41 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Intellivision snackar lite mer om sin spelkonsol Amico Ny konsol för retro- och sällskapsspel släpps i höst Intellivision har släppt lite mer information om sin kommande spelkonsol Amico, en konsol som företaget presenterade 2018. Det handlar om en konsol som primärt är avsedd för att spela retro- och sällskapsspel. Amico är en spelkonsol som Intellivision säger framför allt är framtagen för att spela tillsammans på. Amico är försedd med två handkontroller som har inbyggda pekskärmar där en del av spelkontrollerna kan integreras. Kontrollerna har även stöd för olika rörelser vilka även dessa kan användas för att styra konsolens spel. Det ska gå att koppla upp till åtta spelkontroller till samma Amico-konsol. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när Intellivisions vd Tommy Talarico snackar lite mer om Amico. Konsolen skulle ursprungligen släppas 10 oktober 2020 men detta har sedan flyttats fram två gånger. Det senaste budet är att Amico nu släpps på marknaden 10 oktober 2021. Vad konsolen kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I faktarutan här nedanför kan ni kolla in några av spelen som kommer till Amico. Tumnagel
36.6°
0
Techland började prata Dying Light 2 lite för tidigt Utvecklarna ger oss uppdatering om struliga utvecklingen Dying Light 2 presenterades i samband med E3 2018, men sedan dess har det varit lite väl tyst om spelet. Det som dykt upp om spelet har varit nyheter om förseningar och internt strul. Bland annat har flera stora namn som jobbat med spelets story lämnat företaget och den planerade releasen under sommaren 2020 sköts upp på obestämd tid. Nu har Techland meddelat att vi kommer få en uppdatering gällande spelets utveckling på onsdag, men bekräftar redan nu att arbetet med spelet fortgår. Som ni ser i Twitter-inlägget nedan skriver Techland att spelet inte är i development hell, vilket det har ryktats om den senaste tiden, men utvecklarna skriver även att spelet presenterades lite väl tidigt. Så på onsdag kommer vi få lite nyheter gällande spelet och om vi har tur även ett ordentligt releasedatum. Tumnagel
38.6°
0
Nya bilder från Mars Men finns det liv? Under gårdagen släppte NASA bilder i färg från sonden Perseverance som just nu befinner sig på Mars för att leta efter spår av liv. Bilden ovan visar Mars yta och bilden nedan kan man se en bild på hur det såg ut när Perseverance landade. UPPDATERING: Artikeln hade tidigare ett tufft videoklipp där man både får se och höra planeten Mars. Detta var ett nypaketerat lastgammalt klipp så har därav tagits bort från artikeln. Tumnagel
47.1°
0
Någon har lyckats skjuta ner alla eftertexter i Super Smash Bros. Melee Tog bara 20 år När man klarat GameCube-spelet Super Smash Bros. Melee möts man med eftertexter som man kan skjuta. Sammanlagt är det 190 stycken man kan skjuta och i nästan 20 år har ingen lyckats dokumentera att de träffat allihop. För någon vecka sedan så meddelade YouTube-kanalen Minus World att den som lyckades skjuta ner alla skulle få 3 000 dollar. Någon vecka senare lyckades någon som kallar sig för Porky Zarate med denna bedrift. Det lyckade försöket kan beskådas i klippet ovan och pengarna säger han ska till sin högskoleavgift. Tumnagel
44.0°
0
Swish har nu 7,5 miljoner användare Vi swishar som aldrig förr Swish är en av de där sakerna som nog alla faktiskt tycker om. Nya siffror säger att i princip alla använder tjänsten, 7,5 miljoner människor är kopplade till den och 7 miljoner av dem var aktiva under december. I åldersgruppen 19-35 år så är hela 97 procent kopplade till tjänsten. Under året har användarna över 65 år nästan dubblerats, vilket vi får anta beror på pandemin och att snälla människor handlar åt folk i riskgrupp. Här under kan ni se hur många som har swish jämfört med antal i befolkningen. Fredagar är den dag i veckan som vi swishar mest, men det är ändå rätt så jämnt över veckan förutom att söndagar är lite mer chill. Totalt sett är lunchen en tid då vi swishar lite extra mycket, men sen eftermiddag och tidig kväll swishas det också mycket. Covid har så klart påverkat även swish. Rese- och eventbranscherna har sett dramatiska fall, återhämtade sig en hel del och föll igen när andra vågen kom. Livsmedelsbranschen har däremot ökat under året. Swish nådde under året två miljoner betalningar. En miljon nådde man i februari 2019 och tre räknar man att nå i november i år, så vi swishar inte direkt mindre. Tumnagel
41.1°
0
Cyberpunk 2077 började inte utvecklas förrän 2016 Förklarar en del Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning i utvecklingen av Cyberpunk 2077. Han pratade med 20 nuvarande och före detta CD Projekt RED-anställda för att försöka reda ut hur släppet kunde bli så fel, framför allt då konsolversionerna. Bland annat kom det fram att även om spelet tillkännagavs redan 2012 och fick en trailer 2013 började utvecklingen av spelet inte dra igång på allvar förrän under 2016. Då var det fortfarande inte heller helt klart om spelet skulle spelas ur ett förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Det nämns också att E3-demot från 2018 (klippet ovan) var nästan helt falskt då utvecklaren inte ännu kodat de underliggande spelsystemen och att mycket av det som visades i demot inte fanns i slutprodukten. Utvecklare som Jason talade med sa också att de kände att utvecklingen av demot var ett slöseri med tid, tid som borde ha gått för att utveckla själva spelet. Under E3 2019 blev det klart att spelet skulle släppas den 16 april 2020 något som, enligt rapporten, förvånade många anställda då de internt ansåg att spelet var väldigt långt ifrån redo för släpp. Enligt några anställda så förväntade de sig inte att spelet skulle vara klart förrän 2022 och började internt skapa memes om att spelet skulle bli försenat. Utvecklare pratade också om att de jobbade upp till 13 timmar om dagen fem dagar i veckan. En av dem som Jason pratade med sa att han hade vänner som förlorade sina familjer på grund av dessa enorma övertidstimmarna. En utvecklare sa också att när de sa till sin gruppledare att de inte ville jobba övertid, vilket chefen hade sagt var ok. Men att han då fick svaret att det var ok att inte jobba övertid men att någon av hans kollegor då måste jobba ännu mer för att kompensera för denna "förlorade" tid. Kort efter denna artikel publicerades kom studiochefen för CD Project RED, Adam Badowski, ut med ett längre inlägg på Twitter där han bemötte några av punkterna. Bland annat att spelets E3-demo inte alls innehöll några falskheter dock nämnde han inget om de galna arbetstimmarna. Tumnagel
20.7°
0
2020
Låt en AI-driven kör sjunga julsånger för dig Nytt påhitt från Google David Li har i samarbete med Googles konst och kultur-team skapat Blob Opera. Det är en AI-driven operakvartett med blobar där du bestämmer i vilken tonart de ska ljuda fram olika klassiska julsånger. När du valt låt är det bara att dra igång och sen kan du leka loss med blobarna och få de att låta på olika vis. För att få till AI:n har man spelat in 16 timmar sång från de riktiga operasångarna Christian Joel, Fredrick Tong, Joanna Gamble och Olivia Doutney. De är dock inte de som sjunger utan en algoritm som skapar ljud efter hur den tror att opera låter. Bonusklipp nedan med den enda julsången du egentligen behöver. Tumnagel
41.9°
0
Halo Infinite släpps under hösten 2021 Vi får vänta ett tag till Vi får vänta lite till innan vi hoppar in i Master Chiefs rustning. Spelet skulle egentligen vara en releasetitel för Xbox Series X, men efter en lätt trist demo i samband med sommarens fejk E3 bestämde utvecklarna att dra i nödbromsen och skjuta upp spelet till 2021. Året är dock långt och det har varit oklart när den nya releasen skulle ske, men nu har Microsoft meddelat att spelet kommer släppas under hösten 2021. I samband med detta har 343 Industries gett oss en uppdatering om spelet och berättar att spelet blivit bra tjusigare än gameplayvideon som släpptes i somras, vilket visas i nya skärmdumpar och karaktärsmodeller som ni kan kika på nedan och jämföra med gameplayvideon ovan. Tumnagel
35.7°
0
Deathloop släpps 21 maj enligt Playstation Store Går att förboka nu Deathloop presenterades i samband med E3 förra året och då snackades det om att spelare skulle få lägga vantarna på tidsloopspelet runt jul 2020. Dessa planer ändrades nyligen och spelet fick det betydligt mer diffusa släppdatumet "andra kvartalet 2021". Nu verkar det som att släppdatumet har spikats och enligt spelets sida på Playstation Store kommer vi få lägga vantarna på spelet 21 maj 2021. Spelsidan på PS Store är fortfarande uppe och spelet går faktiskt att förboka precis nu. Det kommer släppas två versioner av spelet och den ena är standardversionen och den andra är en deluxe-version som utöver grundspelet även ger tillgång till unika vapen, skins och förmågor. Priserna ligger på 739 kronor för standard och deluxe kommer kosta 949 kronor. Förbokar man innan 21 maj och är PS Plus-prenumerant får man 10 procents rabatt. Ovan har ni en trailer för spelet. Tumnagel
36.6°
0
Forskare tar fram robothand som man kan gå ut och gå med Om man saknar att hålla någon i handen Japanska forskare har utvecklat en robothand som är tänkt att användas av personer som saknar någon att hålla i handen när de är ute och promenerar. Robothanden kallas för Osampo Kanojo, vilket översätts till "Walk girlfriend", och är utvecklad av fyra forskare på japanska Gifu University. De säger att deras artificiella hand kan användas av folk som känner sig isolerade eller av män som kanske har svårt att hitta en flickvän att hålla i handen. Handen är försedd med ett element som värmer handen och ska även ha någon slags anordning som gör att den luktar som schampo. Vidare är handen försedd med motorer som gör att den kan trycka tillbaka om man klämmer på den. Andra motorer drar tillbaka handen från användarens egen hand om användaren promenerar för fort, allt för att handen ska påminna om upplevelsen av att hålla en annan människa i handen. Det finns även små porer i handen som gör att den kan kännas lite svettig ibland och man koppla handen till sin mobiltelefon så att denna spelar upp ljudet av steg som går i takt med handens rörelser. Det handlar med andra ord om ett rätt så avancerat bygge som forskarna hoppas ska kunna ge någon slags känsla av att faktiskt hålla en verklig person i handen under sin promenad. Osampo Kanojo-handen finns än så länge bara på prototyp-stadiet och om den kommer att leta sig ut på den kommersiella marknaden återstår att se. Tumnagel
31.9°
0
Nästa sida