m

Flygbolag tar bort spriten i luften
Logiskt

Flygbolagen börjar så sakteliga återgå till att flyga, även om det fortfarande är långt, långt, långt kvar tills det är normalt läge. En sak som är annorlunda är att många bolag har krav på mask på flygplanen och att interaktionen mellan passagerare och personalen i luften ska vara så liten som möjligt. Det gör att mat och dryck dras ner till ett minimum. Flera bolag skrotar nu helt försäljningen av alkohol. Anledningen är så klart att folk blir sämre på allt med alkohol, allt från att pilla sig i ansiktet till att träffa toalettstolen blir människor med alkohol i kroppen uslare på. Det är också knepigt att dricka grogg med mask. Några av de bolag som tagit bort alkohol är Easyjet, KLM, Delta, American och Virgin. Tumnagel
308kg
+
Roger Åberg
2018

Easyjet planerar att börja med eldrivna flygplan 2027
Utvecklingen går framåt

Vi har tidigare skrivit om att det brittiska flygbolaget Easyjet vill börja köra med helt eldrivna flygplan i framtiden. Målet är att ha såna maskiner i luften år 2027. Som partner i projektet har man Wright Electric som precis har sökt patent för att bygga en elmotor anpassad för större flygplan. Man kommer initialt att kunna flyga runt 50 mil på en laddning vilket bland annat räcker för sträckan London till Amsterdam - Europa näst mest trafikerade rutt. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0

EasyJet stämmer Netflix
För tv-serien Easy

Ägarna till det europeiska flygbolaget EasyJet stämmer nu Netflix för deras tv-serie Easy som har sänts i två säsonger och kommer att avslutas med en tredje säsong som antagligen kommer att sändas nästa år. EasyJet ägs av EasyGroup som äger varumärkesrättigheterna till en lång rad "easy"-varumärken. Bland annat äger man easyHotel, easyBus, easyCar, easyProperty, easyOffice, easyFoodstore, easyCoffee, easyMoney samt easyGym. EasyGroup vill nu förbjuda Netflix att använda ordet "Easy" på sin tv-serie i Europa och man vill även ha 10.000 pund, motsvarande cirka 120.000 kronor, i skadestånd. I ett uttalande angående stämningen mot Netflix så säger EasyGroups ägare Stelios Haji-Ioannou: "We own the European trademark in the word ‘easy’ and another one thousand trademarks with easy as a prefix. We can’t allow people to use it now as a brand name, especially when they are doing it mostly with our colors and font." En talesperson från Netflix har kommenterat EasyGroups stämning med: "We’re looking into it but think viewers can tell the difference between a show they watch and a plane they fly." Easy ska vara en sitcom som baseras runt ett gäng med människor som mest verkar gå runt och diskutera sex med varandra. Ni kan kolla in trailern här nedan. Tumnagel
-0.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Nu funkar Apple Pay i Sverige!
Än så länge bara med kort från Nordea och ST1

Ryktena var sanna, i dag är det äntligen dags för Apple Pay i Sverige. Ryktet om Nordea stämde också, så alla vi som inte har Nordea får vänta lite till. Gillar du att tanka och har ett ST1-kort är lyckan också din, bensinkedjan har också stöd för Apple Pay på sina kort. Vi övriga verkar alltså få stå i kylan ett tag till. Vi kommer att få mer information om vad som gäller angående utrullningen efter lunch. Tills dess får ni gärna kommentera här om kort som funkar och inte funkar! Funkar: Nordea, ST1. Funkar snart: Ticket Rikskuponger. Ställen där det går att betala: 7-Eleven, Apple, Circle-K, Clas Ohlson, Digital Inn, Elgiganten, Joe & the Juice, Lidl, McDonalds, Nordic Choice Hotels, Pressbyrån, Scandic, Shell och Starbucks. Ställen där det går att betala på nätet / i appar: ASOS, Booking.com, EasyJet, EasyPark, Foodora, Hotel Tonight, Karma, KRY, Resq Club, Wolt och Tiptapp mfl. För att handla i affär med Apple Pay behöver du en iPhone 6, iPhone 6s, iPhone 6 Plus, iPhone 6s Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus eller iPhone SE. Alla versioner av Apple Watch fungerar. För att handla på nätet eller i appar med Apple Pay behöver du antingen någon av de ovan eller en iPad Air 2, iPad Mini 3, iPad Mini 4 eller någon av iPad Pro-modellerna. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Snart slutfluget för AirBerlin
Sista planet landar 28 oktober

Det var tidigare i sommar som en av Air Berlins ägare Etihad tröttnade på att stoppa in pengar i bolaget. Då började resan mot slutet och konkursen. Nu ser det ut att vara satt ett datum: 28 oktober landar sista kärran. Då är det slut för Air Berlin som bolag men planen lär fortsätta flyga. Lufthansa och EasyJet är båda i diskussioner om att köpa delar av bolagets tillgångar, främst planen. De samtalen väntas avslutas 12 oktober och det är inte helt otroligt att bolagen kommer att fortsätta köra på några av de linjer som Air Berlin har kört och där man kan se att det är lönsamt att fortsätta köra. Eftersom det tar lite tid att måla om ett flygplan är det inte helt otroligt att du kommer att se AirBerlin-flyg i luften även efter 28 oktober. Tumnagel
35.9°
+
Roger Åberg
0

Nu börjar Easyjet planera för elflygplan
Prototyp ska finnas om tio år

Under våren berättade vi om amerikanska företaget Wright Electric som vill satsa på eldrivna flygplan. De meddelade att de bland annat förde diskussioner med Easyjet. Nu tar projektet ett mer konkret steg framåt. De två företagen har nu skrivit under ett avtal och planen är att den första prototypen ska vara färdig om tio år. Om 20 år hoppas de att kunna ha eldrivna plan i kommersiell trafik. Stort fokus ligger på att ta fram batterier som är tillräckligt kraftiga för att klara längre flygningar. Easyjet säger att flygplanen måste kunna hålla sig i luften i minst två timmar för att det ska bli kommersiellt gångbart. Tumnagel
55.5°
+
Emmy Zettergren
0

Företag vill lansera eldrivna passagerarflygplan inom tio år
Ska flyga mellan London och Paris

Företaget Wright Electric vill att vi ska kunna flyga i eldrivna passagerarflygplan inom tio år. Under tisdagen presenterade de sin idé under en demodag för nya startupföretag i Silicon Valley. Främst handlar det om att få in de elektroniskt drivna flygplanen på kortare flygrutter där det är praktiskt möjligt att använda elektricitet. Bland annat angavs sträckan London -Paris som exempel. 30 procent av alla flygningar är också under 480 kilometer långa vilket gör rutterna till potentiellt bra elektriskt drivna sträckor. Planerna på lansering inom tio år är ambitiösa och beroende av hur utvecklingen av batterier kommer att fortskrida. Flygexperten Graham Warwick som var på plats var också skeptisk till idén just på grund av att teknologin för batterierna inte är tillräckligt bra ännu, och inte kommer att vara det på länge än. Dessutom måste säkerhetsaspekten vägas in där det inte finns regler kring flygningar med elektroniska flygplan. Wright Electric anser dock att det finns stora möjligheter att lyckas med konceptet och ska ha inlett samarbeten bland med företaget Chip Yates som stått bakom den längsta elektriskt drivna flygningen på 1600 kilometer. De ska även eventuellt ha ett samarbete på gång med budgetflygföretaget EasyJet. Tumnagel
56.4°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Easyjet visar skor som visar vägen
Se där

Flygbolaget Easyjet presenterade nyligen ett par skor som med hjälp av vibrationer i skosulan kan visa vart man skall gå. Om vänsterskon vibrerar skall man svänga åt vänster och om högerskon vibrera så är det dags att svänga till höger. Skorna kopplas via Blåtand till en tillhörande app i telefonen som då, via GPS, har koll på var man är och vart man skall gå. Skorna heter Sneakairs och finns just nu endast i prototypform men i framtiden hoppas Easyjet att kunna sälja dessa skor till sina passagerare. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Första konstgjorda askmolnet testat
Flygindustrin vill veta vad som funkar

Flygplanstillverkaren Airbus har tillsammans med flygbolaget EasyJet tagit fram vad som ska vara världens första större konstgjorda askmoln. Anledningen till att man gjort detta är för att kunna testa hur flygplan beter sig i askmoln och förhoppningsvis kunna ta fram teknik så att man slipper ha alla flygplan stående på marken i händelse av ett vulkanutbrott i närområdet. Molnet skapades genom att en Airbus A400M släppte ett ton aska över Biscaya-bukten i norra Frankrike och det resulterade i ett askmoln som var mellan 180 och 250 meter med en omkrets på runt 2,8 kilometer. Askan som spreds ut kom från askmolnet från den isländska vulkanen Eyjafjallajokull som hade sitt senaste utbrott 2010 och då lamslog flygtrafiken i Europa vilket beräknas ha kostat flygindustrin runt 1,7 miljarder dollar. Efter att askmolnet skapades testade man hur ett askmolns-varnings-systemet "Airborne Volcanic Object Identifier and Detector" (AVOID), som Norsk institutt for luftforskning (NILU) tagit fram, fungerade genom att låta en A340-300 flyga nära molnet. Man lät även ett mindre plan flyga rakt in i askmolnet för att ta ytterligare prover. Sensorerna verkar ha fungerat som tänkt och de ska ha upptäckt askmolnet på långt håll så att man kunde göra en undanmanöver för att slippa hamna i askmolnet. EasyJet säger att man under 2014 kommer att installera AVOID på en del av sin flygplans-flotta. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Vulkanaskradar
Take that Eyjafjallajökull!

I sommar ska flygbolaget EasyJet testa en slags radar som ska kunna upptäcka vulkan-aska på tio mils avstånd. Det hela handlar egentligen om en vanlig väderradar som har blivit modifierad att enbart känna av aska. Systemet kallas för AVOID (Avoid Volcanic Object Identifier and Detector) och är framtaget av Nilu, Norska institutet för luftforskning. Faller försöken väl ut så kommer piloter att kunna lägga om kursen om de upptäcker aska och flygkaos som det som uppstod när den isländska vulkanen Eyjafjallajökull var som mest aktiv kan då förhoppningsvis undvikas. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0