LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Säkerhetschaufför i dödsolycka med självkörande bil åtalas
Uber-chaufför anklagas nu för vållande till annans död

Den säkerhetschaufför som befann sig bakom ratten när Ubers självkörande Volvo-bil körde ihjäl en kvinna i USA 2018 åtalas nu för vållande till annans död. Det har tidigare konstaterats att Ubers självkörande bil hade uppfattat kvinnan som gick över vägen men inte tolkat henne som något som bilen behövde bromsa för. Säkerhetschauffören misstänks dock ha varit i ouppmärksam då hon tros ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan skedde. Rättegången mot Ubers säkerhetschaufför kommer att dra igång i början av nästa år. Uber riskerar inte längre något åtal för olyckan med den självkörande bilen. Företaget förlikades med den omkomna kvinnans familj efter en uppgörelse 2018. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trygg-Hansa lanserar appen Badläge
Hoppas den ska få föräldrar att hålla koll på sina badande barn

Nu har badsäsongen dragit igång på allvar i Sverige och då ökar givetvis risken för drunkningsolyckor. Enligt försäkringsbolaget Trygg-Hansa så är drunkning den vanligaste dödsolyckan bland barn i åldrarna 1–6 år och det beror ofta på bristande uppsikt från vuxna. Detta vill Trygg-Hansa råda bot på och lanserar nu därför appen Badläge. När man aktiverar Badläge så blockeras mobiltelefonen från allt förutom att ringa nödsamtal. Detta hoppas Trygg-Hansa ska göra så att föräldrar, och andra vuxna, har mer fokus på badande barn än vad som händer i mobilen. Trygg-Hansas app Badläge finns bara till Android och går att ladda ner gratis från Google Play här. I faktarutan nedan hittas lite tips som Trygg-Hansa har sammanställt för föräldrar som önskar lite säkrare badande i sommar. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Ubers självkörande bil hade allvarliga brister
Bilen såg gående kvinna men körde ihjäl henne ändå

Nu har den amerikanska myndigheten NTSB (National Transportation Security Board) släppt sin rapport efter att ha granskat den dödsolycka där en av Ubers självkörande Volvo-bilar körde ihjäl en fotgängare i delstaten Arizona förra året. Olyckan skedde i mars 2018 efter det att en kvinna som ledde en cykel korsade vägen på en plats som saknade övergångsställen. Enligt NTSB:s rapport så ska Ubers bil ha upptäckt att det fanns någon framför den men inte identifierat detta som en fotgängare. Bilens system ska inte heller har indikerat att den var på väg att kollidera med något förrän 1,2 sekunder innan olyckan skedde. Då var det givetvis alldeles för sent att börja bromsa vilket ledde till att bilen kolliderade med den 49-åriga kvinnan som senare avled. I NTSB:s rapport står bland annat: "Although the [system] detected the pedestrian nearly six seconds before impact ... it never classified her as a pedestrian, because she was crossing at a location without a crosswalk [and] the system design did not include a consideration for jaywalking pedestrians." Efter dödsolyckan i mars 2018 pausade Ubers sina tester med självkörande bilar på allmänna vägar. När man i december förra året återupptog sina tester på allmänna vägar hade man designat om bilarnas system och genomfört simuleringar med data från olyckan i Arizona. I simuleringarna med det omdesignade systemet kunde man konstatera att bilen kunde upptäcka fotgängare fyra sekunder innan en potentiell kollision när fordonet framfördes i 70 km/h. Det gav bilen en bromssträcka på närmare 90 meter vilket bedömdes räcka gott och väl för att bilen skulle hinna bromsa i en liknande situation som den som uppstod vid dödsolyckan i Arizona. En mänsklig förare skulle behöva en bromssträcka på cirka 40 meter för att undvika en kollision i samma hastighet. En åklagare i Arizona friade tidigare Uber från straffrättsligt ansvar för dödsolyckan men säkerhetschauffören i bilen, som enligt uppgifter ska ha suttit och tittat på tv när olyckan skedde, kan eventuellt ha åtal att vänta. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Racerföraren Anthoine Hubert död
22-årig Formel 2-förare död i otäck krasch i Belgien

