m

Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen
Har runt 3000 hästar

Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Ford busar med eldriven Mustang-prototyp
Den här har fyra motorer som ger över 1500 hästar

Om man vill ha mer effekt i sin elbil kan man ju bara lägga till en extra elmotor. Eller fyra? Det var i alla fall vad Ford gjorde när de skapade Mustang Cobra Jet 1400. Det här galna bygget har alltså fyra stycken elmotorer under skalet och dessa producerar tillsammans hela 1523 hästar oavsett vad namnet säger. Och detta är alltså effekt på hjulen. Nyligen var man och körde prototypen på dragracingbanan och där lyckades den köra kvartsmilen på 8,27 sekunder med en slutfart på 270 km/h. Den här bilen får väl ses som en testbänk för vad man kan göra, så räkna alltså inte med att detta är något som kommer att komma i produktion den närmaste tiden. Ford snackar även med NHRA för att se hur man skulle kunna elektrifiera dragracing. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2018

Chevrolet visar eldriven Camaro
Snabb dragracer

Chevrolet har tagit med sig eCOPO Camaro Concept till SEMA. Det är en eldriven version av den vanliga COPO-Camaron som är byggd för dragracing. Bilen har mer än 700 hästar och omkring 815 newtonmeter i vrid vilket kommer från dubbla BorgWarner HVH 250-150-motorer som sitter under huven. Batteripacket består av fyra stycken moduler på 200 volt och 79 kilo vardera. Två av dessa sitter där baksätet en gång satt, ett i reservhjulsbaljan och det sista sitter monterat ovanpå bakaxeln. Placeringen gör att man har fått till en viktfördelning på 44 procent fram, 56 procent bak. Man räknar med att denna kombination ska vara tillräckligt för att bilen ska kunna köra kvartsmilen (402 meter) på omkring nio sekunder. Bilen har lite ny teknik under skalet och denna skulle kunna hamna i framtida modeller från Chevrolet. "The eCOPO Concept is all about where we go in the future with electrification in the high performance space. The original COPO Camaro program was all about pushing the envelope, and this concept is an exploration with the very same spirit. The possibilities are intriguing and suggest a whole new world for racers. Chevrolet pioneered the concept of the high-performance crate engine right around the time the original COPO Camaro models were created, and the eCOPO project points to a future that could include electric crate motors for racing, or even your street rod. We’re not there yet, but it’s something we’re exploring." Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Det blir nog ingen Devel Sixteen
Oväntat...

Första gången vi skrev om Devel Sixteen var 2013. Bilen fanns med på en utställning och tillverkaren lovade mycket. Bilen skulle som mest ha 5.000 hästar och toppa 560 km/h. Vågade siffror helt klart, och det verkar inte riktigt som att man kommer att kunna leva upp till detta. Hela projektet ska ligga på is och det är oklart om det någonsin kommer att bli något av denna bil. Manufattura Automobili Torino (MAT) var ett av de företag som skulle se till att bilen blev verklighet men de är tydligen inte längre involverade i projektet. Det har gjort att allt står till och bilen dras med många problem för att någonsin kunna sättas i produktion. En stor sak är att man inte får till kylningen av den enorma motorn. Den är utvecklad av Steve Morris Engines och är egentligen en dragracing-motor, alltså inget man kör med på gatan. Förutom detta så måste designen ändras, för som bilen är nu skulle den flyga iväg när den började närma sig 500 km/h. Så du som har lagt handpenning på en sån här kanske ska ringa företaget och fråga om de kan föra tillbaka kosingen, innan det är för sent. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2017

Första trailer för Top Gear America
Vroom vroom

BBC America släppte nyligen den första trailern för nya amerikanska Top Gear som har premiär där borta om en månad. Denna första säsong av Top Gear America kommer bestå av åtta timmeslånga avsnitt och programledarna denna gång är dragracingföraren Antron Brown, motorjournalisten Tom "Wookie" Ford samt skådespelaren William Fichtner. Som man kan se i trailern så ser det ut att följa det klassiska Top Gear-receptet där tre män diskuterar det här med bilar. Tumnagel
32.0°
+
Frode Wikesjö
0

Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil
Och man kan köra på bakhjulen med den!

Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu. Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas. Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om. I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Skådespelaren William Fichtner leder Top Gear America
Tillsammans med Antron Brown och Tom Ford

BBC America går nu ut och meddelar att spinoffen Top Gear America kommer tillbaka, och att det är tre nya ansikten som kommer att leda programmet. Trion består av dragracingföraren Antron Brown, motorjournalisten Tom "Wookie" Ford som vi tidigare har sett i Fifth Gear och något oväntat skådespelaren William Fichtner. William känner vi igen från storfilmer som Armageddon, Black Hawk Down och The Dark Knight men även i härliga rullar som Albino Alligator och Blades of Glory. Den nya säsongen delas in i åtta stycken avsnitt om en timme styck och premiär blir någon gång senare i år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2016

I dag lanserades sportkanalen SolidSport
Här kan man titta på crosskart och tysk handboll

I dag lanserades SolidSport vilket är en webbplats där man vill samla erbjuda massvis med sportsändningar på ett och samma ställe. Här kan man till exempel se matcher eller klipp från ligor eller sporter som annars kan vara svåra att hitta. Man hoppas till exempel kunna erbjuda sändningar från sporter som till exempel Bandy, Dragracing, Löpning, Motorcross, Paintball, Roller Derby och Volleyboll. Tanken är att ligor och föreningar själva ska lägga upp sina sändningar. Dessa kan sedan finansieras via Pay Per View, abonnemang eller annonser. Intäkterna går sedan direkt tillbaka till föreningen vilket ju är bra. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Stenhårda brudar på dragstripen
Corvette Z06 vs Cadillac CTS-V

Klart att även tjejer kör muskelbilar och här får vi se två stycken gasglada rasta sina åk på en dragracing-bana. En Corvette Z06 i standardutförande mot en moddad Cadillac CTS-V. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2014

Tesla Model S mot Corvette Stingray på strippen
Vem vinner?

Här får vi se när purfärska Corvette Stingray tar sig an Tesla Model S på en dragracingbana. 402 meter, elbil mot V8-monster. Vem vinner? Tumnagel
57.6°
+
Bobby Green
0
2013

Bug Run på Mantorp Park i helgen
Firar 30 år i år

I helgen (7-9 juni) är det återigen dags för den stora och legendariska Volkswagenträffen Bug Run som i år firar hela 30 år. Platsen är Mantorp Park där det förra året samlades 1 700 stycken bilar, något man räknar med att slå i år. Sten Forsberg som är chef för Volkswagen Sverige säger så här: "Vi gläds över att så många Volkswagenanhängare år efter år vallfärdas till Bug Run för att umgås och visa upp sina ögonstenar. Volkswagen har en 65-årig tradition på den svenska marknaden och de välbesökta träffarna visar att märket ligger många svenskar varmt om hjärtat. Bug Run ligger också i linje med vår satsning på motorsport." På träffen kommer man bland annat kunna spana in nya Golf GTI och vara med och fira att Passat fyller 40. Det kommer även att vara premiär för den nya nordiska serien i dragracing med luftkylda Volkswagen-bilar. Förutom denna träff blir det ytterligare två stycken i sommar. Den 5-6 juli arrangeras Bug Run Race Day i Malmö och 2-3 augusti är det dags för Bug Run Classic på Tierp Arena. Ska ni på något av evenemangen? Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Elmia-mässan blir större än någonsin

Bilsport Performance & Custom Motor Show som varje påsk intar hallarna i Elmia i Jönköping kommer i år att bli större än någonsin. Ytan utökas med 4 000 kvadratmeter och där kommer man att fokusera på motorsport. På den nya platsen kommer bland annat tidningen Bilsport Rally&Racing att visa upp sin projektbil, en BMW, för första gången. Där kommer även Leffe Petersons Toyota Corolla att stå. I närheten kommer det att stå en Ford Focus WRC, och inte vilken som helst utan nämligen samma bil som Colin McRae körde med i Rally-VM. Mässan öppnar den 29 mars. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Sandkörning på en helt ny nivå
Ny sport i öknen

Tydligen har araberna kommit på en ny sport att roa sig med ute i öknen. Man bygger om små offroad-bilar och monterar enorma turboaggregat och kör skiten ur dem. Antingen på dragrace eller som vi kan se här, i hillclimb. Ser störtkul ut och det känns ju betydligt säkrare än idiotsporten hagwalah. Ett klipp från dragracingen i öknen hittas under "Läs mer". Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
2010

Mustang med fyra smallblock-V8:or
Varför inte?

Gary Weckesser är en legendarisk dragracing-förare från USA. Han hade en Ford Mustang från 1969 och tänkte att han skulle experimentera lite. Så han stoppade ned fyra stycken 5,7-liters V8:or (351) på 250 hästar vardera i fronten. Ett år tog det innan från idé tills att bilen stod klar. Inredning har prioriterats bort för att hålla vikten nere så mycket som möjligt. Ljuddämpningen är obefintlig och de 32 (!) avgasrören mullrar med all sannolikhet ganska trevligt när Gary bränner ned längs de 402 metrarna. För övrigt klippte bilen den biten på bara sju sekunder 1973, med en slutfart på hela 320 km/h. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hyllning till muskelbil från förr
Dodge Challenger fick stå mall

Ronnie Sox och Buddy Martin är två figurer som båda var delaktiga i dragracingklasserna Super Stock och Pro Stock i slutet på -60 och början på 70-talet. Ronnie och Martin samlade båda på sig mängder av prispokaler med deras skräckinjagande Hemi-matade Plymouth. Nu har Mr. Norm´s Garage byggt en hyllning till dessa två herrar i form av en version av nya Dodge Challenger. Bilen, med det korta namnet "Sox and Martin Collector Series Hemi Cuda", kommer i begränsad upplaga med tre olika effektval. Först ut är "Super Street Edition" med sina 625 hästar under huven, sen "Super Stock Edition" med 725 hästar. Sist och definitivt inte minst är muskelpjäsen Pro Stock Edition med hela 900 kusar att hålla reda på. Dodgen bär givetvis samma färger som bilen den baseras på, alltså rött, vitt och blått. Den som vill kan även få en modern tolkning av grillen och bakljusarrangemanget för att så gott som det går hylla originalet. Varje bil som byggs är också signerad av Buddy Martin himself. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2009

Ruskigt snabb Datsun
Med enbart batterier under huven

Amerikanen John "Plasma Boy" Wayland älskar dragracing, men ogillar avgasutsläpp. Han har därför tagit saken i egna händer och lyckats kombinera hans intressen på bästa sätt. En Datsun 1200 från 1972 med elmotorer som går som attan på strippen är den absolut bästa lösningen enligt honom. Motorerna kommer från en eltruck som tillsammans ger cirka 300 hästar. Bilen har grymt vrid så därför har batterierna placerats i bagaget, ovanför bakhjulen, för att få så bra fäste som möjligt vid start. Som snabbast har John kört 11,46 på strippen, med 176 km/h i slutfarten. Den relativt låga slutfarten beror på att elmotorerna varvar ut och inte kan gå snabbare. Efter att John har krossat de flesta av konkurrenterna kan han glatt ratta sin bil ändå hem, för bilen är faktiskt reggad, helt laglig och kommer 6 mil på en laddning. Och skulle han bli stående någonstans är det inget vidare bekymmer då det bara tar 20 min att ladda upp batterierna igen. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2008

Video: Nissan GT-R mot Lamborghini Murcielago LP640
Japaner har testat lite hederlig dragracing

V6 mot V12, 480 mot 640 hk och två helt skilda prisklasser. Det är stor skillnad mellan dessa supersportbilar, men i slutändan är det inte mycket som skiljer, trots allt. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2006

Dragracing med verktyg
Only in America?

Har man inte råd med en riktig dragster så går det lika bra med en Hilti. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0