38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

KTH-företaget Porkchop skickar upp satellit till rymden idag
Hakar på en av SpaceX Falcon 9-raketer dit

Senare idag kommer SpaceX att skjuta upp ännu en Falcon 9-raket. Ombord på den kommer det bland annat finnas en satellit från det svenska företaget Porkchop. Porkchop är startat av de bägge KTH-studenterna Victor Gonzalez and Matija Milenovic. Företaget har utvecklat ett drivssytem för nano-satelliter som man nu planerar att testa i rymden. Nano-satelliter är väldigt små satelliter som ofta inte är mycket större en skokartong. Matija Milenovic säger om drivsystemet som Porkchop nu planerar att testa: "When you start making satellites smaller they become cheaper, but you often lose functionality. Propulsion systems take up a lot of space, so many nanosatellites completely lack the ability to navigate. This means that they cannot avoid collisions and it shortens their life span. That is the problem we want to solve." Sammanlagt kommer Falcon 9-raketen som skjuts upp idag rymdsätta 105 mindre satelliter som kommer från företag i 20 olika länder. Uppskjutningen är planerad att ske 16:25 svensk tid och ni kan kolla in en livesändning från det hela här nedanför. Tumnagel
40.9°
0
2021

BMW vintertestar i7 i Arjeplog
Den nya elbilen lanseras nästa år

Nästa år kommer BMW att lansera en helt eldriven version av den nya generationen 7-serie. Bilen kommer heta i7 och just nu pågår vintertesterna med prototyper, och givetvis sker detta i kalla Arjeplog här i norr. Platsen är bra för att kunna genomföra intensiva tester i extrema förhållanden och extra bra för att se hur den elektriska drivlinan klarar kylan. i7 har den femte generationen av BMW eDrive som även sitter i modellen iX. Man räknar med att bilen kommer att ha en energiförbrukning på mellan 22,5 – 19,5 kWh/100km enligt WLTP. i7 använder samma bottenplatta som 7-serien med förbränningsmotor. När den kommer att lanseras är än så länge oklart. Tumnagel
40.3°
0

Transportstyrelsen säger nej till B-körkort med höjd maxvikt
Blir för svårt att identifiera vilka fordon som omfattas av undantaget

För snart ett år sedan skrev vi att B-körkort kunde få en höjd maxvikt till 4250 kilo, om bilen som kördes hade nollutsläpp. Nu berättar Transportstyrelsen att de inte rekommenderar att det införs undantag för detta. Anledningen är för att det inte går att identifiera vilka fordon som skulle kunna omfattas av undantaget i Körkortsdirektivet. Rapporten kring detta som ni kan läsa här har man nu lämnat till Regeringen för vidare beslut. Tumnagel
32.8°
0

Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet
Går att boka från december

I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.4°
0

Volkswagen Taigo blir din för 259.900 kronor
Tillverkarens första SUV-coupé

I somras presenterade Volkswagen den nya modellen Taigo som är deras första SUV-coupé. Nu går kärran att beställa och den blir din för 259.900 kronor. För den slanten får du 1,0 TSI 110 hk DSG R-Line. För 277.900 får du istället 1,5 TSI 150 hk DSG R-Line. Oavsett vilken du väljer så är det sjustegad dubbelkopplingslåda och framhjulsdrift som gäller. Bilen bygger på MQB-plattformen och den mäter 4,26 meter på längden, 1,75 på bredden och 1,51 på höjden. Hjulbasen är 2,55 meter. Lansering sker nästa år. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.5°
0

2025 vill Volkswagen vara världens största elbilstillverkare
Lab för battericellsforskning nu öppnat

Volkswagen Group har ett tydligt mål - att bli världens största tillverkare av elbilar. 2025 räknar man med att passera Tesla i försäljning och 2030 ska inte mindre än 70 stycken eldrivna modeller ha lanserats globalt. För att lyckas med bedriften kommer man bland annat att utveckla och producera egna battericeller och nu i veckan öppnade man ett av de mest moderna laboratorierna för battericellsforskning och utveckling i Europa i Salzgitter. Volkswagen Group Components investerar även ytterligare 70 miljoner euro i utbyggd batteriforskning. Thomas Schmall som är ledamot i koncernledningen med ansvar för teknologi på Volkswagen AG och VD för Volkswagen Group Components säger följande: "Med invigningen av laboratorierna har vi nått nästa strategiska milstolpe. Förberedelserna för vår egen battericellsproduktion går framåt med full kraft. Det nya standardbatteriet för volymsegmentet är planerat att rulla från produktionslinjen vid gigafabriken i Salzgitter från 2025. År 2030 planerar Volkswagen-koncernen att driva sex battericellsfabriker i Europa, tillsammans med partners, med en produktionskapacitet på 240 GWh. Framöver kommer celler med en årlig kapacitet på 40 GWh att produceras i Salzgitter. Det nya standardbatteriet förväntas ge synergieffekter och minska batterikostnaderna med upp till 50 procent." Tumnagel
49.2°
0

Volkswagen visar lilla ID. LIFE
Elbil som ska kosta från 20.000 euro

Ytterligare en medlem i ID-familjen gör entré och det är ID. LIFE. Den här ska lanseras 2025 och är tänkt att locka yngre köpare som bränner runt i stan. Men unga kanske inte alltid har så mycket pengar så därför ska den kosta runt 20.000 euro när den väl lanseras. Såklart en slant det också, men i alla fall i det lägre segmentet när det kommer till elbilar. Under skalet på konceptet sitter det en elmotor fram som ger 234 hästar. Det ska räcka för att ta bilen från 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Batteripacket är på 57 kWh och ska ge en räckvidd på 40 mil. På insidan ska man kunna fälla framstolarna och därefter antingen spela spel eller titta på film på en stor projektorduk. Alla material i bilen är naturliga och tillverkade av återvunnet material. Exempelvis är det avtagbara textiltaket helt gjort av återvunna PET-flaskor. Tumnagel
50.6°
0

Audi visar upp Grandsphere Concept
Ett privatjet för vägarna

Efter konceptbilen Skysphere är det nu dags för Audi att visa upp Grandsphere. Den här eldrivna lyxlimpan beskrivs som ett privatjet för vägarna och självkörning i nivå 4 gör att du kan luta dig tillbaka och låta bilen ta dig dit du vill. Bilen mäter 5,35 meter på längden, två meter på bredden och är 1,39 meter hög. Den bygger på PPE-plattformen och batteripacket är på 120 kWh. Räckvidden ska ligga på över 75 mil. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och den sammanlagda effekten anges till 720 hästar och 960 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På insidan är det avskalad lyx som gäller. Skärmar och annat störigt dyker upp först när förarfunktionerna aktiveras, annars är de dolda. Läs allt om konceptbilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
0

Snart kanske vi kan säga hejdå till cykelkedjor på elcyklar
Schaeffler visar upp nytt drivsystem för elcyklar

Det tyska företaget Schaeffler har visat upp ett nytt drivsystem för elcyklar vilket gör att elcyklar inte skulle behöva drivas av en kedja när cykelpedalerna används. Systemet kallas för "Free Drive" och använder sig av en generator som genererar energi till en motor som sitter monterad på cykelns bakhjul. Överskottsenergi från generatorn lagras i cykelns batteri och kan användas när cyklisten inte känner för att trampa längre. Motorn kan även själv generera energi via en så kallad regenerativ bromsfunktion, vilket även den lagrar den genererade energin i cykelns batteri. Schaeffler Free Drive-system är dock inte lika effektivt som kedjedrift när cyklisten använder pedalerna. Enligt Schaeffler så krävs det cirka fem procent fler tramptag för att driva en cykel framåt med Free Drive-systemet än om man skulle haft en kedja kopplad direkt till bakhjulet. Schaeffler har redan byggt in sitt Free Drive-system i en fraktcykel, se bild nedan, som man kommer att visa upp på den tyska cykelmässan Eurobike 2021. När vi skulle kunna få se Free Drive-system på andra elcyklar nämns inte. Tumnagel
52.1°
0

Candela tar fram tyst elbåtmotor
Ska driva deras framtida båtar

Den svenska båtbyggaren Candela har utvecklat en ny motor till elbåtar som man uppger ska vara helt tyst, mycket tack vare att hela drivsystemet befinner sig under vattnet. Candela har döpt sin motor till C-POD och skriver om denna i ett pressmeddelande: "In other boat motors, be it electric or fossil fuel, the motor is typically situated in a box above the waterline, transferring thrust to the propeller through a complicated set of shafts, bearings and gears. The Candela C-POD gets rid of the gears altogether. Two ultra-compact yet very powerful electric motors are mounted under the water in a torpedo-like socket, directly driving the propellers. Each motor is coupled directly to a propeller, which minimizes friction losses. Contra rotating propellers add the benefit of very high propeller efficiency." Candela uppger även att deras C-POD-motor kommer att vara fyra gånger så effektiv som de elektriska utombordsmotorer som finns på marknaden idag. Candela planerar att använda sin nya motor till den eldrivna passagerarbåten Candela P-30 som vi skrivit om tidigare såväl som till deras kommande båttaxi Candela P-12 vilken ni kan se en illustration på här nedanför. Tumnagel
56.6°
0
Nästa sida