Under helgens Formel 2-lopp på belgiska Spa-Francorchamps-banan skedde en otäck krasch som tog den 22-årige racerföraren Anthoine Huberts liv. Det var kort efter start som de fyra förarna Giuliano Alesi, Anthoine Hubert, Juan Manuel Correa och Marino Sato körde ihop efter en svårtagen kurva. Den kraftiga kollisionen ska ha skett i en hastighet på runt 270 km/h vilket ledde till att flera av bilarna demolerades. Efter kraschen ska Hubert ha flugits till ett akutsjukhus men hans liv gick inte att rädda och efter en timme meddelades det att han hade avlidit av skadorna han ådrog sig i kraschen. Gårdagens F1-lopp vanns av Huberts barndomkamrat Charles Leclerc. Det var hans första F1-vinst och denna dedikerade han helt till sin döde kamrat. Leclerc sa efter loppet: "We have lost a friend first of all and it’s very difficult in these situations, so I would like to dedicate this win to him. I can’t fully enjoy my first victory but it is a memory that will live with me forever." Anthoine Hubert blev 22 år gammal. Här ovan hittas en hyllning från Formel 1 till honom. Tumnagel
16.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nashville förbjuder elsparkcyklar
4000 sådana ska bort från stadens gator efter dödsolycka

Det är inte bara här i Sverige det debatteras huruvida eldrivna sparkcyklar ska finnas på våra gator och i den amerikanska miljonstaden Nashville har man nu förbjudit dessa helt och hållet. Anledningen till förbudet är att en 26-årig man råkade ut för en olycka när han framförd en sådan i onyktert tillstånd, en olycka som slutade så illa att mannen avled av sina skador efter tre dagar på sjukhus. Polisen uppger att mannen framförde fordonet "hänsynslöst/oansvarigt" (reckless) och chauffören av bilen han kolliderade med har inget åtal att vänta. Även här i Sverige har det skett en dödsolycka med en uthyrd elsparkcykel. Det var förra månaden som en man avled efter att ha kolliderat med en bil när han framförde en elsparkcykel i Helsingborg. Även här i Sverige har det snackats om att totalförbjuda elsparkcyklarna men än så länge har myndigheterna nöjt sig med att föreslå vissa regleringar gällande den verksamheten. I Nashville finns sju stycken företag som tillsammans hyr ut runt 4000 stycken elsparkcyklar i staden. Dessa kommer nu att försvinna från stadens gator och huruvida de kommer att dyka upp igen i framtiden är än så länge oklart. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ung man död i olycka med elsparkcykel i Helsingborg
Nu vill Transportstyrelsen förbjuda fordonen

Igår krockade en bil och en ung man på elsparkcykel så olyckligt att föraren av elsparkcykeln avled rapporterar flera källor. Det hela skedde i Helsingborg då elsparkcykeln kom farande i hög hastighet nerför en backe när den kolliderade med bilen. Det har skett en del olyckor där elsparkcyklar varit inblandade sedan dessa blivit en vanligt förkommande syn i några av Sveriges större städer. Detta ska dock mig veterligen vara första gången en elsparkcykel är inblandad i en dödsolycka i Sverige och nu anser Transportstyrelsen att fordonen bör förbjudas. Det är Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre som säger till Aftonbladet att fordonen inte bör befinna sig i trafiken: "Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer.Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken." Voi, ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Sverige, lanserade sin tjänst i Helsingborg så sent som den här veckan men det framgår inte om det var en av deras elsparkcyklar som var inblandade i dödsolyckan. Uppdatering I ett pressmeddelande säger Kristina Nilsson från Voi följande: Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga. Det här är en allvarlig olycka och vi är i kontakt med myndigheter för att få mer information kring det inträffade. Vi kan nu bekräfta att en el-scooter från vår flotta varit involverad. Vi samarbetar fullt ut med polisen i den pågående utredningen för att skapa oss en bild av vad som inträffat. Trafiksäkerhet är en väldigt viktig fråga för oss. Vi kommer att vara delaktiga i, samt följa upp utredningen och säkerställa att vi gör allt vi kan för att proaktivt minska olyckor och förstärka säkerheten, oavsett färdsätt, tillsammans med myndigheter och andra aktörer. VOI är, sedan starten förra året, i dialog med myndigheter och organisationer, bland annat Transportstyrelsen och Trafikverket, för att säkerställa att våra fordon framförs på ett hållbart sätt tillsammans med andra fordon såsom bilar i våra stadsmiljöer. Vi kommer fortsätta den dialogen och driva vidare säkerhetsfrågan, som delvis kräver lagstiftning men även proaktiv och långsiktig kommunikation med åkare och andra trafikanter. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber inte ansvariga för dödsolycka med självkörande bil
Säkerhetschauffören kan dock ha åtal att vänta

En åklagare i den amerikanska delstaten Arizona har beslutat att inte väcka åtal mot Uber efter det att en av deras självkörande bilar körde ihjäl en kvinna i staden Tempe i mars förra året. Den kvinnliga säkerhetschauffören som satt bakom ratten i Ubers självkörande bil kan dock eventuellt ha åtal att vänta. Enligt uppgifter ska kvinnan ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan hände, något som givetvis inte är att rekommendera även om bilen i teorin ska klara av att köra själv. Åklagaren kommer nu att konsultera experter för att se om det finns anledning att åtala säkerhetschauffören. Uber har tidigare gjort upp med den döda kvinnans familj och kommer därför inte heller bli stämda av dessa för olyckan. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Ubers självkörande bilar börjar rulla igen
Nio månader efter dödsolycka med en av bilarna

Det har nu gått nio månader sedan en av Ubers självkörande bilar körde ihjäl en kvinna som skulle korsa en gata i Tempe, Arizona. Olyckan gjorde att Uber pausade testerna med sina självkörande bilar men för en månad sedan så ansökte man om tillstånd för att börja köra med bilarna igen. The Information uppger nu att Uber har fått godkänt på sin ansökan om att börja köra sina självkörande bilar igen. Ubers tillstånd gäller för trafik med självkörande bilar i Pittsburg i delstaten Pennsylvania. Ubers nästa mål verkar vara att återuppta testerna med självkörande bilar i San Francisco och Toronto i Kanada. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber vill börja köra sina självkörande bilar igen
Har ansökt om nytt tillstånd i amerikansk delstat

Uber har ansökt om tillstånd för att börja få köra sina självkörande bilar i den amerikanska delstaten Pennsylvania skriver företaget i ett blogginlägg. Uber slutade att köra sina självkörande bilar i mars efter det att en av deras bilar kört ihjäl en kvinna som passerade över vägen. Enligt utredningen efter olyckan så upptäckte Ubers bil kvinnan hela sex sekunder innan hon blev påkörd men började inte bromsa förrän 1,3 sekunder innan kollisionen skedde. Den kvinnliga säkerhetschauffören i bilen ska ha varit upptagen med att kolla på tv via sin mobil när olyckan skedde, något som det givetvis inte är tänkt att säkerhetschaufförer ska göra. Uber ska nu ha förbättrat systemen i sina självkörande bilar och kommer nu att genomgå en inspektion av tredje part som ska avgöra om Uber återigen kommer att få börja köra sina självkörande bilar. Om så blir fallet kommer Uber tillsvidare alltid ha två stycken säkerhetschaufförer i bilarna. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers dödsolycka med självkörande bil hade gått att undvika
Om man istället använt Volvos teknik

Tidigare i år krockade en självkörande Volvo XC90 från Uber så illa med en gångtrafikant att hon avled vid kollisionen. Uber använder inte Volvos teknik för sjävlkörande bilar utan har istället utvecklat ett eget system. Nu säger en branschexpert att dödsolyckan sannolikt hade gått att undvika om Uber hade använt Volvos system för självkörande bilar istället för, eller i kombination med, sitt eget system. Den amerikanska organisationen Insurance Institute for Highway Safety kritiserar nu Uber för att de hade stängt av Volvos kollisionssystem och anser att olyckan hade gått att undvika eller förmildras om Volvos system hade varit påslaget i Uber-bilen. När olyckan skedde med Ubers självkörande bil framfördes den i autonomt läge och säkerhetschauffören ska ha streamat tv från sin mobil samtidigt som det hela hände, något som givetvis det inte är tanken att säkerhetschaufförer ska göra. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber skrotar sina självkörande lastbilar
Ska bara satsa på självkörande personbilar

Det har nu gått ett år sedan Uber visade upp sina självkörande lastbilar men nu meddelar företaget att man kommer att avsluta den satsningen. Anledningen till detta uppges vara att företaget nu vill lägga allt fokus på att utveckla plattformen till sina självkörande personbilar. Att detta är av intresse kan man förstå då Uber fick mycket negativ kritik tidigare i år när en av företagets självkörande bilar körde över en kvinna så allvarligt att hon avled, en olycka som räknas som den första dödsolyckan där en självkörande bil varit inblandad. Ubers satsningar på självkörande lastbilar drog igång när man 2016 köpte upp företaget Otto som startats av personer som tidigare arbetat med att göra bilar självkörande på Google. Senare visade det sig att en av grundarna till Otto tagit med sig företagshemligheter från Googles division för självkörande bilar, numera Waymo, som användes i Ubers bilar. Detta ledde till en juridisk tvist mellan Waymo och Uber vilken resulterade i att Waymo fick 0,34 procent av Uber, en andel som då uppskattades vara värd cirka 250 miljoner dollar. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers självkörande bilar rullar igen
Har haft paus efter att ha varit inblandad i en dödsolycka

Uber rapporteras ha börjat släppa ut sina självkörande bilar på de amerikanska vägarna igen skriver TechCrunch. Företaget slutade att köra med sina självkörande bilar efter det att en av dem var inblandad i en dödsolycka i mars, en olycka som räknas som den första dödsolyckan med en självkörande bil. När nu Uber återigen börjar köra med sina självkörande Volvo XC90 kommer dessa dock att framföras i manuellt läge även om sensorerna för bilens autonoma system kommer att vara aktiverade. Tillsvidare kommer Uber att köra bilarna i manuellt läge för att uppdatera sina kartor. När man kommer att aktivera bilarnas autonoma läge igen finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polis släpper rapport om dödsolycka med självkörande bil
Uber-chauffören tittade på tv vid olyckstillfället

Polisen i Tempe, Arizona, har släppt en omfattade rapport om hur de uppfattar att dödsolyckan med en av Ubers självkörande bilar gått till. Olyckan skedde i mars och räknas som den första olyckan där en självkörande bil varit ansvarig för en gångtrafikants död. Rapporten lägger en stor del av skulden på Ubers säkerhetschaufför som enligt polisen ska ha streamat tv från den amerikanska streamingjänsten Hulu kort innan olyckan. Enligt bilens kameror så tittade säkerhetschauffören ner 166 gånger i sitt knä under de 22 minuterna som bilen färdades innan olyckan skedde. Vidare visar kamerorna att säkerhetschauffören tittade ner i sitt knä 5,3 sekunder före olyckan för att återigen fästa blicken vid vägen mindre än en sekund innan olyckan skedde. Polisen konstaterar i sin rapport: "This crash would not have occurred if [säkerhetschauffören] would have been monitoring the vehicle and roadway conditions and was not distracted." Det är än så länge oklart om säkerhetschauffören kommer att åtalas för något brott i samband med händelsen. Tumnagel
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Experimentellt elflygplan störtade i Ungern
Båda piloterna omkom

I ungern störtade förra veckan en prototyp av det eldrivna flygplanet eFusion som tillverkas av det ungerska företaget Magnus. Vid olyckan omkom båda flygplanets piloter uppger lokala medier. Exakt varför flygplanet kraschade vet man ännu inte och det finns motstridiga uppgifter om huruvida flygplanet började brinna redan vid start eller om detta skedde i luften. Siemens har tagit fram elmotorerna till eFusion och de uppger att de samarbetar med ungerska myndigheter för att hitta orsaken till olyckan. Magnus eFusion har ett antal litium-jon-batterier i flygplanets nosparti som driver motorerna från Siemens. Det har som bekant tidigare varit lite problem med bränder i den typen av batterier men om det kan vara orsaken även här är för tidigt att säga. Flygplanet är som sagt än så länge en prototyp men Magnus har planer på att sälja det eldrivna flygplanet på marknaden i framtiden. Runt 200.000 dollar kommer ett eFusion att kosta. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vårt förtroende för självkörande bilar har minskat
Antagligen på grund av dödsolyckor

En nyligen genomförd amerikansk undersökning visar att amerikaners förtroende för självkörande bilar har minskat sedan årsskiftet. I undersökningen uppger 73 procent av de som deltog i undersökningen att de kände rädsla för att transporteras av självkörande bilar. Det är en ökning med 10 procentenheter sedan i slutet av förra året skriver Mashable. Anledningen till att förtroendet för självkörande bilar minskat i USA tros bero på de två olyckor med dödlig utgång som skett i landet under våren. Den första dödsolyckan med en helt självkörande bil skedde i mitten av mars då en av Ubers självkörande bilar körde över en kvinna som ledde en cykel över en gata. Det ledde till att kvinnan skadades så allvarligt att hon senare avled. Bara några dagar senare så brände en Tesla Model X in i ett betongfundament när vägen delade sig vilket ledde till att chauffören dog. Då Teslans Autopilot var aktiverad vid olyckstillfället har detta kommit att räknas som ett dödsfall som orsakats av en självkörande bil även om jag personligen tycker att det kan diskuteras. Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers självkörande bil ska ha sett kvinnan den körde ihjäl
Trodde dock att det var något som kunde ignoreras

The Information uppger att Uber har kommit fram till att det var mjukvaran i deras självkörande bil som orsakade dödsolyckan som en av Ubers självkörande bilar var inblandad i för två månader sedan. Enligt The Informations källor så är bilens programvara utvecklad för att kunna identifiera och även ignorera vissa saker som bedöms som ofarliga på vägen och runt bilen. I det aktuella fallet verkar mjukvaran har uppfattat kvinnan som kvällstid ledde cykeln över gatan som ett objekt som bilen kunde ignorera. Därför gjorde inte bilen någon manöver för att förhindra olyckan utan fortsatte köra rakt fram på kvinnan som avled av skadorna hon ådrog sig i olyckan. Uber har inte velat bekräfta att det var mjukvaran i den självkörande bilen som orsakade olyckan utan säger att man inväntar att utredningen från den amerikanska myndigheten NTSB (National Transportation Safety Board) ska bli klar. Tumnagel
21.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber förlikas med förolyckad kvinnas familj
Självkörande bil körde på gångtrafikant

Uber har förlikats med familjen till den kvinnan som avled efter att ha blivit påkörd av en av Ubers självkörande bilar förra veckan rapporterar flera medier. Det innebär att familjen till den förolyckade kvinnan inte kommer att driva något skadeståndsmål mot Uber i domstol. Det finns inga detaljer vad uppgörelsen mellan Uber och den 49-åriga kvinnans familj innebär. Dödsolyckan mellan kvinnan och Ubers självkörande bil anses vara den första dödsolyckan där en helt självkörande bil har varit inblandad. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia pausar tester med självkörande bilar
Efter Ubers dödsolycka

Nvidia meddelade igår att de tillsvidare ställer in alla tester med sina självkörande bilar på allmänna vägar. Anledningen till detta tros vara att en av Ubers självkörande bilar var inblandad i en olycka som dödade en kvinnlig gångtrafikant i Tempe, Arizona, förra veckan. Uber använder sig bland annat av teknik från Nvidia för att ta fram självkörande bilar. I ett uttalande säger Nvidia: "Ultimately [autonomous vehicles] will be far safer than human drivers, so this important work needs to continue. We are temporarily suspending the testing of our self-driving cars on public roads to learn from the Uber incident. Our global fleet of manually driven data collection vehicles continue to operate." Nvidia är ett av de företagen som har satsat hårdast på artificiell intelligens i allmänhet och AI för självkörande bilar i synnerhet de senaste åren. På grund av bland annat detta har företaget ägare sett värdet på Nvidia fördubblas på ett år. Efter gårdagens meddelande föll dock Nvidias aktie med 7 procent på den amerikanska börsen vilket gjorde att 11 miljarder dollar av företagets värde raderades ut. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos säkerhetssystem var avstängda i Uber-bilen
Den som orsakade dödsolyckan

Efter det att videon släpptes från olyckan med Ubers självkörande bil var det många, inklusive mig själv, som blev konfunderade. Situationen som uppstod borde ha kunna avvärjas med de säkerhetssystem som finns standard i en modernare Volvo som XC90. Varken Uber eller Volvo har dock kommenterat detta utan väntar på svar från utredningen innan man uttalar sig. Nu uttalar sig dock Volvos underleverantör Aptiv som levererar säkerhetssystemet som sitter i XC90 när man köper den som vanligt. – We don’t want people to be confused or think it was a failure of the technology that we supply for Volvo, because that’s not the case. The Volvo XC90’s standard advanced driver-assistance system “has nothing to do” with the Uber test vehicle’s autonomous driving system, säger Zach Peterson som är talesperson på Aptiv till Bloomberg. Mobileye, som är ett dotterbolag till Intel och levererar chip och sensorer till Aptiv, ska igår ha gått ut med att man testat situationen i deras labb. Enligt dem så reagerade deras system en sekund innan olyckan när man använda den rätt dåliga videon som underlag. I verkligheten borde sensorerna alltså ha reagerat tidigare. Just cyklister skryter Volvo om att man ska kunna upptäcka. Så här beskriver man bilden ovan: "The City Safety system in the all-new Volvo XC90 features Cyclist detection with full auto brake, day and night." Tumnagel
56.0°
+
Roger Åberg
0

Waymo säger att deras bilar hade klarat sig bättre än Ubers
Hade antagligen inte krockat med gångtrafikant

Det har nu gått en vecka sedan en av Ubers självkörande bilar var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten Arizona. Waymo, Alphabets företag för självkörande bilar, är antagligen det företaget som ligger längst fram på området och nu har deras VD John Krafcik uttalat sig om olyckan. Under ett panelsamtal på mässan "National Automobile Dealers Association" i Las Vegas sa Krafcik att Waymos bilar med stor sannolikhet inte skulle kört på kvinnan som avled när Ubers självkörande bil kolliderade med henne: "I can say with some confidence that in situations like that one with pedestrians — in this case a pedestrian with a bicycle — we have a lot of confidence that our technology would be robust and would be able to handle situations like that." Waymo uppger att de har genomfört särskilda tester just för att deras bilar ska kunna se om människor oväntat går ut i vägbanan när det är mörkt ute. Enligt Waymo så har de genomfört tusentals tester som är avsedda för att undvika kollisioner med gångtrafikanter. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Video från olycka med självkörande Uber-bil
Knepig situation

Polisen i Tempe har släppt två videoklipp som visar vad som faktiskt hände när en självkörande bil kolliderade med en gående så illa att hon senare avled på sjukhus. Det första klippet visar vad en av bilen kameror "ser" precis innan olyckan. Det har tidigare rapporterats att kvinnan som blev påkörd mer eller mindre gått rakt ut framför den självkörande bilen och att döma av videon stämmer detta. Hela förloppet tar mindre än två sekunder och jag tror inte att kollisionen hade gått att undvika även om det hade suttit en människa bakom ratten. Kvinnan med cykeln borde dock ha sett bilen på hyfsat långt håll om hon hade tittat lite åt höger när hon gick över vägen. I det andra klippet får man se hur den autonoma bilens säkerhetschaufför betedde sig några sekunder innan olyckan och reaktionen när den skedde. Det ser ut som föraren har dåsat till lite men hajar helt plötsligt till och sedan verkar kollisionen ha varit ett faktum. Dödsolyckan med Ubers självkörande bil är den första man känner till där en självkörande bil orsakar en gångtrafikants död. Uber har tillsvidare ställt in alla tester med sina självkörande bilar i USA och Kanada. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Krönika Det är klart att man sätter sig i en självkörande Volvo!
Mänskliga förare är idioter

I en krönika i Aftonbladet passar Robert Collin på att dra förhastade slutsatser och tveksam "fakta", allt för att hetsa om självkörande bilar. Hans tes är att maskiner är dumma, att självkörande bilar är en utopi och all teknik är läskigt. Tumnagel
90.0°
+
Roger Åberg
0

Inte Volvos teknik för självkörande bilar i Uber-bil
Rätt tyst från Volvos håll efter dödsolycka

Efter gårdagens dödsolycka där en självkörande Volvo-bil från Uber körde ihjäl en kvinna i Tempe, Arizona, har det varit förhållandevis tyst från Volvo. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers självkörande bil vållade sannolikt inte dödsolycka
Verkar ha varit svårt att undvika

Det har nu dykt upp lite mer uppgifter om gårdagens tragiska olycka i Tempe, Arizona, där en av Ubers självkörande bilar körde på en kvinna som senare avled. Enligt de första uppgifterna så verkar det inte som om Ubers självkörande bil ska anses vara vållande till olyckan. Enligt vittnesuppgifter så ska kvinnan, som ledde en cykel, gått rakt ut i en körfil på ett sätt som gjort det mer eller mindre omöjligt att undvika en kollision. Sylvia Moir, polischef i Tempe, säger: "The driver said it was like a flash, the person walked out in front of the. His first alert to the collision was the sound of the collision." Vid kollisions-tillfället ska Uber-bilen ha färdats i cirka 60 km/h i bilens autonoma läge på en väg där hastighetsbegränsningen var cirka 55 km/h. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kvinna ihjälkörd av självkörande Uber-bil
Första dödsolyckan med självkörande bil

Idag skedde vad som mig veterligen är den första dödsolyckan där en helt självkörande bil är inblandad. Olyckan skedde i Tempe i den amerikanska delstaten Arizona där en av Ubers självkörande bilar körde på en kvinnlig gångtrafikant cyklist som ledde sin cykel så illa att hon avled. Olyckan ska ha skett när kvinnan skulle korsa gatan fast inte på ett övergångsställe. Arizona tillåter sen bara någon vecka tillbaka att självkörande bilar framförs utan säkerhetschaufför men vid olyckan ska en sådan funnits med bakom ratten skriver New York Times. En talesperson för Uber säger att företaget samarbetar fullt ut med lokala myndigheter. Man har även stängt ner alla tester med självkörande bilar i Tempe, Pittsburgh, San Francisco och Toronto. Tumnagel
5.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Filma olycksplatsen och bli duschad med vatten
Utryckningspersonalen har fått nog

Om en olycka händer på vägen är det av största vikt att utryckningspersonal i form av polis, ambulans och brandkår får möjlighet att göra sitt jobb, ostört. Men ända sedan mobiltelefoner började kunna filma rätt så bra har folk agerat dokumentärfilmare så fort det händer en olycka. I Sverige har bland annat Ambulansförbundet föreslagt ett fotoförbud kring olyckplatser just på grund av att folk inte kan respektera området och istället för att filma passera förbi. Brandmännen i Tyskland tog nyligen till en egen metod vid en dödsolycka på motorvägen A3 och det var att de sprutade vatten på alla som inte kunde hålla sig från att filma. Tumnagel
84.4°
+
Bobby Green
0

Flera orsaker till varför Tesla Model S dödskraschade
Både förarna och autopilotens fel

Den amerikanska myndigheten NTSB (National Transportation Safety Board) är nu klara med utredningen av den dödsolyckan som skedde med Tesla Model S förra sommaren. Olyckan skedde när Teslans autopilot var inkopplad och föraren inte hade sina händer på ratten. Föraren i Teslan avled när han smällde in i en lastbil som skulle svänga vänster och helt hade missat väjningsplikten. NTSB konstaterar nu att det är flera saker som gått fel och orsakat olyckan. Enligt NTSB så har förarna av båda bilarna gjort fel då föraren av lastbilen missade väjningsplikten och föraren av Teslan struntade i att ta tag i ratten trots åtskilliga varningar från Teslas Autopilot. Slutligen anses även Teslas Autopilot ha gjort fel då den inte upptäckte lastbilen som svängde ut framför den. NTSB klargör dock på Twitter att Tesla Model S inte är vad vi kallar för en "självkörande bil". Model S är på nivå 2 av 5 när vi snackar om självkörande bilar. Det innebär att den kan ta hand om viss del av styrningen samt anpassa bilens hastighet. Dock så krävs att föraren hela tiden är uppmärksam om vad som händer på vägen. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla-förare som körde ihjäl sig ignorerade varningar från Autopilot
Tog inte tag i ratten trots sju varningar

Förra året skedde den första dödsolyckan där Tesla halv-autonoma Autopilot varit aktiverad i den Tesla Model S som den förolyckade föraren körde i och nu är utredningen om den olyckan klar. Det är amerikanska National Transportation Safety Board (NTSB) som i en femhundra sidor lång rapport bland annat kommit fram till att föraren av Telan ignorerade flera varningar från Autopilot som uppmanade mannen att ta tag i ratten. Enligt NTSB så hade mannen bara hållit i ratten i 25 sekunder under en bilfärd som varade i 35 minuter och under färden hade föraren fått sju stycken varningar från Autopilot. Nyhetsbyrån Reuters skriver: "The report said the Autopilot mode remained on during most of his trip and that it gave him to a visual warning seven separate times that said "Hands Required Not Detected." In six cases, the system then sounded a chime before it returned to "Hands Required Detected" for one to three second periods." Tidigare i år undersökte amerikanska National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) Teslan som var inblandad i olyckan och kunde inte hitta något felaktigt på denna eller dess Autopilot. NHTSA kunde även konstatera att lastbilen som Teslan körde in i borde ha varit synlig för föraren i minst sju sekunder innan olyckan inträffade men trots detta så vidtog föraren inga åtgärder för att undvika kollisionen. Föraren av lastbilen som Teslan kolliderade med inväntar nu åtal för att ha brutit mot väjningsplikten. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Så här ser det ut när batterierna i en Tesla börjar brinna
Fyrverkeriet försvårade släckningsarbetet

Här kommer lite dramatiska bilder från släckningsarbetet efter det att en Tesla krockat mot ett träd för att därefter börja brinna. Olyckan skedde häromdagen i amerikanska Indianapolis och som synes i videon fungerar bilens batterier som livsfarliga fyrverkerier när de börjar brinna. Tesla uppger att det inte är sannolikt att bilens så kallade autopilot var inkopplad vid olyckan. Båda männen som färdades i bilen omkom vid olyckan. Tumnagel
24.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tyskland vill att Tesla slutar använda begreppet Autopilot
Anser att det är missvisande

Tysklands transportminister Alexander Dobrindt har uppmanat Tesla att sluta säga att deras elbilar är försedda med en "Autopilot" då detta kan uppfattas som missvisande av kunderna. Tesla hävdar å sin sida att hjälpsystem som deras Autopilot har använts tillsammans med människor i flygplan under en lång tid. Tesla säger: "Just as in an airplane, when used properly, Autopilot reduces driver workload and provides an added layer of safety when compared to purely manual driving." Vidare säger Tesla att man alltid gjort det klart för deras kunder att chauffören måste vara uppmärksam när bilen framförs, oavsett om Autopiloten är aktiverad eller inte. Teslas Autopilot har kört Tesla-bilar sammanlagt över 200 miljoner kilometer och än så länge har den bara varit inblandad i en dödsolycka. Tumnagel
56.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida