m

Porsche Taycan och Audi e-tron GT är lika som bär
Vilken är er favorit?

Jag har nöjet att köra Porsche Taycan Turbo den här veckan (video på förra veckans Taycan kommer snart!) och när jag var ute och körde lite i dag sprang jag på (körde jag på?) en Audi RS e-tron GT. Att de är byggda på samma plattform visste vi så klart och att de var många likheter visste vi också, men bilarna är verkligen samma bil i lite olika utförande. Video på Taycan kommer som sagt om någon dag, håll utkik på vår kanal eller här på Feber. Prenumerera enkelt genom att klicka här! Vår första provkörning av Audin kan ni ser här nedanför. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

En längre genomgång av Audi e-tron GT
49 minuter

Roger fick nyligen hänga lite med Audis nya elbilsmodell e-tron GT i vanligt och sportigt RS-utförande. Men tiden var snål så det blev ett snabbt test. Autogefühl har dock fått bekanta sig med bilen en lite längre stund, så här kommer ett 49 minuter långt inslag på hur de tycker bilen är. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
Snart får vi berätta mer

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Audi e-tron GT!
Intressantaste från Audi i år?

Sedan Audi för första gången visade upp sin e-tron GT har jag velat se bilen på riktigt, och i dag blev fick jag äntligen chansen att göra det. Och självklart delar vi med oss till er, så här kommer en första look på utsidan av bilen! Kolla in videon här! Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Nico Rosberg kör Audi RS e-tron GT mot en Formel E-bil
Båda gör 0-100 km/h på tre sekunder

Den före detta F1-föraren och numera vloggaren Nico Rosberg hoppar här in i en Audi RS e-tron GT och kör lite dragrace mot racerföraren Lucas di Grassi som sitter i en Formel E-bil. Själva körningen sker efter åtta minuter in i klippet. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Följ avtäckningen av Audi e-tron GT
Klockan 13.00 och klockan 19.00

Idag är det världspremiär för Audis eldrivna sportmodell e-tron GT. Avtäckningen kommer att ske i två steg. Först ut klockan 13.00 är Sprint of Progress här ovan där man kommer att snacka om modellens prestanda och om modern elektromobilitet. Bilen i sin helhet har dock inte premiär förrän klockan 19.00 ikväll i klippet nedan som man kallar för Celebration of Progress. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Audi e-tron GT läcker ut
Läcker?

Först den 9 februari, på tisdag nästa vecka, ska Audi hålla låda och dra täcket av den sportiga elbilen e-tron GT. Men internet ligger som vanligt alltid steget före så nu har några officiella pressbilder och lite information läckt ut. Vi får förutom bilder på utsidan även bilder på insidan och här ser vi att bilen är lite mer sportigt lagd än sina övriga e-tron-syskon. Precis som vi har meddelat tidigare och som ni säkert har vetat från start är det här Audis version av Porsche Taycan och de båda bilarna baseras på samma plattform. Det största batteripacket man kan få till Audin är på 93,4 kWh (83,7 kWh netto) och max effekt är 646 hästar om man köper en RS. Taycan vinner här med sina 761 hästar i Turbo S. RS som blir toppversionen väntas kosta omkring 1,6 miljoner kronor när den börjar säljas. Tillverkningen ska dra igång under årets andra kvartal och de första kunderna väntas få sina bilar i sommar. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Audi e-Tron GT har premiär den 9 februari
Snart är det dags

Audis version av Porsche Taycan är snart här och nu får vi reda på att täcket kommer att dras av den 9 februari. Första gången vi såg e-Tron GT var som koncept 2018 men nu är det alltså snart dags för produktionsversionen att göra entré. Den är mycket lik konceptet och bilen ser i princip ut som en Audi A7 med lite spejsigare detaljer. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2020

Nu kan du förhandsboka Audi e-tron GT
Bli först med den eldrivna prestandamodellen

Audi e-tron GT har premiär i början av nästa år och nu öppnar man upp möjligheten att förhandsboka ett exemplar. Vad bilen kostar får vi dock inte reda på riktigt än. Bokningen kostar inget och är inte bindande. Tillverkningen kommer att dra igång under andra kvartalet 2021 och de första kunderna ska få sina bilar under nästa sommar. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Häng med på en åktur i Audi RS e-tron GT
Framtiden

