m

Nike skapar egen virtuell värld i Roblox
Ska Nikeland bli Nikes metaverse?

Nike har dragit igång något som man kallar för Nikeland i Roblox, en slags virtuell värld där Nike-fans kan umgås med varandra. I Nikeland kan användare spela lite olika enklare spel med avatarer som de kan förse med lite olika digitala Nike-prylar. I dagsläget handlar det om spelen "Tag", "The Floor Is Lava" och "Dodgeball". Det ska även finnas möjligheter för användarna att designa egna små minispel i Nikeland med hjälp av funktionerna som finns i Roblox plattform. Här ovan hittas en kort presentation av Nikeland och skulle du vilja testa Nikes virtuella värld själv så hittas Nikeland på länken nedan. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kort klipp från Red Notice
Actionfilmen med Gal Gadot, Dwayne Johnson och Ryan Reynolds

Här har vi ett litet klipp från den kommande actionrullen Red Notice med Gal Gadot, Dwayne Johnson och Ryan Reynolds. I klippet får vi se när denna trio slåss med varandra så om det är något du vill se och inte orkar vänta på premiären så kan du ju kolla in klippet ovan. I filmen kommer vi få möta en FBI-profilerare, Johnson, som måste sätta stopp för två skurkar som är på toppen av FBI:s Most Wanted-lista, vilket givetvis är Ryan Reynolds och Gal Gadot. Filmen är för övrigt regisserad av Rawson Marshall Thurber som tidigare gjort Dodgeball, Wex27re the Millers och Skyscraper. Red Notice har premiär på Netflix den 12 november. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Lost in Random charmar från start till slut
Vi har lirat svenska Zoink Games Tim Burton-inspirerade äventyr

Svenska Zoink Games har tidigare gett oss charmiga äventyr som Fe och VR-titeln Ghost Giant. Nu är gänget aktuella med ett nytt äventyr vid namn Lost in Random. Vi har fått möjlighet att ta en ordentlig titt på spelet för att se vad det har att erbjuda och för att göra en lång historia kort är det ett urcharmigt äventyr med en intressant story och förhållandevis utmanande kortbaserade strider som underhåller från start till slut. Tumnagel
42.5°
+
André Stray
0

Nu kan du köpa bilarna från Mad Max: Fury Road
Om du vill göra din garageinfart lite mera apokalyptisk

Auktionshuset Lloyds kommer snart att auktionera ut ett tiotal av de fordon som syns i filmen Mad Max: Fury Road vilken hade premiär 2015. Det handlar om tretton av bilarna som syns i den klassiska biljaktscenen från filmen. Bilarna säljs i befintligt skick och går att inspektera på plats i Australien om man skulle ha möjlighet att göra det. Auktionen på bilarna hålls 25 - 26 september och kommer även att livestreamas för de intressenter som inte har möjlighet att vara på plats. I faktarutan nedan hittas de 13 bilar som kommer att auktioneras ut och här nedan hittas även ett klipp från Mad Max: Fury Road. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft petar in augustis spel i Game Pass
Skate!

Nu är det augusti och det betyder att Microsoft börjat langa in lite trevligheter i Game Pass-biblioteket. Och om man gillar bra spel så är augusti en svinbra månad med flera riktigt bra titlar, nya som gamla. Bland annat har Skate, Skate 3 och Curse of the Dead Gods lagts till idag och fler titlar kommer petas in fram till 17 augusti. Listan med titlar och när och var de blir tillgängliga har ni nedan. Curse of the Dead Gods (Cloud, Console, and PC) – 5 augusti Dodgeball Academia (Cloud, Console, and PC) ID@Xbox – 5 augusti Katamari Damacy Reroll (Cloud, Console, and PC) – 5 augusti Lumines Remastered (Cloud, Console, and PC) ID@Xbox – 5 augusti Skate (Console) EA Play – 5 augusti Skate 3 (Cloud) EA Play – 5 augusti Starmancer (Game Preview) (PC) ID@Xbox – 5 augusti Art of Rally (Cloud, Console, and PC) ID@Xbox – 12 augusti Hades (Cloud, Console, and PC) ID@Xbox – 13 augusti Microsoft Solitaire Collection: Premium Edition (PC) – 17 augusti I vanlig ordning behövs det göras utrymme för titlarna och 8 augusti kommer GTA V försvinna från spelbiblioteket och 15 augusti ryker Ape Out, Crossing Souls, Darksiders Genesis, Donx27t Starve, Final Fantasy VII och Train Sim World 2020. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Facebook stänger av forskare som granskar tjänsten
Anser att forskarna bröt mot myndigheters regler

Facebook har stängt av kontona för ett antal forskare från New York University efter att dessa granskat hur Facebook används för att sprida desinformation om bland annat covid-19. De nu avstängda forskarna har bland annat utvecklat verktyget Ad Observer, en plugin som låter Facebook-användare dela med sig av information om vilka annonser som Facebook visar för dem. Detta anser Facebook strider mot den amerikanska myndighetens FTC regler som reglerar hur användardata från Facebook får delas. Många bedömare anser att Facebooks hänvisning till FTC:s regler är skitsnack då dessa är framtagna för att reglera hur Facebook delar användarnas data, inte hur användarna själva väljer att dela denna. Laura Edelson, en av de nu avstängda forskarna, säger: "Facebook is silencing us because our work often calls attention to problems on its platform. Worst of all, Facebook is using user privacy, a core belief that we have always put first in our work, as a pretext for doing this." I sitt arbete med att granska Facebooks annonser har forskarna flera gånger hittat annonser som bryter mot Facebooks egna regler, bland annat genom att sprida desinformation om covid-19. Facebook har fått motta massiv kritik för att forskarna nu stängts av från tjänsten och Jessica González från organisationen Free Press säger till Gizmodo: "Unfortunately this is only the latest in a series of brazen Facebook maneuvers to hide how its business model is harming people and our democracy. It’s unacceptable. Facebook has dodged civil rights leaders, activists, shareholders, academics and even lawmakers who are trying to hold the company accountable for its hate and lie profiteering and other abuses. As we fight the pandemic, attacks on our democracy and white supremacy we need more of the type of research the NYU Cybersecurity and Democracy team was conducting, not more self-interested tactics from Facebook." Tumnagel
3.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dwayne Johnsons nya Red Notice släpps 12 november
Netflix-action med Ryan Reynolds och Gal Gadot

Den stjärnspäckade actionrullen Red Notice har äntligen fått ett premiärdatum. Dwayne Johnson meddelade detta nyligen via Twitter och släppdatumet är 12 november. Utöver Johnson kommer Gal Gadot och Ryan Reynolds medverka. I filmen kommer vi få möta en FBI-profilerare, Johnson, som måste sätta stopp för två skurkar som är på toppen av FBI:s Most Wanted-lista, vilket givetvis är Ryan Reynolds och Gal Gadot. Filmen är för övrigt regisserad av Rawson Marshall Thurber som tidigare gjort Dodgeball, Wex27re the Millers och Skyscraper. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Stellantis storsatsar på elektrifiering
Ska lägga 30 miljarder euro på utveckling

Nu är det verkligen dags för elektrifiering och även de som har varit sena på pucken börjar vakna. Nu är det Stellantis tur, bolaget som kanske har flest varumärken under sitt paraply, här hittar vi varumärken som Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot, Citroen och Alfa Romeo. I dag hade man en EV-dag och berättade om sin framtid. Man kommer att investera 30 miljarder euro på elektrifiering och mjukvara till 2025. Trots att man verkligen slänger pengar på projektet så säger man att man ska få ut 30 procent bättre effekt per krona än snittet i branschen. I Europa räknar man med att sälja 70 procent elektrifierad fordon 2030 och i USA räknar man med 40 procent. Man har också hittat på ett nytt uttryck, LEV, som står för Low emission vehicle. Man säger att alla varumärken ska erbjuda el-lösningar som är "best in class". Fyra olika plattformar kommer att tas fram som är baserade på storlekar. Tre är liten, mellan, stor och fokuserar på bilar. Den sista fokuserar på pickups och större fordon. Räckvidden för bilarna ska vara mellan 50 och 80 mil och man ska ta fram snabbladdning som klarar av att fylla på med 32 km per minut. Plattformarna har alltså olika storlekar men kommer att dela mycket komponenter som batterier, motorer och mjukvara. Man kommer att bygga batterier motsvarande 260 GWh 2030 och det ska man göra i fem gigafabriker som ska ligga i Europa och Nordamerika. Man har hittat på fyndiga små slogans för alla varumärken. Känn på den här raddan! Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet” Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo” Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families” Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!” Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet” DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified” Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All” Jeep – “Zero Emission Freedom” Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet” Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified” Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool” Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time” Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet” Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles” Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Knockout City låter nya spelare testa gratis
Levla upp till Street Rank 25 innan ni köper

Knockout City släpptes 21 maj till typ alla olika spelplattformar och för att locka spelare körde EA en ordentlig lanseringsfest där alla var inbjudna. Spelet var gratis att spela de tio första dagarna och nu verkar det som att gratisspelandet kommer fortsätta ett tag till. I alla fall för nya spelare. Från och med idag kommer spelare kunna lägga vantarna på en testversion av spelet där de har möjlighet att klättra upp till Street Rank 25 innan de bestämmer sig för att köpa fullversionen av spelet eller lägga det åt sidan. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

14 bilmärken får tio år på sig att bevisa vad de går för
Stellantis ger Alfa Romeo, Lancia, Chrysler en chans

Stellantis är resultatet av ett gång sammanslagningar i bilbranschen, senast Fiat Chrysler Automobiles och PSA Group. Gruppen har hela 14 olika varumärken under sig och vem som helst kan räkna ut att alla inte är framgångsrika. Varumärkena är Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall och DS Automobiles. När sammanslagningen skedde tidigare i år trodde många att en rad märken skulle läggas ner, men nu har Stellantis VD gått ut och sagt att alla varumärken kommer att få tio år på sig att bevisa att de har rätt att existera. – Wex27re giving each (brand) a chance, giving each a time window of 10 years and giving funding for 10 years to do a core model strategy. The CEOs need to be clear in brand promise, customers, targets, and brand communications, sa Carlos Tavares, vd på Stellantis på Financial Times Future of the Car event. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida