m

Vi drog till Norge med en Audi RS e-tron GT
Rask ladning er kjempegreit

I somras gav sig min Tesla-bitne bror ut på en resa där han skulle pröva vingarna utanför det trygga supercharger-nätverket. Det blev en usel upplevelse med laddare som inte fungerade och hundra appar och skit. Jag har inte vågat eller orkat ge mig ut på en likadan resa och det duger ju inte när man skriver om elbilar. Att situationen just nu inte är perfekt vet vi alla om, men när det nu har kommit bilar som laddar snabbt och snabbladdare finns på allt fler ställen, så hur uselt kan det vara? Värt att testa! Planen var att åka lagom långt och göra det med något som laddar snabbt men som inte har allt för lång räckvidd. Att åka obekvämt och tråkigt verkar onödigt, så valet föll på Audi RS e-tron GT. Två personer (och även fyra) i den här bilen är verkligen magiskt, man sitter skönt och har sportbilskänsla och man får plats med betydligt mer än en weekendväska per person. Så vi slängde med lite täcken och sånt som vi behövde på vägen, laddade fullt och körde iväg. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Det ser inte lovande ut för kombin
Volvo gör superresultat - men V-modellerna säljer dåligt

Det har varit suv-fest de senaste åren och eftersom det är det segment som säljer bäst så blir de allra flesta nya elbilar i det formatet. Och varje gång vi skriver om en ny suv så finns det ett gäng bland kommentarerna som skriker att tillverkarna ska satsa på kombis, för det är ju det "som alla vill ha". Tydligen inte, i alla fall inte stora kombins, för V90 säljer sämst i Volvos utbud. När Volvo nu har släppt rapporten för första halvåret 2021 så ökar alla modeller i försäljning utom V60 (-0,2%) och V90 (-5,6%). Nu är dessa siffror jämförda med första halvåret 2020 då pandemin kickade in med full kraft, så i andel av Volvos försäljning ser det ännu värre ut. Backar vi bara till 2018 så stod V-modellerna för en rejäl del av försäljningen, men nu för tiden är det XC-modellerna som stor för den stora delen. V-modellerna säljer nu för tiden även sämre än S-modellerna. Anledningen till det är så klart att USA och Kina har ökat för Volvo och där är det SUV som gäller, i USA har Volvo till och med slutat sälja V90. Men även här i Sverige är det segt för kombin. Visst säljer V60 bäst med drygt 10.000 sålda bilar och tillsammans med V90 blir det drygt 14.000 bilar. Vi räknar med S-bilarna här eftersom de är så få i Sverige. Men räknar vi ihop XC-modellerna så landar vi på drygt 17.000 bilar och inte ens här vinner alltså kombin. Tittar vi på Volvos resultat för halvåret så landar det på en vinst på 13 miljarder vilket är rekord. 25 procent av bilarna man sålde var Recharge-modeller och alltså laddbara. I Europa var siffran 41 procent. Tumnagel
27.8°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model Y börjar levereras i augusti
Long Range-modellen på gång

Om du har beställt en Model Y Long Range så har vi glada nyheter, nu kan du slutföra beställningen och borde få bilen i augusti. Leveranserna av Model Y har ju gått segt som attan, men nu verkar det alltså vara på gång. Om du lägger en beställning i dag så får du Long Range-versionen i september. Performance-versionen kommer att levereras i början av nästa år. Prislapparna ligger på 719.900 respektive 769.900 kronor. Billigare versioner lär dröja tills Tesla får fart på sin fabrik i Tyskland och kommer ikapp med beställningarna. Tumnagel
32.2°
+
Roger Åberg
0

Teslas fabrik i Tyskland startar först nästa år
Gigafactory Berlin försenad

Många Teslavänner ser fram emot att Teslas fabrik utanför Berlin, Tyskland, ska slå upp dörrarna. När den gör det kommer nämligen leveranserna av Model Y igång på riktigt i Europa och vill man ha en Y så hänger typ det mesta på hur det går för bygget. Men det går segt. Till skillnad mot Kina så kan nämligen befolkningen i Tyskland protestera, vilket gör att bygglov har överklagats och då tar det lite tid. Själva bygget av grunddelarna av Gigafactory Berlin verkar gå bra, men nu sägs det vara förseningar i den nya batterifabriken som ska bygga den nya typen av cell som Tesla har tagit fram. Nytt datum för att första bilen ska rulla av bandet är nu satt till slutet av januari nästa år. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Nu ökar antalet vaccindoser!
Ska komma 545.670 doser den här veckan

