m

Därför försvann Facebook igår
En inte så tydlig förklaring

Ingen lär väl ha missat att Facebook och deras uppköpta bolag Instagram, WhatsApp och Oculus gick ner igår. Nu har Facebook gått ut med ett officiellt uttalande om vad som hände. Eller officiellt, man har gjort ett inlägg på deras utvecklarblogg, något pressmeddelande har inte kommit. "Our engineering teams have learned that configuration changes on the backbone routers that coordinate network traffic between our data centers caused issues that interrupted this communication. This disruption to network traffic had a cascading effect on the way our data centers communicate, bringing our services to a halt." Exakt vad det betyder är lite oklart, förklaringen är minst sagt luddig. Man säger också att det tog längre tid att fixa problemet eftersom många av bolagets egna verktyg och system också gick ner. The Verge rapporterar att man kunde maila varandra internt men att många andra system låg nere. Medarbetare ska även ha blivit utelåsta ur kontorslokaler. Att Facebook är så stora som de är och att tre stora kommunikationsplattformar ägs (och drivs) av samma organisation blev rätt påtagligt. Folk som redan tidigare varit kritiska till Facebooks storlek tog så klart tillfället i akt att ta upp frågan om bolagets skulle delas upp. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Polestar till börsen genom SPAC-bolag
Värderas till 175 miljarder kronor

Polestar har nu tagit en genväg till Nasdaqbörsen i New York via ett så kallat Special Purpose Acqusition Company (SPAC)-bolag. Det hela skedde genom en fusion med det börsnoterade förvärvsbolaget Gores Guggenheim och bakom detta står miljardären Alec Gores och investmentbanken Guggenheim Partners. Polestar värderas efter detta till motsvarande 175 miljarder kronor. I samband med börsnoteringen går Gores Guggenheim in med 800 miljoner dollar i kontanter, institutionella investerare går in med 250 miljoner dollar och Volvo Cars lägger in ytterligare 600 miljoner dollar. När affären är klar kommer Volvo Cars att äga runt hälften av aktierna i Polestar. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Skumt namn på wifi-nätverk kan sabba iPhones wifi
Koppla inte upp dig mot "%p%s%s%s%s%n"

En säkerhetsforskare har upptäckt att iPhones och iPads wifi-uppkoppling stängs av permanent om användaren försöker koppla upp sig mot wifi-nätverk som getts namnet "%p%s%s%s%s%n". Exakt vad den här buggen beror på är fortsatt oklart och Apple har än så länge inte kommenterat buggen. Det finns dock vissa teorier om varför buggen uppstår. 9to5Mac skriver: "Here’s the likely explanation: the ‘%[character]’ syntax is commonly used in programming languages to format variables into an output string. In C, the ‘%n’ specifier means to save the number of characters written into the format string out to a variable passed to the string format function. The Wi-Fi subsystem probably passes the Wi-Fi network name (SSID) unsanitized to some internal library that is performing string formatting, which in turn causes an arbitrary memory write and buffer overflow. This will lead to memory corruption and the iOS watchdog will kill the process, hence effectively disabling Wi-Fi for the user." Skulle man drabbas av den här buggen så går det dock att få tillbaka iPhones eller iPads wifi-uppkoppling genom att återställa telefonens eller paddans nätverksinställningar. Det gör man under Inställningar -> Allmänt -> Nollställ -> Nollställ nätverk. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft testar att kyla ner servrar i kokande vätska
Ska spara in på vatten och plats

Microsoft har börjat testa att kyla ner serverrack genom att sänka ner dessa i en icke-ledande vätska vilken börjar koka vid 50 grader. Sådan här teknik har tidigare bland annat använts för kryptogrävar-riggar och kallas för "two-phase immersion cooling". Microsoft beskriver processen som gör att serverracken kyls ner och kan arbeta för full kraft konstant: "The boiling effect, which is generated by the work the servers are doing, carries heat away from laboring computer processors. The low-temperature boil enables the servers to operate continuously at full power without risk of failure due to overheating.Inside the tank, the vapor rising from the boiling fluid contacts a cooled condenser in the tank lid, which causes the vapor to change to liquid and rain back onto the immersed servers, creating a closed loop cooling system." Vanligvis används luftkylning för att kyla ner servrar i stora datacenter. Detta kräver dock tillgång till stora mängder vatten, något som minskar avsevärt med two-phase immersion cooling. Förutom det så kan man enligt Microsoft packa serverracken med mindre avstånd i datacenter med den här tekniken vilket gör att man kan spara in på yta i serverhallar. I dagsläget testar Microsoft det hela i en container, se bild nedan, för att utvärdera och förbättra tekniken. I framtiden hoppas man kunna ta fram slutna system som dessa som kanske skulle kunna grävas ner under 5G-master och hantera till exempel AI-applikationer avsedda för självkörande bilar. I klippet nedan, som inte kommer från Microsoft, förklaras hur two-phase immersion cooling fungerar rent tekniskt. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar
Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar

Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterad CDPR listar ändringar i nästa Cyberpunk 2077-uppdatering
Det är inte bara aggressiva poliser som kommer se ändringar

Nyligen gav CD Projekt RED lite info om den kommande stora uppdateringen till Cyberpunk 2077 och kort sagt lämnade den nya informationen en hel del att önska. Det vi fick reda på då var att poliser skulle bli mer chill i spelet och inte teleportera till spelaren direkt när man begick brott samt att bilstyrning på PC skulle få lite ändringar. Nu har CD Projekt RED levererat en ordentlig lista med ändringar som kommer dyka upp i Patch 1.2 och det är totalt över 100 ändringar som kommer implementeras i spelet. Hela listan med ändringar hittar ni i faktarutan, samt via länken här nere till vänster, och det är som sagt en hel del buggfixar, stora som små. CDPR avslutar med att uppdateringen innehåller ännu fler ändringar än vad som skrivits ut. Förhoppningsvis kommer uppdateringen bland annat se till att spelet blir mer spelbart på grundversionerna av PS4 och Xbox One. Bland ändringarna nämns det att utvecklarna fixat slumpmässiga krascher och optimerad minneshantering, så förhoppningsvis kommer spelare inte behöva uppleva lika många krascher när man ska spela. Och möjligtvis även att spelet får återvända till Playstation Store. När Patch 1.2 släpps är för tillfället okänt, men den borde börja rulla ut när som helst på samtliga plattformar. Uppdatering: Patch 1.2 har nu släppts på samtliga plattformar. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

Forskare vill bygga underjordiskt domedagsvalv på månen
Vill skicka dit en modern version av Noas ark

En forskare på amerikanska University of Arizona förslår att det ska byggas en slags modern version av Noas ark på månen vilken ska kunna lagra frön, sporer, spermier och ägg från jordens 6,7 miljoner arter. Professor Jekan Thanga på University of Arizona tänker sig att runt 335 miljoner olika prover ska kunna lagras i ett underjordiskt "domedagsvalv" på månen och fungera som en "global försäkring" om någon slags katastrof här på jorden skulle göra att en eller flera arter försvinner. I en pressrelease säger Thanga: "Earth is naturally a volatile environment. As humans, we had a close call about 75,000 years ago with the Toba supervolcanic eruption, which caused a 1,000-year cooling period and, according to some, aligns with an estimated drop in human diversity. Because human civilization has such a large footprint, if it were to collapse, that could have a negative cascading effect on the rest of the planet." Tanken är att det hela skulle byggas i så kallade lavatuber som upptäckts under månens yta. Exakt vad det hela skulle kosta finns det ingen uppskattning på. Man har dock beräknat att det skulle krävas runt 250 raketuppskjutningar för att transportera 50 prover av var och en av de 6,7 miljoner arterna till månen. Som jämförelse kan nämnas att det tog 40 raketuppskjutningar för att bygga den internationella rymdstationen innan denna gick att börja använda. Här ovan syns en skiss på det föreslagna underjordiska domedagsvalvet på månen och här nedanför snackar Thanga lite mer om en modern version av Noas ark på månen. Tumnagel
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny instegsversion och sportversion av Mercedes EQC
Kostar nu från 66.068 euro

Mercedes breddar nu utbudet när det gäller den eldrivna suven EQC. EQC 400 4MATIC lanseras som färdigspecad instegsversion med ett frånpris på 66.068 euro och en sportigare version kallad EQC 400 4MATIC AMG Line proppad med AMG-prylar presenteras. Den kostar från 73.208 euro. Bägge bilarna är utrustade med en ombordladdare på 11 kW som standard. Båda två ska gå att beställa nu och de väntas dyka upp hos återförsäljare i maj. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Apple plockar bort Parler från App Store
Och Amazon släcker servrarna

I går skrev vi att Apple hade gett det sociala nätverket utan modereringspolicys, Parler, 24 timmar på sig att implementera någon form av modereringspolicy annars skulle appen plockas bort från App Store. I dag togs appen bort från App Store så vi får väl anta att det sociala nätverket som stoltserar just för att de inte har någon modereringspolicy inte lyckades fixade till någon modereringspolicy. Folk som redan laddat ner appen kunde fortfarande använda den men det verkar också fått ett slut. Amazon har nämligen sagt till Parler att de kommer stänga ner Parlers AWS-tjänster i morgon bitti. Det innebär att Parler måste hitta en ny webbservice om de vill fortsätta ha ett fungerande socialt nätverk. Precis som med Apple samt Google så menar Amazon att tjänsten bryter mot deras regler och policys. Därför kan de inte erbjuda sina tjänster till dem. "Over the past several weeks, we’ve reported 98 examples to Parler of posts that clearly encourage and incite violence... It’s clear that Parler does not have an effective process to comply with the AWS terms of service. It also seems that Parler is still trying to determine its position on content moderation. Because Parler cannot comply with our terms of service and poses a very real risk to public safety, we plan to suspend Parler’s account effective Sunday, January 10th, at 11:59PM PST." Parler har själva sagt att de kanske måste bygga om tjänsten från grunden vilket kan resultera i att tjänsten kommer ligga nere ett tag framöver. Tumnagel
47.2°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är Mercedes nya monsterskärm på 56 tum
Kommer att ha premiär i den eldrivna modellen EQS

I slutet av året kommer Mercedes att rulla ut den produktionsklara versionen av den nya lyxiga eldrivna sedan-modellen EQS. Nu får vi reda på att den kommer att få en skärm på 56 tum som man kallar för Hyperscreen. Den här bygger på andra generationen av infotainmentsystemet MBUX och som vi kan se är den en ersättare för fysiska knappar som brukar finnas runt ratten och på mittkonsolen. Skärmen sträcker sig ända bort till passagerarsidan så ingen ska bli utan. Som väntat är det inte en enda skärm utan flera som man bakat in i samma del. Hur skärmen är tänkt att fungera ser vi i de två klippen nedan. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida