m

Robot från Disney kan skulptera i lera
Kan dock inte skapa några konstverk på egen hand än så länge

Forskare på Disney Research och ETH Zürich har utvecklat en robot som går att använda om man vill göra 3D-modeller i lera. Roboten, som kallas för "RobotSculptor", kan dock inte skapa några lermodeller på egen hand utan. För att kunna skapa något krävs det att man matar roboten med en 3D-skiss som gjorts i dator av en människa. Efter det kan roboten gå till verket och börja skulptera skissen och andra parametrar efter konstnärens önskemål. Huruvida Disney har några planer för att använda den här typen av robotar för att ta fram 3D-figurer till lerfilmer eller annat framgår inte. Det kan även tänkas att roboten skulle kunna användas inom produktutveckling till andra företag där man använder modeller i lera innan man utvecklar lite mer hållfasta prototyper av nya produkter. I videoklippet nedan snackar Disney Research lite mer om RobotSculptor. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disneys senaste robot kan stirra på dig
Ska få robotar att verka mer levande

Disney Research har utvecklat ett nytt system som gör att robotar ska verka mer levande genom att ge dessa möjlighet att få en slags "ögonkontakt" med människor i sin närhet. Det handlar om ett system där framför allt robotens "ögon" ska kunna fästa blicken vid den de möter. Disney skriver själva om sin senaste robot: "We present a general architecture that seeks not only to create gaze interactions from a technological standpoint, but also through the lens of character animation where the fidelity and believability of motion is paramount; that is, we seek to create an interaction which demonstrates the illusion of life." Vad Disney har tänkt att använda den här tekniken till framgår inte än så länge. Det är väl dock inte omöjligt att man planerar att implementera systemet i framtida animatronics-robotar som kommer att användas på deras nöjesfält runt om i världen. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Disney tar fram robot som reagerar lite långsammare
Gör att vi uppfattar den som mindre otäck

Disney Research har arbetat i årtionde med att ta fram robotar och andra animatironiska karaktärer till sina nöjesfält och filmer vilket gör att företaget idag är ett av världens främsta företag inom viss typ av robotforskning. Nu har företaget presenterat en ny robotarm där man har experimenterat med dennas reaktionstid. Tanken bakom det hela är att robotens reaktionstid och rörelser ska anpassas att mer likna en människas. Detta för att människor som möter roboten inte ska drabbas av den så kallade "uncanny valley"-känslan, en slags obehagskänsla som sägs uppstå när människor möter robotar som bara "nästan" beter sig som människor. I sitt experiment så testade Disney bland annat att låta roboten sträcka ut sin hand för att hälsa någon i lite olika hastigheter för att få detta så människolikt som möjligt. Rent tekniskt tar det en robot en millisekund att se att en människa vill hälsa på den men om roboten skulle reagera så snabbt så skulle sannolikt människan tycka att det blev lite otäckt. För en människa tar det oftast någon sekund för att uppfatta att någon sträcker ut handen mot den och sedan besvara detta. Forskarna på Disney upptäckte att samma sak gällde om roboten reagerade för långsamt då människor tyckte att även det var obehagligt. Exakt vad Disney har för pratiska planer med det här experimentet nämns inte. Vem vet, om några år kommer kanske en del av de cosplay-anställda på Dísneys nöjesfält ha bytts ut mot robotar försedd med teknik som denna. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Disney har en drönare som kan måla väggar
Slipp bygga ställningar med PaintCopter

Disney Research har i ännu ett samarbete med ETH Zurich tagit fram den här autonoma drönaren som kan användas för att måla saker på väggar och annat. Disney kallar drönaren för PaintCopter och målet är att den ska kunna användas för att måla stora ytor på till exempel hus utan att man ska behöva bygga byggnadsställningar och anställa målare. PaintCopter fungerar i tre olika moment där det första är att ytan som ska målas scannas av i 3D. Därefter anges vad det är som ska målas i ett datorprogram och dessa kommandon överförs sedan till PaintCopter som på egen hand börjar måla ytan efter instruktionerna som den fått. I dagsläget klarar PaintCopter av att fylla ytor i en färg samt rita linjer. I framtiden siktar forskarna på Disney Research att göra mer avancerade grejer som att till exempel att måla färggradienter och annat. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disneys akrobot är rätt imponerande
Beter sig nästan som en människa i luften

TechCrunch har besökt Disney Research och bland annat fått ta sig en titt på akrobat-roboten Stickman som vi skrev om lite förra månaden. Det handlar om en robot som Disney kanske kommer att använda som stuntperson i framtiden. Än så länge handlar det dock bara om ett koncept men det ser rätt realistiskt ut när roboten flyger fram genom luften som ni kan se i klippet ovan. TechCrunch tog sig även en närmare titt på animatronics-roboten Na’vi Shaman från upplevelsen Pandora: The World of Avatar på Walt Disney World och det klippet kan ni kolla in nedan. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney har tagit fram en akrobot
Akrobatisk robot kan göra bakåtvolter

Disney Research har utvecklat ännu en robot och den här gången handlar det om den akrobatiska roboten Stickman. Stickman har namngivits efter sitt utseende då den cirka två meter långa roboten mest av allt ser ut som en streckgubbe. Akroboten har möjlighet att svinga sig från en trapets på sex meters höjd, göra en bakåtvolt och kan sedan oftast landa hjälpligt på en madrass. Disney Research forskare skriver om Stickman: "We present a simple two degree of freedom robot that uses a gravity-driven pendulum launch and produces a variety of somersaulting stunts. The robot uses an IMU and a laser range-finder to estimate its state mid-flight and actuates to change its motion both on and and off the pendulum. " Vad Disney planerar att göra med Stickman i framtiden finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney har tagit fram en mjuk robotarm
Ser ut som Baymax

Robotforskare på Disney Research har utvecklat den här mjuka robotarmen som ser ut som om de kunde höra hemma på superhjälten Baymax som vi fick stifta bekantskap med i Disneys och Marvels Big Hero 6. Tanken bakom "mjuka" robotarmar som denna är att de ska kunna interagera med människor utan att riskera att skada oss. I sin rapport skriver forskarna bland annat: "Where physical human-robot interaction is expected, robots should be compliant and reactive to avoid human injury and hardware damage. Our goal is the realization of a robot arm and hand system which can physically interact with humans and gently manipulate objects." Runt robotens leder finns en slags luftkuddar som känner av om de trycks in. Luftkuddarna skyddar dels robotens mekanik från mänskliga händer men skyddar även människor så att inte dessa råkar skada sig på någon av robotens hårda delar. Robotens fingrar är även försedda med sensorer som gör att de kan känna av om de trycker ner dessa för hårt mot någon yta. Inuti roboten sitter även en projektor vilken roboten kan använda för att kommunicera med omvärlden. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney har tagit fram VR-tröjan Force Jacket
Låter dig känna slag i VR-världen

Disney Research har presenterat en prototyp av en VR-tröja företaget kallar Force Jacket. Tröjan ska kunna användas i diverse VR-upplevelser och med hjälp av luftpåsar och sensorer ska du kunna känna saker som händer din karaktär i VR-världen. Mer specifikt ska användaren kunna uppleva beröringar, kläm, slag och kramar på sin överkropp med Force Jacket. I videon ovan får vi reda på lite mer om Force Jacket. När, eller ens om, VR-tröjan kommer släppas är för tillfället oklart. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0
2017

Disney har en AI som kan bedöma om en berättelse blir populär
För att hitta bra filmmanus i framtiden?

Disney Research har tillsammans med forskare på MIT tagit fram två stycken neurala nätverk som man använder i en artificiell intelligens för att bedöma hur populära korta berättelser kan tänkas vara. Man har testat de båda neurala nätverken på 28.000 svar på frågor-och-svars-tjänsten Quroa. Då dessa svar har bedömts att likna berättelser så ansågs de bra att testa de neurala nätverken på. Det ena neurala nätverket försöker avgöra hur bra olika sektioner i en berättelse är och det andra försöker skaffa sig en mer övergripande bild av hur populär berättelsen kan tänkas vara. Boyang "Albert" Li från Disney Research kommenterade projektet: "Our neural networks had some success in predicting the popularity of stories. You canx27t yet use them to pick out winners for your local writing competition, but they can be used to guide future research." Det verkar med andra ord inte som om Disney kommer att använda artificiell intelligens för att hitta nästa Hitta Nemo just nu. I framtiden är det antagligen inte alls omöjligt att filmmanus kommer att gå några vändor genom artificiella intelligenser innan ett mänskligt öga tittar på dem Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney vill att vi ska uppleva AR tillsammans
Har tagit fram en magisk bänk

Forskare på Disney Research har tagit fram en rätt ball augmented/mixed-reality applikation som man kallar för "Magic Bench" vilken går att ta del av utan att använda något headset, något som ofta annars krävs när man ska lämna den riktiga verkligheten. Användare tar del av upplevelsen genom att sitta på en bänk och samtidigt titta på en skärm där själva upplevelsen projiceras. Vad som projiceras på skärmen styrs av kameror och avståndssensorer som ser till att de virtuella objekten dyker upp där de ska. Bänken är även försedd med fläktar, vibratorer och högtalare som ytterligare förstärker de virtuella objektens närvaro. Flera personer kan ta del av samma AR-upplevelse och denna kan förändras beroende på hur många personer sitter på bänken. Givet att detta kommer från Disney så är det väl inte helt omöjligt att vi kommer att kunna ta del av det här eller liknande applikationer på deras nöjesfält i framtiden. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney visar hur man fångar bollar i virtuell verklighet
Riktiga sådana

Disney Research har tagit fram ett system för virtuell verklighet som gör att man ska kunna fånga riktiga bollar i virtuell verklighet. Med hjälp av massvis med olika sensorer på både händerna och bollarna som kastas ska man kunna fånga dem utan att se dem i "verkligheten". Man har även tagit fram specialutvecklad mjukvara som kalkylerar bollens projicerade bana och på så vis kan man visualisera var bollen kommer att hamna. Vad Disneys planer för denna mjukvara är återstår att se men det är ju klart en intressant grej. Tumnagel
48.9°
+
Frode Wikesjö
0

Disney tar fram AI som kan förbättra fotbollslags försvar
Kan bättre förutse var spelarna borde befinna sig på planen

Disney Research har tagit fram ett system baserat på maskinlärning som man kallar för Data-Driven Ghosting using Deep Imitation Learning som kan förutspå var fotbollspelare bör vara på planen för att minimera risken att motståndaren gör mål. För att kunna visualisera detta så använder man sig av "spöken" som visar var spelaren bör befinna sig i relation till var den verkligen befinner sig för att, enligt AI:n, spelet ska bli så effektivt så möjligt. I exemplet ovan kan ni kolla in "spöken" som vita prickar. Spökenas nummer motsvarar det numret spelaren i det försvarande (blåa) laget har. Som synes så har spöket (2) större chans att förhindra att spelaren i det röda laget gör mål än vad den blåa, faktiska spelaren, nummer 2 har. Huruvida AI kommer att vara något som kommer att spela stor roll i framtidens fotbollsmatcher återstår väl att se. Med tanke på hur hård konkurrens är i dagens toppfotboll så antar jag dock att tränare och andra kommer att ta alla medel som finns till sin hjälp för att vinna matcher. I videon nedan förklarar Peter Carr från Disney Resarch lite mer om hur Data-Driven Ghosting using Deep Imitation Learning fungerar. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney visar upp trådlös elektricitet
Klär in ett helt rum i aluminium

Trådlös elektricitet är det nog många av oss som ser fram emot och här har forskarna på Disney Research utvecklat ett sådant system som klarar av att förse diverse prylar med trådlös el. Till skillnad från många andra tekniker som använder sig av trådlös el behöver man i Disneys fall inte lägga prylen som ska förses med elektricitet på en särskild laddplatta, något som är fallet med de flesta system som laddar till exempel mobiltelefoner. Disney har istället byggt ett rum vars golv, väggar och tak är inklädda i aluminium och placerat en kopparstolpe mitt i rummet. Kopparstolpen strålar sedan ut elektricitet med en styrka på 1900 watt och denna "studsar" sedan mot aluminiumväggarna och förser prylarna i rummet med elektricitet. Disney Research kallar tekniken för Quasistatic Cavity Resonance for Ubiquitous Wireless Power Transfer och man säger att det hela ska vara ofarligt för människor så länge man inte höjer watt-styrkan på elen som strålas från kopparstolpen. Vad det skulle kosta att bygga ett rum liknande det ni ser i filmerna här framgår inte. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

RBO Hand 2 är en robothand som kan användas i butiker
Hanterar frukt och annat varsamt

Technische Universität Berlin (TUB) har tagit fram den här robothanden som man kallar för RBO Hand 2 vilken är tänkt att kunna användas för att plocka ner varor i en varukorg. Problemet med många av dagens robotar är att de inte är särskilt bra på att hantera saker varsamt vilket gör att ömtåligare objekt, som till exempel ett äpple, riskerar att krossas när roboten tar tag i det. Detta har man som ni ser i klippet ovan löst och RBO Hand 2 kan plocka upp äpplen och andra frukter utan att de riskerar att krossas. RBO Hand 2 är en del av ett projekt som kallas för SoMa (Soft Manipulation) som EU sponsrar. Förutom TUB så arbetar även Università di Pisa, Istituto Italiano di Tecnologia, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (DLR), the Institute of Science and Technology Austria, Ocado Technology samt Disney Research Zurich med att utveckla saker inom SoMa-projektet. När det gäller exemplet här så antar jag att det är tänkt att sådana robotar ska åka runt på varulager och plocka ihop matvaror som sedan ska skickas vidare direkt hem till kund. Ytterligare ett jobb som robotarna kommer att ta över med andra ord. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Disney tar fram en robot som kan hoppa
Får vi se den i en framtida Nalle Puh-film?

Disney Research har tagit fram den här roboten som kan hoppa upp och ner utan att falla omkull. Man kallar sin robot kort och gott för "Hopping Robot" och den använder sig av ett system som Disney kallar för LEAP (Linear Elastic Actuator in Parallel). Tack vare LEAP kan roboten hoppa upp till 19 hopp innan den faller omkull. Vad Disney ska använda den här roboten till finns det inga uppgifter om men Gizmodo föreslår att den kanske kan användas att spela rollen som Tiger i en framtida Nalle Puh-film. Det här är långt ifrån den enda roboten som Disney Research har tagit fram och ni kan kolla in några andra Disney-robotar i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney tar fram spelkontroller baserade på RFID-taggar
För enklare spel, interaktiva böcker och liknande

Disney Research har utvecklat ett system som man kallar för RapID med vilket man kan ta fram billiga kontroller som är baserat på RFID-taggar (Radio-frequency identification) för till exempel enklare spel. De batterilösa RFID-taggarna är så pass billiga och enkla att använda att man kan snabbt och billigt skulle kunna utveckla spelkontroller till spel som till exempel Pong och luffarschack som demonstreras i videon nedan. Traditionella RFID-läsare som man till exempel använder när man scannar bagage kan ta upp till två sekunder på sig att läsa av en tagg men RapID:s RFID-läsare ska kunna klara av att göra detta på bara 200 millisekunder säger man. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney har tagit fram en telepresence-robot
Gör samma rörelser som människan som kontrollerar den

Här är ännu en robot från Disneys utvecklingsavdelning Disney Research och den här gången handlar det om en så kallad telepresence-robot som en människa kan fjärrstyra. Som synes i videon ovan kontrollerar en människa robotens två armar medan robotens "ögon" är två kameror som streamar det roboten "ser" till operatörens VR-headset. Exakt vad Disney ska använda den här roboten till framgår inte men Engadget skriver att man till exempel skulle kunna använda den på Disneyland där roboten skulle kunna spela Disneykaraktärer i de fallen där människor ej skulle kunna passa i en kostym av karaktären. Som till exempel Mike från Monsters Inc. på bilden nedan. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

VertiGo är en robot som kan rulla upp för väggar
Nytt från Disney Research

Disney Research fortsätter att ta fram balla prylar och här är en robot som man kallar för VertiGo som man har utvecklat tillsammans med schweiziska ETH Zürich. Den fyrhjuliga "roboten" kan dels köras på marken som vilket fordon som helst men den har även förmågan att köra upp för helt lodräta väggar som synes i videoklippet ovan. Detta åstadkommer den genom att dess två inbyggda propellrar som pressar VertiGo mot väggen så att den inte trillar ner. Det finns inga uppgifter om vad Disney har tänkt att använda VertiGo till men jag kan tänka mig att den skulle bli rätt såld i leksaksaffärerna om det är den typen av användningsområde man kikar på. Tumnagel
69.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart vet din smartklocka vad du rör vid
Med hjälp av elektromagnetism

Disneys forskningsavdelning Disney Research fortsätter att ta fram balla grejer och här är ett system som man har utvecklat som gör att en smartklocka kan känna av vad användare vidrör för något. Man kallar systemet för EM-sense och det använder sig av den elektromagnetiska strålningen som prylarna utstrålar för att avgöra vad användaren vidrör. Då olika prylar avger olika mycket elektromagnetisk strålning kan en ombyggd smartklocka enkelt avgöra vilken pryls elektromagnetiska strålning det är som går igenom användarens kropp. Det här kan vara intressant för att till exempel få telefonen eller klockan att öppna en särskild app om man tar upp en fjärrkontroll, bilnycklar, tandborste eller något annat som har en tillhörande app. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney Research utvecklar smart tyg
Virtuellt sådant

Några smarta typer från Disney Research har tagit fram en teknik som skall göra det lättare för animatörer att animera realistiskt tyg. Man använder en teknik som man kallar för multigrid som gör att virtuella tyger rör och agerar så nära dess verkliga motsvarighet som det bara går. Detta kommer leda till att animatörer kan spendera sin tid på annat vilket i sin tur sparar Disney pengar. Vill man läsa mer om denna teknik så kan man hitta en rätt saftig PDF kring det via länken nedan. Tumnagel
56.5°
+
Frode Wikesjö
0

Ritbok med förstärkt verklighet
Mer skoj från Disney Research

Disney Research släppte nyligen ett nytt klipp där man visade upp en ritbok med en tillhörande app som tar ritbokens bilder och gör dem levande via förstärkt verklighet. 3D-modellerna färgläggs i realtid allt eftersom man färglägger figuren i boken. Värt att nämna är att det endast fungerar med förvalda ritböcker men potentialen är ju relativt hög om detta blir verklighet någon gång. Tumnagel
51.2°
+
Frode Wikesjö
0

Disney får lampor att kommunicera med varandra
LED-lampor blinkar riktigt, riktigt snabbt

Forskare på Disney Research har utvecklat ett rätt ballt system där man kan få LED-lampor att kommunicera med varandra genom blinkningar. LED-lampor har möjligheten att tändas och släcka sig själv så snabbt att det mänskliga ögat inte ens uppfattar det och de kan även uppfatta dessa blinkningar från andra lampor och det är något som Disney utnyttjar i exemplen ni kan kolla in ovan. Disney kallar det här för Visible Light Communication (VLC) och i filmen ovan kan man bland annat se när en traditionell bordslampa tänder belysningen på en leksaksbil och när ett trollspö tänder belysningen i en prinsessklänning. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Beachbot ritar Walt Disney på stranden
Gör konst av sand

Här kan ni kolla in när roboten Beachbot besöker Walt Disney World Resort och där ritar upp ett enormt porträtt av företagets grundare Walt Disney på stranden. Beachbot är framtagen av schweiziska ETH Zurich i samarbete med Disney Research Zurich och beskrivs som världens första autonoma sandkonst-robot. Här nedan kan ni kolla in ett annat, lite längre klipp, med Beachbot. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney utvecklar Acoustruments
Kontrollera telefonen med diverse instrumentliknande funktioner

Disney har börjat utveckla en hel del flådiga prylar. För några dagar skrev vi om en 3d-skrivare som kunde printa mjuka alster och nu har Disney Research Hub visat upp ytterligare en teknik som kan göra livet lite mer underhållande. Acoustruments är ett samlingsnamn på ett gäng olika tillbehör som du ska kunna använda för att kontrollera din mobila enhet. Acoustruments består av ett gäng plaströr med en mikrofon i ena änden och en högtalare i den andra och genom att vrida på reglage och klicka på knappar kontrollerar du ljudvågorna som går mellan micken och högtalaren, och på så vis kontrollerar du själva enheten. Det är ett roligt koncept och vi får se om Disney lyckas implementera tekniken i några kommande produkter. I videon ovan ser ni en liten genomgång av tekniken. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Konstnärsrobot
Använder stränder som målarduk

Här är en robot som kan programmeras till att rita förhållandevis komplexa mönster på sandstränder. Målningarna skapas genom att en människa skickar en ritning på målningen till roboten via en mobiltelefon eller en tablet och sedan räknar roboten ut den smartaste vägen för att skapa detta i sanden för att därefter ge sig iväg och kratta upp ritningen. Roboten är framtagen i ett samarbete mellan Disney Research Zurich samt Swiss Federal Institute of Technology. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Disney tar fram teknik för att återskapa perfekta ögon i datorgrafik
Blir väldigt realistiskt

Disneys utvecklingsavdelning Disney Research har tagit fram en metod för att fixa så att ögon i datorskapade karaktärer blir så nära dess verkliga motsvarighet som det bara går. Det handlar om ett nytt motion capture-system som tar bilder av en skådespelares öga och återskapar detta mer eller mindre perfekt som ni kan kolla ni i videon ovan. När man har scannat klart ögat så skapas en 3D-modell av ögat som ändrar utseende beroende på hur man belyser den. Jag antar att det här betyder att vi går emot en framtid där datoranimerade karaktärer blir ännu mera lika sina verkliga förebilder, något som vi antagligen kommer att få se både på film och tv-spel de kommande åren. Tumnagel
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida