LIVE 16:00 Porsche Taycan Cross Turismo presenteras!
m

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Rivian R1T får dra upp till 4990 kilo
Men då halveras räckvidden

Rivian har nyligen varit ute med pickupen Rivian R1T och hårdtestat dragkapaciteten i det varma klimatet. Temperaturen var som max plus 47,8 grader. Bilen får dra upp till 4990 kilo och detta testade man bland annat på vägsnittet Arizona State Route 68 och Davis Dam Grade. Maxar man vikten på kroken påverkas som väntat räckvidden en hel del och i testerna halverades denna. Pickupens maximala räckvidd är 64,4 mil vilket alltså skulle resultera i 32,2 mil om du lastar fullt. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie är här
Kommer både som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat presenterar BMW idag uppdaterade 5-serie Sedan, 5-serie Touring och 6-serie. Gemensamt för alla är att det går att få med mildhybridteknik eller som laddhybrider. På det sistnämnda temat presenterar man även nyheten X2 xDrive25e. Bilarna har fått ett nytt uppdaterat utseende och tydligast är LED-strålkastarna, den större grillen och de nya bakljusen. Adaptiva LED-strålkastare och laserljus finns på tillvalslistan. Insidan får infotainmentsystem med skärm på upp till 12,3 tum, sporträtt i läder och nya perforerade Sensatec-komfortsäten. Dragvikten för laddhybriderna ökas från 750 till 1700 kilo. Har du fyrhjulsdriften xDrive får du dra upp till 2000 kilo. Mildhybridtekniken består av en 48-volts startgenerator som kan lagra bromskraftsenergi och vid tillfälle kan ge extra elektrisk kraft. 5-serie Sedan och 5-serie Touring har premiär i juli. Då erbjuds 530e och 530e xDrive Sedan som båda fått 40 extra hästar och som nu bjuder på 292 hästar. I höst lanseras laddhybriderna 530e Touring, 530e xDrive Touring och 545e xDrive Sedan. 6-serie Gran Turismo lanseras i slutet av sommaren. 5-serie Sedan kostar från 436.000 kronor, Touring från 454.900 kronor och 6-serie GT från 557.600 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Dragkrok till Polestar 2 kostar 13.000 kronor
Får dra upp till 1500 kilo

När Polestar presenterade den helt eldrivna modellen 2 var det många som undrade om den skulle kunna gå att få med dragkrok. Ja var svaret men sen var det tyst ett tag. Sen fick vi tidigare i år reda på att man på den får hänga upp till 1500 kilo. Nu får vi också reda på vad kalaset kostar extra och det är 13.000 kronor som gäller, installerat och klart. Kroken är elektriskt infällbar så den gömmer sig alltså under stötfångaren när man inte behöver den. Det kombinerade bagageutrymmet sväljer 440 liter (405 bak, 35 fram) och takräcke finns som tillval om man nu skulle behöva lasta större grejer upp till 75 kilo. Reserverar man ett exemplar innan den 31 december är man garanterad leverans nästa år. På släpet på bilderna står den svenska elmotorcykeln Cake Kalk. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Här är Teslas Cybertruck!
Är väldigt annorlunda, på ett bra sätt?

Så släppte då äntligen Tesla sin pickup och det är verkligen ingenting alls som är "som vanligt" med den. Namnet är Cybertruck och designen är verkligen som hämtad ur en film eller ett spel. Men den konstiga formen har en poäng, det är nämligen hela basen av bilen som man kallar för exoskeleton. Bilen ska överlag vara byggd för att hålla. Man har utvecklad en ny metall baserad på aluminium som alla paneler är tillverkade av och de ska tåla att man tar fram släggan och dunkar till dem. Glaset ska vara armerat men det gick så där när man skulle visa det under presentationen, glaset gick helt enkelt sönder. Tre versioner kommer att finnas och alla får lägga nästan 1600 kilo på flaket. Den billigaste kommer att ha en motor som driver bakhjulen och en räckvidd på 40 mil, dragvikt på 3400 kilo, gör 0-100 på 6,5 sekunder och prislappen ligger på 40.000 dollar. För 50.000 dollar får man fyrhjulsdrift med dubbla motorer, dragvikt på 4500 kilo, en räckvidd på 48 mil och den gör 0-100 på 4,5 sekunder. Den fetaste versionen kostar 70.000 dollar, har fyrhjulsdrift men tre motorer, en räckvidd på 80 mil, dragvikt på 6350 kilo och 0-100 på 2,9 sekunder. Utöver grundpriset finns ett tillval för autopilot som kostar 7000 dollar. Bilen har så klart en massa ström med sig och har både 110 och 220v så att man kan driva verktyg och annat. Den har även luftfjädring vilket är smidigt av flera anledningar. Som bonus med den har man en inbyggd luftkompressor. Som en liten bonus visade man också en ATV som får plats på flaket. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Atlis XT är ännu en eldriven pickup
Ska ha en räckvidd på upp till 80 mil

Atlis Motor Vehicles grundades 2016 av lastbils-entusiasten Mark Hanchett efter att han konverterat en diesel-driven pickup till eldrift. Atlis XT är den första egna produkten från företaget och det är också en eldriven pickup som lovar en räckvidd på 80 mil. Bilen ska bygga på en egen plattform och det sitter en elmotor i varje hjul. Dessa skickar kraften till en direktdriven växellåda med ett läge. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder och toppfarten anges till 193 km/h. Man berättar inget om vad det är för elmotorer eller batteripack under skalet utan säger bara att bilen kommer att erbjudas med 48, 64 eller 80 mils räckvidd. Dragvikten varierar mellan 2,2 ton upp till hela nio ton. Lastkapaciteten på flaket ska variera från 453 kilo till 2,2 ton. På teknik-sidan hittar vi kameror istället för vanliga backspeglar och på insidan sitter en stor pekskärm som erbjuder Android Auto och Apple CarPlay. I framtiden kommer bilen att erbjuda självkörning i nivå fem. I framtidsplanerna finns även att utveckla ett helt eget nätverk med snabbladdningsstationer i USA där man ska kunna ladda fullt på bara 15 minuter. Priset för XT kommer att börja på 45.000 dollar. För 700 dollar i månaden ska man kunna prenumerera på en tjänst som inkluderar service, försäkring och gratis laddning. Tillverkningen ska ske i USA och planen är att lansera någon gång 2020. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2018

Nu är även Rivians SUV presenterad
Fet eldriven sak

Tidigare i dag skrev vi om Rivians pickup, ett eldrivet monster med lång räckvidd, grym acceleration och dragvikt på 5000 kilo. Nu har man även presenterat sin SUV som har namnet R1S (Rivian, model 1, SUV). Även den här har imponerande prestanda. Fyrhjulsdrift, fyra motorer, 750 hästar, 14.000 Nm, räckvidd på 65 mil, acceleration till 100 på tre sekunder är inget att skämmas för. Speciellt inte för en gigantisk SUV med plats för sju personer. Dragvikten är på lite mer normala 3500 kilo. Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0

Jeep Gladiator läcker ut
Läcker?

En pickup-version av nya Jeep Wrangler har testats under en lång tid och den 28 november på Los Angeles Auto Show ska den visas upp officiellt. Tidigare i veckan gick det rykten om att bilen skulle få namnet Gladiator och nu är det bekräftat, samtidigt som bilder på åket läcker ut. På flaket får man lasta 725 kilo och dragvikten ska ligga på hela 3.470 kilo. Mer om bilen kommer när den är officiell. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes eldrivna framtid är här
EQC breddar utbudet av elbilar

Precis som utlovat presenterade Mercedes igår den nya modellen EQC på Artipelag i Stockholm. Det här är en helt eldriven crossover som markerar starten på tillverkarens eldrivna framtid. Bilen har utseendemässigt inte förändrats jättemycket jämfört med konceptbilen Generation EQ concept som visades upp för två år sedan. För att folk inte ska bli jätterädda för en elbil har den en grill framtill och något som vid en snabbtitt kan se ut som två avgasrör. Har man inte koll skulle man troligtvis kunna ta den här för en vanlig Mercedes-SUV när man ser den, det är först när den rullar man kanske hajar till att den inte brummar. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Nu kommer den eldrivna husvagnen
Fungerar också som powerwall

Husvagnar gör ju knappast att bilen drar mindre bensin och har man bytt till elbil och vill köra långt är väl kanske inte husvagnssemester något som man ser fram emot. Men det vill Dethleffs ändra på när de nu visar upp en eldriven husvagn. Vagnen kan så klart inte köra runt själv på vägen, men hjälper till så att det inte blir så mycket att dra för bilen. I hjulen sitter nämligen två motorer och man ställer helt enkelt in hur mycket vikt motorerna ska minska ekipaget med. Det här gör att man får längre räckvidd, men också att bilar som egentligen inte kan dra en husvagn kan göra det. Hur det stämmer överens med lagboken återstår att se, dragvikten på pappret lär ju inte förändras. Motorerna ska även se till att vagnen ska bete sig bättre på vägen. På campingen kan faktiskt husvagnen köra lite själv, den går att snurra runt 360 grader och ställas tillrätta med hjälp av en app. Nu är det ju inte semester året runt och det har man också tänkt på. När man är hemma agerar nämligen batteripacket som en powerwall. På taket av husvagnen sitter solceller så husägaren har alltid lite backup-ström därifrån, eller så fyller man på från solceller på hustaket. Sedan kan man flytta strömmen till elbilen över natten när solen har gått ner. Tumnagel
50.0°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar nya Touareg
Kommer som laddhybrid

Som utlovat visar Volkswagen idag upp helt nya Touareg och man gör det på modellens största marknad - Kina. Suven har uppdaterats på samtliga punkter och ser i mina ögon kanon ut - så som Audi Q7 borde ha sett ut när den presenterades 2015. Det mest intressanta med den nya bilen lär ju dock ändå vara att den kommer som laddhybrid. Säkert efterlängtat av många. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0
2017

Jeep presenterar Grand Cherokee med 717 hästar
För dig som är sugen på snabb SUV

Innan New York Auto Show öppnar sina dörrar får vi nu ta del av vad Jeep kommer att visa upp där. Det här är Grand Cherokee Trackhawk och det är en SUV som fått samma motor som Dodge Hellcat. Det innebär att den här röda klumpen har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter med hela 717 frustande hästar och ett vrid på 874 newtonmeter under huven. Det är tillräckligt för att skicka den från stillastående till 100 km/h på bara 3,6 sekunder. Fortsätter man att gasa är det roliga slut först vid 289 km/h. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som växlar på 160 millisekunder. För att få stopp på grejerna sitter det Brembo-bromsar runt om, fram mäter de 400 millimeter och har sex kolvar, bak är de 350 millimeter och har fyra kolvar. Från 96 km/h till att stå helt still krävs 34,7 meter om man stampar till. Dragvikten ligger på 3,2 ton. Utseendemässigt skiljer sig den här värstingversionen inte jättemycket från SRT8 som tidigare var den hårigaste Cherokeen man kunde köpa. I fronten har man monterat luftintag istället för dimljus och baktill sitter det fyra svarta avgaspipor, i övrigt handlar det om lite emblem som skvallrar om att det här är något alldeles extra. Försäljningen i USA kommer att dra igång i höst men några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Sjusitsiga Volkswagen Tiguan Allspace visas upp
Fem säten blir tillval

I december förra året fick vi reda på att Volkswagen hade en större version av modellen Tiguan på gång. Nu är den här och Allspace som tilläggsnamnet är gör att man kan få in sju stycken personer i bilen. Sju säten blir faktiskt standard i Sverige, vill man istället endast ha fem får man lägga till pengar. Hjulbasen är nästan elva centimeter längre än Tiguan och yttermåttet har vuxit med 21,5 centimeter. Bakdörrarna är även längre för att göra det enklare att komma in längst bak. Fäller man inte upp de två bakersta stolarna får man plats med 145 liter mer och nu totalt 760 liter. Fäller man allt i den femsitsiga versionen ökar den siffran till 1 920 liter vilket är 265 liter mer än i vanliga Tiguan. Det ska gå att lasta grejer upp till 1,92 meter i längd. Sex olika motoralternativ erbjuds - från 150 till 240 hästar. Fyrhjulsdrift blir standard i Sverige oavsett motor. Dragvikten är som mest upp till 2,5 ton. Förförsäljningen drar igång i sommar, lanseringen sker först i höst. Några svenska priser har vi tyvärr inte fått ta del av än. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2016
2015
Nästa sida