m

Ökad risk att dö för glutenintoleranta
Folksjukdom ökar risken för att dö i andra sjukdomar

I en nyligen publicerad forskningsstudie uppges det att risken för att dö ökar för dem som lider av folksjukdomen celiaki, det vi vanligtvis kallar för glutenintolerans. I studien ingick 50.000 patienter som led av celiaki och jämfört med kontrollpersoner var dödligheten hos personer med celiaki 21 procent högre. Bland annat uppges människor med celiaki löpa en ökad risk att dö i bland annat hjärt-kärlsjukdom, cancer och luftvägssjukdomar jämfört med dem som ingick kontrollgruppen. I genomsnitt ökade dödsrisken med 21 procent jämfört med kontrollgruppen enligt den senaste studien. Jonas F Ludvigsson, professor vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik på Karolinska institutet och överläkare vid barnkliniken på Universitetssjukhuset Örebro, säger till TT angående studien: "Ett par saker kan man ta till sig. Det finns nästan inga sjukdomar som inte leder till en liten ökad risk för död. Det andra är att den ökade risken (vid celiaki) är ganska låg i mitt perspektiv som läkare. För många andra sjukdomar kan risken öka med 200–300 procent. Men det finns en ökad risk med 21 procent och det är naturligtvis tråkigt för den som har trott att celiaki inte medför någonting." Det uppskattas att runt 100.000 svenskar lider av celiaki, en sjukdom som det inte finns något botemedel mot. Det ska observeras att tidigare undersökningar av celiaki-sjuka har resulterat i skiftande resultat, allt från klart ökad dödsrisk till ingen förhöjd risk att dö alls. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Max 30 km/h i tätort tycker forskarna
Maximalt med fördelar, minimalt med nackdelar

Trafikforskare vid Lunds tekniska högskola tycker att 30 km/h ska vara maxfarten i tätorter. Städerna skulle vinna på att sänka sina hastigheter, säkerheten skulle bli högre och miljön bättre. Enligt forskarna är 30 km/h en bra hastighet där de som cyklar, går och kör kan samspela bättre. Blir hastigheten högre tenderar i alla fall bilister att inte väja för cyklister som de annars gör när hastigheten är under 30 km/h. Det är dessutom i den här hastigheten en väldigt låg dödsrisk om man blir påkörd eller krockar. Ökar man till 50 km/h ökas också risken för allvarlig eller dödlig olycka med 20 %. Om man fick ned hastigheten skulle också många av trafikljusen kunna plockas bort, vilket i sin tur kompenserar för den längre tiden det tar att åka någonstans i 30 km/h, då man slipper att stå och vänta vid rödljus och liknande. Nu hoppas forskarna att städer ska intressera sig för att testa att sänka hastigheterna, för att se vad effekten verkligen blir. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0