m

Snart kan Googles kunder se om besökare kollar på deras annonser
Nytt statistikverktyg till annonser på gång

Google har visat upp ett nytt verktyg för annonsörer på den pågående CES-mässan som ger dessa möjlighet att kolla huruvida användare kollar på deras annonser eller väljer att klicka bort dem. Det handlar om videoannonser som levereras via Googles DoubleClick-nätverk och annonsörerna kommer på det här sättet att kunna kontrollera vilka av deras annonser som besökare faktiskt tittar på samt vilka användare genast väljer att klicka bort. Google hoppas att annonsörerna på det här sättet ska kunna justera sina reklamkampanjer så att fler väljer att titta på videoannonserna. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Google får betala rekordskadestånd
Efter att ha kringgått Safaris cookie-blockare

Kommer ni ihåg den lilla fadäsen Google gjorde genom att med lite klurigheter förbigå Safaris system för att blocka cookies? Google gjorde en liten fuling vilket tillät deras annonsnätverk DoubleKlick att sätta cookies hos användare trots att de valt att blocka just coockis från annonser med flera. Detta var för att användarna skulle få en bättre upplevelse med bland annat +1-knappen och dess funktionalitet i sök med mera. Google har sedan dess hävdat att användarna vill ha det så och därför har de inte gjort fel. Det godtogs dock ej av FTC och de två har nu satt i långa förhandlingar om google ska betala skadestånd eller ej. De båda har nu godkänt ett skadeståndsbelopp på hela 22,5 miljoner dollar vilket är det största någonsin utdelat av FTC. Det är inte riktigt slutgiltigt då några till inom FTC måste godkänna men det är hyfsat säkert att det blir såhär. Trots rekordsumman så kan det tilläggas att Google förra året tjänade så mycket pengar varje fem timmar. Tumnagel
44.6°
+
Gordon Andersson
0
Slut på artiklar...