Det har ju, minst sagt, gått segt med vaccineringen i Sverige. Främst på grund av att tillgången har varit så dåligt. Men nu verkar det som att trenden är på väg att brytas och den här veckan ska det komma hela 545.670 doser till Sverige. Det är mer än dubbelt så många som förra veckan då det kom 275.280 doser. Anledningen är att Astra Zeneca nu får leverera igen och bidrar med 252.000 doser. Nästa vecka som är lite mer normal räknar man med 429.640 doser. Den största anledningen till ökningen är annars att Pfizer, som planerat, ökat veckoleveransen från knappt 170.000 till drygt 290.000 doser per vecka. Under påskhelgen har det varit mycket rapportering kring att det finns mängder av vaccinationstider lediga i Stockholm och många påstår att det beror på att folk som är över 75 år varken kan använda Bank-ID eller läser nyheterna. Enligt Annika Folcker på region Stockholms pressavdelning beror de lediga tiderna på att man helt enkelt successivt ökar bemanningen och därmed tillkommer det hela tiden nya lediga tider. Så är du 75 plus (eller har 75-plussare omkring dig) och bor i Stockholm, håll koll i appen Alltid Öppet för lediga tider. 14,3 procent av befolkningen över 18 år har nu fått en dos vaccin enligt SVTs ypperliga grafiksida. 6,1 procent har fått två doser. Grupperna 80+ och 90+ har 78 respektive 87 procent fått minst en vaccindos. I gruppen 70+ har över 20 procent fått en vaccindos och då har de mellan 70 och 75 inte börjat vaccineras ännu. Om leveranserna av vaccin fortsätter i veckans takt borde det betyda att 25 procent av befolkningen har fått en dos vaccin 1 maj, vilket då borde betyda att alla över 65 år har fått en dos. Så det gäller att fortsätta hålla ut, men det ser i alla fall lite ljusare ut. Tumnagel
67.3°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.7°
+
Roger Åberg
0

Slipp prata med säljare med ny bilköpartjänst
Hämta den när du vill

Hela bilkrängarbranschen håller på att förändras, men det går segt. Tesla har länge kört sitt eget race och nu försöker nya märken göra samma sak. Polestar säljs på nätet och i små lokaler inne i stan. Lynk & Co ska säljas per månad från deras klubb. Men de allra flesta bilar säljs och levereras fortfarande från stora gigantiska lokaler en bit utanför stan. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0
2020

Årets NHL 21 överraskar med variation
Alexander har lirat årets hockeysimulator

Till att börja med: ja, allting är i stort sett som vanligt. Spellägena alla har vant sig vid finns kvar. På gott och ont fungerar själva spelet på isen precis som vanligt. Å ena sidan är det tråkigt att spelmotorn inte fått någon uppgradering värd namnet, å andra sidan är det fortsatt inte mycket som är trasigt med det här spelet. Förhoppningsvis renoveras spelet i grunden nästa år, så att potentialen i nästa generations konsoler kan utnyttjas mer. Tumnagel
35.8°
+
Alexander Karlsson
0

Gravity-grundare flyger jetdräkt på Island
Vackert!

Richard Browning är grundare av Gravity som tillverkar jetdräkter. Han är också testflygare, något annat vore ju fegt. Här får vi se när han flyger runt lite på Island. Kul teknik, fantastisk miljö. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Epic letar kompisar i striden mot Apple och Google
Vill starta koalition

Även om Epic har en stor kassa så är det lite segt för dem att bråka både med Apple och Google som ju i princip har hur mycket pengar som helst. The Information berättar nu att Epic är ute och raggar kompisar till en koalition som ska göra dem starkare och man säger att Epic har varit i kontakt med Spotify och Sonos. Inget samarbete har ännu inletts formellt och att man går på just dessa bolag är inte så konstigt, Spotify har ju länge varit bittra på Apple och deras App Store-regler och Sonos ligger i en annan fight med Google. Om Epic kommer att leta efter andra företag som kan stå vid deras sida är oklart. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0
2019

Det här är årets Youtube Rewind
Betydligt fegare än förra årets version

Youtubes Rewind-videos var lite roliga i några år, men de senaste åren har varit så där. Förra årets Rewind gick från så där till usel och blev den mest nertummade videon i historien. Nu är det dags för ett nytt år och YouTube verkar ha lärt sig, för årets Rewind är inte så spexig utan man har istället helt enkelt listat det mest tittade inom ett antal kategorier och uppmärksammat en del nytt som hänt. Lite väl fegt kanske, men man förstår det efter förra årets hatogilla-fest. Tumnagel
28.6°
+
Roger Åberg
0

DC Comics böjer sig för Kina
Raderar Batman-affisch som Kina anser stödjer protester i Hongkong

Den kinesiska regeringen ser ut att ha fått ytterligare ett västerländskt företag att dansa efter landets censur-pipa rapporterar Variety. Enligt Variety så har serieförlaget DC Comics raderat en bild på Batman som man postat i sociala medier för att uppmärksamma den kommande Batman-tidningen Dark Knight Returns: The Golden Child. Som synes på affischen ovan så syns Batman kastande en molotovcocktail med bildtexten "The Future is Young". Bilden postades på DC Comics Instagram- och Twitter-konto, tjänster som båda är blockerade i Kina men går att komma åt i Hongkong. Trots det har bilden fått kritik i Kina då en del uppfattar den som om Batman stödjer demonstranterna i Hongkong. En upprörd kines skriver på den kinesiska sociala medie-tjänsten Weibo: "The black clothes represent Hong Kong, the mask represents Hong Kong, the Molotov cocktail represents Hong Kong, what else here doesn’t represent Hong Kong???” En annan skriver: "No matter what the reason, to put an image like this up at a sensitive time like this means you have a death wish." DC Comics har än så länge inte kommenterat varför bilden numera är borttagen. De flesta bedömare misstänker dock att det beror på att DC Comics och deras ägare Warner Bros. inte vill stöta sig med den kinesiska ledningen och riskera att missgynnas på den kinesiska marknaden. DC Comics har fått även fått kritik för att Batman-affischen nu tagits bort. På företagets Instagram har någon bland annat lämnat kommentaren: "Apparently China rules the world now. The future is young? No, the future is censorship." Tumnagel
-0.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat Samsung Galaxy Tab S6
Tablet som även går att använda som dator

Nu har det gått ett tag sedan Samsung släppte tableten, eller om man vill 2-i-1-datorn, Samsung Galaxy Tab S6 och de senaste veckorna har vi tillbringat lite tid med den. Det handlar alltså om en tablet som kanske kan ses som Android-världens motsvarighet till iPad Pro, det vill säga en lite kraftfullare tablet som det även är tänkt att man ska kunna använda professionellt. Galaxy Tab S6 metallram och metallbaksida känns som ett gediget bygge från Samsung och utan det tillhörande tangentbordsfodralet är den riktigt läcker att hålla i händerna. Ska man sitta och surfa i soffan eller kolla på film så känns tableten som ett utmärkt sällskap och den 10,5 tum stora skärmen, som har en upplösning på 1600x2560 pixlar, funkar fint såväl i mörker som fullt upplysta rum och utomhus. Tableten har stöd för Dolby Atmos och utan att vara någon ljudexpert så tycker jag även ljudupplevelsen håller hög kvalitet. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört helt nya Kia Xceed
Ceed-familjen har fått ett till syskon

Svenskarna gillar Kia och svenskarna verkar gilla bilar som ser ut att kunna fara ut i skogen så Kia passar på att få in ännu en skogsmullebil i sortimentet. Xceed är så klart en variant på populära Ceed som är den åttonde populäraste bilen i Sverige i år efter en radda med Volvos, Volkswagen och märkeskompisen Niro. Det här är så klart inte ett alternativ till en Land Rover, den kommer inte ens med fyrhjulsdrift, utan är ett lite piggare alternativ till Ceed, personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Det handlar alltså väldigt mycket om image, trots att bilen har flera centimeter högre markfrigång, den har ökat med 4,2 centimeter jämfört med vanliga Ceed till 18,4 centimeter. Axelavståndet är exakt detsamma men bilen har blivit lite längre i fronten på grund av designen och lite längre i rumpan, men de centimetrarna har gjort att bagageutrymmet har växt från 395 liter i vanliga Ceed till 426 liter. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Provlyssna på Dolby Atmos på din iPhone 11
Det låter amazing!

Nya iPhone 11-serien har alla riktigt bra ljud i sina högtalare och stöd för Dolby Atmos. Det är något som man måste höra för att förstå, men nu har kanske några av er där ute fått sina enheter så då är det dags att lyssna. Hos Dolby finns två demotrailers (Amaze och Leaf) som båda två är bra på att visa möjligheterna. Sen är det rätt segt med material, Netflix har till exempel inte stödet men det är inte så konstigt eftersom telefonerna inte har haft stödet. Köper du däremot filmer i iTunes (eller TV-appen) så finns det en hel del filmer som har Atmos. Apple TV+ när det kommer 1 november kommer också stödja Atmos. När det nu finns iOS-enheter med Atmos kan man hoppas att stödet i apparna kommer snart. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo skriver avtal om batterileveranser
Blir det lite fart nu?

Volvo må ha sitt Polestar, men med elektriska Volvos går det segt. Leveransen av en smått elektrifierad XC40 dröjde till exempel flera månader. Nu har man skrivit ett avtal med CATL och LG Chem som ska vara värt "flera miljarder dollar" och ska gälla det kommande årtiondet. – Med dagens avtal har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior vice president för upphandling på Volvo Cars. Volvo håller på och bygger en batterimonteringslinje i Ghent i Belgien och den ska vara klar i slutet av året. Sedan är planen att bygga en helt elektrisk version av XC40 där. Batterierna som man nu får tillgång till kommer att användas på SPA2-plattformen, uppföljaren till den plattform som V60, V90, S90 och XC90 byggs på och nuvarande CMA-plattformen som XC40, Polestar och Lynk & Co bygger på. Äntligen är väl ett ord som kommer i huvudet när jag hör detta. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer Fossils sportklocka till Sverige
Deras första med Snapdragon 3100

I höstas visade Qualcomm upp deras nya plattform för smarta klockor, 3100. Det har gått lite segt med att få klockor i butik men nu kommer klockjätten Fossil med en. Det är deras Fossil Sport som kommer till svenska butiker 25 maj. Bland nyheterna finns bättre batteritid än tidigare generation, man lovar över 24 timmar med normalt användande och ytterligare två dagar om man sätter den i batterispar. Bland funktionerna hittar vi pulsmätare, NFC och GPS. Säljstart 25 maj och prislappen ligger på 2995 kronor. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Apple Pay kommer till Danske Bank inom kort
En bank till med på tåget

Det går segt med utrullningen av Apple Pay i Sverige, men snart hoppar ännu en bank på. Det är Danske Bank som i dag på Facebook berättar att Apple Pay snart är här för deras kunder. Exakt när berättar man inte, men det lär inte vara långt borta. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper sitt eget kreditkort
Det här är Apple Card

Apple har ju haft Apple Pay ett tag nu, även om det har varit lite segt med utrullningen här i Sverige. Tillsammans med banken Goldman Sachs och Mastercard sitt eget kreditkort. Eftersom deras affärsidé inte är att tjäna massa pengar på sina kortanvändare utan knyta användarna till att köpa iPhones så kan man erbjuda ett rätt bra kort. Man har inga små avgifter och man får cashback. Istället för att få det i form av poäng eller en gång i månaden får man det en gång om dagen. Köper man Apple-saker (appar, hårdvara etc) får man tillbaka 3 procent av köpesumman. Alla andra köp som görs digitalt med kortet får man 2 procent. Köper man med det fysiska kortet får man 1 procent. Det fysiska kortet är förresten gjort i titan. Apple Card släpps i USA i sommar. När eller om det kommer hit återstår att se. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Varför släcker man lyset vid start och landning?
För att du ska kunna se bättre!

Det må gå segt för flygbranschen att minska sina utsläpp, men man har blivit duktiga på säkerhet. Det är verkligen supersäkert att flyga, vilket är konstigt eftersom man just flyger i en metall-låda 10.000 meter upp i luften. Hur som helst. Under start och landning släcker man ljuset i kabinen. Men varför? För att inte blända andra flygplan? Knappast. Anledningen är helt enkelt att de flesta olyckor sker vid start och landning och vid en olycka måste man ut ur planet så snabbt det bara går, flygbolagen måste kunna tömma planet på 90 sekunder. Vid en olycka blir det mörkt i planet och det är lättare för ögonen att hantera mörkret och det inte precis innan varit ljust. Så därför släcker man ljuset! Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Samsung sålde flest telefoner 2018, Apple flest sista kvartalet
Men Huawei är den stora vinnaren

Vi som har varit med ett tag vet att det enda som är säkert med mobilmarknaden är att den kommer att förändras. Just nu pågår ett stort skifte där de kinesiska märkena med Huawei i spetsen går otroligt bra. Om vi börjar med sista kvartalet 2018 så tog Apple, trots nedgången, förstaplatsen från Samsung. Enligt Canalys sålde man några fler telefoner men båda bolagen ligger på runt 70 miljoner sålda enheter och nästan 20 procents marknadsandel. Huawei ligger "bara" 10 miljoner enheter efter. Rätt många, men med tanke att de samma kvartal förra året låg 30 miljoner enheter efter förstår ni hur mycket de ökar. Man slutade på en massiv ökning med 47,3 procent. Väldigt imponerande. Oppo går också väldigt bra i slutet av året medan Xiaomis tillväxt stannade av. Den stora förloraren är Övriga, som rasar från 140 till 100 miljoner enheter. Aj. Tittar vi på helåret är Samsung fortfarande ledaren med 293,7 miljoner sålda. Imponerande, men man siktade på 320 miljoner så det är betydligt sämre än väntat. Totalt sett behåller man dock marknadsandelen. Även Apple går ok sett över hela 2018 och ligger mer eller mindre still på både enheter och marknadsandel. Tittar man på helåret är Huawei verkligen nära att gå om Samsung och Apple, speciellt om de fortsätter att öka. Man ligger bara 0,5 procents marknadsandel efter Apple och ökade med 34,5 procent över året. Imponerande. Xiaomi må ha slutat lite segt på året men på helåret ökar man också med över 30 procent och går precis om Oppo. Båda landar på runt 120 miljoner sålda och knappt 9 procents marknadsandel. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida