m

Cyberpunk 2077 började inte utvecklas förrän 2016
Förklarar en del

Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning i utvecklingen av Cyberpunk 2077. Han pratade med 20 nuvarande och före detta CD Projekt RED-anställda för att försöka reda ut hur släppet kunde bli så fel, framför allt då konsolversionerna. Bland annat kom det fram att även om spelet tillkännagavs redan 2012 och fick en trailer 2013 började utvecklingen av spelet inte dra igång på allvar förrän under 2016. Då var det fortfarande inte heller helt klart om spelet skulle spelas ur ett förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Det nämns också att E3-demot från 2018 (klippet ovan) var nästan helt falskt då utvecklaren inte ännu kodat de underliggande spelsystemen och att mycket av det som visades i demot inte fanns i slutprodukten. Utvecklare som Jason talade med sa också att de kände att utvecklingen av demot var ett slöseri med tid, tid som borde ha gått för att utveckla själva spelet. Under E3 2019 blev det klart att spelet skulle släppas den 16 april 2020 något som, enligt rapporten, förvånade många anställda då de internt ansåg att spelet var väldigt långt ifrån redo för släpp. Enligt några anställda så förväntade de sig inte att spelet skulle vara klart förrän 2022 och började internt skapa memes om att spelet skulle bli försenat. Utvecklare pratade också om att de jobbade upp till 13 timmar om dagen fem dagar i veckan. En av dem som Jason pratade med sa att han hade vänner som förlorade sina familjer på grund av dessa enorma övertidstimmarna. En utvecklare sa också att när de sa till sin gruppledare att de inte ville jobba övertid, vilket chefen hade sagt var ok. Men att han då fick svaret att det var ok att inte jobba övertid men att någon av hans kollegor då måste jobba ännu mer för att kompensera för denna "förlorade" tid. Kort efter denna artikel publicerades kom studiochefen för CD Project RED, Adam Badowski, ut med ett längre inlägg på Twitter där han bemötte några av punkterna. Bland annat att spelets E3-demo inte alls innehöll några falskheter dock nämnde han inget om de galna arbetstimmarna. Tumnagel
20.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

From Software meddelar att Elden Ring lever
Har varit väldigt tyst ett bra tag

I slutet av förra veckan släppte From Software en uppdatering till Sekiro: Shadows Die Twice med lite smått och gott som nya boss-utmaningar, spelarinspelningar och upplåsbara skins. I samma veva passade utvecklarna på att ge oss en uppdatering om Elden Ring, vilket vi hört väldigt lite om sedan spelet presenterades under E3 2019. I Twitter-inlägget om det hela får vi noll information om själva spelet, men vi får i alla fall reda på att utvecklarna är pepp. När Elden Ring kommer släppas eller när vi kommer få se spelet in action är för tillfället okänt. Den som lever får se osv. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

No More Heroes 3 skjuts upp till 2021
På grund av coronaviruset

Nintendo Switch-exklusiva No More Heroes 3 presenterades under E3 2019 och då pratades det om att spelet skulle släppas i år. 2020 har dock gått rakt åt helvete på grund av bland annat coronaviruset och utvecklingen av spelet har tagit lite längre tid än planerat och Grasshopper Studios har meddelat att spelet nu väntas släppas 2021. Något mer specifikt releasedatum har vi inte fått, men vi väntar att mer info släpps när Grasshopper känner sig redo. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Arkane skjuter upp Deathloop till Q2 2021
Vi får vänta lite till på dödligare Måndag hela veckan

Deathloop presenterades under E3 2019 och då var planen att släppa spelet runt jul i år. Så kommer det inte bli utan man planerar nu att släppa spelet under andra kvartalet 2021, vilket kort och gott beror på att hemmajobbandet gjort att saker och ting tar lite längre tid. I ett uttalande på Twitter berättar Arkane detta: "This extra time will allow our team to bring Deathloopx27s world to life with as much character and fun as youx27ve come to expect from our team. While we know this is the right decision for Deathloop, we share your disappointment, and apologise for making you wait even longer." Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Devolver kommer hålla låda 11 juli
Årets bisarraste spelhappening!

Devolver Digital har en förmåga att leverera de mest bisarra presentationer i samband med E3. Trots att E3 skippats i år kommer Devolver köra sin årliga videopresentation och ge oss en hel del nyheter och trailers om kommande spel från utgivaren. Och förhoppningsvis lär det hela levereras i sann Devolver-anda med en onödig mängd blod och andra underligheter. Ovan kan ni kika på Devolvers urballade presentation från E3 2019. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Google Stadia råkar läcka tidig version av Gods & Monsters
Ajsingen!

Google Stadia-användare fick en ordentlig överraskning tidigare idag. En tidig version av Ubisofts kommande äventyrsspel Gods & Monsters dök upp i spelbart skick på spelstreamingtjänsten och hundratals Stadia-spelare fick möjlighet att testa spelet i närmare 30 minuter innan Google drog i nödbromsen. I ett uttalande från Google skriver gänget detta: “Regretfully, on Thursday morning, we mistakenly made an E3 2019 demo version of Gods & Monsters from Ubisoft available on the Stadia store that was not intended for the public to play. A few hundred gamers were able to play it for less than 30 minutes. We sincerely apologize to our partners at Ubisoft for this mistake.” Specifikt hur den tidiga versionen av Gods & Monsters hamnade på Stadia är för tillfället oklart, men Marc-Alexis Cote förklarar för Kotaku att det handlar om en tidig build av spelet och det har hänt en hel del sedan den visades upp. Enligt Cote fick media testa denna build av spelet i samband med E3 förra året och sedan dess har det lagts till massvis med nya funktioner, spelet har fått ny ton, konst och karaktärsdesign och ett nytt namn. Cote meddelar även att Ubisoft planerar att berätta mer om spelet som tidigare kallats Gods & Monsters senare i sommar. Ovan har ni den ordentliga trailern för spelet och nedan har ni ett Twitter-inlägg med gameplay från Stadia-builden. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0
2019

Kolla in Pym Techs förminskningsvapen i Marvel's Avengers
Hank Pym förminskar monster i Square Enix kommande Marvel-spel

Under förra veckan E3-mässa i Los Angeles så var det till slut dags för Square Enix att visa upp sitt kommande Marvel-spel Marvelx27s Avengers, ett spel där Avengers-hjältarna som vanligt ska rädda jorden på ett eller annat sett. Ni kan kolla in hela trailern till spelet i den inlänkade artikeln nedan. Marvel har dock även släppt ett klipp där vi kan kolla in när Hank "Antman" Pym använder ett försminskningsvapen för att göra ett av monstren i spelen lite mera lätthanterligt. Om det innebär att även Antman kommer att dyka upp i spelet är oklart men det skulle ju inte vara helt oväntat om så blir fallet. Marvel’s Avengers kommer släppas 15 maj 2020 till PS4, Xbox One, PC samt Google Stadia. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

16 minuter Monster Hunter World: Iceborne
Från E3 2019

Här bjuds vi på 16 minuter med gameplay från Capcoms kommande bamseexpansion Iceborne för Monster Hunter World. Spelet visades upp på E3-mässan tidigare i veckan och folket från Polygon fick då chansen att spela det. Iceborne-expansionen kommer innehålla ett nytt område som heter Hoarfrost Reach som så klart innehåller nya monster så som Banbaro, Beotodus, Nargacuga samt Velkhana. Iceborne kommer även bjuda på nya vapen och förmågor som du kommer kunna leka med. Den 6 september släpps det till konsol och till Windows senare under vintern. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida