m

Google testar utbildningar i VR
Lär dig ett yrke i den virtuella verkligheten

Googles experimentella VR-avdelning Daydream Labs verkar sikta på en framtid fri från tråkiga utbildningsvideos man måste kolla igenom i samband med att man börjar jobba någonstans och istället ersätta dessa med lite mer realistiska VR-upplevelser. Tanken är alltså att en arbetsgivare kan låta nyanställda genomgå en utbildning i VR där momenten i de kommande arbetsuppgifterna utförs praktiskt istället för att man lär ut dessa teoretiskt genom till exempel en videofilm. Daydream Labs testade det hela genom att låta två grupper lära sig att göra en espresso. Den ena gruppen fick lära sig detta med hjälp av en VR-maskin medan den andra fick lära sig att göra detta genom att titta på YouTube-klipp där det gjordes espresso. Efter testet kunde man konstatera att den gruppen som lärt sig att göra espresso i VR efter utbildningen gjorde detta både snabbare och med mindre misstag än de som hade lärt sig uppgiften genom att titta på YouTube-klipp. Man tillägger dock att testpanelen inte var superimponerad av resultatet från någon av grupperna. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google visar användares ansikten genom VR-headset
Bra om man vill spela in filmer i mixed reality

Google har utvecklat en teknik som kanske kan vara intressant för YouTubers och andra när de spelar in sig själva då de tar del av olika VR-upplevelser. Detta kallas ibland mixed reality och då får man se spelaren filmad mot en greenscreen där själva VR-upplevelsen visas. För att man även ska kunna se spelaren ansikte, som fram tills nu varit täckt av ett VR-headset, har Google Research och Daydream Labs tagit fram en teknik som visar spelaren ansikte genom VR-headsetet. Detta har man åstadkommit genom att scanna in spelaren ansikte och exportera detta som en 3D-modell. Därefter har man installerat en ögon-tracker i ett HTC Vive som håller koll på var spelaren tittar och därefter renderas 3D-modellen som ett lager ovanpå själva VR-headsetet. Google har valt att låta konturerna av headset vara kvar i spelarens ansikte även om man skulle kunnat ta bort även detta. Google säger att man har gjort detta för att undvika den så kallade "uncanny valley"-effekten som kan drabba människor om konstgjorda föremål är allt för lika människor men det ändå är något som inte riktigt stämmer. Google säger att deras "headset removal"-teknik fortfarande är på utvecklingsstadiet men att man arbetar tillsammans med YouTube för att deras användare ska få tillgång till tekniken när de spelar in VR-upplevelser i mixed reality i framtiden. Nedan kan ni kolla in ett exempel med och utan hjälp av Googles nya teknik. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Google visar upp lite VR-prototyper
Från Daydream Labs

Googles VR-labb Daydream Labs har postat några exempel på hur man representera en med/motspelare i VR som ni kan kolla in ovan. Google skriver att även om det är enkelt så kan det vara ett kraftfullt sätt i VR att bara visa upp ett par ögon och ett par händer: "Eyes give people a location to look to and speak towards, but they also increase face-to-face communication by making even basic avatars feel more human. When we combine this with hands and a spatially-located voice, it comes together to create a sense of shared presence." I det andra exemplet som hittas nedan vill man visa hur man kan låta andra spelare komma in i ett multiplayer-spel genom att sätta upp ett gemensamt mål, i det här fallet att pussla ihop något. "When you first start a VR experience with others, it can be tough to know where to begin. After all, it’s easier to join a party than to start one! Create shared goals for multi-player experiences. When you give people something to play with together, it can help them break the ice, allow them to make friends, and have more fun in VR." Det som visas upp ska inte ses som specifikt för Googles kommande VR-plattform Daydream utan mer som exempel på VR-utveckling i allmänhet. Båda exemplen är tagna från Daydream Labs presentation "Lessons Learned from VR Prototyping" som man höll under årets Google I/O. Ni hittar hela presentationen på länken nedan. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0