbäket kommer att kosta och när tanken är att det ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari slutar tillverka GTC4Lusso och GTC4Lusso T
Lägger krutet på suven Purosangue istället

En Ferrari med hyfsat baksäte och plats där bakom att stuva bagage? Det låter ju fantastiskt och det var precis det som Ferrari presenterade 2011 när de lanserade modellen FF. Den ultimata året-runt-Ferrarin om ni frågar mig och en sådan skulle jag väldigt gärna ha på min uppfart. I början av 2016 dök ersättaren GTC4Lusso upp och en stund senare presenterades GTC4Lusso T som hade fyra cylindrar färre och endast drivning på bakhjulen. Nu får vi reda på att produktionen av dessa två modeller läggs ned och att man istället kommer fokusera på den kommande suven Purosangue. Prototyper av denna modell i GTC4Lusso-förklädnad ska för tillfället vara ute och snurra på vägarna, så ser ni en sådan är det alltså inte en ny GTC4Lusso som är på gång utan suven. Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

Är det här den ultimata LS-motorn?
V12 med fyra turbo

LS är en av världens mest kända motor-beteckningar och grunden i många bilprojekt världen över. Haltech i USA bestämde sig för att göra något kul och kanske skapade de i samma veva den mest ultimata versionen av maskinen? Den här har fått fyra extra cylindrar och är numera en V12:a på 9,7 liter, som dessutom fått fyra stycken turbo-aggregat på sig. Läs mer om motorn på länken nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Fin film om en Honda CBX1000 Super Sport
Sex cylindrar är fler än fyra elefanter

Som om jag inte redan ville ha en CBX i garaget tillräckligt mycket blev ju suget inte direkt mindre efter att ha sett den här filmen från Petrolicious. Den här ägs av Matthias Beier och den har funnits i familjen sedan den var ny. Helt original, inte sönderskruvad och med bara 800 mil på mätaren. En dröm! Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra går nu att få med fyra cylindrar
100 kilo lättare

Toyota presenterar nu nya GR Supra med ett nytt motoralternativ i Europa och det handlar om BMW:s turbomatade fyra på 2,0 liter. Den ger 258 hästar och 400 newtonmeter i vrid och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den nya motorn gör bilen 100 kilo lättare och eftersom man har kunnat placera den längre bak har man nu fått till en viktfördelning på 50:50 mellan fram och bak. Det nya motoralternativet firas med specialversionen Fuji Speedway som släpps i 200 stycken exemplar. Dessa har en unik vit metalliclack, röda backspegelkåpor, matta 19-tumsfälgar, extra kolfiber på insidan och svart Alcantara blandat med rött läder. Försäljningen drar igång i mars men tyvärr meddelar Toyota Sverige att bilen inte kommer att säljas här. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

Prestanda-version av Aston Martin DBX på gång
Kanske får V12:a

Om man vill ha en riktigt lyxig SUV kan man vända sig till Bentley eller Rolls-Royce, men sedan förra veckan även till Aston Martin som presenterat modellen DBX. Det finns dock en sak som den saknar som de andra har - en V12:a under huven. Men detta kan det bli ändring på då det snackas om att ett prestanda-version av DBX är på väg, och att den då skulle få fyra cylindrar till. Motorn ska enligt vdn få plats i bilen så troligtvis hittar den dit istället för att man trimmar V8:an ytterligare. I modellen DB11 AMR ger V12:an 639 hästar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Skoda presenterar nya Octavia
Kommer som laddhybrid

Efter en hel del teasande är nu den fjärde generationen av Skodas modell Octavia presenterad. Den får ett helt nytt utseende, blir större och bekvämare, får massa mer teknik och erbjuds nu som laddhybrid. Den bygger på MQB-plattformen och man skickar ut både sedan- och kombi-versionen med en gång. Bilen mäter 4,69 meter på längden vilket jämfört med den föregående kombin är en ökning med 2,2 centimeter. Bredden har ökat med 15 millimeter och mellan hjulparen är det 2,69 meter. I bagagen på kombin får man in 640 liter vilket är en ökning med 30 liter. Under huven finns som väntat ett helt gäng olika motoralternativ. Insteget är en liten bensinare med tre cylindrar på 1,0 liter som ger 100 hästar. Nästa steg är en turbomatad fyra på 1,5 liter som ger 150 hästar. Dessa två maskiner går att få som mildhybrider med ett 48-voltsystem kopplade till sig. Båda två är framhjulsdrivna. Mer effekt får man i tvålitersmaskinen som ger 190 hästar och som driver på alla fyra hjulen. Vill man köra diesel är det en turbomatad fyra på 2,0 liter som gäller och denna finns i smakerna från 115 upp till 200 hästar. Mest efterlängtad är nog dock laddhybriden. Den kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 204 hästar och paketet är kopplat till en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 5,5 mil. På insidan kan man få en skärm på 10,25 tum som instrumentkluster. I mittkonsolen sitter en skärm på 8,25 tum men den kan uppgraderas till 10 tum om man vill. Enligt Skoda ska det vara högre kvalitet och bättre finish på allt i kupén. Ratten sticker ut något då den bara har två ekrar. Bilen börjar säljas i februari och lanseras i maj, men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Laddhybriden lanseras först efter sommaren. Scout och RS presenteras under fjärde kvartalet 2020. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Boxerfyra bestående av solenoider
Fräsig

Här får vi se när Maker B tillverkar en väldigt liten boxermotor av solenoider med fyra cylindrar. Imponerande bygge! Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Mazda MX-3 med två stycken turbomatade V6:or
Imponerande bygge, tyvärr jobbig video

Det finns många där ute som är duktiga på att snickra ihop imponerande bilar. De måste inte alltid vara baserade på det värsta eller ha utställningsfinish på allting, utan ibland räcker det med finurliga och smarta lösningar. Den här killen har gått all in på sin Mazda MX-3 och stoppat in ytterligare en V6:a bakom sittbrunnen. Dessutom har han turbomatat bägge motorerna och har nu liten rackare till bil med inte mindre än 900 hästar. Och tolv cylindrar. Som om inte det vore nog har han fixat så att han kan köra bilen som endast framhjulsdriven, endast bakhjulsdriven eller som fyrhjulsdriven. Fräsigt bygge som tyvärr förstörs en hel del av en mycket störig video. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

BMW visar intressant motorcykel-koncept
Klassiskt stuk med helt ny boxer-motor

En gammal BMW-hoj med cylindrar som pekar rätt ut står som så mycket annat på min önskelista men jag har inte slagit till än. Nu visar BMW Motorrad upp en ny hoj som de hade med sig till Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este, och den har just detta. Konceptet som heter R18 är designat av Bart Janssen Groesbeek och är som väntat en hommage till hur hojarna såg ut förr. Motorn är en helt ny tvåcylindrig boxer på 1800 kubik. Till skillnad från sina föregångare är denna dock både luft- och oljekyld. Blocket och växellådan är i aluminium och på klassiskt manér har man valt att köra med kardandrift. Den har ingen insprutning utan förlitar sig på en Solex-förgasare till varje cylinder. Vad maskinen bjuder på för effekt är oklart men det borde räcka för den här typen av hoj. Jag hade gärna tagit mig en provtur, oklart om den här någonsin kommer att komma i produktion dock. Läs mer om bygget på länken nedan. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes GLS har blivit ännu större
S-Klass i SUV-format

Efter de tidigare läckta bilderna har Mercedes nu dragit skynket av nya GLS. Det här blir det största som tillverkaren erbjuder och man beskriver bilen som en S-Klass fast i SUV-utförande. Modellen mäter hela 5,2 meter på längden, 1,95 på bredden och har en hjulbas på 3,13 meter. En bjässe alltså. Och faktiskt hela 7,7 centimeter längre än sin föregångare. Vinner gör dock Rolls-Royce Cullinan som mäter 5,34 meter i längd. GLS:ens mått gör det lite trevligare på insidan - benutrymmet för passagerarna i andra sätesraden har exempelvis ökat med 8,7 centimeter. Och längst bak, på den tredje raden, ska personer upp till 1,94 meter långa kunna sitta obehindrat. Fäller man alla säten, vilket kan göras med el, ska man få in hela 2 400 liter. Motormässigt är det sex eller åtta cylindrar som gäller. Hit kommer en som går på bensin och två stycken som matas med diesel. Fetast blir GLS 580 4Matic som har en V8:a med 48-volts EQ Boost-mildhybridteknik. Effekten anges till 489 hästar och vridet till 700 newtonmeter. Enligt NEDC-cykeln ska förbrukningen ligga på 0,98-1,0 liter per mil med ett utsläpp på 224-229 gram per kilometer. Dieselmaskinerna heter GLS 350 d 4Matic och GLS 400 d 4Matic. Bägge har raka sexor på 286 respektive 330 hästar. Båda två klarar avgascertifieringen Euro 6d. Teknikmässigt får bilen det senaste MBUX-systemet för underhållningen och massa andra smarta funktioner som hjälper till med körningen. Den får även en biltvättsfunktion som aktiveras via en knapp. Har du tryckt på den så fälls backspeglarna in, fönstren hissas upp om de är nere och takluckan stängs om den är öppen. I samma veva deaktiveras regnsensorn så att inte vindrutetorkarna går igång. Allt för att det ska underlätta när man kör bilen i en automattvätt, men det är det ju givetvis ingen som gör - eller? Vad nya GLS kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Spana in och lyssna på magiska Porsche 917K
Nedväxlingarna!

Mellan 1969 och 1973 tillverkade Porsche racerbilen 917. Den var tillverkarens första med tolv cylindrar och 0-100 km/h gick på bara 2,3 sekunder. Toppfarten låg på över 390 km/h. Vi snackar alltså slutet av 60-talet här. 917 är en av de mest framgångsrika sportvagnsmodellerna någonsin och här får vi avnjuta ett exemplar från 1970. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Renault uppdaterar Twingo
Facelift och ny motor

Den tredje generationen av Renault Twingo har redan hunnit fylla fyra år och det är dags för en uppdatering. Den består av ett litet ansiktslyft och en ny motor för att modellen ska kunna leva några år till. Bilen får en ny stötfångare fram, nytt utseende på grillen och strålkastare med integrerat DRL-ljus. Stötfångaren bak är också ny och förses med lite krominlägg. Ett litet handtag under torkaren bak har också hittat dit (fanns inte det tidigare alltså?). Nya färger erbjuds också och dessa är Mango Yellow och Quartz White. På insidan finns en ny mittkonsol och det finns två stycken nya infotainmentsystem med pekskärm på sju tum att välja mellan. Oavsett vilket du väljer så får du Renault Easy Connect, Apple CarPlay och Android Auto. Motormässigt är nyheten SCe 75. Den har tre cylindrar, är på 1,0 liter och levererar 75 hästar och 95 newtonmeter i vrid. Maskinen kopplas till en fempetad manuell växellåda. Övriga motoralternativ är SCe 65 och TCe 95. Den sistnämnda har turbo, 93 hästar och går att få med en sexstegad dubbelkopplingslåda. Om toppversionen Twingo GT kommer att få en ersättare framgår tyvärr inte just nu. Inte heller vad den här faceliftade versionen kommer att ligga på i pris. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar 718 Cayman GT4 Clubsport
Denna fast för gatan tack

Det som gör att jag inte är helt överförtjust i Cayman/Boxster 718 är motorn Porsche har valt att använda. Man har gått från sexa till fyra och även om effekten fortfarande är bra är det inte samma sak. Turbon gör vad den kan men det blir mest ett enda flåsande för att ge bilen någon ork. Rå kraft från botten vill man ju ha i en sån här bil och det fick man med sexan. Nu presenteras 718 Cayman GT4 Clubsport för bankörning och den har rätt antal cylindrar. Må denna version även hitta ut på gatan! Här finns ingen överladdning och eftersom ingenjörerna masserat ut hela 425 hästar ur maskinen som är på 3,8 liter lär det inte behövas heller. Vridet ligger på 425 newtonmeter vid 6.600 varv. Till motorn kopplas en sexstegad PDK-låda. Drivningen sker endast på bakhjulen och på bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr. Bromsarna runt om mäter 380 millimeter. Vikten på bilen anges till 1.320 kilo. Bilen tillverkas på beställning åt både privata kunder och raceteam och det finns två stycken versioner. Den man kallar för Trackday är för oss vanliga dödliga och för den får man betala 134.000 euro innan skatt. Den andra versionen kallas för Competition och den kostar 157.000 euro innan skatt. Det snackas om att gatversionen av denna bil ska dyka upp i höst och vi håller ju såklart tummarna att man inte ändrar på för mycket - särskilt inte motorn! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

Peugeot e-LEGEND CONCEPT - för en roligare framtid
504 Coupé lever igen, fast nu som elbil

Måste en elbil som presenteras idag se ut som något från Jetsons? Peugeot säger nej och presenterar nu konceptet e-LEGEND. Jag ska ärligt säga att tillverkarens bilar de senaste åren inte har varit jättespännande, men denna får mig att gå igång på alla cylindrar, vilken härlig skapelse! Inspirationen kommer från modellen 504 Coupé som lanserades 1969 och visst känner man igen en hel del av formerna. Klassisk design i modern förpackning. Ser framtiden ut så här i bilvärlden är den mer än välkommen. Jag menar, kolla bara in de här stolarna! Jean-Philippe Imparato som är vd för Peugeot säger följande: "Peugeot e-LEGEND CONCEPT är inte bara ett tekniskt manifest. Det är visionen för ett bilmärke, Peugeot, som aktivt fokuserar på en optimistisk och exceptionellt åtråvärd framtid. För Peugeot är autonom bilkörning och elektrifiering synonymt med ännu starkare körsensationer. För förutsägbarhet kommer aldrig att vara en del av vårt DNA." Konceptbilen mäter 4,65 meter på längden och 1,37 på höjden. Under det vackra skalet finns en elmotor på okänd effekt kopplat till ett batteripack som också det har okänd prestanda. Men på en laddning ska man i alla fall enligt WLTP-cykeln kunna ta sig 60 mil. Batterierna går att snabbladda och på 25 minuter ska man få 50 mil. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Ombord finns självkörande funktioner som kan ta över körningen när du vill göra annat. Det finns fyra stycken körlägen - Soft och Sharp som är självkörande och Legend och Boost där du kör själv. Vill du att bilen ska ta hand om körningen försvinner ratten ner i instrumentpanelen så att du får mer plats för att breda ut din dagstidning eller bättre ser filmen på den 49 tum stora skärmen. e-LEGEND visas, inte helt oväntat, upp på bilmässan i Paris nästa månad. Bygg nu tack! Tumnagel
60.5°
+
Bobby Green
0

Bugattis W16-motor är den sista av sitt slag
Hybridgrejer kan vara på gång

Det är nu hela 13 år sedan Bugatti presenterade modellen Veyron. Ett monster med en enorm W16-motor på 8.0 liter försedd med fyra turboaggregat. Den senaste modellen Divo har samma konstellation fast ännu mer effekt. Nu berättar företagets vd, Stephan Winkelmann, att motorn blir den sista av sitt slag och att det inte kommer att komma någon ersättare med såpass många cylindrar. Han säger följande: "It is an incredible engine, and we know there is huge enthusiasm for it, everybody would like to have it forever, to continue to develop it – we will do our utmost to keep it alive. But if you want to be on the edge with advanced technology, it’s important you choose the right moment to change. The race for power is not over." Nästa modell från Bugatti lär alltså ha färre antal cylindrar och får troligtvis någon form av elektrisk hjälp för att ändå bjuda på sjuk prestanda. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Klassisk Porsche med LS-V8:a där bak
Så kan man göra

En gammal klassisk Porsche 911 från 1975 hade ju inte varit fel att ha i garaget. Att vrida på nyckeln och höra den mulliga boxersexan vakna till liv och sedan dra ut på ett par härliga kurviga vägar. Men en del tycker att bilen har för få cylindrar. Bob Radke är en av dem, så han petade istället ner en LS6-V8:a från Corvette där bak. När han köpte bilen saknade den motor helt och hållet, och han var inte så sugen på att sätta dit originalmaskinen så det blev så här istället. V8:an ger över 600 hästar och borde vara mer än tillräckligt för bilen som väger in på 1.130 kilo. Det är 15 kilo lättare än bilen var original trots större motor och vattenkylning. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar helt nya Blazer
En Camaro i SUV-förpackning

2005 lät Chevrolet modellbeteckningen Blazer gå i graven med modellen S-10 Blazer, men nu väcker man liv i den igen med en helt ny modell. Den här suven har uppdaterats på alla fronter och den ser lite ut som hur modellen Camaro gjorde innan den fick sig ett lyft. Den är större och rymligare än Equinox men något mindre än bjässen Traverse. Bilen erbjuds i utrustningsnivåerna Base, Premiere och RS. Under huven finns det motorer med fyra eller sex cylindrar. Inledningsvis är det en rak fyra på 2,5 liter som ger 195 hästar och ett vrid på 255 newtonmeter eller en V6:a på 3,6 liter som ger 309 hästar och 365 newtonmeter som erbjuds. Båda två har start/stopp-teknik och en niostegad automatlåda. Drivningen sker på alla fyra hjulen men man kan välja att det bara ska driva på framhjulen om man vill. Nya Blazer börjar säljas i början av nästa år men som ni kanske redan vet erbjuds den inte här i Sverige. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Vi har träffat två fantastiska designchefer
Som båda har skapat sin Bugatti Chiron

Lego Technics chefsdesigner Aurelien Rouffiange och Bugattis chefsdesigner Achim Anscheidt är två herrar med väldigt roliga jobb. De gör också väldigt olika saker, men i projektet att skapa en Lego Technics-version av Bugatti Chiron möttes de. Tumnagel
44.3°
+
Roger Åberg
0

Lego Technic släpper Bugatti Chiron
Vi har kollat in den!

Vi är i dag i Billund, Danmark, för att kolla in två bilar av samma sort men som ändå är väldigt olika. Den första är en riktig Bugatti Chiron och den andra är Lego Technics version av samma bil. Lego Technics chefsdesigner Aurelien Rouffiange har lagt 18 månader på projektet så det här är inget man har slängt ihop på en eftermiddag. Lådan innehåller, förutom hjulen som är unika, bara helt vanligt Technics-lego så man har heller inte fuskat med bygget. Lådan innehåller 3599 bitar. Det verkar som att det kommer att bli en fröjd att bygga den. Lego-gänget har jobbat väldigt nära folket på Bugatti och man har lyckats skapa en modell som har en fungerande växellåda och motor där de 16 cylindrarna rör sig när bilen "åker". Bugattis chefsdesigner Achim Anscheidt säger själv att han fällde en tår när han såg detta första gången. Man har även lyckats med att få till det steg i det verkliga byggandet som Bugatti kallar för the marriage. Kort och gott är det här en drömbil för de som gillar Lego Technics och gillar bilar. Jag gillar verkligen att man inte har "fuskat" utan bara använder vanliga Lego-bitar. Det ger bilen mer karaktär och bilen känns verkligen Lego, även om den kanske inte är supervacker. Prislappen ligger på 3999 kronor. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida