m

Google får miljardböter efter blockering av app
Straffas för Android Autos tidigare regler

Italiens konkurrensmyndighet har dömt Google att betala 102 miljoner euro, lite över en miljard svenska kronor, i böter för att man tidigare blockerat en app från det italienska elbolaget Enel. Bakgrunden till det hela är att Google fram till förra året inte tillät vissa tredjepart-appar som innehöll navigationsmöjligheter i Android Auto. Enels app "Enel X JuicePass" är en app där användare kan söka efter laddningsstationer för elbilar och därefter navigera sig fram till dessa. Då det även går att leta upp laddningsstationer med Google Maps och Waze, de två navigeringsappar som fram tills förra året var de enda navigationsapparna till Android Auto, ansåg den italienska konkurrensmyndigheten att Google bröt mot konkurrenslagen. En talesperson för Enel säger efter domen: "In accordance with this decision, a level playing field with Google apps will be granted for Enel Xx27s app, JuicePass, and in general for all recharging app developers." Google säger i ett uttalande om tvisten: "The number one priority for Android Auto is to ensure apps can be used safely while driving. That’s why we have strict guidelines on the types of apps which are currently supported and these are based on driver-distraction tests and regulatory and industry standards. Thousands of applications are already compatible with Android Auto, and our goal is to allow even more developers to make their apps available over time." Huruvida Google kommer att överklaga bötesstraffet från den italienska konkurrensmyndigheten finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

OnePlus 6 och 6T får Android 11 via LineageOS
Kör Custom ROM om du inte pallar vänta på officiell uppdatering

Sitter du på en OnePlus 6 eller 6T och är less på att vänta på att OnePlus ska släppa ny Oxygen OS-uppdatering som uppdaterar telefonen till Android 11? Då har vi goda nyheter då du inte längre behöver vänta på OnePlus. Custom ROM:en LineageOS har rullat ut till de tre år gamla enheterna och ger dig möjlighet att ta del av vad Android 11 har att erbjuda, om du orkar pilla med custom ROMs förstås. Utöver att erbjuda alla flådigheter Android 11 kommer med levererar LineageOS lite exklusiva funktioner som mer omfattande gränssnittsinställningar, förbättrad musikspelare och inspelningsmöjligheter. Ni hittar det ni behöver för att flasha telefonerna till Lineage OS 18.1 här: OnePlus 6 och OnePlus 6T. Info om hur man installerar hittar ni här: Installera Lineage OS. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Striden mellan Apple och Epic har nu dragit igång
Fight!

Det senaste året har Apple och Epic Games haft lite osämja. Epic kallar Apples affärsmodell som konkurrenshämmande medan Apple hävdar att Epic Games kort och gott inte vill betala App Store-avgifter. Det hela har lett till att Apple tagits till rätten för att bedriva monopol med App Store och rättegången har nu officiellt dragit igång. Under den första dagen fick de två bolagen argumentera för sin sak och Epic inledde med att kalla App Store-reglerna onödiga. Mer specifikt påpekade Epic att de 30 procent Apple tar för in-app-köp gör att iOS-användare måste betala mer för digitala varor än användare på andra plattformar. Epic sade även att de inte tar Apple till rätten för pengar, utan för att ändra Apples verksamhet, vilket i sin tur skulle gynna alla utvecklare. Apple hävdar å andra sidan att de inte gör något fel och att deras verksamhet hjälpt till att skapa nya multimiljardföretag. Fejden har endast startat och det lär dröja innan något klubbas. Om Epic får rätt kan det inte bara leda till att Apple måste ändra sina App Store-regler för betalningar, utan det lär även påverka andra jättar som Google som också anklagats för liknande monopolverksamhet. Vidare har hela fejden lyft fram lite andra intressanta grejer. Bland annat som att Fortnite: Battle Royale dragit in 9 miljarder i intäkter under de första två åren och att Epic Game betalat 11,6 miljoner dollar för att erbjuda gratisspel via Epic Games Store. Samt att Sony verkligen inte gillat crossplay och varit en ordentlig käpp i hjulet för den utvecklingen. Sony har nu ändrat sig i frågan, men är ändå en käpp i hjulet då företaget är det enda som tar en del av intäkterna för crossplay-spelare. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

EU: Apple missbrukar sin dominerade ställning
Anser att App Store är ett slags monopol

