m

Renault vill begränsa hastigheten till 180 km/h
Precis som Volvo

Volvo har sedan förra året begränsat toppfarten i deras bilar till 180 km/h, helt enkelt för att de inte tycker att det finns någon poäng med högre hastigheter och så rimmar det illa med Volvos mål att ingen ska dö i en Volvo i framtiden. Nu är Renault inne på samma linje och Renault-bossen Luca de Meo sa i fredags på bolagets aktieägarmöte att framtidens Renault och Dacia inte kommer att gå över 180 km/h. Men Renault vill gå ännu längre än så och man utvecklar nu ett system som man kallar för Safety Coach. Med det påslaget följer bilen lokala hastighetsbestämmelser och ser också till att ta det lugnt i farliga kurvor, justera hastighet efter väder och beroende på hur uppmärksam föraren är. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Dacia använder din smartphone som infotainmentsystem
Inte helt dumt

Dacia Sandero är en billig bil och för att hålla ner kostnaderna har man inte tryckt in något flådigt infotainmentsystem i den. Istället har man fixat så att du enkelt kan använda din smarta telefon till ändamålet, och det hela verkar ganska så smidigt. Man kallar systemet för Media Control. Du laddar hem en app där du bland annat kan skapa olika genvägar till det du använder mest. Sen parar du bilen med telefonen via blåtand och ställer den sedan i hållaren som finns på instrumentpanelen. Din telefon fungerar nu som ett vanligt infotainmentsystem och även knapparna på ratten fungerar med den så att du kan höja, sänka, byta låt och ändra radiostation samt svara på inkommande samtal. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Dacias första elbil Spring kostar 16.990 euro
Lanseras nu internationellt

I oktober förra året skrev vi om Dacias första elbil Spring som lovade att den skulle bli billigaste elbilen i Europa. Dock sa man inget pris då, men nu när modellen lanseras internationellt får vi reda på att den börjar på 16.900 euro. Något svenskt pris eller lanseringsdatum är inte bekräftat än. För pengarna får man en crossover som tar sig 23 mil enligt WLTP-cykeln. Den erbjuds i tre stycken olika versioner - för privatkund, för biluthyrningsföretag och i en version man kallar för N1. Den sistnämnda har inget baksäte utan istället ett stort lastutrymme. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Nya Dacia Sandero och Sandero Stepway lanseras i Sverige
Kostar 116.900 respektive 126.900 kronor

I september förra året presenterade Dacia nya Sandero och Sandero Stepway. Nu är det dags att öppna orderböckerna för modellerna och därmed får vi prislappen. Sandero kommer att kosta från 116.900 kronor medan den lite mer ruggade versionen Sandero Stepway kommer att börja på 126.900 kronor. Det här är tredje generationen Sandero och de båda versionerna baseras på en helt ny plattform. De har också mer teknik än tidigare, modernare design och nya LED-strålkastare. Bilen har blivit 19 millimeter längre, 21 millimeter bredare och 20 millimeter lägre. Benutrymmet har ökat 42 millimeter i baksätet och nu går det in 328 liter i bagagerummet mot tidigare 320. Stolarna är helt nya och ska ge bättre stöd och bättre ergonomi överlag. Det finns även ett helt nytt mediasystem som kan parkopplas med en smart telefon. Motormässigt är det en turbomatad bensintrea med 90 hästar som gäller. Den kan fås med manuell eller automatisk växellåda och drivningen sker på framhjulen. Lansering sker vecka 9. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Bigster Concept är Dacias kommande flaggskepps-SUV
Ska lanseras 2025

Dacia presenterar nu Bigster Concept som är en SUV som de ska lansera i produktionsutförande först 2025. Den här kommer att bli deras flaggskepp inom segmentet och den mäter 4,6 meter på längden. Alla yttre skyddspaneler är bland annat i återvunnen plast och den kan komma med el- och hybridmotorer när det väl är dags för lansering. Vad som finns under skalet nu är dock oklart. Bilen bygger på CMF-B-plattformen som även delas med senaste Logan och Sandero. Alejandro Mesonero-Romanos som är designchef för Dacia säger så här: "Dacia Bigster Concept är en symbol för utvecklingen av varumärket. Viktig och lite coolare som andas utomhusliv. Konceptet visar att vara tillgänglig inte är i motsats till att vara attraktiv. Den här bilen är beviset på det." Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är Dacias första elbil
Den billigaste elbilen i Europa

I mars fick vi se en eldriven konceptbil från Dacia och nu presenteras den i produktionsutförande. Den ser ut som konceptet, får namnet Spring Electric och kommer att bli den billigaste elbilen i Europa. Svenska priser och lanseringsdatum är dock ej fastställda än. Bilen har en räckvidd på 29,5 mil vid stadskörning och 22,5 mil vid blandad körning enligt WLTP-cykeln. Elmotorn ger 44 hästar och har ett vrid på 125 newtonmeter. Batteripacket är på 26,8 kWh och toppfarten anges till 125 km/h. Med 30 kW DC-laddare kan man ladda 80 procent på en timme, med laddbox på 7,4 kW tar det fem timmar att ladda fullt. Spring Electric mäter 3,73 meter på längden, 1,62 på bredden och är 1,51 meter hög. Det finns plats för fyra stycken vuxna och i bagagerummet ska man få in 300 liter. Bilen har utrustning som infotainmentskärm på sju tum, autobroms, röstigenkänning och Apple CarPlay. Den kommer i tre stycken olika versioner - en för bildelning, en skåpbilsversion och en personbilsversion. Bildelningsversionen är den som kommer att lanseras först och det sker nästa vår. Hösten 2021 släpps de andra två verisonerna. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Teasers för Renault och Dacias nya eldrivna modeller
Ett koncept och en produktionsbil

Mellan den 15 och 23 oktober anordnas eventet eWays och där kommer Renault och Dacia att visa upp sina nya elbilar. Renaults är ett koncept och det handlar om en crossover baserad på CMF-EV-plattformen. Dacias är produktionsversionen av den eldrivna modellen Spring. Det här är Dacias första elbil och den kommer att bli en av de billigaste i Europa när den lanseras. Om det är meningen att det ska stå Stay Tunned och inte Stay Tuned i Renaults video är oklart. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Dacia uppdaterar Sandero
Baseras på ny plattform

Dacia skickar nu ut ett gäng bilder på den uppdaterade versionen av modellen Sandero. Full presentation kommer att äga rum den 29 september men innan dess får vi alltså se hur bilen ser ut både i vanligt utförande och som Stepway. Nyheterna förutom utseendet ska vara att modellen blivit mer modern, mångsidigare och utrustad med mer teknik. Exakt vad allt innebär är dock oklart för tillfället. Insidan ska ha fått en ny instrumentbräda som bland annat har en fristående skärm för infotainmentsystemet i mitten. Den största nyheten är att modellen nu baseras på plattformen CMF-B som även är grund för Renaults modeller Clio och Captur. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Dacia har nu funnits i Europa i 15 år
Har sålt 6,4 miljoner bilar här sedan dess

Biltillverkaren Dacia firar nu att de har funnits i Europa i 15 år. Under denna tid har man lyckats sälja 6,4 miljoner bilar. Till Sverige kom man 2009 och sedan dess har det sålts 40.000 stycken Dacia-bilar här. Den mest populära modellen är den lilla suven Duster. Dacia grundades 1966 i Rumänien och man har haft en koppling till Renault sedan start. Den allra första Dacian som hette Dacia 1100 var en Renault 8 med annan logga. 1999 köptes Dacia upp av Groupe Renault. 2004 lanserades modellen Logan och av den har man hittills sålt 1,8 miljoner exemplar. Nästa steg för Dacia är att göra verklighet av den eldrivna konceptbilen Spring Electric Showcar som man visade upp i mars. Den har en räckvidd på 20 mil och när den lanseras nästa år blir den Europas billigaste elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Dacia visar eldriven konceptbil
Lanseras 2021 och blir då Europas billigaste

Spring Electric Show Car är arbetsnamnet på Dacias senaste konceptbil. Det är en helt eldriven liten crossover som när den lanseras i produktionsutförande 2021 kommer att bli den billigaste elbilen i Europa. Räckvidden ska ligga på över 20 mil (WLTP) och det är Renault-grejer som finns under skalet. Bilen mäter 3,73 meter på längden och designen förhandsvisar lite av hur den färdiga produkten kommer att se ut. Vad bilen kommer att kosta när den väl är här på riktigt återstår att se. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Dacias kommande elbil ska bli billigast i Europa
En Renault K-ZE med annan logga

För snart ett år sedan visade Renault upp produktionsversionen av modellen K-ZE. Det är en liten helt eldriven crossover från Kina som inte kommer att säljas i närheten av oss. Men det ska den här Dacian göra, som är samma bil fast med annan logga i fronten. När den anländer någon gång nästa år eller 2022 kan den kvala in som billigast i Europa. Förmodligen blir specarna för bilen exakt samma som hos Renaulten vilket innebär en elmotor på 45 hästar kopplad till ett batteripack på 26,8 kWh. Toppfarten är blygsamma 105 km/h och på en laddning ska man komma 27,1 mil enligt NEDC-cykeln. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0
2019

FCA och Renault kanske slår sina påsar ihop
Håller just nu på och förhandlar

FCA och PSA fick aldrig till något samarbete så nu blir det kanske annat istället. Det är nämligen så att FCA och Renault ska undersöka om de båda kanske ska slå sina kloka huvuden ihop istället. FCA har ställt frågan och nu ska styrelsen för Renault S.A. analysera om detta är en god idé. Om Renaults samarbetspartners Nissan och Mitsubishi inkluderas i uppgörelsen är oklart för tillfället. Renault äger idag Dacia, RSM (Renault Samsung), Alpine och Lada. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Dacia Duster kommer som pickup
Blir den billigaste man kan köpa

Nu är det bekräftat att en pickup-version av andra generationen Dacia Duster är på gång. Den förväntas lanseras i slutet av året och blir då den billigaste pickisen man kan köpa. Till skillnad från Renault Duster Oroch som säljs i Sydamerika kommer den här att bli mer arbetsorienterad. Den kommer att tillverkas i samarbete med det rumänska företaget Romturingia som redan 2014 byggde en pickup-version av Duster i 500 stycken exemplar. Bilderna visar ett koncept man ställde ut förra året. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2018

Lada presenterar 4×4 Vision Concept
Kan förhandsvisa nästa Niva

Moscow Motor Show har som ni säkert förstått öppnat sina portar och bland alla biltillverkare som ställer ut hittar vi givetvis Lada. De har med sig konceptbilen 4×4 Vision Concept och den kan vara en förhandsvisning av nästa Niva. Bilen ser ut som en upphottad Dacia Duster och har en X-form som återfinns både i fronten och på sidorna. Markfrigången ser ut att vara rejält tilltagen, så även fälgarna som nog inte ser så fina ut efter att de tacklat några stenbumlingar där det inte finns asfalt. Konceptet ska bygga på en "special platform" och mäter 4,2 meter på längden. Vilken motor som sitter under huven får vi inte reda på men den automatiska växellådan ska i alla fall ha både hög och lågväxel. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2017

Är en Mercedes E63 S tio gånger bättre än en Dacia Logan?
CarWow testar

I Storbritannien kostar en Mercedes-AMG E63 S 90 000 pund. En Dacia Logan kostar 9 000 pund. Så, är Mercan tio gånger bättre än Dacian? Det ville CarWow ta reda på så de gjorde den här videon. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Dacia Duster
Samma plattform, men allt nytt

Dacia Duster är kanske inget för den som gillar att skryta om sin bil, men den har sålt i över en miljon exemplar. Ny kommer en ny generation och det är en ganska så stor uppdatering, även om stuket och väldigt många linjer känns igen. Riktigt premiär kommer på Frankfurtmässan. Då får vi också reda på om de har gjort något åt säkerheten. På filmen nedan kan man se skillnaderna i designen närmare. Tumnagel
35.0°
+
Roger Åberg
0

Porscheägare röstar höger, Daciaägare röstar vänster
Volvo flyttar sig till höger

Demoskop har gjort en webbundersökning med ett antal olika värderingsfrågor. Utifrån dessa har man sedan kunna placera olika bilmärken på en skala mellan höger och vänster, politiskt alltså. Längst till vänster hittar vi Dacia, det enda märket som är mer vänster än att inte ha någon bil alls. Ett bilmärke som inte finns längre, Saab, är det som ligger precis på mitten. Mellan dessa hittar vi en hel hög med asiatiska märken. Den gamla sossecontainern Volvo är i dag lite mer höger, vilket inte är så konstigt när märket blir mer och mer premium. På tal om premium så är det klassiska premiumvarumärken som man hittar längst till höger. Audi, Mercedes, BMW och framförallt Porsche är märkena som är längst ut till höger. Men Porscheägarna kör inte fortast, det är BMW-ägarna som trycker hårdast på gaspedalen. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Indisk Renault Duster får noll stjärnor i krocktest
Det är bra med airbags...

Säkerhet är fina saker och bilar som säljs i Sverige är oftast lite dyrare i grundpris än samma modell i andra länder. Anledningen är att vi kräver och förväntar oss vissa saker när det gäller säkerhet här. Och vi har råd att betala för det. I andra länder är det inte ovanligt att man har riktiga snikversioner, mycket för att folk helt enkelt inte har råd att betala för säkerheten. Och tillverkarna vill inte ge bort den. I den indiska versionen av modellen Duster har man snålat. Där har man snålat så mycket att man inte ens har några airbags. Vilket resulterar i usla betyg för vuxna personer, noll stjärnor. Barn som sitter i barnskydd har det lite bättre, de får iaf två stjärnor. Tumnagel
19.4°
+
Roger Åberg
0

Lada utvecklar ny Niva
Kan den bli bättre än originalet?

1976 presenterade den ryska biltillverkaren Lada den lilla offroad-maskinen Niva och även om det är ett gäng år sedan säljer man fortfarande bilen i ungefär samma utförande som när den introducerades. Nu berättar dock företagets vd Nicolas Maure att en ersättare är under utveckling, och att den kommer att bli mycket modernare än dagens Niva. Frågan är bara - vill vi det? Nya Niva kommer inte att vara en Dacia Duster i annan kostym som det tidigare har ryktats om. När den dyker upp är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2016

Lista på hur inbrottssäkra olika bilar är
Volvo i topp

Den svenska NVSA-organisationen som består av olika svenska försäkringsbolag har släppt en lista som berättar hur inbrotts- och stöldsäkra 164 stycken olika bilmodeller som säljs i Sverige är. En tredjedel av bilarna anses ha toppenbra skydd och högst upp på listan hittas tillverkarna Porsche och Volvo. Längst ner ligger Dacia, Fiat och Mazda. Hela listan och mer information hittar ni på länken nedan. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2015

Oroch - Renaults första pickup
En Sports Utility Pickup

Renault presenterar snart sin allra första pickup. Den heter Oroch och nu har de första skisserna på hur den ser ut släppts. Bilen baseras på Dacia Duster, får fyrhjulsdrift och den är byggd för den Sydamerikanska marknaden. Motormässigt får Oroch både diesel- och bensinmotorer, samma som i dag finns i Duster. Oroch begår sin premiär på bilmässan i Buenos Aires den 18 juni. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar Kwid
En billig crossover för den okräsne

Renault presenterar nu den nya modellen Kwid. Det är en crossover som bara innehåller det allra enklaste, och det avspeglas också på priset, när den lanseras i Indien nästa år kommer den att kosta från motsvarande 50 000 kronor. Bilen mäter 3.68 meter på längden och 1.58 på bredden. Motorn är en bensinare på bara 0.8 liter och denna är kopplad till en fempetad manuell låda som i sin tur driver framhjulen. Kwid kommer till Europa i slutet på nästa år och i samband med det ändrar den märke till Dacia. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2014

Dacias rekordökning
845 % upp i januari

Dacia introducerades på den svenska marknaden 2009. Förra året såldes det 42 stycken bilar i januari men i år hände något nästan ofattbart. Försäljningen i januari uppgick till 397 stycken bilar, vilket är en ökning med hela 845 %! De finfina siffrorna kan Dacia tacka modellerna Duster och Sandero för. Joakim Jöhncke som är varumärkesansvarig för Dacia i Sverige säger följande: ”Det känns väldigt roligt att våra insatser nu äntligen börjar ge frukt. Tack var ökad marknadskommunikation, fokus hos Daciaåterförsäljarna och nya produkter börjar nu försäljningen ta fart ordentligt. En stor bidragande orsak till att Dacia har ökat sin kännedom är också de befintliga kunder som är ambassadörer för märket, samt satsningen på motorsporten med Dacia Dealer Team i STCC". Den billigaste Dacian börjar idag på 99 900 kronor. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2013

Nissan Qashqais nya ansikte
Så här ser det ut

Nissan väljer nu att visa upp en del av nyllet på nya Qashqai, och som vi kan se påminner ansiktet om det som finns på nya X-Trail. Versionen vi ser här har xenon-ljus och en v-formad LED-slinga för varselljusen. Motormässigt ryktas det bland annat om att modellen får samma turbomatade fyra på 1.2 liter som sitter i Renault Captur och Dacia Duster. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida