2 i dag 33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen Har runt 3000 hästar Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.4°
0
Ford busar med eldriven Mustang-prototyp Den här har fyra motorer som ger över 1500 hästar Om man vill ha mer effekt i sin elbil kan man ju bara lägga till en extra elmotor. Eller fyra? Det var i alla fall vad Ford gjorde när de skapade Mustang Cobra Jet 1400. Det här galna bygget har alltså fyra stycken elmotorer under skalet och dessa producerar tillsammans hela 1523 hästar oavsett vad namnet säger. Och detta är alltså effekt på hjulen. Nyligen var man och körde prototypen på dragracingbanan och där lyckades den köra kvartsmilen på 8,27 sekunder med en slutfart på 270 km/h. Den här bilen får väl ses som en testbänk för vad man kan göra, så räkna alltså inte med att detta är något som kommer att komma i produktion den närmaste tiden. Ford snackar även med NHRA för att se hur man skulle kunna elektrifiera dragracing. Tumnagel
42.3°
0
2018
Chevrolet visar eldriven Camaro Snabb dragracer Chevrolet har tagit med sig eCOPO Camaro Concept till SEMA. Det är en eldriven version av den vanliga COPO-Camaron som är byggd för dragracing. Bilen har mer än 700 hästar och omkring 815 newtonmeter i vrid vilket kommer från dubbla BorgWarner HVH 250-150-motorer som sitter under huven. Batteripacket består av fyra stycken moduler på 200 volt och 79 kilo vardera. Två av dessa sitter där baksätet en gång satt, ett i reservhjulsbaljan och det sista sitter monterat ovanpå bakaxeln. Placeringen gör att man har fått till en viktfördelning på 44 procent fram, 56 procent bak. Man räknar med att denna kombination ska vara tillräckligt för att bilen ska kunna köra kvartsmilen (402 meter) på omkring nio sekunder. Bilen har lite ny teknik under skalet och denna skulle kunna hamna i framtida modeller från Chevrolet. "The eCOPO Concept is all about where we go in the future with electrification in the high performance space. The original COPO Camaro program was all about pushing the envelope, and this concept is an exploration with the very same spirit. The possibilities are intriguing and suggest a whole new world for racers. Chevrolet pioneered the concept of the high-performance crate engine right around the time the original COPO Camaro models were created, and the eCOPO project points to a future that could include electric crate motors for racing, or even your street rod. We’re not there yet, but it’s something we’re exploring." Tumnagel
42.5°
0
Det blir nog ingen Devel Sixteen Oväntat... Första gången vi skrev om Devel Sixteen var 2013. Bilen fanns med på en utställning och tillverkaren lovade mycket. Bilen skulle som mest ha 5.000 hästar och toppa 560 km/h. Vågade siffror helt klart, och det verkar inte riktigt som att man kommer att kunna leva upp till detta. Hela projektet ska ligga på is och det är oklart om det någonsin kommer att bli något av denna bil. Manufattura Automobili Torino (MAT) var ett av de företag som skulle se till att bilen blev verklighet men de är tydligen inte längre involverade i projektet. Det har gjort att allt står till och bilen dras med många problem för att någonsin kunna sättas i produktion. En stor sak är att man inte får till kylningen av den enorma motorn. Den är utvecklad av Steve Morris Engines och är egentligen en dragracing-motor, alltså inget man kör med på gatan. Förutom detta så måste designen ändras, för som bilen är nu skulle den flyga iväg när den började närma sig 500 km/h. Så du som har lagt handpenning på en sån här kanske ska ringa företaget och fråga om de kan föra tillbaka kosingen, innan det är för sent. Tumnagel
38.4°
0
2017
Första trailer för Top Gear America Vroom vroom BBC America släppte nyligen den första trailern för nya amerikanska Top Gear som har premiär där borta om en månad. Denna första säsong av Top Gear America kommer bestå av åtta timmeslånga avsnitt och programledarna denna gång är dragracingföraren Antron Brown, motorjournalisten Tom "Wookie" Ford samt skådespelaren William Fichtner. Som man kan se i trailern så ser det ut att följa det klassiska Top Gear-receptet där tre män diskuterar det här med bilar. Tumnagel
32.0°
0
Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil Och man kan köra på bakhjulen med den! Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu. Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas. Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om. I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
49.8°
0
Skådespelaren William Fichtner leder Top Gear America Tillsammans med Antron Brown och Tom Ford BBC America går nu ut och meddelar att spinoffen Top Gear America kommer tillbaka, och att det är tre nya ansikten som kommer att leda programmet. Trion består av dragracingföraren Antron Brown, motorjournalisten Tom "Wookie" Ford som vi tidigare har sett i Fifth Gear och något oväntat skådespelaren William Fichtner. William känner vi igen från storfilmer som Armageddon, Black Hawk Down och The Dark Knight men även i härliga rullar som Albino Alligator och Blades of Glory. Den nya säsongen delas in i åtta stycken avsnitt om en timme styck och premiär blir någon gång senare i år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.8°
0
2016
Bug Run på Mantorp i helgen Ses vi där? Nu för tiden finns det flera olika Bug Run-träffar men det är den stora på Mantorp som öppnade sina portar i går kväll och som pågår till och med söndag som samlar det bästa av det bästa. I år är det 33:e gången man kör och hit är alla Volkswagen-bilar från 1949 till 2016 välkomna. På plats kollar man på bilar, pratar med likasinnande, kanske köper någon reservdel, kör på banan och effekttestar sin bil. Volkswagen Sverige är på plats för att bland annat visa upp Golf GTI Clubsport, Beetle Dune och Beetle Dune Cabriolet. Omkring 2 000 stycken Volkswagen-bilar av alla årsmodeller väntas delta i träffen. Själv kommer jag på söndag i bilen nedan, ses vi där? Höst. #mk1 Ett foto publicerat av Bobby Green (@bobby_green) Okt 11, 2015 kl. 12:00 PDT Tumnagel
41.9°
0
I dag lanserades sportkanalen SolidSport Här kan man titta på crosskart och tysk handboll I dag lanserades SolidSport vilket är en webbplats där man vill samla erbjuda massvis med sportsändningar på ett och samma ställe. Här kan man till exempel se matcher eller klipp från ligor eller sporter som annars kan vara svåra att hitta. Man hoppas till exempel kunna erbjuda sändningar från sporter som till exempel Bandy, Dragracing, Löpning, Motorcross, Paintball, Roller Derby och Volleyboll. Tanken är att ligor och föreningar själva ska lägga upp sina sändningar. Dessa kan sedan finansieras via Pay Per View, abonnemang eller annonser. Intäkterna går sedan direkt tillbaka till föreningen vilket ju är bra. Tumnagel
37.7°
0
2015
Stenhårda brudar på dragstripen Corvette Z06 vs Cadillac CTS-V Klart att även tjejer kör muskelbilar och här får vi se två stycken gasglada rasta sina åk på en dragracing-bana. En Corvette Z06 i standardutförande mot en moddad Cadillac CTS-V. Tumnagel
39.4°
0
Nästa sida