EU meddelade idag att man anser att Apple missbrukar sin ställning på marknaden för appar för streamad musik, något man gör efter att Spotify anmälde Apple till EU:s konkurrensmyndighet för lite över två år sedan. Margrethe Vestager, chefen för EU:s konkurrensmyndighet, sa på en presskonferens idag: "Our preliminary finding is that Apple exercises considerable market power in the distribution of music streaming apps to owners of Apple devices. On that market, Apple has a monopoly. (Apple) not only controls the only access to apps on Apple devices, it also offers a music streaming service, Apple Music, that competes with other apps available in the Apple App Store, such as Spotify or Deezer." Anledningen till att Spotify anmälde Apple 2019 är för att Apple tar 30 procent på alla inköp som görs inuti iOS-appar. Det gör att de som registrerar sig för Spotify Premium via en iPhone får betala 13 euro i månaden istället för de 10 euro som det vanligtvis kostar. Då Apple säljer sin egen tjänst Apple Music för 10 euro i månaden anser Spotify att detta snedvrider konkurrensen och ger Apple en fördel på musikstreaming-marknaden. Apple håller inte med EU och sa i ett uttalande: "Spotify has become the largest music subscription service in the world, and we’re proud of the role we played in that. Once again, they want all the benefits of the App Store but don’t think they should have to pay anything for that." Spotify välkomnade EU:s uttalande och deras chefsjurist Horacio Gutierrez sa i ett uttalande: "The European Commission’s Statement of Objections is a critical step toward holding Apple accountable for its anticompetitive behavior, ensuring meaningful choice for all consumers and a level playing field for app developers." EU kommer efter dagens meddelande inleda en juridisk process mot Apple men hur tidsramarna för den ser ut finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skicka lösgodis med mobilens tangentbord
I morgon är det lördag!

I går så pratade vi om emojis och fika, men något annat som också är väldigt gott och svenskt är lösgodis. Så passande då att CandyKing har gjort en liten app som fungerar med Android och iOS och som gör att man kan skicka just lösgodis med tangentbordet. Det fungerar inte som emojis, men det blir superenkelt att dra iväg en bil, en colaflaska eller en svensk fisk. Alltså perfekt om man ska lägga en beställning på en påse godis i morgon. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Overwatch-chefen lämnar Blizzard
Jeff Kaplan går vidare efter 19 år i bygget

Blizzard har förlorat en hel del stora namn det senaste året. Bland annat har veteraner som grundaren Mike Morhaime valt att lämna och det har även Overwatchs huvudförfattare Michael Chu gjort. Nu har ytterligare en Blizzard-profil bestämt sig för att gå vidare och den här gången är det Jeff Kaplan, som de senaste åren har varit Overwatchs game director. I ett blogginlägg säger Kaplan detta om avhoppet: It was truly the honor of a lifetime to have the opportunity to create worlds and heroes for such a passionate audience. i want to express my deep appreciation to everyone at blizzard who supported our games, our game teams and our players. but i want to say a special thanks to the wonderful game developers that shared in the journey of creation with me. Never accept the world as it appears to be. always dare to see it for what it could be. i hope you do the same. Detta är ju inte allt för bra nyheter för Overwatch 2, men Blizzard meddelar att utvecklingen av spelet går framåt och mer nyheter kommer under årets gång. Vad Kaplan ska göra i framtiden är för tillfället okänt. Det spekuleras att det vankas pension, men det vore inte helt oväntat om han dök upp hos Blizzard-avhopparnas nya spelstudio Dreamhaven. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Days Gone-författare: Köp spel till fullpris om ni vill ha uppföljare
Spelare ska inte klaga om uppföljare uteblir

När Days Gone släpptes 2019 så höll de inte riktigt samma höga nivå som andra exklusiva Playstation-titlar och spelet fick rätt sval respons från kritiker. Den svala responsen i kombination med en strulig utvecklingsperiod sägs ligga bakom att utvecklarna Bend Studios inte fick göra en uppföljare. I David Jaffes livestream fick dock spelets författare och creative director John Garvin utrymme att tala ut om uppföljare och kastade en känga mot spelare som inte ger stöd till sina favoritutvecklare ordentligt. Mer specifikt säger Garvin detta: "I do have an opinion on something that your audience may find of interest, and it might piss some of them off. If you love a game, buy it at f-cking full price. I canx27t tell you how many times Ix27ve seen gamers say x27yeah, I got that on sale, I got it through PS Plus, whateverx27 Donx27t complain if a game doesnx27t get a sequel if it wasnx27t supported at launch. Itx27s like, God of War got whatever number millions of sales at launch and, you know, Days Gone didnx27t. Just speaking for me personally as a developer - I donx27t work for Sony - I donx27t know what the numbers are." Hur som helst. PC-versionen av spelet släpps 18 maj och om försäljningen av det skjuter i höjden kanske vi kommer få en uppföljare trots allt. Men med tanke på att ultrawide-stöd troligtvis inte kommer rädda upp den lätt mediokra spelupplevelsen så kanske man inte ska hoppas på för mycket. Tumnagel
24.7°
+
André Stray
0

Path of Exile-streamers fick gå före i väntekön för Ultimatum
Spelare visade lite missnöje

I fredags släpptes den nya Path of Exile-expansionen Ultimatum och inte helt oväntat var det en och annan spelare som ville hoppa in i spelet för att se vad expansionen hade att erbjuda. Inte helt oväntat ledde detta till köer och spelare var tvungna att vänta i flera timmar innan de kunde spela. Streamers fick dock lite specialbehandling och kunde kringgå kön för att börja lira på en gång och detta var något som inte riktigt gick hem hos spelarna. Path of Exile-spelarna visade lite missnöje och la upp ett och annat inlägg om detta på spelets subreddit, vilket ledde till att utvecklarna var tvungna att leverera svar på tal. I ett inlägg berättar spelets lead developer Chris Wilson att det hela var en del av expansionens marknadsföring och de hade betalat streamers för att lira Ultimatum i två timmar och för att i stället låta tiden rinna ut i väntekön så fick dessa gå före för att lira direkt. Wilson erkänner att detta var en dum idé och att de inte kommer göra liknande satsningar i framtiden. Bland annat skriver Wilson detta: We will not allow streamers to bypass the login queue in the future. We will instead make sure the queue works much better so that itx27s a fast process for everyone and is always a fair playing field. We will also plan future marketing campaigns with contingencies in mind to better handle this kind of situation in the future. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Android 12 verkar få digital papperskorg för borttagna filer
Är det något som behövs?

Android 12 kommer släppas skarpt senare i år och gänget på XDA Developers fortsätter grotta ner sig i utvecklarversionens kod för att leta rätt på kommande funktioner. Tidigare har vi fått reda på att den nya Android-versionen kommer med bättre integritetskontroll, förbättrat enhandsläge och förstås lite ny design samt förbättrade navigeringsmöjligheter. Nu har XDA Developers hittat ytterligare grejer och den här gången är det en mer närvarande version av en digital papperskorg. Den nya papperskorgen i Android verkar komma att fungera som på datorer. I papperskorgen sparas filer du nyligen tagit bort på telefonen och du får snabbt reda på hur mycket utrymme dessa tar upp på telefonen och ger dig möjlighet att rensa upp på direkten. Papperskorgen kan ju vara användbar om man är lite vårdslös med raderandet, men utöver borttagning av dina foton och videor i galleriappar som redan har liknande papperskorgar så känns det inte riktigt nödvändigt att ha en övergripande papperskorg för telefonen. För övrigt finns redan en liknande funktion i Android 11 som utvecklare kan implementera i sina appar, men denna har använts rätt sporadiskt. Med Android 12 verkar det som att funktionen kommer vara implementerad i operativsystemet. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Google Earth lanserar timelapse-funktion
Kolla in hur vår planet har förändrats sedan 1984

Googles karttjänst Google Earth har gjort en av sina större uppdateringar på flera år och lagt in den nya funktionen "Timelapse on Google Earth". Med Google Earths nya timelapse-funktion blir det möjligt att kolla in hur olika geografiska områden på vår planet har förändrats från 1984 fram tills idag, något som illustreras med Google Earth satellitbilder på en scrollbar tidslinje. Google har även tagit fram över 800 färdigproducerade timelapse-videos från olika delar av världen vilka går att ladda ner här eller kolla in på YouTube här. I videoklippet här ovanför hittas en introduktion till Google Earths nya timelapse-funktion och här nedanför kan ni kolla in en timelapse som visar hur området runt Malmö och Köpenhamn utvecklats sedan 1984. Är ni intresserade av hur man skulle kunna använda Timelapse on Google Earth på olika sätt så har studenten och NASA-praktikanten Liza Goldberg samlat sina tankar om hur hon kommer att använda funktionen här. Vill ni börja kolla in jorden med Google Earths nya timelapse-funktion själva så hittas en länk till detta här nedanför. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android 12 ger användare bättre integritetskontroller
Har Google hämtat inspiration från iOS 14?

XDA Developer har kommit över en tidig version av Android 12 och den verkar bland annat innehålla lite nya funktioner som bättre kan skydda användarens integritet. Det handlar dels om en funktion som ger användaren medveten om att en app använder mobilens position samt en fråga om appen ska få fortsatt tillgång till att göra det. Antingen bara när appen används eller bara för den aktuella sessionen. Det finns även en funktion som gör användaren uppmärksam på om någon app kopierar saker som finns i mobilens urklippsminne, det som kallas för "clipboard" på engelska. Det ska observeras att det sedan Android 10 inte varit möjligt för appar att kopiera text från urklippsminnet om de körs i bakgrunden, detta har enbart varit möjligt när appar körs aktivt i förgrunden En läcka från tidigare i år uppgav även att Android 12 kommer att uppmärksamma användaren om någon app använder sig av telefonens kamera eller mikrofon. Apples operativsystem iOS införde liknande integritets-varningar och kontroller i iOS 14 som släpptes förra året, något som nu alltså även verkar vara på ingång i den kommande versionen av Android. Google förväntas släppa Android 12 någon gång i höst. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

360 Reality Audio tros vara på gång till Android
Sonys format för 3D-ljud på ingång till fler mobiler?

XDA Developer rapporterar att det ser ut som om utvecklare från Google och Sony har dragit igång ett projekt vars syfte är att integrera Sonys ljudformat 360 Reality Audio i Android. 360 Reality Audio baseras på codecen MPEG-H 3D. Flera inlägg på Android-utvecklarforum handlar om att integrera stöd för det medan det finns en del inlägg som specifikt nämner integrering av 360 Reality Audio i Android. I dagsläget är det bara några telefoner från Sony som har stöd för 360 Reality Audio. Om det byggs in i Android skulle det innebära att en stor del av världens telefoner skulle kunna ta del av Sonys ljudformat för 3D-ljud. 360 Reality Audio ett ljudformat som sägs få framför allt musik att låta mer som en livespelning genom att till exempel få ljudet från olika instrument att låta som om de kom från olika positioner i rummet. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android får en "se upp"-funktion
Kanske bra för oss som spelar Pokémon Go

XDA Developers har hittat en ny funktion i Androids Digital Wellbeing-app som ser ut att kunna påminna användare om att kolla upp från sin telefon då och då. Funktionen kallas för "Heads up" och är än så länge inte aktiverad. Tanken bakom funktionen är att denna ska skicka ut ett meddelande lite då och då om de märker att användaren går och samtidigt tittar in i sin telefon alltför frekvent, något som jag antar att telefonen kan upptäcka med hjälp av stegsensorn och telefonens frontkamera. Det finns inga uppgifter om när Google planerar att aktivera Heads Up-funktionen i Digital Wellbeing-appen men det tros att denna kommer att lanseras till Googles egna Pixel-telefoner först. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus anordnar spelfest nästa vecka
Drar igång 21 april

Oculus brukar snacka VR-teknik och visa upp hårdvara i samband med Oculus Connect, men nu verkar det som att gänget också vill visa upp lite spel till VR-plattformen. Nästa vecka kommer Oculus köra ett spelfokuserat event vid namn Oculus Gaming Showcase och detta kommer kunna ses på Oculus Facebook-sida, Twitch och Youtube 22 april klockan 00:00, även känt som midnatt. Specifikt vad som kommer visas upp är okänt men Oculus skriver detta om festligheterna: This is our first event wholly dedicated to the stellar games across the Oculus Platform. You can expect new updates to fan-favorite titles, never-before-seen footage from some unreleased games, and a few surprises in store. Cloudhead Games, Ready At Dawn, and ILMxLAB are just a few of the developers participating, with news to share on Pistol Whip, Lone Echo II, and Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Rykte Årets Pixel-telefon sägs får Googles egna systemchip
Spännande

XDA-Developers rapporterar att Google sannolikt introducera sin egna processor, GS101 (kodnamn Whitechapel), i höstens Pixel-telefoner. Detta systemchip ska, enligt rapporter, ha utvecklats i samarbete med Samsung men när det gäller rå prestanda sägs det inte kunna matcha en Snapdragon 888. Men tanken är väl att chippet ska leva i perfekt harmoni med allt annat och på så vis få till vettig prestanda och batteritid. Google’s chip will have an octa-core ARM CPU with two Cortex-A78 + two Cortex-A76 + four Cortex-A55 cores. It’ll also have an off-the-shelf ARM Mali GPU, and be fabricated on Samsung’s 5nm manufacturing process. Based on this, we expect Whitechapel will be an upper mid-range chip that can be compared with Qualcomm’s Snapdragon 7 series. Om Googles första försök till eget systemchip blir av eller vettigt återstår att se men detta kommer onekligen vara något som blir spännande att följa. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Snart kan man integrera Zoom i sina egna appar
Zoom släpper en SDK

Videotjänsten Zoom fick se sitt användande öka i raketfart efter pandemins intåg och nu satsar företaget på integrera sin tjänst i andra appar. I ett blogginlägg skriver Zoom att man nu lanserar något man kallar för "Video SDK", ett verktyg för utvecklare som vill använda Zooms videotjänst i sina egna appar och program. Zoom skriver själva att detta till exempel skulle användas sociala medie-, gaming- och shopping-appar där man skulle vilja använda sig av olika typer av videochattar. Zoom lanserar i samband med att man släpper Video SDK även utvecklarportalen Zoom Developer. Där kommer utvecklare som använder Video SDK eller andra verktyg som Zoom erbjuder hitta information och resurser om detta. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida