m
2020
2019

Google sponsrar klimatsförnekare
Ger bidrag till organisation som fick USA att lämna Paris-avtalet

Den brittiska tidningen The Guardian har gjort en djupdykning bland de företag och organisationer som Google ger ekonomiska bidrag till och hittat en hel del tveksamheter. Tidningen har granskat en lista med ett hundratal företag och organisationer som fått bidrag av Google och säger att ett dussintal av dessa motarbetar olika typer av åtgärder för att hindra världens temperaturhöjning. Bland annat ska Google har gett bidrag till vad The Guardian beskriver som "some of the most notorious climate deniers in Washington". The Guardian skriver bland annat att organisationen Competitive Enterprise Institute (CEI) fått bidrag av Google. Det är samma organisation som sägs ha övertygat USA:s president Donald Trump om att det var vettigt för USA att lämna Paris-avtalet. Det var något som Google då beklagade men tydligen inte tillräckligt mycket för att man skulle sluta ge bidrag till CEI. Vidare ska Google ha gett bidrag till den konservativa paraplyorganisationen State Policy Network (SPN). De stödjer i sin tur den vetenskapsfientliga organisationen Heartland Institute, en organisation som bland annat hånat Greta Thunberg och kallat henne och andra klimataktivister för "climate delusion hysterics". Google säger till sitt försvar att man ger bidrag till en lång rad organisationer men att man inte för den delens skull stödjer deras åsikter. Vidare försvarar sig Google med att man inte är ensamma om att ge bidrag till klimatfientliga organisationer, ett försvar som låter väldigt ihåligt givet att Google oftast annars sätter miljö- och klimatfrågor högt upp på sin agenda. Google vill inte uppge för The Guardian hur mycket pengar de olika organisationerna man gett bidrag till har fått av Google. Vill ni läsa mer om det här så hittas hela The Guardians omfattande granskning på länken nedan. Där tar man även upp lite fler tveksamma Google-finansieringar förutom dem som vi skrivit om ovan. Tumnagel
-19.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Uppdaterat Google uppges registrera köp som görs offline
Med data man köpt från Mastercard

Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att Google i USA har registrerat Google-användares köp i fysiska butiker med hjälp av data som man uppges ha köpt för miljontals dollar av kortföretaget Mastercard. Tanken bakom detta verkar vara att Google vill kunna få reda på om en av deras användare köpt en vara i en fysisk butik efter att ha sett en annons på nätet som Google visat för dem. Det vill säga att om en Google-användare köper en vara med Mastercard i en fysisk butik inom 30 dagar efter det att Google visat en annons för varan så får Google reda på detta. Den datans används sedan för att kunna visa Googles kunder hur effektiva deras Google-annonser har varit. Varken Google eller Mastercard har velat bekräfta ett eventuellt samarbete men Google säger att varken de eller deras partners kan se någon personlig information om användarna det berör: "Before we launched this beta product last year, we built a new, double-blind encryption technology that prevents both Google and our partners from viewing our respective users’ personally identifiable information. We do not have access to any personal information from our partners’ credit and debit cards, nor do we share any personal information with our partners. Google users can opt-out with their Web and App Activity controls, at any time." Just inställningen "Webb- & appaktivitet" som nämns ovan har fått massiv kritik den här månaden då det visade sig att den lagrade android-användares position. Detta även om användarna hade stängt av mobilens positionshistorik och därmed trott att de inte gick att spåra av Google. Uppdaterat Mastercard säger i ett uttalande att man inte kan se vilka varor en kund betalar för med Mastercard vilket borde innebära att det skulle vara svårt eller omöjligt för Google att kunna avgöra vad någon av deras användare betalar för med sina Mastercard. Här nedan följer hela uttalandet från Mastercard: "The premise of what was reported is false. The way our network operates, we do not know the individual items that a consumer purchases in any shopping cart – physical or digital. No individual transaction or personal data is provided. That delivers on the expectation of privacy from both consumers and merchants around the world. In processing a transaction, we see the retailer’s name and the total amount of the consumer’s purchase, but not specific items. At Mastercard, our media measurement service provides merchants and their designated service providers a measure of the effectiveness of advertising campaigns. Merchants provide us with information about their advertising campaign, such as the start and end dates, and Mastercard provides them an assessment of spending trends within that time. In this service, we only provide merchants and their designated service providers trends based on aggregated and anonymized data, such as the merchant’s average ticket size and sales volumes. We do not provide insights that track, serve up ads to, or even measure ad effectiveness relating to, individual consumers" Tumnagel
8.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google ryktas ta fram en censurerad sökmotor för Kina
Kommer att filtrera bort sökresultat som inte Kina gillar

Google har en lång och rätt problemfylld relation med Kina. Trots att Android är det absolut dominerande operativsystemet i landet så har Google i övrigt inte haft särskilt mycket närvaro i landet sedan 2010. Det var 2010 Google vägrade att vika ner sig för de kinesiska myndigheternas krav att börja censurera sin sökmotor vilket ledde till att den och andra av Google tjänster blockerades i landet. Givet att Kina med sina 750 miljoner internetanvändare har flest internetanvändare i världen så verkar det som om Google nu eventuellt har omvärderat sitt tidigare censurbeslut. Enligt en källa som The Intercept varit i kontakt med så arbetar Google nu med att ta fram en version av sin sökmotor som de kinesiska myndigheterna kan tänka sig att acceptera. The Intercept har fått titta på dokument som verkar bekräfta att Google har arbetat på att ta fram en kinesisk version av sin sökmotor som går under kodnamnet "Dragonfly" vilken ska ha varit under utveckling sedan 2017. "Dragonfly" ska vara en sökapp till Android som kommer att filtrera bort sökresultat från sajter som Kina blockerat i sin så kallade "Great Firewall of China". Det innebär att tusentals sajter per automatik ej kommer att listas i Dragonfly. Vi pratar om sajter som BBC, Wikipedia och ja, till och med, Feber. En talesperson för Google säger till The Verge att man har investerat en del på den kinesiska marknaden men i övrigt inte kommenterar företagets framtida planer. Tumnagel
5.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google har fimpat 'Don't be evil'
Klassiskt motto borttaget från företagets uppförandekod

Google har i det tysta uppdaterat företagets uppförandekod, den så kallade "Code of conduct", genom att plocka bort Googles klassiska motto "Donx27t be evil". Varför man har valt att göra detta finns det inga uppgifter om men sektionen som synes nedan och återfinns i en version av uppförandekoden från i mars är nu borttagen. "“Don’t be evil.” Googlers generally apply those words to how we serve our users. But “Don’t be evil” is much more than that. Yes, it’s about providing our users unbiased access to information, focusing on their needs and giving them the best products and services that we can. But it’s also about doing the right thing more generally – following the law, acting honorably, and treating co-workers with courtesy and respect." Det finns dock fortfarande en referens kvar i den nya versionen av Googles uppförandekod. På dokumentets sista rad återfinns det i följande mening: "And remember… don’t be evil, and if you see something that you think isn’t right – speak up!" Tumnagel
20.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016
2015

Alphabets motto blir "Do the right thing"
Där Googles var "Don't be evil"

Häromdagen blev det klart att företaget Google numera är Alphabet som kommer inkludera diverse Google-relaterade företag. Googles motto för sina anställda, den så kallade "code of conduct" var "Donx27t be evil" vilket var den första radeen i deras uppförandekod för sina anställda men Alphabet har nu istället en ny uppförandekod och där verkar mottot vara "Do the right thing". Det är inte det första som står i den nya uppförandekoden men det finns åtminstone med på första raden, något som gjort att många tolkar detta som företagets nya motto. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chrome visar reklam för de som blockerar annonser på YouTube
Google har tröttnat på adblockers?

Enligt flera källor har Googles videosajt YouTube börjat visa hela reklamfilmer för användare som använder så kallade adblockers i Googles webbläsare Chrome. Förutom det så går det inte att hoppa vidare från reklamfilmen till det videoklippet man faktiskt vill se om man kör adblock på YouTube med Chrome, något som användare som inte kör adblockers kan göra. Enligt uppgifter ska detta gälla för alla adblockers och inte bara de populäraste som till exempel AdBlock Plus. Enligt de som har stött på det här så ska den enda möjligheten att hoppa vidare från reklamfilmen till det man faktiskt vill se vara att antingen avinstallera adblockern, vitlista YouTube eller helt enkelt byta till en annan webbläsare. Jag har själv inte hunnit kontrollera om detta faktiskt stämmer men ni som kör adblockers kanske har lite att säga om det det i kommentarerna antar jag. Tumnagel
-17.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014
2013
2012

Gör Google bättre med ett litet skript
Don't be evil

Sedan Google fick för sig att det där med socialt var något man skulle göra på riktigt har mitt förtroende för dem minskat steg för steg. I sök och överhuvudtaget allt på nätet just nu är socialt oerhört betydande och att då prioritera sitt eget framför det som är mest relevant är självmord för en sökmotor. När Google la till funktionen People and Pages on Google+ sneade framförallt Twitter ur rejält och kallade i princip Google för sopor. Eric Schmidt svarade med att "om Twitter öppnar upp sig så tar vi in dem också". Nu har några smartskallar gjort en liten bookmarklet som med ett klick fixar till Googles sökresultat med hjälp av Googles sökresultat och gör om resultatet som det borde ha sett ut från början. Bookmarkleten kallas mycket lägligt "donx27t be evil". Fungerar i Safari, Chrome och Firefox och vi får hoppas att vi inte behöver använda den speciellt länge utan att Google tar sig i kragen. focusontheuser.org Uppdatering Sarah Lacy skriver bra på Pandodaily om att Google borde skärpa till sig och börja leva efter sina egna högt ställda krav. Hon tar bland annat upp ett gäng citat från Google själva där det bästa är från Playboys intervju med Larry Page innan de klev in på börsen: "Most portals show their own content above content elsewhere on the web. We feel that’s a conflict of interest, analogous to taking money for search results. Their search engine doesn’t necessarily provide the best results; it provides the portal’s results. Google conscientiously tries to stay away from that. We want to get you out of Google and to the right place as fast as possible. It’s a very different model." Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0
2011

Tack för i år!
Vi älskar er!

Så var då 2011 snart till ända, ett år med många revolutioner i världen men utan speciellt många revolutioner i prylvärlden. Vilket inte gör det till ett dåligt år - långsam förbättring är oftast bättre än revolution. 2011 har varit väntans år på mobilfronten, året då vi väntade på iPhone 5 / iOS 5 / iPad 2, vi väntade på Galaxy Nexus / Android 4, vi väntade på Nokia / Windows Phone 7.5. iPhone 5 kom inte och vi fick istället iPhone 4S betydligt senare än vi väntat oss. Vi fick Galaxy Nexus och Android 4 men blev lite besvikna på att det kommer att dröja med fyran till alla andra Androider - även nya sådana. Världen fick Windows Phone 7.5 men Nokias Lumia har bara nästan kommit till Sverige. 2011 var året då gamla jättar inte visade sig vara okrossbara. Nokia blir mindre och mindre och den efterlängtade lanseringen av Lumia 800 verkar inte ha gått alls så bra som operatörerna har förväntat sig vilket kan betyda svårt läge inför 2012 - hur övertalar Nokia operatörerna att pusha deras telefoner istället för Samsungs senaste Galaxy S eller iPhone 4S? Några som alla i princip kommer att dö under 2012 är RIM. Dog gjorde WebOS som efter att köpts av HP gick åt pipsvängen. En hel hög med miljarders av dollar senare. 2011 var också året då vi hur många gånger som helst hörde att NU kommer Android-tabletsen men egentligen är det bara en som finns som konkurrerar med iPad - Samsungs Galaxy Tab. Det verkar som att Google har insett att det är två helt olika saker att sälja telefoner via operatörer och tablets via butiker. Tyvärr verkar man lägga rätt lite fokus på mjukvara specialgjord för tablets - eller så har man prioriterat helt rätt bara då det är extremt mycket viktigare för dem att få ut ett bra operativ för mobiler. The Verge sa det så bra i sin årskrönika förresten, "The best-case scenario for honeycomb is that it turns out to be the Windows Vista of Android". Vi får helt enkelt hoppas att 2012 blir året då Google levererar ett riktigt bra tablet-OS. 2011 var året då vi på riktigt tröttnade på patent. 2011 var också året då Googles klassiska slogan Donx27t be evil inte kändes lika helgjuten. Man lanserade Google+ men fick sig också en törn i alla fall i min värld då man stängde till och på en del tjänster bara la in stöd för delning via Google+ - framförallt Google Reader halshögg man genom att ta bort den interna (och uppskattade) delningen och bara förväntade sig att folk skulle dela via Google+. Idioter. Lite Apple-fasoner över det som jag inte gillar. Google släppte också en helt ny form som fungerar galant på de flesta produkterna men som bara blev halvbra i Gmail och värdelös i sagda Reader. På tal om sociala nätverk fortsatte Facebook och Twitter göra om och bli större än någonsin på samma gång. Google försökte med sina cirklar, Facebook svarade med grupper och mailinglistan dog verkligen på riktigt. 2011 var året då flera av operatörerna, främst Telia och Tele2, växte ur sina mobilnät. Eftersom vårt 3G-nät (när det fungerar) är så bra på den här sidan pölen har intresset för LTE/4G i princip varit obefintligt. Kanske kommer 2012 bli året då 4G kommer men i min värld är det en lågoddsare. 2011 var året då mobilkamerorna började bli bra på riktigt och GoPro-kameran gjorde att vi fick en helt ny typ av actionfilmer. Antalet timelapse-filmer under året har varit många, nästan för många. Den vanliga kameraindustrin väntar fortfarande på att göra den perfekta kameran - vi har haft mängde med små systemkameror på kontoret som alla har varit lovande men som alla har haft något som gjort dem till tveksamma köp. Tyvärr ser 2012 inte ut att bli året då vi får en liten kamera med ljusstark glugg i kittet som har snabb autofokus, micingång och vettigt pris. Vi fick ingen Xbox 720 eller Playstation 4 under året och frågan är om vi får det under nästa år heller. Nintendo däremot släppte sin 3DS som sålde så dåligt att de fick sänka priset betydligt. Jag köpte en till sonen i julklapp - det är tur för Nintendo att Mario är så bra som det är annars hade de kunnat ge upp redan nu. 3DS har äntligen börjat sälja en smula, även om jag tror att den försäljningskurvan inte kommer att öka direkt, och nästa år kommer Wii U - som ingen egentligen längtar efter. Playstation Vita har börjat säljas i Japan men verkar inte vara en succé och min egen spaning är att det är extremt få utanför gamer-cirkeln som är intresserade eller ens vet om att den kommer. Sony hade också vad man måste kalla för MEGAFAIL med allt strul med deras Playstation network. 2011 var året för småspelen och storspelen. Mobilspelandet slog så klart alla rekord och samtidigt har det varit fler stora titlar än någonsin. Herregud vad stolt jag var när Dice satte upp en gigantisk reklamaffisch på Medborgarplatsen med texten BATTLEFIELD 3 - FROM THE STREETS OF SÖDERMALM. Det är riktigt coolt att ett årets spel faktiskt gjordes där nere vid Slussen. I år var också året då Spotify tog över världen, eller i fall USA. Och när Skype såldes för tredje gången, denna gång till Microsoft. 2011 var året då ingen kom ikapp iPad - eller MacBook Air. Jag köpte min för ett drygt år sedan när den första versionen av den nya MacBook Air kom och än har ingen kommit ikapp. Två - tre modeller finns ute tillförsäljning på riktigt men förhoppningsvis kommer 2012 bli året då vi får se massor av Ultrabooks. Jag förväntar mig att tröttna på dem redan på CES-mässan i januari. 2012 blir förhoppningsvis året då vi får en 15 tums MacBook Pro som ser ut som en Air och som har en retina-skärm. Herre gud vad jag kommer att köpa den då. För Feber har 2011 varit ett skönt år. Första halvåret ägnade jag mig åt att vara föräldraledig och sedan dess har jag ägnat mig åt att pilla med nya Feber som tyvärr inte har hunnit lanserats - och tur är nog det. Den första versionen var ändå inte så bra. Nu är mycket trams bortskalat och vi kommer att rulla ut mindre förändringar framöver. Två saker kommer nog att bli viktigast för er - funktionen där ni kan gömma för er ointressant innehåll och en sida som fungerar galant i mobilen. Jag vill verkligen, verkligen, verkligen tacka er besökare för det här året. Förutom några troll som vi jagat bort (och då och då tvingas jaga bort igen) så har det varit riktigt kul att läsa era kommentarer och reaktioner. 2011 måste ses som året då Android-fanboyen tog över här på Feber och personligen slipper jag gärna alla fanboys nästa år. Både iOS och Android är så bra att vad man väljer i dag är ett personligt val - och ingen kommentar på Feber kommer att övertyga någon att byta plattform. Vi fick in vårt 10 000:e tips i slutet av året - extra stort tack till alla er som tipsa oss! Nu ska jag gå och köpa de där sista sakerna till kvällen och njuta in det nya året med bubbel och såna där djur som luktar så illa dagen efter men som är så satans goda när de äts. Det nya året börjar på allvar på tisdag och redan på fredag så lyfter planet till Las Vegas och CES-mässan där vi, förutom att försöka vinna någon dollar på slotmaskinerna, kommer att förlusta oss i allt nytt som kommer på mässan. Det kommer att bli ett massivt jobb men vi ska verkligen försöka rapportera larvigt mycket från den intressantaste mässan på året. Till sist: Stort tack till Wille, Bobby, Gustav, Frode, Samuel, Kristoffer, Kristoffer, Peter, Emmy, Henrik, Lotta, Christian, Ken, MovieZine-gänget och alla andra som har bidragit till Feber i år. Jag älskar er innerligt. Gott nytt år! Bilder av Sham Hardy, Global X och Feber. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Gmail äntligen som app för iOS *uppdaterat*
Men är det en dröm?

Google har dröjt länge med att släppa Gmail som en riktig App för iPhone och iPad men nu är den här, precis som vi antydde igår - och gud vad jag skulle vilja att det var det bästa sedan skivat smör men nja. Donx27t be evil Google! Appen verkar vara en mashup mellan riktig app och HTML som funkar rätt dåligt, buggar dyker upp redan när man startar appen, man kan bara köra ett konto i stöten och stöd för Google Apps finns inte alls. Nä, jag fortsätter nog läsa min mail i Mail eller Googles webapp. En klar besvikelse! Uppdaterat Google har temporärt dragit tillbaks Gmail-appen från AppStore och säger på sin Facebooksida: The iOS app we launched today contained a bug which broke notifications and caused you to see an error message when first opening the app. Wex27ve removed the app while we correct the problem, and we?re working to bring you a new version soon. In the meantime, everyone whox27s already installed the app can continue to use it. We want to bring you a great Gmail experience, and wex27re sorry we messed up here. Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0
2010

Google - be evil?
Taiwanesiska kortfilmare säger sitt om Google

Här är en mycket kort tecknad film från Taiwan som snabbt går igenom hur Google gått från att vara ett företag som mest var känt under mantrat "Donx27t be evil" till att det senaste året ha trampat i klaveret rejält några gånger. Efter dessa klavertramp från Google sida så verkar filmarna anspela på att Googles mantra nu för tiden är "Be evil". Jag kan väl inte hela hålla med dem i deras uppfattning men visst, allt Google har åstadkommit den senaste tiden kan inte klassas som gott. Några av dessa exempel syns i filmen till höger. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Historien om Google blir film
Populärt med internet-filmer nu för tiden

Nu är det inte långt kvar tills The Social Network, filmen om Facebook, har premiär och enligt uppgifter från Hollywood är det nu klart att det även kommer en spelfilm som kommer att handla om sökjätten Google. Filmen kommer att baseras på Ken Aulettas bok "Googled: The End of the World As We Know It" men än så länge är inget klart med varken regissör eller skådespelare vilket antagligen betyder att det kan dröja ett tag innan vi får se den här filmen på vita duken. Det är filmbolaget Groundswell som kommer att producera filmen och från deras sida säger man: "Itx27s about these two young guys who created a company that changed the world, and how the world in turn changed them. The heart of the movie is their wonderful edict, donx27t be evil. At a certain point in the evolution of a company so big and powerful, there are a million challenges to that mandate. Can you stay true to principles like that as you become as rich and powerful as that company has become? The intention is to be sympathetic to Sergey and Larry, and hopefully the film will be as interesting as the company they created." Att döma av det uttalandet så låter det som om Google-grundarna kommer att få lite bättre behandling än den Facebook-grundaren Mark Zuckerberg får i The Social Network. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Slingplayer nu till Android
Dags att beställa sig ett utländskt SIM-kort?

Slingbox har nu släppt Slingplayer till Android. Appen kostar 29 USD, det innebär att man måste kringgå spärren för betalappar, som vi svenskar fått tampas med sedan dag ett, om man vill se på sin TV på bortaplan. För er som inte är så insatta i vad en Slingbox är så rör det sig alltså om en box du kopplar till digitalboxen, DVDn, radion etc. för att sedan låta den strömma det du vill se eller lyssna på över nätet. Med Slingplayer till Android kan du nu kolla på exempelvis slutspelen i VM på androiden. I dagsläget skulle jag kunna ge rätt mycket för att Google skulle kasta bort de gamla ledorden "Donx27t be evil" och istället ersätta dessa med "Build it, and they will come" (hint till exempelvis betalmarknad), alternativt slå ihop dessa till: Donx27t be evil, build it, and the will come. Vi svenskar vill ju också kunna ta del av allt det där goda som Android har att erbjuda, en eclair utan grädde ger en lätt muntorrhet efter ett par tuggor... Ladda ner Slingplayer här eller scanna av QR-koden om du sitter på en android som hanterar betalmarknaden. Tumnagel
37.2°
+
Kristoffer Ågren
0
Nästa sida