m

Ny Returnal-video förklarar pangandet i spelet
Heja Finland!

Finska Housemarque, som tidigare gjort Resogun och Super Stardust, har släppt en video om utvecklarnas kommande spel Returnal där vi får reda på hur pangandet kommer fungera i spelet. Och kort sagt verkar det vara en härlig kombination av tredjepersonspangande med bullet hell-shootx27emx27ups samt att spelet utnyttjar adaptive triggers på Dualsense-kontrollen för att variera skjutandet. Returnal kommer släppas 19 mars till Playstation 5. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

SUP3R5 avbokar alla beställningar av svarta PS5 efter dödshot
Folk behöver tagga ner

Vill du ha ett svart Playstation 5? Då får du nog vänta på att Sony själva släpper ett sådant. Det nystartade företaget SUP3R5 hade planerat att kränga en svart version av PS5 och kontrollen Dualsense, men detta har gått rakt åt fanders på grund av barnrumpor som inte kan hålla sina känslor i styr. I helgen meddelade SUP3R5, via sitt numera borttagna Twitter-konto, att samtliga beställningar som lagts på kontroll och konsol har avbokats och kommer återbetalas efter att företagets anställda fått ta emot dödshot. Specifikt varför SUP3R5 fått ta emot dödshot är väldigt oklart. Möjligtvis handlar det om folk som är missnöjda att de inte kunnat få tag på PS5 via SUP3R5, alternativt är arga på att SUP3R5 lagt vantarna på ett gäng PS5:or för att sedan måla dessa svarta för att sälja vidare. Eller så handlar det om att SUP3R5 använde fel nyans av svart. Eller att de valde bilder som visar PS5 som står vertikalt, vilket kan sticka i ögonen för folk som hellre vill se konsolen ligga ner. Oavsett anledning är det sjukt att företagets anställda fått ta emot dödshot. Tumnagel
10.5°
+
André Stray
0

Vill du ha Dualsense-upplevelse med Xbox Series X?
Det undrar i alla fall Microsoft

Microsoft Xbox Series X/S släpptes i november och enheten kom med en härlig och finputsad handkontroll. Kontrollen hade dock väldigt få nyheter, vilket vi och andra spelmedier påpekade i recensioner av den nya konsolen, och jämfört med PS5-kontrollen Dualsense kändes den inte lika next gen som konkurrenten. Nu verkar det som att Microsoft är nyfikna på vad Xbox Series X/S-användare har för åsikter om PS5-kontrollen och har skickat ut en fråga till användarna om de önskade att den nya Xbox-kontrollen kom med Dualsense-liknande funktioner. Huruvida detta betyder att Microsoft kommer lägga manken till och leverera en mer funktionsspäckad handkontroll, möjligtvis i form av en ny Elite-kontroll, till den nya konsolen är okänt. Vad säger ni? Skulle ni vilja ha en lite mer funktionsspäckad kontroll till nya Xbox och vilka tjofräser skulle ni vilja se i så fall? Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0
2020

Sony släpper officiellt Linux-stöd för DualSense
Linus jublar

Sony har nu släppt officiella drivrutiner för sin nya handkontroll DualSense så den kan användas med Linux. Kontrollen kan kopplas till operativsystemet via USB samt blåtand och nästan alla kontrollers funktioner kan användas. Det som dock inte fungerar just nu är kontrollens anpassningsbara L2- samt R2-knappar och de haptiska funktionerna. Drivrutinernas 1 400 kodrader håller just nu på att kodgranskas och så fort det är klart kommer de släppas till allmänheten. Vill man inte vänta kan man ladda ner patcharna istället. Tumnagel
50.7°
+
Frode Wikesjö
0

Steam-användare får stöd för Dualsense-kontrollen
Funktionen lämnar betaklienten

I mitten av november gjorde Valve det möjligt att använda PS5-kontrollen Dualsense med Steam-spel, men användare var tvungna att köra betaklienten för att ta del av nymodigheterna. Nu har Steam fått en uppdatering som ger samtliga användare möjlighet att använda sina Dualsense-kontroller till datorer och i vissa titlar kan man dra nytta av nästan alla funktioner kontrollen har att erbjuda. Mer specifikt i spel som Death Stranding, No Manx27s Sky och Horizon: Zero Dawn utnyttjas kontrollens LED-lampor, trackpad, vibrationer och gyro. Tyvärr verkar inte Haptic Trigger-knapparna vara kompatibla med Steam ännu. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