Audi lät nyligen journalister och vloggare provköra prototyper av kommande RS e-tron GT. Här får vi hänga med i en och få lite känsla av hur en eldriven RS är. Bilen kommer att presenteras innan året är slut och lanseras nästa vår. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi berättar lite mer om RS-versionen av e-tron GT
Verkar bli rätt köttig

Porsches Taycan har ett syskon hos Audi som heter e-tron GT och är, enligt mig, en riktigt snygg skapelse. Trots att den har i princip samma mått som Taycan känns den tightare. Den kommer nästa år och nu har man berättat lite mer om RS-versionen av bilen. Till vardags har bilen 598 hästar som kommer från två motorer, en på 238 hästar där fram och en på 455 hästar där bak. Men bilen kan också leverera 646 hästar med en overboost-funktion. Det är ungefär som en Taycan Turbo som har 680 hästar men mindre än Turbo S som har 761 hästar. Vridet ligger på 830 Nm. Alla dessa siffror levererar en 0-100 km/h-tid på mindre än 3,5 sekunder. Av någon anledning så har Taycan och e-tron GT olika batterilösningar. Taycan går att få med 79,2 kWh eller 93,4 kWh medan e-tron GT har 83,7 kWh. Men RS då, vad betyder det? Bilen kommer faktiskt att tillverkas jämsides med Audi R8 och ska ha lägre tyngdpunkt än R8. Förutom massa hästar och massor med vrid som vi börjar bli vana med i (vissa) elbilar så måste ju en Audi med RS leverera mer. Här har man lagt till bakhjulsstyrning, diffbromsar både fram och bak, aktiv luftfjädring med tre kammare och vill man stanna så finns det keramiska bromsar att använda. Jag har varit sugen på denna rätt länge nu och eftersom jag vet hur Audis andra RS-bilar levererar så blev jag inte mindre sugen nu. Prislappen för Sverige är inte satt ännu, men preliminärt pris för RS-versionen i Tyskland är 138.000 euro så det kommer inte att bli en billig bil. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Serietillverkningen av Audi e-tron GT drar igång i slutet av året
Kommer dyka upp i RS-version

Det har nu gått två år sedan som Audi först visade upp konceptet e-tron GT. Det här är deras Porsche Taycan kan man säga eftersom modellen bygger på samma grund - J1-plattformen. I slutet av året kommer serietillverkningen av modellen att dra igång och den kommer att byggas bredvid R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe som ligger i den tyska staden Neckarsulm. 85 procent av tillverkningen kommer att ske med hjälp av robotar. e-tron GT mäter 4,96 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,38 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är nästan exakt samma mått som Taycan. Precis som sitt syskon kommer även e-tron GT att få fejkat motorljud. Det sitter två stycken högtalare i kupén som simulerar när man gasar och tydligen har man jobbat extremt mycket med att få till det. Det finns även en högtalare på utsidan som spyr ut sig ljudligheter. Det kommer till och med att finnas en extra yttre högtalare på tillvalslistan för den som verkligen vill höras. Undertecknad som bara tycker att detta är trams lär tyvärr ändå inte bli imponerad. En RS-version av modellen kommer att dyka upp men om den då får fem yttre högtalare som standard får vi återkomma till. Läs mer om tillverkningsprocessen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Audi har startat rejset för att komma ikapp Tesla
Herbert Diess pratar om Artemis-projektet

Herbert Diess som är vd för Volkswagen och ordförande i Volkswagen Group pratade nyligen på det årliga mötet om Audis framtid. Där tog han bland annat upp Artemis-projektet och att Audi nu har startat rejset för att komma ikapp Tesla. Artemis handlar om en fullt autonom bil som ska komma 2024 och troligtvis handlar det om en vidareutveckling av konceptet Aicon som vi först såg 2017. Audis Car.Software.Org-gäng har fått i uppdrag att utveckla helt ny mjukvara till bilen och denna skulle kunna delas med övriga i Volkswagen-familjen i framtiden. En första titt på vad man skapat ska visas någon gång nästa år. Bilen kommer att bli den första att köra det helt nya operativsystemet VW.OS. Modellen e-tron GT är fortfarande på gång och målet är att produktionen av den ska dra igång senare i år. Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är också helt eldrivna modeller som kommer nästa år. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida