m

Nu kan du använda Dualsense för att spela PS5 via iOS
Med adaptive triggers till och med

Apple-användare har sedan en tid tillbaka haft möjlighet att koppla PS5- och XSX/S-kontroller till sina iOS-enheter för att spela spel av olika slag. Nu har folk som äger PS5 fått lite bättre möjlighet att utnyttja Dualsense-kontrollens förmågor för att spela PS5-spel via Remote Play-appen. Med den senaste uppdateringen av PS Remote Play-appen har Sony lagt till möjligheten att lira med Dualsense-kontrollen och gör man det får man även tillgång till några av kontrollens unika funktioner. Mer specifikt adaptive triggers som ger extra motstånd i triggerknapparna och används bland annat i Returnal för att skifta mellan olika skjutlägen. Alla Dualsense-funktioner verkar inte fungera när man lirar via Remote Play. Bland annat verkar inte kontrollens mer avancerade vibrationer fungera som när man lirar direkt på PS5, samt att kontrollens mikrofon, hörlursuttag eller högtalare inte heller fungerar. Ingen större förlust, egentligen, och om man vill ha dessa flådigheter så får man helt enkelt spela på PS5 och inte via telefonen. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Kolla in en massa gameplay från Ratchet & Clank: Rift Apart
För PlayStation 5

Precis som utlovat visade Sony upp en hel del gameplay från kommande Ratchet & Clank: Rift Apart under sitt State of Play-jipoo i går kväll. Hela 15 minuter med gameplay visades med kommentarer från utvecklarna. Man visade bland annat upp den nya hjälten Rivet som måste rädda galaxen från Doctor Nefarious genom att hoppa mellan olika dimensioner och använda sig av ett stort arsenal av tokiga vapen. Som man kan se i klippet, och som tidigare trailers visat, sker hoppen mellan dimensionerna mycket snabbt tack vara konsolens snabba laddningsförmågor. Det innebär att man kan ta sig från en miljö till en helt annan på bara någon sekund. Utvecklarna lovar också använda DualSense-kontrollens olika funktioner till max så där kan man nog förvänta sig en hel del tuffa saker. Ratchet & Clank: Rift Apart släpps till PlayStation 5 den 11 juni. Tumnagel
42.0°
+
Frode Wikesjö
0

Returnal får oss att vilja dö om och om igen
Vi har spelat Housemarques nya bullethell-roguelike

Finska Housemarque har gång på gång visat att de kan göra riktigt vassa bullethell-spel, men med Returnal kastar sig utvecklarna ut på djupt vatten och försöker leverera en ordentlig AAA-upplevelse. Men lyckas utvecklarna ta sin expertis till nästa nivå? Jajemensan. TL;DR: Returnal kombinerar bullethell-spelande med roguelikeelement och erbjuder en av de bästa upplevelserna på PS5 just nu. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Apple släpper tvOS 14.5
Justera Apple TV:s färgbalans med din iPhone

Nu har Apple släppt tvOS 14.5 och till skillnad från några av de senaste uppdateringarna till tvOS så innehåller den senaste uppdateringen en hel del nyheter. Den kanske roligaste i den senaste versionen av tvOS är den nya funktionen "Adjust Color Balance" med vilken man kan ställa in färgbalansen på tv:n med hjälp av sin iPhone. Hur detta fungerar kan ni kolla in lite närmare i videoklippet här nedanför. Dessutom innehåller tvOS 14.5 stöd för den nya versionen av Siri Remote som Apple presenterade förra veckan. Fjärrkontrollen följer med om man köper en ny Apple TV 4K eller Apple TV HD men går även att köpa separat om man redan har någon av de modellerna hemma. Apples nya spårningskontroll "App Tracking Transparency" kommer även till tvOS vilket innebär att apputvecklare måste fråga Apple TV-användare om appar som installeras ska få möjlighet att spåra hur användaren använder andra appar på Apple TV. Den sista nyheten i tvOS 14.5 är att detta nu även stödjer PlayStation 5:s handkontroll DualSense och handkontrollen till Xbox Series X|S. tvOS har tidigare haft stöd för PlayStation 4- och Xbox One-kontroller men stödjer nu alltså även de båda konsolernas senaste handkontroller. Det kanske kan vara extra intressant då nya Siri Remote inte kommer gå att använda som spelkontroll i vissa spel då den saknar båda accelerometer och gyroskop. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En skvätt gameplay från Returnal
Kika på spelets första område

Returnal från finska Housemarque går friskt på Playstation 5-konsoler hos spelrecensenter runt om i världen och tidigare idag fick folk lägga ut lite gameplay från spelet. Ovan och under har ni videor som ger er en hum om hur spelet är att spela. Returnal släpps 30 april och innan dess kommer det givetvis dyka upp lite åsikter om spelet. Redan nu kan vi dock leverera lite första intryck och kort sagt är spelet hittills riktigt roligt. Spelet ser fantastiskt ut med otrolig partikelfysik och användandet av adaptive triggers på Dualsense-kontrollen för att hoppa mellan olika skjutlägen känns snortight. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Auto Chess kommer till Playstation 5 30 mars
Med stöd för haptisk feedback

Dragonests DOTA-avstickare Auto Chess har redan blivit tillgänglig på en rad olika plattformar, men nästa vecka kommer spelet även släppas till PS5. Auto Chess till PS5 kommer ge samma spelupplevelse som på andra plattformar, samt crossplaystöd, men PS5-versionen kommer dra nytta av den extra kraft konsolen har att erbjuda för att leverera snabbare laddningstider, uppgraderad grafik samt haptisk feedback i Dualsense-kontrollen. Det sista känns lite overkill då det inte precis är ett spel man behöver känna, men det är ändå trevligt att PS5-unika funktioner används av utvecklarna. 30 mars kommer spelet släppas till PS5. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Så här ser kontrollerna till nästa PS VR ut
Ska erbjuda mer inlevelse

Sony levererade för en månad sedan lite nyheter om nästa generations VR-headset till Playstation VR. Med betoning på lite. Det vi fick reda på var att ett sådant är på ingång och att det kommer inte kommer vara trådlöst. Nu har vi fått lite ytterligare information och den här gången är det de nya handkontrollerna till nya PS VR-som visats upp. Som ni ser på bilderna ovan och under påminner kontrollerna om andra handkontroller vi tidigare fått se till andra VR-headset med en omslutande ergonomisk design och lättillgängliga knappar och spakar. I ett blogginlägg om de nya kontrollerna får vi även reda på att de kommer ha adaptive trigger, det vill säga samma trigger-knappar som används i Dualsense-kontrollen samt bättre haptisk feedback. Vidare kommer den nya designen tillåta bättre tracking än tidigare. Något vi inte fått reda på är när vi kommer få börja använda kontrollerna eller när nästa Playstation-märkta VR-headset kommer släppas, men det verkar i alla fall som att en ordentlig presentation av headsetet är runt hörnet. Tumnagel
48.1°
+
André Stray
0

Crash Bandicoot 4 ute nu till PS5 och XSX/S
Lite tjusigare version!

Crash Bandicoot 4: Itx27s About Time släpptes i höstas och levererade en riktigt underhållande spelupplevelse med det klassiska gamplayet i lite mer modern tappning. Sedan dess har det släppts lite mer kraftfulla konsoler och utvecklarna har nu levererat en uppgraderad version av spelet som drar nytta av den extra kraften. Den nya versionen erbjuder 4K/60fps, 3D-ljud och snabbare laddningstider. PS5-versionen har fått lite extra kärlek och drar nytta av Dualsense-kontrollens Adaptive Triggers samt Activity Card-stöd, vilket låter dig hoppa direkt in i specifika delar av spelet från konsolens huvudmeny. Äger ni spelet sedan tidigare på PS4 och Xbox One så kan ni uppgradera till next gen-versionen utan extra kostnad. Annars kostar spelet runt 500 kronor. Utöver att släppas till Sonys och Microsofts nya konsoler släpps spelet även till Nintendo Switch idag. Denna version är inte lika tjusig som på next gen-konsolerna, men erbjuder en snarlik upplevelse som vi tidigare fått på PS4 och Xbox One. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

En klase trailers från gårdagens PlayStation-jippo
Lite gott och blandat

Natten till i dag höll PlayStation låda med sin State of Play-ström. Det var väl inte direkt några riktiga bangers under presentationen men det är väl något vi får vänta lite till på eftersom det fortfarande är lite halvt omöjligt att få tag på en PlayStation 5. En del godsaker visades dock upp och nedan kommer en snabb sammanfattning för allt som visades. Trailers för spelen som visades kan också beskådas ovan samt nedan. Crash Bandicoot 4: It’s About Time komme få en PlayStation 5-exklusiv uppgradering den 12 mars som ger snabbare laddningstider och DualSense-funktioner. Housemarques kommande skjutare Returnal släpps den 30 april och fick en ny trailer. Spökbollspelet Knockout City fick en trailer och ett släppdatum vilket är den 21 maj. Sifu är ett nytt spel från folket bakom Absolver som är på gång för både PlayStation 5 och PlayStation 4. Det är dock oklart när det ska ske men någon gång senare i år ska det hända. Solar Ash från folket bakom Hyper Light Drifter kommer släppas i år till både PlayStation 4 och PlayStation 5. De första gameplay-klippen för Five Nights at Freddy’s: Security Breach visades också upp under jippot men något släppdatum fick vi ej. Kena: Bridge of Spirits visades också upp igen och fick släppdatumet den 24 augusti 2021. Kena får dock en alldeles egen artikel om en timme eller så. Vi fick dock redan på att Oddworld: Soulstorm kommer släppas den 6 april och kommer vara gratis på PlayStation 5 för alla som har PlayStation Plus. Vi fick se liter mer gameplay från Deathloop som fortfarande ser riktigt lovande ut. Spelet släpps den 21 maj. Till sist visade Sony upp en trailer för Final Fantasy VII Remake som avslöjade att spelet kommer få en PlayStation 5-uppgradering som de kallar för Intergrade. Vid sidan av uppgraderingen du även kunna köpa till en ny episod där vi får möjligheten att spela som Yuffie Kisaragi. Äger du Final Fantasy VII Remake på PlayStation 4 får du Intergrade-uppgraderingen utan extra kostnad när det släpps den 10 juni. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Sony snackar VR-headset till PS5
Blir inte trådlöst

Sony lanserade PS VR 2016 och det verkar som att uppföljaren är på ingång. Sony har släppt ett nytt inlägg på Playstation-bloggen där det pratas lite om PS VR 2. Den nya informationen är rätt skral och vi får endast reda på att ett nytt headset är på ingång, praktiskt taget. Det vi får reda på är att headsetet inte kommer vara trådlöst, men kommer vara enklare att koppla in i konsolen än föregångaren då den endast behöver vara inkopplad med en kabel. Vidare kommer enheten ha mer högupplösta paneler och förbättrad tracking. Den nya versionen ska även få nya handkontroller och det hintas om att dessa kommer utrustade med funktioner som vi hittar på Dualsense, vilket troligtvis menas haptisk feedback. När PS VR 2, eller vad headsetet kommer heta, är för tillfället okänt och det är också okänt när headsetet kommer släppas. Det lär i alla fall inte släppas i år. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

iFixit snackar drifting i Dualsense-kontrollen
Problem kan uppstå efter bara ett halvår

Vissa användare har problem med sina Dualsense-kontroller till Playstation 5. Det är så pass många att en grupptalan mot Sony lämnats in i USA då folk fått problem med drifting, alltså att spakarna rör sig av sig själva, och som anser att Sony är dåliga på att erbjuda support. iFixit har nu släppt en ordentlig genomgång av kontrollerna och har gjort lite fynd i kontrollen som kan vara boven i drifting-dramat. Enligt iFixit är problemet en potentiometer från det japanska komponentföretaget Alps Alpine som har en lite väl kort livslängd. Komponenten ska tåla två miljoner cykler, vilket ändå låter som en hel del. Men iFixit menar att om man spelar två timmar varje dag så kan komponenten börja strula efter bara 4-7 månader, beroende på vad för spel man spelar. iFixit rapporterar dock om att komponenten kan börja strula innan och efter spannet. Utöver potentiometerproblemet noterar iFixit att slitage av plasten i skaparna, fjädern och smuts kan också vara en bidragande faktor till problemet. Oavsett vad driftingproblemen beror på så är det svårt att fixa problemet själv, speciellt om man inte är van med att löda. Sony har själva inte sagt någonting om varken grupptalan eller driftingproblemet. Tumnagel
31.5°
+
André Stray
0

Grupptalan startad mot Sony för driftande PS5-kontroller
Vissa verkar ha problem med sina kontroller

Playstation 5 släpptes i november och med konsolen släpptes det även en sprillans ny handkontroll vid namn Dualsense. Vissa som haft möjlighet att lägga vantarna på den nya konsolen och kontrollen har rapporterat att Dualsense har problem med drifting, alltså att spakarna registrerar rörelser utan att användaren rör kontrollen. Nu har läget blivit så pass illa att advokatbyrån Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith lyckats samla många missnöjda användare och har startat en grupptalan mot Sony gällande de defekta kontrollerna. I grupptalan skrivs bland annat detta: "Specifically, the DualSense controllers that are used to operate the PS5 contain a defect that results in characters or gameplay moving on the screen without user command or manual operation of the joystick. This defect significantly interferes with gameplay and thus compromises the DualSense controllerx27s core functionality." Det är inte bara att Dualsense-kontrollen har problem med drifting, utan klagomålen är även riktade till Sony på grund av de långa väntetider kunder med klagomål måste hantera under supportärenden. Det är förstås inte bara Sony som har problem med drifting i sina kontroller. Sedan release av Switch har Nintendo fått höra om kunder som klagat om drifting i Joy-Con-kontrollerna och grupptalan startades mot Microsoft förra året gällande drifting i Xbox-kontrollen. Har ni haft några problem med Dualsense-kontrollen? Tumnagel
35.4°
+
André Stray
0

Xbox Series X/S-kontrollen kan hoppa mellan olika enheter
Smidigt värre!

Xbox Series X/S-kontrollen är en kalasbra kontroll, men levererar kanske inga stora nyheter jämfört med PS5-kontrollen Dualsense. Microsoft har dock lagt till några användbara funktioner i smyg. På framsidan av kontrollen, mellan axelknapparna alltså, sitter det en synk-knapp som låter dig koppla kontrollen till andra enheter via bluetooth. Detta har nog ingen Xbox-användare missat, men vad som kan ha missats är att kontrollen kan hoppa mellan två enheter genom att dubbelklicka på synkknappen. Hoppfunktionen fungerar mellan Xbox-konsol, Windows 10-dator och Android-telefon. För tillfället verkar det hela inte lira med iOS-enheter, men troligtvis kommer detta åtgärdas i framtiden. Tumnagel
45.6°
+
André Stray
0

Röstchatt i Destruction AllStars nu avstängd som standard
Var ingen bra idé att låta spelare prata med varandra

Det är allmänt känt att röstchatter i TV-spel sällan brukar vara platser där man kan ha en trevlig dialog med andra individer. Lucid Games fick en liten snabbkurs i detta när deras actionspäckade bilspel Destruction AllStars släpptes förra veckan. PS5-spelet kastar spelare in i ett chattrum i innan matcherna där spelare kunde samtala om filosofi, eller något, men detta visade sig vara en dålig idé. Utvecklarna har därefter fått in massvis med klagomål om trakasseri från spelarna och detta har lett till att Lucid Games släppt en uppdatering till spelet håller röstchatten avstängd. Utöver trakasseri-grejen var det också rätt svårt att stänga av röstchatten. För att göra detta behöver du gå in i PS5-menyn och avaktivera röstchatten. Och då Dualsense-kontrollen är utrustad med en mikrofon, vilket alla spelare tydligen inte är medvetna om, så varvas trakasserierna av någon tjomme vars partner/förälder dammsuger eller lagar mat högljutt, eller levererar andra störiga ljud man inte pallar lyssna på när man spelar. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

iOS 14.5 har stöd för PS5- och XSX/S-kontroller
Få en next gen-upplevelse på telefon och surfplatta

Betaversionen av iOS 14.5 släpptes nyligen och ett trevligt tillskott i den nya mjukvaran till iPhone och iPad är att användare nu kan koppla handkontrollerna till Xbox Series X/S och PS5 till iOS-enheterna. Användare som kopplar kontrollerna till sina iOS-enheter har möjlighet att få en lite härligare upplevelse när de lirar diverse spel. Unika funktioner som Adaptive Trigger på Dualsense kommer dock inte fungera när man lirar via telefon eller surfplatta. iOS 14.5 kommer givetvis även med en rad andra nyheter som bland annat möjlighet att låsa upp telefonen via FaceID även när man har mask, vilket vi skrev om tidigare idag, ETA-delning via Carplay och stöd för dual sim med 5G. När iOS 14.5 släpps skarpt är okänt, men om man vill ta del av den senaste mjukvaran så kan man hoppa på Apples betaprogam. Tumnagel
43.9°
+
André Stray
0

Nvidia Shield TV får stöd för Dualsense och nya Xbox-kontrollen
Lira spel med kvalitetskontroller!

Nvidia har langat lite uppdateringar till Shield TV och Shield TV Pro som låter dig använda PS5-kontrollen och nya Xbox-kontrollen med enheten. Detta så att du får en lite härligare spelupplevelse när du lirar Android-spel på enheten eller strömmar PC-spel via Geforce Now, alternativt använder någon av de tillgängliga molnspelstjänsterna. För att ta del av funktionaliteten behöver du bara ladda ner den senaste uppdateringen till din Shield TV eller Shield TV Pro och sedan länka respektive kontroll till konsolen via bluetooth-inställningarna. För att dra igång kopplingen på kontrollerna behöver du hålla in Playstation-knappen på Dualsense tills enheten börjar blinka blått och på Xbox-kontrollen behöver du hålla in kopplingsknappen på toppen av kontrollen. Tumnagel
42.7°
+
André Stray
0

Ny Returnal-video förklarar pangandet i spelet
Heja Finland!

Finska Housemarque, som tidigare gjort Resogun och Super Stardust, har släppt en video om utvecklarnas kommande spel Returnal där vi får reda på hur pangandet kommer fungera i spelet. Och kort sagt verkar det vara en härlig kombination av tredjepersonspangande med bullet hell-shootx27emx27ups samt att spelet utnyttjar adaptive triggers på Dualsense-kontrollen för att variera skjutandet. Returnal kommer släppas 19 mars till Playstation 5. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

SUP3R5 avbokar alla beställningar av svarta PS5 efter dödshot
Folk behöver tagga ner

Vill du ha ett svart Playstation 5? Då får du nog vänta på att Sony själva släpper ett sådant. Det nystartade företaget SUP3R5 hade planerat att kränga en svart version av PS5 och kontrollen Dualsense, men detta har gått rakt åt fanders på grund av barnrumpor som inte kan hålla sina känslor i styr. I helgen meddelade SUP3R5, via sitt numera borttagna Twitter-konto, att samtliga beställningar som lagts på kontroll och konsol har avbokats och kommer återbetalas efter att företagets anställda fått ta emot dödshot. Specifikt varför SUP3R5 fått ta emot dödshot är väldigt oklart. Möjligtvis handlar det om folk som är missnöjda att de inte kunnat få tag på PS5 via SUP3R5, alternativt är arga på att SUP3R5 lagt vantarna på ett gäng PS5:or för att sedan måla dessa svarta för att sälja vidare. Eller så handlar det om att SUP3R5 använde fel nyans av svart. Eller att de valde bilder som visar PS5 som står vertikalt, vilket kan sticka i ögonen för folk som hellre vill se konsolen ligga ner. Oavsett anledning är det sjukt att företagets anställda fått ta emot dödshot. Tumnagel
10.6°
+
André Stray
0

Vill du ha Dualsense-upplevelse med Xbox Series X?
Det undrar i alla fall Microsoft

Microsoft Xbox Series X/S släpptes i november och enheten kom med en härlig och finputsad handkontroll. Kontrollen hade dock väldigt få nyheter, vilket vi och andra spelmedier påpekade i recensioner av den nya konsolen, och jämfört med PS5-kontrollen Dualsense kändes den inte lika next gen som konkurrenten. Nu verkar det som att Microsoft är nyfikna på vad Xbox Series X/S-användare har för åsikter om PS5-kontrollen och har skickat ut en fråga till användarna om de önskade att den nya Xbox-kontrollen kom med Dualsense-liknande funktioner. Huruvida detta betyder att Microsoft kommer lägga manken till och leverera en mer funktionsspäckad handkontroll, möjligtvis i form av en ny Elite-kontroll, till den nya konsolen är okänt. Vad säger ni? Skulle ni vilja ha en lite mer funktionsspäckad kontroll till nya Xbox och vilka tjofräser skulle ni vilja se i så fall? Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0
2020

Sony släpper officiellt Linux-stöd för DualSense
Linus jublar

Sony har nu släppt officiella drivrutiner för sin nya handkontroll DualSense så den kan användas med Linux. Kontrollen kan kopplas till operativsystemet via USB samt blåtand och nästan alla kontrollers funktioner kan användas. Det som dock inte fungerar just nu är kontrollens anpassningsbara L2- samt R2-knappar och de haptiska funktionerna. Drivrutinernas 1 400 kodrader håller just nu på att kodgranskas och så fort det är klart kommer de släppas till allmänheten. Vill man inte vänta kan man ladda ner patcharna istället. Tumnagel
50.7°
+
Frode Wikesjö
0

Steam-användare får stöd för Dualsense-kontrollen
Funktionen lämnar betaklienten

I mitten av november gjorde Valve det möjligt att använda PS5-kontrollen Dualsense med Steam-spel, men användare var tvungna att köra betaklienten för att ta del av nymodigheterna. Nu har Steam fått en uppdatering som ger samtliga användare möjlighet att använda sina Dualsense-kontroller till datorer och i vissa titlar kan man dra nytta av nästan alla funktioner kontrollen har att erbjuda. Mer specifikt i spel som Death Stranding, No Manx27s Sky och Horizon: Zero Dawn utnyttjas kontrollens LED-lampor, trackpad, vibrationer och gyro. Tyvärr verkar inte Haptic Trigger-knapparna vara kompatibla med Steam ännu. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

Warframe får PS5-uppdatering i morgon
Xbox-spelare får vänta

Klart Digital Extremes Warframe ska få leva vidare till nästa konsolgeneration. Utvecklarna har meddelat när PS5-versionen av spelet kommer släppas och det kommer ske redan i morgon. På PS5 kommer spelet rulla med 4K-upplösning med 60 fps och betydligt snabbare laddningstider än tidigare. Spelet kommer också dra nytta av Dualsenses adaptive triggers och ska ge spelare olika motstånd beroende på vilket vapen som används. Om ni lirat PS4-versionen tidigare så kommer givetvis ni kunna fortsätta spelandet på PS5 relativt smärtfritt och det enda som inte förs över till den nya versionen är trophies. Spelare som sitter på PS4 och PS5 kommer kunna lira tillsammans med varandra. När Xbox-versionen kommer släppas är för tillfället okänt, men tills XSX-uppdateringen släpps så kommer Xbox-spelare kunna lira Warframe via bakåtkompatibiliteten. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Rainbow Six Siege får next gen-uppdatering 1 december
4K med 120fps!

Klart Rainbow Six Siege ska få en redig next gen-uppdatering och nu har Ubisoft meddelat att en sådan kommer släppas 1 december. Ägare av spelet till Xbox One och PS4 kommer kunna uppgradera spelet till respektive next gen-plattform utan extra kostnad och givetvis följer allt du köpt och låst upp i spelet med till den nya versionen. Med next gen-uppdateringen kommer spelet rulla lite bättre och spelare kommer kunna välja performance mode eller resolution mode. I performance-läget kommer spelet köra dynamisk 4K-upplösning för att nå 120fps och i resolution-läget får vi spela med 4K-upplösning i 60 fps. På Xbox Series S kommer performance-läget köras i 1080p-upplösning. Den nya versionen av spelet kommer dra nytta av några av de nya funktionerna XSX och PS5 har att erbjuda. På nya Xbox kommer spelet ha stöd för Quick Resume som låter dig snabbt hoppa mellan spel utan att behöva vänta på laddningsskärmar av olika slag. På PS5 kommer spelet dra nytta av Dualsense-kontrollens adaptiva trigger-knappar och det kommer vara olika motstånd i trigger-knappen beroende på om du pangar med en lätt pistol eller redigt maskingevär. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Nu fungerar DualSense-kontrollen med Steam
I alla fall om man kör betan

Valve har nu slängt in stöd för PlayStation 5-kontrollen DualSense i senaste betan för Steam-klienten. Denna kontroll är rätt frän så det är ju trevligt att Steam nu börjar stödja den. Dock är det enbart kontrollens standardknappar som fungerar just nu. Kontrollens mer avancerade funktioner så som skakandet, gyron och pekplattan stöds inte ännu. Värt att nämna är, på tal om nya kontroller och Steam, att kontrollen för Xbox Series X redan stöds av Steam-klienten. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på PS5
"A home run from Sony"

I fredags släppte embargot för recensioner av Playstation 5, men i vanlig ordning tog Digital Foundry lite extra tid på sig för att leverera en rackabajsare till recension. I videon går gänget igenom massvis med information om konsolen som strömförbrukning, värmehantering, displayfunktioner, lagring, handkontroll och gränssnitt. För att göra en lång historia kort är gränssnittet tjusigt och välanpassat för ändamålet. Konsolen drar runt 200W när det spelas tunga spel, vilket även Series X ligger på i tunga spel. Konsolen åker upp i runt 50 grader i utblåset, vilket kan jämföras med 62 grader toppen av Series X ligger på. Playstation 5 släpps 19 november. Bonusvideo nedan som visar att man kan ta av den svarta panelen på Dualsense-kontrollen. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Playstation 5 är next gen på riktigt
Vi har testat Sonys nya spelkonsol

TL;DR: Playstation 5 är en kraftfull konsol och Sony har gjort ett svinbra jobb med att demonstrera vad konsolen går för. Tumnagel
53.3°
+
André Stray
0

Se hur haptisk feedback fungerar i Dualsense-kontrollen
Imponerande!

Dualsense-kontrollen till Playstation 5 kommer med en ny design och även nya trigger-knappar med haptisk feedback. Trigger-knapparna ger spelaren ett ordentligt motstånd beroende på vad som händer i spel och det hela är en unik känsla som vi hoppas kommer användas av utvecklare. Men hur fungerar knapparna egentligen? Youtubern TronicsFix har skruvat isär kontrollen för att se hur lätt enheten är att laga och passar i samma veva på att ta en titt på trigger-mekaniken. Hela isärplockningen har ni ovan, men vill ni bara se hur motståndstjofräsen fungerar i triggerknapparna så får ni spola fram till 9:20 i videon. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Fortnite får next gen-uppdatering
4K/60fps i split screen

Next gen är snart här! 10 november släpps Xbox Series X och 19 november kommer Playstation 5 dyka upp i butiker, ish. Flera spelutvecklare har redan levererat next gen-relaterade nyheter till sina spel och nu har Epic Games berättat hur läget ser ut med Fortnite. Och inte helt oväntat kommer det populära spelet få en ordentlig uppdatering som gör att spelet drar nytta av konsolernas kraft. Kort och gott kommer både Series X- och PS5-versionerna av spelet erbjuda 4K-upplösning i 60fps, även när man lirar split screen. Utöver det kommer växtlighet i spelet vara mer dynamiskt och reagera på vad som händer och sker i matcherna. PS5-versionen kommer få lite extra flådigheter som att dra nytta av den nya haptiska feedbacken i triggerknapparna på Dualsense samt möjlighet att hoppa in en spellobby direkt från konsolens startmeny. Fortnite-uppdateringen kommer vara tillgänglig när konsolerna blir tillgängliga. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Sony sätter stopp för företag som sålde vingar till PS5
Hade inte koll på varumärkeslagen

För en tid sedan levererade Sony en video där de plockade isär Playstation 5 och något folk uppmärksammade var att det var möjligt att plocka bort "vingarna" på konsolen. Kort därefter startades Platestation.com där folk kunde beställa alternativa vingar till den kommande konsolen, men det verkar som att gänget borde ha grottat ner sig lite mer i varumärkeslagarna. Platestation.com blev en rätt stabil succé, men dagen efter fick gänget post från Sony där det stod att sidan måste byta namn på grund av varumärkesintrång. Sidan bytte därefter namn till CustomizeMyPlates och grundarna tyckte att namnbytet borde räcka för att Sony skulle vara nöjda med situationen och att de kunde fortsätta bedriva sin säljverksamhet. Så blev det inte. Sony ansåg att företaget fortfarande inkräktade på deras varumärken genom att sälja vingar via sin hemsida då vingarna är en del av Sonys intellektuella egendom och att om försäljningen fortsatte så skulle de bli stämda. I ett uttalande till Video Game Chronicle säger CustomizeMyPlates-gänget detta: "But then Sonyx27s lawyers told us it was their opinion, Sonyx27s intellectual property extended to the faceplates, and that if we continued to sell and distribute them in any country, we would end up in court," the email continued. "This all came to light yesterday and we are now cancelling and refunding all faceplate orders worldwide... we are extremely disappointed about this but we have no other option." I och med detta har samtliga beställningar avbokats och återbetalats. Det är fortfarande möjligt att beställa skins till PS5 och Dualsense-kontrollen av olika slag via hemsidan, men några rediga paneler finns inte tillgängliga. Detta visar att det är en dålig idé att sälja PS5-vingar utan tummen upp från Sony och det hela kan även ses som en indikator att Sony själva kommer leverera sidopaneler av olika slag i framtiden. Tumnagel
21.9°
+
André Stray
0
Nästa sida