3 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Bra fart i Chevrolets eldrivna Camaro eCOPO Har nu varit på strippen och kört I slutet av oktober visade Chevrolet upp Camaro eCOPO som är ett eldrivet bygge framtaget för att köra fort rakt fram. Nu har man varit med bilen på strippen och gjort just detta, och fort gick det. Trots att effekten bara var uppskruvad till 80 procent gick bilen upp på bakhjulen, klämde 0-100 km/h på strax över 1,3 sekunder och fick sluttiden 10,142 med en hastighet på 210,5 km/h. Bilen har två stycken BorgWarner HVH 250-150-elmotorer som tillsammans levererar över 780 hästar och 1.057 newtonmeter i vrid. Motorerna får sin kraft från fyra stycken batteripack på 200 volt vardera. Hela drivlinan sitter där den vanliga motorn brukar sitta och ska enkelt kunna kopplas in till det som sitter där sen innan - något som gör att man i framtiden kanske kan köpa ett kit och elkonvertera sin bil utan större problem. Tumnagel
43.4°
0
2018
Chevrolet visar eldriven Camaro Snabb dragracer Chevrolet har tagit med sig eCOPO Camaro Concept till SEMA. Det är en eldriven version av den vanliga COPO-Camaron som är byggd för dragracing. Bilen har mer än 700 hästar och omkring 815 newtonmeter i vrid vilket kommer från dubbla BorgWarner HVH 250-150-motorer som sitter under huven. Batteripacket består av fyra stycken moduler på 200 volt och 79 kilo vardera. Två av dessa sitter där baksätet en gång satt, ett i reservhjulsbaljan och det sista sitter monterat ovanpå bakaxeln. Placeringen gör att man har fått till en viktfördelning på 44 procent fram, 56 procent bak. Man räknar med att denna kombination ska vara tillräckligt för att bilen ska kunna köra kvartsmilen (402 meter) på omkring nio sekunder. Bilen har lite ny teknik under skalet och denna skulle kunna hamna i framtida modeller från Chevrolet. "The eCOPO Concept is all about where we go in the future with electrification in the high performance space. The original COPO Camaro program was all about pushing the envelope, and this concept is an exploration with the very same spirit. The possibilities are intriguing and suggest a whole new world for racers. Chevrolet pioneered the concept of the high-performance crate engine right around the time the original COPO Camaro models were created, and the eCOPO project points to a future that could include electric crate motors for racing, or even your street rod. We’re not there yet, but it’s something we’re exploring." Tumnagel
42.5°
0
Slut på artiklar...