Warframe får PS5-uppdatering i morgon
Xbox-spelare får vänta

Klart Digital Extremes Warframe ska få leva vidare till nästa konsolgeneration. Utvecklarna har meddelat när PS5-versionen av spelet kommer släppas och det kommer ske redan i morgon. På PS5 kommer spelet rulla med 4K-upplösning med 60 fps och betydligt snabbare laddningstider än tidigare. Spelet kommer också dra nytta av Dualsenses adaptive triggers och ska ge spelare olika motstånd beroende på vilket vapen som används. Om ni lirat PS4-versionen tidigare så kommer givetvis ni kunna fortsätta spelandet på PS5 relativt smärtfritt och det enda som inte förs över till den nya versionen är trophies. Spelare som sitter på PS4 och PS5 kommer kunna lira tillsammans med varandra. När Xbox-versionen kommer släppas är för tillfället okänt, men tills XSX-uppdateringen släpps så kommer Xbox-spelare kunna lira Warframe via bakåtkompatibiliteten. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Rainbow Six Siege får next gen-uppdatering 1 december
4K med 120fps!

Klart Rainbow Six Siege ska få en redig next gen-uppdatering och nu har Ubisoft meddelat att en sådan kommer släppas 1 december. Ägare av spelet till Xbox One och PS4 kommer kunna uppgradera spelet till respektive next gen-plattform utan extra kostnad och givetvis följer allt du köpt och låst upp i spelet med till den nya versionen. Med next gen-uppdateringen kommer spelet rulla lite bättre och spelare kommer kunna välja performance mode eller resolution mode. I performance-läget kommer spelet köra dynamisk 4K-upplösning för att nå 120fps och i resolution-läget får vi spela med 4K-upplösning i 60 fps. På Xbox Series S kommer performance-läget köras i 1080p-upplösning. Den nya versionen av spelet kommer dra nytta av några av de nya funktionerna XSX och PS5 har att erbjuda. På nya Xbox kommer spelet ha stöd för Quick Resume som låter dig snabbt hoppa mellan spel utan att behöva vänta på laddningsskärmar av olika slag. På PS5 kommer spelet dra nytta av Dualsense-kontrollens adaptiva trigger-knappar och det kommer vara olika motstånd i trigger-knappen beroende på om du pangar med en lätt pistol eller redigt maskingevär. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Nu fungerar DualSense-kontrollen med Steam
I alla fall om man kör betan

Valve har nu slängt in stöd för PlayStation 5-kontrollen DualSense i senaste betan för Steam-klienten. Denna kontroll är rätt frän så det är ju trevligt att Steam nu börjar stödja den. Dock är det enbart kontrollens standardknappar som fungerar just nu. Kontrollens mer avancerade funktioner så som skakandet, gyron och pekplattan stöds inte ännu. Värt att nämna är, på tal om nya kontroller och Steam, att kontrollen för Xbox Series X redan stöds av Steam-klienten. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på PS5
"A home run from Sony"

I fredags släppte embargot för recensioner av Playstation 5, men i vanlig ordning tog Digital Foundry lite extra tid på sig för att leverera en rackabajsare till recension. I videon går gänget igenom massvis med information om konsolen som strömförbrukning, värmehantering, displayfunktioner, lagring, handkontroll och gränssnitt. För att göra en lång historia kort är gränssnittet tjusigt och välanpassat för ändamålet. Konsolen drar runt 200W när det spelas tunga spel, vilket även Series X ligger på i tunga spel. Konsolen åker upp i runt 50 grader i utblåset, vilket kan jämföras med 62 grader toppen av Series X ligger på. Playstation 5 släpps 19 november. Bonusvideo nedan som visar att man kan ta av den svarta panelen på Dualsense-kontrollen. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Playstation 5 är next gen på riktigt
Vi har testat Sonys nya spelkonsol

TL;DR: Playstation 5 är en kraftfull konsol och Sony har gjort ett svinbra jobb med att demonstrera vad konsolen går för. Tumnagel
53.3°
+
André Stray
0

Se hur haptisk feedback fungerar i Dualsense-kontrollen
Imponerande!

Dualsense-kontrollen till Playstation 5 kommer med en ny design och även nya trigger-knappar med haptisk feedback. Trigger-knapparna ger spelaren ett ordentligt motstånd beroende på vad som händer i spel och det hela är en unik känsla som vi hoppas kommer användas av utvecklare. Men hur fungerar knapparna egentligen? Youtubern TronicsFix har skruvat isär kontrollen för att se hur lätt enheten är att laga och passar i samma veva på att ta en titt på trigger-mekaniken. Hela isärplockningen har ni ovan, men vill ni bara se hur motståndstjofräsen fungerar i triggerknapparna så får ni spola fram till 9:20 i videon. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Fortnite får next gen-uppdatering
4K/60fps i split screen

Next gen är snart här! 10 november släpps Xbox Series X och 19 november kommer Playstation 5 dyka upp i butiker, ish. Flera spelutvecklare har redan levererat next gen-relaterade nyheter till sina spel och nu har Epic Games berättat hur läget ser ut med Fortnite. Och inte helt oväntat kommer det populära spelet få en ordentlig uppdatering som gör att spelet drar nytta av konsolernas kraft. Kort och gott kommer både Series X- och PS5-versionerna av spelet erbjuda 4K-upplösning i 60fps, även när man lirar split screen. Utöver det kommer växtlighet i spelet vara mer dynamiskt och reagera på vad som händer och sker i matcherna. PS5-versionen kommer få lite extra flådigheter som att dra nytta av den nya haptiska feedbacken i triggerknapparna på Dualsense samt möjlighet att hoppa in en spellobby direkt från konsolens startmeny. Fortnite-uppdateringen kommer vara tillgänglig när konsolerna blir tillgängliga. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Sony sätter stopp för företag som sålde vingar till PS5
Hade inte koll på varumärkeslagen

För en tid sedan levererade Sony en video där de plockade isär Playstation 5 och något folk uppmärksammade var att det var möjligt att plocka bort "vingarna" på konsolen. Kort därefter startades Platestation.com där folk kunde beställa alternativa vingar till den kommande konsolen, men det verkar som att gänget borde ha grottat ner sig lite mer i varumärkeslagarna. Platestation.com blev en rätt stabil succé, men dagen efter fick gänget post från Sony där det stod att sidan måste byta namn på grund av varumärkesintrång. Sidan bytte därefter namn till CustomizeMyPlates och grundarna tyckte att namnbytet borde räcka för att Sony skulle vara nöjda med situationen och att de kunde fortsätta bedriva sin säljverksamhet. Så blev det inte. Sony ansåg att företaget fortfarande inkräktade på deras varumärken genom att sälja vingar via sin hemsida då vingarna är en del av Sonys intellektuella egendom och att om försäljningen fortsatte så skulle de bli stämda. I ett uttalande till Video Game Chronicle säger CustomizeMyPlates-gänget detta: "But then Sonyx27s lawyers told us it was their opinion, Sonyx27s intellectual property extended to the faceplates, and that if we continued to sell and distribute them in any country, we would end up in court," the email continued. "This all came to light yesterday and we are now cancelling and refunding all faceplate orders worldwide... we are extremely disappointed about this but we have no other option." I och med detta har samtliga beställningar avbokats och återbetalats. Det är fortfarande möjligt att beställa skins till PS5 och Dualsense-kontrollen av olika slag via hemsidan, men några rediga paneler finns inte tillgängliga. Detta visar att det är en dålig idé att sälja PS5-vingar utan tummen upp från Sony och det hela kan även ses som en indikator att Sony själva kommer leverera sidopaneler av olika slag i framtiden. Tumnagel
21.9°
+
André Stray
0

No Man's Sky får gratis next gen-uppdatering
Är tillgänglig så fort konsolerna släpps

Lirar du en herrans massa No Manx27s Sky och planerar att köpa next gen-konsol? Då har vi goda nyheter då du mer eller mindre kommer kunna fortsätta ditt utforskande i rymden på next gen-konsolen rätt smärtfritt. Kort sagt kommer spelare endast behöva ladda ner en next gen-uppdatering till spelet på den nya konsolen och sedan föra över sparfiler från gamla till nya för att börja lira. Next gen-versionen av spelet kommer med flådigheter som 4K/60fps och snorsnabba laddningstider tack vare de nya hårddiskarna. Utöver detta kommer världarna i next gen-versionen vara mer full av växtlighet, vilket alltid är trevligt. PS5-spelare kommer även kunna njuta av haptisk feedback i Dualsense-kontrollen och förbättrat ljud via Sonys Tempest 3D AudioTech. Tumnagel
45.6°
+
André Stray
0

Uppdaterad PS5-kontrollen har små Playstation-ikoner som textur
Rätt imponerande minipåskägg

Dualsense-kontrollen kommer, precis som med Dualshock 4, texturerad undersida för bättre grepp. Det verkar som att Sony dragit en fining, motsats till fuling, och passat på att köra ett litet påskägg i samband med textureringen. Tittar man riktigt noga, alternativt plåtar med makrokamera på mobilen, så ser man att det inte bara är en traditionellt skrovlig yta, utan Sony har använt de Playstation-ikoner som sitter på knapparna på kontrollen för att ge bättre händer bättre fäste. Uppdatering: Mönstret finns även på insidan av panelerna på själva konsolen. Lite onödigt i och med att man inte behöver ha extra greppighet precis där, men det är ändå en trevlig detalj. Tumnagel
69.0°
+
André Stray
0

Playstation 5 är här!
Vad vill ni veta?

Tidigare idag knackelibangade det på dörren och vi fick ta emot vårt recensionsexemplar av Playstation 5, vilket gjorde undertecknad oproportionerligt exalterad. Hur konsolen är att använda och spela på kommer vi inte få prata om på ett tag, men vi kan i alla fall ge ett första intryck av konsolen. Eller i alla fall utsidan. Sony och Microsoft har lite vitt skilda tankar när det kommer till konsoldesign. Xbox Series X må vara otympligt designad, men den ser rätt clean och trevlig ut. PS5 å andra sidan har en lite mer futuristisk look och är förhållandevis massiv. När PS5 och PS4 står bredvid varandra så är PS5 drygt en decimeter högre än PS4:an, vilket kan vara bra att veta om man har det skralt med utrymme vid sin TV. Med det sagt så gillar jag ändå designen på PS5, men storleken svider lite. Det är en bastant best som tar upp väldigt mycket utrymme. Hur konsolen är formad är dock lite whatever. När du placerat enheten där den ska vara så kommer du troligtvis inte hålla på att flytta runt den allt för mycket. Något du kommer använda jämt och ständigt med PS5 är nya Dualsense-kontrollen. Den här gången har Sony levererat en fräsch och futuristisk design som matchar konsolen. Tidigare har jag trott att kontrollen skulle bli mycket större än vad Dualshock 4 var, men utöver lite extra kurvor är kontrollerna ungefär lika stora. Tack vare kontrollens nya kurvor ligger kontrollen riktigt bra i handen och om man inte hade några problem att använda Dualshock 4 under längre perioder, så borde det inte vara några problem att köra långa spelsessioner med Dualsense. Något jag reagerade på är de nya ansiktsknapparna och d-pad som numera är gjorda i genomskinlig blank plast. Klickkänslan är mer eller mindre identisk med Dualshock 4, men när man vilar tummarna på knapparna så känns de näst intill hala. Någon form av extra textur hade varit trevligt. Detta är kanske endast gnäll för gnällets skull och i vår fulla recension får vi se om känslan påverkar spelupplevelsen. Som sagt. Vi får inte prata allt för mycket om hur det är att använda konsolen, men vi kan i alla fall ta reda på vad ni vill veta. Om ni har några frågor om PS5, så skriv ner dessa i kommentarerna så försöker vi svara på dessa till vår bästa förmåga när vi väl släpper iväg recensionen. Tumnagel
63.3°
+
André Stray
0

Gamla Spider-Man-saves kommer inte lira på PS5-versionen
Bara att börja om från början

Vid sidan av den fristående expansionen Spider-Man: Miles Morales kommer även en remastrad version av Spider-Man från 2018 att släppas. Den nya versionen av spelet drar nytta av den extra krämen Playstation 5 har att erbjuda, vilket betyder ray tracing, snabbare laddningstider samt stöd för haptisk feedback i nya Dualsense-kontrollen. Har du lirat PS4-versionen av spelet och tänkt fortsätta på PS5 så har vi dock lite dåliga nyheter. Sparfiler från den gamla versionen kommer inte lira med nya versionen av spelet, så spelare är tvungna att börja om helt från början. Spider-Man är ett riktigt vasst spel och är en fröjd att lira, så det är egentligen inget problem att behöva börja om från ruta ett med den nya versionen. Det är heller inget större problem för spelare som redan betat av spelet till fullo, då dessa troligtvis endast kommer lira Miles Morales-expansionen utan att röra originaltiteln på PS5. Kort sagt så är detta inte världens största problem egentligen, men det kan leda till strul med andra PS4-titlar som man vill fortsätta spela på PS5. Den nya konsolen kommer vara bakåtkompatibel med massvis med PS4-titlar och det hade ju varit trevligt att kunna fortsätta lira dessa på PS5 utan att behöva börja om från början. Det kan dock hända att fallet med den nya versionen av Spider-Man är unikt för det spelet och vi håller tummarna att så är fallet. Sony lär klargöra inom kort hur läget med överföring av sparfiler ser ut. Tumnagel
32.2°
+
André Stray
0

Sony bekräftar: PS5 kan inte köra spel från PS1, 2 eller 3
Endast bakåtkompatibel med Playstation 4-spel

När det kommer till bakåtkompatibilitet på Playstation 5 så har Sony levererat väldigt lite information. I samband med onsdagens stream meddelade dock gänget att 99 procent av PS4-spelen kommer kunna köras på Playstation 5, men hur läget ser ut med äldre titlar från PS1, PS2 och PS3 har varit oklart. I en intervju med Famitsu klargör PlayStation-chefen Jim Ryan hur läget med bakåtkompatibilitet egentligen ligger till. Ryan berättar att PS5 är designad med PS5-funktioner i fokus, men det har även varit viktigt även stödja PS4-spel för att inte lämna de närmare 100 miljoner PS4-spelarna bakom sig. Mer specifikt sägs detta: "We have been building devices with a focus on PS5-specific engineering. Among them, PS4 already has 100 million players, so I thought that I would like to play PS4 titles on PS5 as well, so I introduced PS4 compatibility. While achieving that, we focused on incorporating high-speed SSDs and the new controller DualSense in parallel. So, unfortunately, compatibility with [PS3, PS2, PS1] has not been achieved." Så, så var det med det. På PS5 får man lira spel till PS5 och PS4. Vill man spela titlar till äldre Playstation-konsoler så finns det dock lite hopp via Playstation Now, men för tillfället har Sony inte levererat någon information om hur den tjänsten kommer rulla på den kommande konsolen. Tumnagel
30.1°
+
André Stray
0

PS4-kontrollen kommer fungera på PS5
Men endast med PS4-titlar

Igår slängde Sony upp ett inlägg på Playstation-bloggen där det snackades lite Playstation-tillbehör som kommer vara kompatibla på Playstation 5. Bland annat kommer Dualshock 4-kontrollen vara kompatibel med Playstation 5, men kontrollen kommer endast fungera med PS4-titlar. Sony skriver att anledningen bakom detta beslut är att nya Dualsense-kontrollen behövs användas för att få en komplett upplevelse när man spelar PS5-spel. Helt ärligt känns detta som ett rätt dåligt argument. Utöver den nya designen på Dualsense är det inte allt för stor skillnad mellan den och Dualshock 4. Den största skillnaden är de nya triggerknapparna med haptisk feedback, men i slutändan är ändå dessa triggerknappar, så det hela känns lite snålt. När PS4 släpptes så fungerade inte PS3-kontrollerna med den nya konsolen, men det kändes mer rimligt då Dualshock 4 hade genomgått större förändringar som touchpad, högtalare Efter detta blev känt meddelade Microsoft att Xbox One-kontrollen kommer kunna användas till Xbox Series X utan problem. Om du planerar att spela coop eller lokal multiplayer med PS5-spel så är det alltså bara att gilla läget och pröjsa för en extra Dualsense-kontroll. Utöver Dualshock 4-kompatibiliteten så pratas det även om Playstation Camera, PS Move-kontroller och Platinum och Gold-headseten så kommer dessa vara kompatibla med Playstation 5. Även tredjepartskontroller som rattar, arkadstickor och flygkontroller gå att använda med PS5. Tumnagel
26.9°
+
André Stray
0

Geoff Keighley klämmer på DualSense-kontrollen
Verkar rätt trevlig

Det kommer dröja ett tag innan vi vanliga dödliga får lägga vantarna på Playstation 5 och den nya kontrollen DualSense. Heter man Geoff Keighley får man dock göra det redan nu. I samband med den pågående Summer Game Fest har Keighley fått lägga vantarna på kontrollen och berättar i en video om några av de nya funktionerna, hur den känns att använda samt får lira lite Astrox27s Playroom. Bland annat berättar Keighley om de nya trigger-knapparna som låter utvecklarna lägga till haptisk feedback som låter dig känna när till exempel strängen på en pilbåge spänns. Utöver det pratas det en hel del om den nya vibrationsmotorn och hur den låter dig känna skillnad på när karaktären går på sand eller snö. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Insomniac pratar om Ratchet & Clank: Rift Apart
Insomniac Insights

Under Sonys PlayStation 5-grej tidigare i veckan visade man upp det nya Ratchet & Clank-spelet, Ratchet & Clank: Rift Apart. Nu har det släppts ett nytt klipp där Insomniac pratar lite mer om spelet och berättar bland annat om hur spelet utnyttjar den snabba hårddisken i PlayStation 5 samt dess DualSense-kontroll. Tyvärr bjuds det inte på nya klipp från spelet denna gång. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0

Astro’s Playroom följer med varje PlayStation 5
Ska ge en bild av vad konsolen kan göra

Astro’s Playroom som Sony visade upp i torsdags är ett litet spel/techdemo som kommer förladdat direkt på PlayStation 5-konsolen. Detta lilla plattformsspel innehåller fyra banor som alla är inspirerade av konsolens olika komponenter. Varje bana kommer då visa vad man kan göra med dessa komponenter så som kontrollens haptiska feedback. På tal om PlayStation 5-kontrollen så är den, och själva konsolen, full med små PlayStation-symboler om man tittar riktigt noga. Kul liten detalj helt enkelt. Tumnagel
41.5°
+
Frode Wikesjö
0

Sony satsar på PlayStation 5-exklusiva spel
"Vi tror på konsolgenerationer"

I en intervju som gamesindustry.biz gjorde med Sonys Jim Ryan kom det fram att de vid lanseringen av PlayStation 5 planerar att släppa spel som endast går att spela på den konsolen. Dessa spel ska utnyttja kraften i PlayStation 5 och kommer därav inte kunna spelas på en PlayStation 4. Anledningen till det är att de helt enkelt tror på konsolgenerationer och att spelen som utvecklas till den nya häftiga konsolen ska utnyttja kraften som finns i den. We do believe in generations, and whether it’s the DualSense controller, whether it’s the 3D audio, whether it’s the multiple ways that the SSD can be used… we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5. Ryan var dock noga med att säga att de inte kommer överge de fler än 100 miljoner PlayStation 4-ägarna så fort PlayStation 5 släpps. Sony planerar nämligen att fortsätta stödja den publiken i flera år efter lanseringen av PlayStation 5. Detta skiljer sig en del gentemot vad Microsoft har tänkt för Xbox Series X där man under de första ett till två åren inte vill släppa några spel som endast går att spela på Series X. Detta för att göra övergången till den nya generationen mer smidig och så att folk inte ska behöva känna att de måste köpa den nya konsolen för att spela de nya spelen. Nu på torsdag, klockan 22:00, kommer Sony hålla en dryg timmeslång presentation där man planerar att visa upp ett gäng spel som är på gång för PlayStation 5. Bland annat så antyds det att vi får se något från Horizon: Zero Dawn 2 då. Tumnagel
45.4°
+
Frode Wikesjö
0

Playstation 5-kontrollen heter Dualsense
Sony verkar lämna DualShock bakom sig

Sony överraskar på tisdagskvällen och har levererat lite information om handkontrollen som kommer släppas med Playstation 5. Den här gången är det ingen Dualshock-historia, utan den nya enheten går under namnet Dualsense. Handkontrollen ser ut att ha samma uppsättning knappar som Dualshock 4, men kommer med en sprillans ny design som ser aningen mer futuristisk ut. Och på baksidan ser vi en USB-C-ingång som lär användas för laddning. Dualsense kommer med haptisk feedback, vilket ska ge spelaren mer "detaljerade" skakningar än tidigare. Även nytt är att triggerknapparna L2 och R2 är så kallade "adaptive triggers" som enligt Sony ska göra att du ska känna motstånd när du trycker in knappen för att till exempel spänna en pilbåge. Enheten kommer dock inte med en Share-knapp, utan denna har ersatts av en Create-knapp som mer eller mindre kommer fungera på samma sätt som delningsknappen. I blogginlägget om Dualsense-kontrollen skriver Sony att vi kommer kunna använda knappen för att skapa material som vi kan dela med nära och kära. Mer info om Create-knappen kommer senare. Dualsense-kontrollen kommer med en inbyggd mikrofon som låter dig prata med medspelare utan att behöva koppla in ett headset, vilket är rätt smidigt. Men Sony skriver att om du ska spela under längre perioder så rekommenderas fortfarande att headset används. Något vi inte får se är kontrollens undersida och undertecknad håller tummarna att det sitter ett par extra knappar där. Playstation 5 kommer släppas runt jul och då alla events är inställda i år, så lär nyheter som denna pytsas ut under årets gång. Tumnagel
65.9°
+
André Stray
0