m

Carwow kör Mercedes tunga eldrivna lastbil eActros
Verkar lättkörd

2039 har Mercedes som plan att hela flottan med lastbilar de erbjuder i Europa ska gå på el. eActros är den första ut i gänget och det är en tung lastbil med ett batteripack på 420 kWh som ska ta sig 40 mil på en laddning. Nu har Mat från Carwow provkört ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar tung lastbil som drivs på el
Med räckvidd på 40 mil

Det är inte bara bilar som ska elektrifieras, även lastbilar är på gång. Men de åker ofta långa sträckor och är väldigt tunga vilket inte blir bättre men en massa batterier. Nu har Mercedes släppt sin första eldrivna tunga lastbil och den har fått namnet eActros. Roligt är att Sverige är en av tolv marknader där den kommer att säljas. Bilen har 536 hästar och kan levereras med tre eller fyra batteripaket om 105 kWh styck, alltså 315 eller 420 kWh totalt. Med fyra batteripaket får man ut 40 mil, med tre troligen runt 30 mil. Laddningen ligger på 160 kW och 10-80 procent ska gå på en dryg timme vilket ju är helt ok. Batterierna är placerade längs ramen på lastbilen och ska vara lätta att byta ut. Totalvikten är 19 ton om man väljer två axlar och 27 ton om man väljer tre axlar. Motorn levererar alltså 536 hästar men det är en maxeffekt, 440 hästar levererar kontinuerligt. Föraren kan ställa in bromskraftåtervinning i fem steg, perfekt i nerförsbackar. Att den är tyst ska vara riktigt trevligt för föraren, i hytten är ljudvolymen hela 10 dB lägre än med en dieselmotor. eActros börjar levereras i höst. Tumnagel
51.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0