36 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Toyota e-Palette börjar rulla i OS-byn igen Minibussarna har fått förbättrad säkerhet efter olycka Toyota har meddelat att OS-kommittén för Paralympics nu beslutat sig för att låta Toyota åter börja köra sina självkörande minibussar i OS-byn. Körningarna med Toyotas självkörande minibussar e-Palette stoppades i slutet av förra veckan efter att en av dessa kört på en synskadad paralympier medan han korsade en gata i OS-byn. Toyota har dock ökar säkerheten runt minibussarna. Dessa kommer nu att ha två personer, istället för som tidigare en person, som håller uppsikt på trafik och annat runt minibussarna. Vidare kommer säkerhetschaufförerna ha större kontroll över fordonets hastighet och bussarnas varningssignaler kommer att få höjd volymstyrka. Här nedan kan ni kolla in ett äldre klipp med Toyota e-Palette. Där kör bussarna bland annat förbi hotellet där en del av de svenska OS-deltagarna bor. Tumnagel
37.6°
0
Självkörande Toyota e-Palette körde på synskadad Nu slutar Toyota köra minibussarna i OS-byn Tokyo I slutet av förra veckan körde en Toyota e-Palette på en synskadad paralympier när denne höll på att gå över en korsning i OS-byn i Tokyo. Det ledde till att Toyota nu pausar körningarna med sina självkörande minibussar i OS-byn. Det var den synskadade japanen Aramitsu Kitazono som blev påkörd och han ska ha fått skärsår och blåmärken efter att minibussen kolliderade med honom, något som gjorde att han fick dra sig ur Paralympics judotävlingar. Det hela ledde även till att Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda gick ut med ett uttalande där han bland annat sa: "We are very sorry that the accident has made many people worried. A vehicle is stronger than a person, so I was obviously worried about how they were. It shows that autonomous vehicles are not yet realistic for normal roads." Toyota släppte även följande uttalande efter olyckan: "We will conduct our own thorough investigation into the cause of the accident, and we will continue to coordinate closely with the Tokyo Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games to ensure that we prevent any incidents from occurring in the future." Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från nyhetsbyrån Reuters om olyckan i OS-byn. Tumnagel
33.2°
0
2019
Toyota e-Palette ska transportera OS-deltagare Eldrivna minibussar till OS-byn i Tokyo Nästa år arrangeras de olympiska sommarspelen i Tokyo och inför det har den japanska biltillverkaren Toyota utvecklat både fordon och robotar som ska vara behjälpliga under arrangemanget. Det senaste fordonet till Sommar-OS från Toyota är den här eldrivna bussen som man kallar för e-Palette. De små bussarna är tänkta att transportera atleter, funktionärer och andra i OS-byn i en maxhastighet på cirka 20 km/h. Bussarna är självkörande på området som innefattar OS-byn men det kommer alltid att finnas en säkerhetschaufför med på färden. Fordonet har plats för fyra passagerare sittande i rullstol och färgschemat i bussen ska vara anpassat för färgblinda. Toyota planerar att sammanlagt köra runt med 20 stycken e-Palette under OS och Paralympics i Tokyo nästa sommar. Tumnagel
39.9°
0
2018
CES2018 Pizza Hut visar en självkörande budbil Som även gräddar pizzorna Toyota har tagit fram den självkörande budbilen e-Palette och Pizza Hut är ett av företagen som kommer att använda sig av den. Förutom att utan förare kunna leverera pizzor ska den även kunna grädda dem under färden. Redan i år planerar man att dra igång tester med detta transportmedel men exakt hur det kommer fungera och var man kommer köra är oklart för tillfället. Toyota kommer även tillsammans med andra företag att erbjuda e-Palette och det sägs att Amazon, Uber och den kinesiska samåkningstjänsten Didi är med på tåget. Det är möjligt att en eller flera av dessa kommer att finnas på de olympiska spelen i Tokyo som hålls 2020. Tumnagel
48.3°
0
2015
Skriv ut 3D-utskrifter i flera färger med Palette Mixar färger i dina 3D-utskrifter Kanadensiska Mosaic Manufacturing har tagit fram ett 3D-skrivartillbehör som man kallar för Palette som gör det möjligt att skriva ut 3D-utskrifter i färg även om 3D-skrivaren som används bara har stöd för en färg. Som ni kan se i demonstrationsfilmen nedan så kopplar man Palette till sin existerande 3D-skrivare och sedan samarbetar dessa så att Palette vet exakt hur mycket material som behövs av varje färg och sedan matar den detta till 3D-skrivaren så att allt kommer i rätt ordning. Palette har stöd för att använda upp till fyra färger samtidigt. Palette ska fungera med de flesta 3D-skrivare som använder sig av 1,75mm-tråd, något som de flesta gör, enligt upphovsmännen. Mosaic Manufacturing har med 30-dagar kvar på sin kickstarterkampanj redan nått sitt mål på 75.000 dollar med råge. 900 dollar får man ge för en Palette om man backar kickstarterkampanjen men det är än så länge okänt vad den kommer att kosta i butik. Tumnagel
44.1°
0
2014
Vi har spanat in Jaguar F-Type Coupé Och kört den på bana Idag har jag och Roger varit och klämt på och provkört Jaguar F-Type Coupé. Bilen kommer i tre olika versioner och vi fick tillfälle att testa alla tre, på bana dessutom. Med coupétaket på plats blir bilen inte bara mycket läckrare i mina ögon, den blir dessutom ännu mera vridstyv. Och då ska jag nämna att roadsterversionen inte är ett dugg sladdrig. Coupén ska ändå vara 80 (!) procent mer vridstyv, vilket låter helt galet. Banan är stället där man verkligen kan känna om detta stämmer, och jag tror nog att Jaguar talar sanning för herregud vad man kan slänga omkring bilen utan bekymmer. Vi körde konbanor, älgtest, bromstest, höghastighetstest och ett par varv på en bana utan hinder. Det gick galant och man känner verkligen att bilen har så mycket mer att ge än vad man själv kan ge. Och då körde vi ändå bara i standardläget utan att koppla ur något antispinn eller koppla i något sportläge. Det man har att välja på i F-Type Coupé-paletten är den vanliga Coupén, S Coupé och värstingen R Coupé. De två första har V6:or medan R:en har den mustiga V8:an som vi är vana vid när det gäller Jaguar. Alla är såklart trevliga men oj vad det skottar på i den sistnämnda. Där S Coupé rappt och direkt smackar i nästa växel sömlöst kastar R Coupé verkligen dig framåt när nästa växel läggs i. Man känner tydligt den högre effekten här, och man hör det också eftersom V8:an verkligen vrålar medan sexorna mer ylar. Provturen var snabb och intensiv men man fick ändå en bra känsla för vad bilarna klarar av, och hur mycket man faktiskt kan pressa dem. I en lång kurva var det inga problem att justera om man kände att man låg fel - utan att släppa på gasen eller bromsa. Styr och bilen styr dit du vill utan att gnälla. Det enda som skedde var att jag snällt fick pausvila lite utanför bilen när jag inte körde på grund av åksjuka. En längre provkörningsrapport kommer i framtiden när jag har levt med bilen några dagar. F-Type Coupé 679 900 kronor. V6:a, kompressor, 3.0 liter. 340 hästar, 450 Nm. 0-100 km/h på 5.3 sekunder. Toppfart 250 km/h. F-Type S Coupé 779 900 kronor. V6:a, kompressor, 3.0 liter. 380 hästar, 460 Nm. 0-100 km/h på 4.9 sekunder. Toppfart 275 km/h. F-Type R Coupé 997 900 kronor. V8:a, kompressor, 5.5 liter. 550 hästar, 680 Nm. 0-100 km/h på 4.2 sekunder. Toppfart 300 km/h. Jaguar räknar med att sälja 40 stycken F-Type Coupé i Sverige i år. Tumnagel
51.7°
0
Slut på artiklar...