m

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.6°
+
Roger Åberg
0

McLaren Artura blir först med Pirellis Cyber Tyre-teknik
Däcken kommunicerar direkt med bilen

Laddhybriden Artura som McLaren lanserade tidigare i år kommer att bli den första kommersiellt tillgängliga bilen med en variant av däcken "Cyber Tyre" som Pirelli presenterade förra året. När Pirelli presenterade Cyber Tyre förra hösten så snackades det om 5G-uppkopplade däck som med hjälp av inbyggda sensorer skulle kunna hålla koll på om vägbanan är blöt eller om det finns något annat som kanske tillfälligtvis kan göra vägbanan lite osäkrare att färdas på. Riktigt så avancerade verkar dock inte de Pirelli P Zero Corsa-däcken som Artura är försedd med vara. Istället handlar det om att däcken har försetts med ett system som via Bluetooth LE kan överföra information om däcktryck, slitage och annat direkt till bilens datorsystem. Sådana system sitter vanligtvis i bilars hjul men i McLaren Arturas fall finns alltså detta system i däcken. Pirellis R&D-chef Piero Misani säger till Ars Technica: "Now we have the technology to install at industrial level a sensor inside the tire and, most of all, integrate the sensor into the car itself. You can put in a sensor, you can put in an app [linked to a tire], but this is not a dialogue between the tire and the car. That is something that is a standalone system. With the McLaren Artura, we believe that wex27ll be the first to fully integrate a sensor in the tire with the carx27s electronics." Laddhybriden McLaren Artura kostar från 185.000 pund, motsvarande närmare 2,2 miljoner svenska kronor, och börjar levereras någon gång under årets tredje kvartal. Här nedanför hittas en demonstrationsfilm för Pirellis vision med Cyber Tyre, däck som kan komma att dyka upp på bilar i framtiden. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai släpper N-version av Kona
Liten SUV med 290 hästar

Hyundai vill att förarens ska le oavsett drivlineteknik eller karrosstyp så därför tycker man att även Kona är värd N-behandling. Man kallar det för en "hot SUV" med tydlig koppling till "hot hatch" och säger att "Kona N kan verkligen skära kurvor på banan och addera spänning till vardagskörning". Hyundai är ju verkligen på gång när det gäller elbilar, men Kona N drivs av en bensinmotor på två liter som ger 280 hästar och ett vrid på 392 Nm. Med ett läge som Hyundai kallar för N Grin Shift får man ut 290 hästar istället, fast bara under 20 sekunder. Det läget får man genom en knapptryckning på ratten och efter de 20 sekunderna får man vänta 40 sekunder innan man kan få extra push igen. En annan funktion kallas för N Power Shift och detta kickar in när man ger mer än 90 procents gaspådrag. Då reduceras minskningen av vridmomentet vid uppväxling så att man får ut mer effekt till hjulen. Det ska ge en extra känsla av knuff och det ska även låta lite extra ur avgasröret. Skoj! N Track Sense Shift gör att bilen känner av att man håller på och leker på bana och ser till att rätt växel ligger i vid rätt tidpunkt och växlingstiden minskas. Växellådan är förresten en åttaväxlad våt dubbelkopplingslåda som man kan stänga av Creep på. När man ligger i D-läget och står still och inte bromsar så börjar ju bilen i vanliga fall att rulla sakta framåt, detta försvinner när man stänger av Creep. Bilen har launch control och med det aktiverat klarar man 0 till 100 på 5,5 sekunder. Standard är också variabelt avgassystem och en elektronisk differentialbroms. Förstärka lättviktsfälgar på 19 tum är också standard liksom prestandabromsar och prestandadäck. Kona N kommer att lanseras efter sommaren och priser kommer framöver. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

NIU släpper elsparkcykel
I två olika versioner

NIU har gjort elmoppar ett bra tag nu och verkar sälja rätt bra här i Sverige. Nu kommer man även med en elsparkcykel som kommer i två versioner. NUI Kick Scooter heter den och kommer i en sport och en pro-version. Sport-versionen ska kosta från 599 euro men priset på Pro-versionen vet vi inte just nu. Sportversionen kommer i fyra färger (vit, röd, blå och svart) och Pro kommer i brons och svart. De flesta specifikationerna verkar vara samma på de två modeller förutom räckvidd (40 respektive 50 km), vikt (18,5 respektive 20 kilo), batteristorlek (365 respektive 486 Wh) och kraften på motorerna (350 W respektive 350 W). Båda modellerna har en topphastighet på 25 km/h och verkar har bra storlek på däck och framförallt på ståplatsen. Båda två har en app som man kan koppla där man kan se lite historia och status och sånt. Eftersom NIU finns i Sverige redan så lär nog de här dyka upp här. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Bjørn Nyland kollar in Volkswagen ID.4
Gör det ordentligt

Bjørn Nyland (aka Teslabjørn) har legat däckad i corona ett tag men har nu blivit frisk och levererar massor med innehåll om Volkswagens ID.4. Han har postat en hel hög med videos där han testar vändcirkel, bagageutrymme, räckvidd och massor av annat. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Nu är det dags att byta däck!
Men vad gäller?

När det kommer till däck så är det säkert många som varje år ställer sig frågan vad som gäller. Våra vänner på Pitstop går i videon ovan igenom vad som gäller. För att riktigt förstå vad som gäller måste man ha koll på lite olika begrepp och sedan kommer det ju till lite datum. Vinterdäck är inte detsamma som dubbdäck, det finns som ni troligen vet även vinterdäck utan dubb och de kallas för friktionsdäck. Förr i tiden så var de allra flesta vinterdäcken dubbdäck så därför tror en del att man även måste byta friktionsdäcken när våren kommer. Det behöver man inte, men det är ingen höjdare att köra på friktionsdäck på sommaren så byt ändå. Men det är inte olagligt att göra på friktionsdäck. Det andra begreppet kallas för vinterväglag och polisens beskrivning för när det är vinterväg lag är att det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen". Om det är vinterväglag är ingenting som du kan argumentera om utan det bestämmer polisen. Så, då är begreppen klara. Datum då? Mellan 1 december och 31 mars, alltså i dag, och om det är vinterväglag så måste man använda vinterdäck. Om det är vinterväglag i morgon är du alltså ur lagens synvinkel ursäktad om du har sommardäck på. Det är också lugnt att köra på sommardäck om det är barmark i dag. Dubbdäck får man använda mellan 1 oktober och 15 april, alltså två veckor till. Sedan måste de av om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Kolla in videon ovan för lite tips kring mönsterdjup och annat! Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Smart Tire Company har utvecklat punkteringsfria däck
NASA-spinoff ska släppa däcken Metl nästa år

Smart Tire Company är ett startup-företag som har visat upp ett cyckeldäck som varken kräver luft eller ska gå att punktera. Företaget är ett så kallat spinoff företag från NASA och använder sig av teknik som utvecklats där för att tillverka sina däck. Däcken Metl är gjorda av ett superelastiskt material som kallas för NiTinol+ och baseras på Shape Memory Alloy Radial Technology (SMART), en teknik där "smarta" material kan "komma ihåg" sin ursprungliga form och återgå till denna. Enligt Smart Tire Company kommer ett par av deras Metl-däck hålla hela cykelns livslängd. Smart Tire Company planerar att introducera sina Metl-däck på marknaden nästa år men vad dessa då kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Framöver planerar Smart även att ge sig på att utveckla bildäck baserade på NASA:s SMART-teknik. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Chieftain presenterar nytt Range Rover-bygge
Rullar på ett specialbyggt chassi

Vi har tidigare skrivit om customtillverkaren Chieftain och deras ombyggda Range Rovers. Nu presenterar de Chieftain Extreme som till utseendet ser ut som en klassisk Range Rover men som är så mycket mer. Till en början så har man tagit fram ett helt nytt egentillverkat chassi till bilen. Här finns bland annat oberoende fjädring med dubbla stötdämpare bak och skivbromsar runt om från AP Racing. Som motor har man valt en LS3-V8:a på 6,2 liter som ger runt 700 hästar. Till den sitter det en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några prestandasiffror har vi inte fått än men den borde inte vara särskilt slö. Utseendemässigt så har bilen fått sig en helsvart grill, runda strålkastare med lite vassare teknik i sig, extraljus i form av en LED-ramp och ett Chieftain-märke på huven. De svarta sexekrade fälgarna är klädda i BFGoodrich All-Terrain-däck. Över hjulhusen sitter skärmbreddare och i höger sidokjol tittar dubbla avgaspipor ut. Vad en Extreme ligger på i pris är oklart men den allra billigaste bilen som företaget erbjuder kostar strax över 200.000 dollar, så den här lär kosta en bra slant över det i alla fall. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Canoo presenterar pickup
Ge mig den nu tack

Varje dag drömmer jag om att skaffa mig en pickup och nu tror jag att Canoo har presenterat den jag vill ha. Den här baseras på samma plattform som deras tidigare minibuss och transportfordon som vi har skrivit om, men har alltså ett praktiskt flak där bak man kan fylla med diverse skit. I övrigt är pickupen utrustad med kralligare stötfångare, skärmbreddare, hasplåtar och 18-tumsfälgar skodda med terrängdäck. Canoo verkar tro att ÅVC-anläggningarna har flyttats ut i skogen. Det finns ett gäng smarta lösningar som exempelvis att man kan förlänga längden på flaket från 182 till 243 centimeter. Man ska även kunna montera en kåpa på flaket och ett taktält och på så vis få sig en liten husbil om man skulle vilja det. Det finns även en förvaringslåda man kan dra ut från sidan och i "frunken" finns ett bord man kan fälla ut. Det finns även eluttag här så att man kan koppla in prylar och maskiner. På flaket ska man få lasta upp till 816 kilo. Man ska kunna montera dragkrok men vad man får hänga på den är oklart. Man ska kunna få bilen med bara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den senare ska bjuda på upp till 608 hästar och 746 newtonmeter i vrid. Räckvidden ska ligga på runt 32 mil. Canoo kommer börja ta emot förhandsbeställningar av bilen under årets tredje kvartal och de första leveranserna skulle kunna äga rum 2023. Vad pickupen har för pris vet vi tyvärr inte. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Mer vatten ska förhindra vattenplaning
Jetstrålar duschar vägbanan framför hjulen

Italdesign har nu tillsammans med Bosch och företaget Easyrain börjat testa teknik som ska förhindra att bilar tappar greppet på vått underlag, eller vattenplaning som det ofta brukar kallas. Easyrain ligger bakom systemet Aquaplaning Intelligent System (AIS) som består av sensorer och mjukvara som känner av om det är mycket vatten på vägen. Om det finns risk för vattenplaning sprutar ett gäng munstycken en mängd vatten framför framhjulen vilket då ska dämpa risken för att greppet tappas. Vattenstrålarna ska hjälpa till att få undan det extra vattnet som ligger på vägbanan och som däcken inte klarar av att trycka undan själva. Enligt Easyrain ska tekniken förbättra bilens prestanda med 35 procent när man kör rakt fram och med 30 procent i kurvor. När tekniken kan hitta till en produktionsbil som går att köpa återstår att se. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

McLaren rullar ut laddhybriden Artura
Det första stora steget mot elektrifiering

När McLaren lanserade modellen P1 2013 bjöd den på något ingen annan McLaren gjort tidigare - en laddsladd. P1 är en laddhybrid som fungerande som en slags testbänk för den nya tekniken. Men P1 tillverkades bara i 375 stycken exemplar och kostar en rejäl slant. Nu känner sig McLaren redo för att skicka ut en laddhybrid till "massorna" och man gör det med den nya modellen Artura. Under skalet hittar vi en helt ny dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den ger 585 hästar och 585 newtonmeter i vrid. Till förbränningsmotorn kopplas en elmotor på 95 hästar och 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på 8,3 sekunder och 0-300 på 21,5 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. För växlandet står en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Men den har ingen backväxel, när det är dags att backa så körs elmotorn baklänges istället. Drivningen sker endast på bakhjulen och det finns en elektronisk diffspärr som du kan aktivera. En intressant sak är att bilen inte har elektronisk servo utan här är det fortfarande hydrauliska grejer som gäller, vilket McLaren föredrar då det ger en bättre körkänsla. På bara el ska man kunna köra upp till tre mil. Man ska kunna ladda batteriet från tomt till 80 procent på 2,5 timmar. Artura väger in på 1496 kilo. För att få stopp på den sitter det keramiska skivor på 391 millimeter med sexkolvsok fram. Däcken kommer från Pirelli och de mäter 235/35 fram, 295/35 bak, fälgarna är på 19 tum. På prislappen står det 185.500 pund och det går bra att lägga en beställning nu om man känner för det. De första leveranserna ska ske under årets tredje kvartal. Ett massivt pressmeddelande med all information kring bilen finns på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador med larvfötter
Larvigt?

På vintern är det viktigt att ha bra däck på bilen som gör jobbet i snön och där det är is. Kör man på extrema ställen kan det ibland behövas snökedjor för att ta sig fram. Men egentligen vore det väl ändå bäst om alla bilar bytte från sommardäck till larvfötter direkt bara? Här ser vi en Lamborghini Aventador som försetts med just detta. Som vanligt är det massa tramsigt tjat innan det händer något i klippet, så vill ni hoppa direkt till körningen så börjar detta sex minuter in. Tumnagel
25.9°
+
Bobby Green
0

Land Rover Classic presenterar unik Defender
Men sitt ner när ni ser priset

Hösten 2019 rullade Land Rover ut helt nya Defender. Land Rover Classic har dock några gamla kvar och nu presenteras en specialversion baserad på Defender Works V8 som såldes mellan 2012-2016. Den här får tillägget Trophy och kommer endast att tillverkas i 25 stycken exemplar. Bilen går att få som kort (90) och lång (110) och alla lackas i färgen Eastnor Yellow och får klibbor på framdörrarna. Vidare utrustas bilen med extraljus på taket, stort takräcke, vinsch, extra skydd undertill svarta skärmbreddare, svart motorhuv och svart bakdörr. Man får även plåtfälgar på 16 tum skodda med tjocka däck. Insidan går i svart läder och här finns sportstolar från Recaro. Under huven sitter det en V8:a på 5,0 liter utan överladdning. Den ger 400 hästar och 515 newtonmeter i vrid och är kopplad till en åttastegad automatlåda som givetvis driver alla fyra hjulen. Och nu till det "roliga" - priset. Land Rover vill ha 195.000 pund för bilen. Och det är innan man plockat på mer tillval som man givetvis kan. Men i priset ingår även ett tre dagar långt äventyr vid Eastnor Castle i Herefordshire där man får testa sin bil ordentligt. Kanske värt det då? Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Nu finns det torkarblad för offroadkörning
Va?

Torkarblad kanske inte är världens mest spännande detalj på en bil men det vill BFGoodrich ändra på med sina offroad-torkarblad. Dessa ska vara speciellt anpassade för dig som kör mycket utanför vägen och inspirationen till bladen ska komma från tillverkarens däckmodell All-Terrain T/A KO2. Det är därför de är ganska tjocka och har gummimönster på sig. Men bladen ska inte bara se "tokfräna" ut utan de har även X-Flex suspension för optimal kontakt med vindrutan och Scrub-X extreme weather performance-teknik som snabbt ska vispa bort regn, lera och snö. Som tur är har de även Secure-X Connector som gör att de är enkla att installera och att de sitter bra på plats efteråt. Blir dina för 79.99 dollar. Garantibevis på optimal street cred ingår (inte). Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

BMW på hal is
Vinterdäck?

På många ställen i världen är det halt på vägarna just nu, så se till att ni har bra däck om ni ska ut och köra. Inte sommardäck som den här föraren av en BMW X6 verkar ha på sin bil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida