m

Svenska spelutvecklare planerar att massanställa
Paradox och Avalanche ska anställa hundratals personer

I en tid då många företag planerar att dra ner på personal så ser det ut som om en del av spelbranschen har lite roligare planer. DI Digital rapporterar att de båda svenska spelutvecklarna Paradox Interactive och Avalanche Studios planerar att anställda hundratals personer den kommande tiden. För Paradox ska det handla om cirka 200 nyanställningar medan det för Avalanche handlar om cirka 100 personer. Exakt var dessa personer ska anställas verkar vara lite oklart och Avalanches vd vd Pim Holfve säger till DI Digital: "Vi räknar med att rekrytera drygt 100 personer i år och det är svårt att göra i Sverige eller New York. Vi tittar på andra marknader som passar vår bolagskultur. Vi har några dialoger igång. Det blir någonstans i Europa är allt jag kan säga. Det är stökigt nu med coronakrisen, men jag är ivrig och vill få till det här nu i vår." Paradox Interactive har redan rekryterat 50 av de cirka 200 personer de planerar att anställa. Deras vd Ebba Ljungerud säger att man fortsätter rekryteringsprocessen någorlunda som planerat trots den pågående pandemin: "Vi är ju ett bolag i tillväxtfas och har varit det länge. Det kommer många utmaningar i och med att man inte kan träffas fysiskt men vi fortsätter i planerad takt." Paradox Interactive har idag cirka 400 anställda och hade en omsättning på 1289 miljoner kronor 2019. Avalanche Studios har cirka 350 anställda och hade 2019 en omsättning på 518 miljoner kronor. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Svenska spelbranschen går fortsatt bra
Nästan 8000 personer arbetar med spelutveckling för svenska företag

Sveriges Radios Ekot rapporterar att den svenska datorspelsbranschen ser ut att rulla på i bra takt och att tillväxten är hög. Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck säger till Ekot: "Faktum är att vi aldrig haft så här mycket tillväxt. Framför allt är det fler bolag som driver tillväxten. Det är inte bara tillfälliga hits utan branschen som helhet." Under förra året växte antalet anställda inom den svenska datorspelsbranschen till nästan 8000 anställda vilket ska vara en ökning med 48 procent jämfört med föregående år. Den kraftiga tillväxten förklaras främst med att svenska datorspelsföretag köpt upp utländska dataspelsföretag, något som man inte gjort i lika stor utsträckning tidigare år. Här i Sverige fanns det 382 spelutvecklingsföretag med lite över 5300 personer anställda förra året. Förra året omsatte den svenska datorspelsbranschen 19,2 miljarder kronor vilket är en ökning med 42 procent. Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten, säger: "Dataspelsbranschen har vuxit stabilt det senaste decenniet. En majoritet av bolagen går med vinst, och de 20 största bolagen har bidragit med över två miljarder till statskassan. Dataspel är en exportbransch som är viktig för svensk ekonomi." Det verkar dock finnas utrymme för att branschen ska bli ännu större i Sverige, om man bara hittar folk som har rätt kompetens. Per Strömbäck från Dataspelsbranschen säger: "Tidigare har bristen varit kapitalförsörjningen, nu är det kompetensförsörjningen." Här nedanför kan ni kolla in en sammanställning med lite, inte helt dagsaktuella, svenskutvecklade spel och på länken nedan kan ni kolla in rapporten "Spelutvecklarindex2019" från Dataspelsbranschen. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelbranschen kommer omsätta över 150 miljarder dollar i år
Och nu snackar vi dator- och mobilspel alltså

Analysföretaget Newzoo har släppt en ny rapport med prognoser för årets dator- och mobilspelande och enligt den kommer omsättningen inom branschen att öka med 9,6 procent i år. Det innebär att man räknar med att datorspelsbranschen kommer att omsätta 152,1 miljarder dollar i år, motsvarande lite över 1450 miljarder kronor. Det är ungefär en tredjedel av Sveriges totala BNP för förra året. Världens två största marknader för datorspel är USA och Kina vilka enligt rapporten kommer att omsätta 36,9 respektive 36,5 miljarder dollar under året. Det ska observeras att Newzoos senaste rapport inte har tagit med omsättningen för esport och professionellt datorspelande. I början av året släppte företaget en rapport där man uppgav att den delen av datorspels-branschen kommer att omsätta runt 1,1 miljarder dollar i år, motsvarande cirka 10 miljarder kronor. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

WHO klassar datorspelberoende som en sjukdom
Uppgraderas från hälsorisk

Världshälsoorganisationen WHO uppdaterade i slutet av förra veckan den elfte versionen av sin lista över tillstånd man anser vara sjukdomar och framöver kommer man nu att klassa datorspelsberoende och datorspelsmissbruk som en sjukdom. Det handlar om den så kallade listan "International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems" (ICD) som nu uppdateras med nya sjukdomstillstånd som FN-organet WHO nu klassar som sjukdomar. Datorspelsberoende antogs som ett förslag till IDC-11 förra sommaren när WHO klassade det som en hälsorisk men i och med WHO:s senaste klassificering så klassas det hela nu officiellt som en sjukdom om man ska följa WHO:s rekommendationer. Datorspelsbranschen och datorspelsföretag kritiserade redan förra sommaren WHO för att de klassade spelberoende som en hälsorisk och lär antagligen även protestera mot att det nu uppgraderats till att klassas som en sjukdom. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Svenska spelbranschen ökar med ytterligare 39 procent
Det går bra nu

Under flera år på raken har vi kunnat berätta om hur den svenska spelbranschen växer. För några år sedan tillskrevs den stora ökningen främst Markus "notch" Persson och hans framgångssaga Minecraft. Men sedan dess har det fortsatt blåsa positiva vindar i Sverige på flera håll. Nu meddelar Datorspelsbranschen att omsättningen för de svenska företagen ökat ytterligare sedan förra året med totalt 39 procent. Det ger en total omsättning på 12,3 miljarder kronor. Även sysselsättningen har ökat. Totalt är nu ungefär 3700 personer anställda inom spelbranschen i Sverige, fördelat på 234 företag, vilket är en ökning med 26 procent. Antalet företag har i sin tur ökat med 10 procent. Tumnagel
56.8°
+
Emmy Zettergren
0
2013

Fler högskolor satsar på datorspelsutbildningar
Men kanske inte med rätt innehåll

Spelbranschen växer och efterfrågan på kunnig personal med det - något som många högskolor har snappat upp där antalet utbildningar växer. Men enligt stora svenska spelbolag som DICE och King saknas fortfarande rätt kompetens bland de som utexamineras. Utbildningarna fokuserar för mycket på speldesign och för lite på programmering. Det skriver DN idag. – King står just nu bakom en rad ansökningar om nya yrkeshögskoleutbildningar i mobil spelutveckling, En av våra stora utmaningar är att kunna växa i den takt vi önskar – vi hittar helt enkelt inte den personal vi behöver, säger Martin Bunge-Meyer, pr-ansvarig på King. Samma utmaning finns hos DICE. – Den sortens stora och komplexa spelproduktioner som Dice sysslar med behöver alltid en stor mängd kompetenta medarbetare. Där kan nog varken mer eller annan slags utbildning hjälpa – behöver vi en viss kompetens, där det kanske bara finns en handfull personer i Sverige som har denna, behöver vi leta vidare internationellt. Så är det bara, säger Carl Tamleht. Enligt Per Strömbäck vid Datorspelsbranschen finns det företag som öppnar kontor i USA enbart för att komma åt rätt arbetskraft och bekräftar att det finns ett glapp mellan de utbildningar som finns och de krav branschen har. Ett sätt att komma åt problemet är starkare fokus på praktiken där utbildningarna och eleverna får en starkare anknytning till företagen. Tumnagel
42.2°
+
Emmy Zettergren
0

Talkshow diskuterar länk mellan massmord och videospel
Programledaren vill övervaka spelare

Den tragiska dödsskjutningen på en militärbas i Washington igår har lett till nya diskussioner kring kopplingen mellan datorspel och massmord eftersom mördaren var besatt av våldsamma spel. På Fox News Live tar man upp flera exempel på dödsskjutningar där bland annat Anders Behring Breivik används som exempel tillsammans med Eric Harris och Dylan Klebold från dödsskjutningen i Columbine. Samtliga sju personer som tas upp som exempel har starka kopplingar till, vad programledarna beskriver som, besatthet av datorspel. Inslaget kan ni se ovan. En av programledarna, Elisabeth Hasselbeck, föreslår dessutom att datorspelare möjligtvis borde övervakas för att se hur mycket de spelar. Allt för att hitta massmördare innan de slår till. “What about frequency testing?. How often has this game been played? I’m not one to get in there and monitor everything, but if this indeed is a strong link, right, to mass killings then why aren’t we looking at frequency of purchases per person? And also, how often they’re playing and how many—maybe they time out after a certain hour.” Vinkeln är inte ny. Att skylla våldsamma händelser på våldsamma datorspel är inte ovanligt och det är inte sista gången den här diskussionen förs. Och det är väldigt viktigt att forskningen kring våldsamma datorspel och effekter av det fortsätter tillsammans med forskning kring positiva effekter av spelande. Men det viktigaste är fortfarande att komma ihåg att det är tillgången till vapen som gör det så oerhört enkelt för galna människor att skjuta ihjäl sina medmänniskor. Som tur var finns det också de som ser mer nyktert på situationen. Efter hoppet kan ni se en FBI-profil som bland annat säger "the game didnx27t make him a shooter, it was already in his mind". Tumnagel
-13.7°
+
Emmy Zettergren
0

Obama vill låta undersöka koppling mellan spel och våld
Ber kongressen om stöd

Barack Obama vill undersöka om det finns några kopplingar mellan våldsam media, så som datorspel, och våld. Därför bad han i en presskonferens kongressen att åsidosätta 10 miljoner dollar för "Center for Desease Control and Preventation" för att kunna studera just det här. Anledningen är de våldsdåd som vid upprepade tillfällen ägt rum i landet och efter den senaste dödssjuktningen på en förskola gick Obama snabbt ut och sa att bland annat vapenlagarna skulle ses över och stramas upp. Vice President Joe Biden har också den senaste veckan haft möten med verksamma inom video- och datorspelsbranschen för att diskutera våldsamma videospel. Att saken undersöks ordentligt är också något som IGDA, International Game Developers Association, efterfrågat där de vill att både positiva och negativa aspekter bör undersökas. Presskonferensen kan ni kolla in på Kotaku.com via länken nedan. Tumnagel
50.2°
+
Emmy Zettergren
0
2012

Kalla Fakta diskuterar våldsamma datorspel
Börjar 21.30 ikväll

Om du inte har något för dig om ungefär en kvart och dessutom är intresserad av debatten kring våldsamma datorspel så bör du slå över till TV4. Klockan 21.30 drar nämligen Kalla Fakta igång där ämnet ska granskas och diskuteras. "Statens medieråd slår fast att våldsamma datorspel är ofarliga, men kritiken från forskare är stenhård. Och varför har medierådet ingått ett samarbete med Datorspelsbranschen för att informera om just våldsamma datorspel? I säsongens fjärde program granskar Kalla fakta en myndighet som hamnat i samma säng som den bransch som den ska bevaka." Missade du den här nyheten innan programmet drog igång så kan du hålla utkik på TV4 Play där det brukar gå i repris. UPPDATERING: Nu har programmet sänts och kan därmed beskådas via TV4 Play eller här till höger. Tumnagel
28.5°
+
Emmy Zettergren
0