m

Lyft säljer sin division för självkörande bilar till Toyota
Det är dyrt att göra bilar självkörande

Lyft har beslutat sig för att sluta utveckla självkörande bilar på egen hand och säljer nu sin division för detta till Toyota för 550 miljoner dollar. Det var 2017 som Uber-konkurrenten Lyft drog igång utvecklingen av att ta fram självkörande bilar men verkar nu ha kommit fram till att det var något som var alldeles för kostsamt för företaget. Hela Lyfts verksamhet gick 2,6 miljarder dollar back 2019 medan företaget förlust för förra året landade på 1,6 miljarder dollar. Lyft har än så länge aldrig uppgett när man tror att deras verksamhet kommer att gå med vinst. Lyfts konkurrent Uber utvecklade även de självkörande bilar tidigare men gav sig ur den branschen när man i slutet av förra året sålde sitt dotterföretag för självkörande bilar till Aurora, ett startupföretag för självkörande bilar som delvis ägs av Hyundai och Amazon. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens förre ordförande krävs på miljarder
Dieselgate ser ut att bli dyrt för Martin Winterkorn

Tyska Süddeutsche Zeitung rapporterar att Volkswagen AG förväntas kräva omkring motsvarande 10 miljarder kronor från sin före detta ordförande Martin Winterkorn. Detta är något företaget gör efter att Winterkorn ansetts vara inblandad i Volkswagens fusk med dieselbilar, något som i media fick namnet "Dieselgate" när härvan började rullas upp 2015 efter att USA:s miljömyndighet EPA upptäckt att det skett fusk med mjukvaran i ett stort antal av VW:s dieselbilar. Winterkorn och flera andra VW-chefer har även åtalats efter upptäckten men rättegången har flyttats fram tills i september på grund av pandemin. Dieselgate beräknas ha kostat Volkswagen cirka 30 miljarder euro, motsvarande cirka 300 miljarder kronor, i böter och andra avgifter. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelkult kollar in Marvel Champions
Ett av de högst rankade kortspelen på Boardgamegeek

Våra vänner borta på Spelkult bestämde sig för att kolla in Marvel Champions: The Card Game från Fantasy Flight Games. Spelet är ett av de högst rankade kortspelen på spelsajten Boardgamegeek och spelkult ville väl se in rankingen är befogad eller ej. Du kan kolla in hela unboxingen och en genomgång av spelreglerna i klippet ovan. Det Spelkult gillade med spelet var att det går snabbt att spela, inte kräver så mycket plats och att informationen korten är tydlig. Saker som de inte gillade var att spelet lätt kan bli dyrt i längden med alla expansioner och extra kort som behövs om man ska spela det med fler än två spelare. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ett betalkort ska räcka för att ladda bilen tycker regeringen
Branschen verkar dock hellre vilja ha appar

Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har haft ett möte med representanter för elbilsladdarföretag i syfte att göra det enklare för konsumenter att kunna ladda sina bilar på stan. I dag hanteras detta via appar, brickor eller annat vilket gör att konsumenter kan tvingas ha flera olika appar installerade på mobilen för att kunna använda laddstationer från olika leverantörer. Ygeman och regeringen har som mål att det i slutet av året enbart ska krävas ett betalkort för att kunna köpa el från laddstationerna. Han säger till DN: "Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas." Representanter från branschen ställer sig dock lite tveksamma till att genomföra detta, bland annat för att det skulle bli dyrt att installera kortläsare vid alla laddplatser. Vidare anser man att apparna fyller sitt syfte då dessa kan visa var de olika leverantörerna har lediga laddplatser. Det verkar med andra ord fortsatt oklart om regeringens mål med ett gemensamt betalningsmedel för laddplatser kan bli verklighet till årets slut. I dagsläget finns ingen branschorganisation för de företag som tillhandahåller laddplatser men detta kom man överens om på mötet var något som behövdes, något som både Ygeman och representanterna från de olika företagen kunde vara eniga om. Tumnagel
64.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

MagSafe Duo laddar långsammare än MagSafe-laddaren
Krävs även en dyrare adapter för att ladda maximalt

Apple har uppdaterat den amerikanska produktsidan på Apple.com av deras än så länge ej släppta MagSafe Duo-laddare. Av uppdateringen framgår att MagSafe Duo kommer att ladda upp iPhone 12 långsammare än den MagSafe-laddare som Apple släppte i samband med att iPhone 12 släpptes. I den uppdaterade produkttexten står det att följande strömadaptrar rekommenderas för MagSafe Duo: -20W USB-C Power Adapter (sold separately) for faster wireless charging up to 11W -27W or higher USB-C Power Adapter (sold separately) for faster wireless charging up to 14W Detta innebär att inte ens om man använder en kraftfullare strömadapter än den 20W-adapter som rekommenderas till den vanliga MagSafe-laddaren så kommer man upp i de 15W denna kan leverera. För att få ut maximala 14W för MagSafe-laddning till iPhone 12 krävs en strömadapter som är på 27W eller högre. Apples bästa alternativ för att få ut maximala 14W från MagSafe Duo är deras strömadapter på 30W. Denna kostar 595 kronor vilket innebär att en MagSafe Duo, som kostar 1650 kronor, skulle gå loss på sammanlagt 2245 kronor, något som kanske kan tyckas lite väl dyrt för att kunna ladda iPhone 12 och en Apple Watch trådlöst samtidigt. Det kan jämföras med den vanliga MagSafe-laddaren som kostar 495 kronor och får ett totalpris på 720 kronor tillsammans med Apples 20W-adapter som kostar 225 kronor. När Apple planerar att släppa MagSafe Duo är fortfarande okänt. Tumnagel
21.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

JerryRigEverything grottar sig ner i LG Wing
Hur fungerar vridmekanismen egentligen?

Ibland är det gött att bara ta fram lite verktyg och skruva isär saker för att se hur grejerna fungerar. Det är dock lite dyrt att göra det med mobiltelefoner, så då är det ju kalas att det finns Youtubers som kan göra detta åt oss. Zack från JerryRigEverything har släppt en ny video där han plockar isär LG:s nya Wing med en vridbar skärm för att se hur själva vridmekanismen fungerar. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Microsoft satsar på holografisk lagring i molnet
Project HSD vill bli ett komplement till Azures hårddiskar

Under andra dagen på Microsofts utvecklarkonferens Ignite så visade företaget upp en lösning för att lagra holografisk data som man håller på och utvecklar. Microsoft kallar det för "Project HSD" (Holographic Storage Device) och tanken är att data från Microsofts molnplattform Azure ska lagras i det tredimensionella lagringsmediet. Holografisk lagring presenterades redan på 1960-talet men än så länge har det inte fått något större genomslag på grund av det varit dyrt och komplicerat att använda på ett effektivt sätt. Microsoft tror dock att tiden kan vara mogen för att börja lagra data holografiskt och skriver: "Today, we can leverage commodity high-resolution cameras and modern deep learning techniques to shift the complexity into the digital domain. This lets us use simpler, cheaper optics without pixel matching and compensate for the resulting optical distortions with commodity hardware and software." I videoklippet ovan förklarar Microsoft lite närmare hur holografisk lagring fungerar. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

iPhone XR med Fortnite säljs för asmycket pengar
Nu börjas det igen

Har du 60 lax över och vill ha en iPhone med Fortnite installerat? Då har vi goda nyheter för det är exakt vad som börjar dyka upp på eBay. Säljare utnyttjar fejden mellan Epic Games och Apple, som lett till att Fortnite plockats bort från App Store, och har börjat kränga äppelmärkta telefoner dyrt på auktionssidan. Mer specifikt har vissa säljare mage att lägga upp sina gamla telefoner för över 90.000 kronor, vilket känns lite i överkant. Även om det gäller Apple-grejer. Detta är inte första gången folk utnyttjar situationen för att tjäna en hacka när appar raderats. Flappy Bird släpptes 2013 och blev rackarns populärt. Så pass att utvecklaren bad om ursäkt och plockade bort spelet från App Store, vilket ledde till att folk sålde sina enheter med Flappy Bird installerat. Tumnagel
24.5°
+
André Stray
0

En väckarklocka för 53 000 kronor?
Ja, varför inte?

Väckarklockor är sannolikt något som inte allt för många köper längre då de flesta använder sina mobiler numera. Det är kanske därför Hodinkee har tagit fram en klocka som de inte behöver sälja allt för många av för att få in lite deg. Denna getläderklädda väckarklocka använder ett nytt typsnitt från Jonathan Hoefler som heter Decimal. Med hjälp av en liten silvernyckel snurrar du igång klockans mekanik och en full snurrning driver klockan i åtta dagar. Prislappen ligger på runt 53 000 kronor vilket ju jag kan tycka är lite dyrt för en väckarklocka. Men folk som har pengar att spendera kanske känner att det är fullt rimligt att betala dessa pengar så de kan vakna i tid för att inte missa flyget. Tumnagel
18.6°
+
Frode Wikesjö
0

BMW M3 E30 såld för 250.000 dollar
80-talet börjar bli dyrt nu...

En BMW M3 från 1988 har sålts på auktion för nätta 250.000 dollar. Det är hiskeligt mycket pengar för M3:a, även om denna verkar vara i extremt bra skick. Överlag tycker jag märka av att 80-talets bilar börjar bli dyra nu om de är i bra skick, vilket både är roligt och tråkigt på en och samma gång. Hur som helst en väldigt fin bil som är värd en titt! Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Logitech släpper tangentbord med styrplatta till iPad Pro
Men bara elvatummaren

Apples Magic Keyboard har varit det enda alternativet om man vill ha tangentbord med styrplatta till iPad Pro. Ett mycket trevligt alternativ i och för sig, men också ett väldigt dyrt sådant (jämför priser). Nu släpper Logitech en version av deras Folio Touch Keyboard Case även för iPad Pro med betydligt rimligare prislapp på 1599 kronor. Vi får hoppas att en version kommer även till 12,9-tummaren så småningom. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Snubbe köpte CS:GO-skin för 100.000 dollar
Högsta priset någonsin för ett skin

Att skin till olika spel går att sälja dyrt är ingen nyhet men nu ska ett nytt världsrekord i hur mycket någon betalat för ett sådant satts. Det är Dexterto.com som rapporterar att någon i Kina ska ha betalat runt 100.000 dollar, motsvarande cirka 920.000 kronor, för ett skin till CS:GO. Det ska handla om ett skin som heter StatTrak M4A4 Howl med den påklistrade stickern "4 iBUYPOWER Katowice 2014". Vanligtvis kan spelare köpa M4A4 Howl-skinnet för runt 5180 dollar utan stickern. Enligt twittraren ohnePixel ska köparen vara en kinesisk samlare som handlar med skins. Han kan nu tänka sig att sälja vidare sin dyrgrip för 130.000 dollar, motsvarande nästan 1,2 miljoner svenska kronor enligt ohnePixel. Om nu undrar varför IBUYPOWER-stickers till CS:GO-skin är så värdefulla så har har CSGOTIPS skrivit en utförlig artikel om detta vilken ni kan läsa här. Tumnagel
12.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Epic Games och Match kritiserar App Store-avgifter
Gör som Spotify

Efter att det häromdagen blev känt att EU dragit igång en konkurrensutredning gällande Apples avgifter för köp i App Store meddelar både Epic Games och Match att de stödjer detta. Epic Games, som bland annat gör spelet Fortnite, har även tidigare kritiserat Apples för deras 30-procentiga avgift som Apple kräver för prenumerationsavgifter och annat som säljs via iOS-appar. Match, som bland annat driver dejtingstjänster som Tinder och Hinge, är inte heller nöjda med att behöva betala den förhållandevis höga avgiften för medlemsskap deras iOS-användare köper i appen. Match säger i ett uttalande: "Apple is a partner, but also a dominant platform whose actions force the vast majority of consumers to pay more for third-party apps that Apple arbitrarily defines as ‘digital services. We welcome the opportunity to discuss this with Apple and create an equitable distribution of fees across the entire App Store, as well as with interested parties in the EU and in the U.S." Epic Games vd Tim Sweneey är även han väldigt kritiskt till avgifterna i App Store. Bland annat för att dessa inte gäller alla tjänster och appar. Detta ska bland annat gälla Amazon Prime Video, Airbnb och flera taxi-tjänster skriver The Verge. Det var i början av veckan som EU-kommissionen meddelade att man skulle granska Apples avgifter i App Store, något som Spotify har krävt en längre tid och de anmälde även Apple till EU förra året. Skulle EU bedöma att det hela räcker för att dra Apple inför domstol och Apple skulle dömas där kan det bli väldigt dyrt för företaget. EU har möjlighet att döma företag de anser bryter mot unionens konkurrenslagar till böter motsvarande 10 procent av ett företags årsomsättning. I Apples fall skulle det kunna handla om motsvarande 60 miljarder kronor baserat på årsomsättningen för 2019. Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU ska granska Apple Pay och App Store
Kan bli superdyrt för Apple

EU-kommissionen har meddelat att de nu kommer att dra igång två separata utredningar mot Apple gällande konkurrensbrott. I de båda utredningarna ska EU undersöka om Apple har missbrukat sin dominerande ställning på marknaden för appar och mobilbetalningar via sina tjänster App Store och Apple Pay. I App Stores fall handlar det om att företag som till exempel Spotify, som anmälde Apple till EU förra året, måste betala 30 procent av sina intäkter från köp som görs inuti i appar till Apple. Om detta säger EU:s konkurrens-chef Margrethe Vestager i ett uttalande: "It appears that Apple obtained a ‘gatekeeper’ role when it comes to the distribution of apps and content to users of Apple’s popular devices. We need to ensure that Apple’s rules do not distort competition in markets where Apple is competing with other app developers, for example with its music streaming service Apple Music or with Apple Books. I have therefore decided to take a close look at Apple’s App Store rules and their compliance with EU competition rules." När det gäller Apple Pay så har Apple tidigare anmälts till EU för att de inte låter konkurrerande tjänster för mobilbetalningar använda iPhones NFC-funktioner, något som gett dessa en klar nackdel jämfört med Apple Pay. Om detta säger Vestager: Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi måste betala mer moms
Sex procent blir 25 procent

Elsparkcykeluthyraren Voi har sedan lanseringen tagit ut en reducerad momssats på sex procent när kunderna hyr elsparkcyklar från dem. Detta gillade inte Skatteverket då den momssatsen enbart ska gälla för transporter där en person transporterar en annan, exempel vid taxiresor. Skatteverket anser att Voi borde betalat 25 procent i moms och har nu fått medhåll från rätten. Det innebär att Voi under två års tid betalat in felaktig moms och nu får betala in skatten i efterhand. Hur dyrt det blir återstår att se men Voi skriver att de inte är förvånade över beslutet och att de räknade med att åka på denna skattesmäll. Voi skriver också att de anser att rättens beslutet är beklagligt då de anser att, enligt dem, ett mer miljövänligt alternativ av fordon inte bör beskattas högre än taxiresor. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida