m

Cupra presenterar Formentor som laddhybrid
Finns med två stycken olika effektlägen

I oktober förra året presenterade Cupra suven Formentor. I samband med detta berättade man att det under 2021 skulle presenteras två stycken laddhybrid-alternativ till modellen, och nu är de här. Dessa kallas för Formentor VZ e-Hybrid och Formentor e-Hybrid. Den förstnämnda är lite sportigare och bjuder på 245 hästar medan den andra ger 204 hästar. Oavsett val så är det dubbelkopplingslåda som gäller, och drivning på framhjulen. Drivlinan består av en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och en elmotor som får sin kraft från ett litiumjonbatteri. På bara el ska man kunna köra upp till 5,5 respektive 5,9 mil. Båda alternativen går att beställa nu och prislappen börjar på 379.900 kronor. VZ-versionen med starkare motor kostar från 434.900 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2020

Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq
Två olika batteripack, fyra olika effektlägen

Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Elcykel med retro-design
Din för 19.900 dollar

Företaget Avionics bygger elcyklar som inte ser ut som några andra och fokus ligger på att locka fram retro-känslor. Nyligen presenterade de sin nya modell VM Makani och det är en cykel som endast kommer att tillverkas i 52 stycken exemplar till ett pris av 19.900 dollar styck. Motorn har tre olika effektlägen - 250, 500 eller 750 watt och toppfarten ska ligga på 58 km/h. Batteriet ska räcka i upp till 12 mil och en laddning via vägguttaget ska ta omkring tre timmar. På cykeln sitter fram- och bakljus, skivbromsar och 26-tumshjul. Cykeln är framtagen i ett samarbete med klocktillverkaren MB&F och kommer att stå utställd på deras MAD Gallery i Genève. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Honda e kan komma i Type R-version
Nya plattformen pallar det

Top Gear har snackat med Takahiro Shinya som är Assistant Large Project Leader och Head of Dynamic Performance när det kommer till Hondas lilla elbil e och han hintade om att det kan dyka upp en Type R-version av modellen. Om kunder vill ha det vill säga. "Well, this new platform, the motor and tyres can all take more. What I can say is we love Type R, it’s such a strong halo brand for us. As engineers we want to make Type R of every model, but it’s whether the customer wants it that matters." Honda e erbjuds i dagsläget med två olika effektlägen - 136 eller 154 hästar. En Type R-version med över 200 hästar, ännu bättre väghållning, sportigare inställd och utrustad med fräsigare utseende kanske kunde vara något? Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
2019

Honda e presenterad i produktionskläder
Går att få med 136 eller 154 hästar

Vi har sedan tidigare vetat att produktionsversionen av Hondas kommande elbil e till 99 procent skulle stämma överens med prototypen vi har fått se. Alltså inte det allra första konceptet utan det som visades upp i januari i år. Nu presenterar man bilen officiellt och visst blev det på detta viset. I samma veva får vi reda på att den kommer att erbjudas med två stycken olika effektlägen - 136 eller 154 hästar. Oavsett val kommer vridet att vara detsamma - 315 newtonmeter. Den starkare versionen kommer att klara 0-100 km/h på runt åtta sekunder. Drivningen sker på bakhjulen. Batteripacket är på 35,5 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 22 mil. Snabbladdning från noll till 80 procent ska gå på 30 minuter. Produktionsbilen får som vi kan se kameror som backspeglar och infällda handtag. Även insidan är oförändrad sedan konceptet och instrumentbrädan domineras av inte mindre än fem stycken skärmar. De två yttersta är för de digitala backspeglarna. Ombord finns även AR-systemet Honda Personal Assistant som du kan utnyttja genom att säga "OK Honda" och sen vad du vill att bilen ska göra, exempelvis höja ljudet på stereon. Förbokningar ska gå att göra nu i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge. När detta öppnar i Sverige och vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
59.7°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes A 45 och CLA 45 är här
421 hästar ur en fyra!

Vi har tidigare fått information kring motorn och nu presenterar Mercedes bilarna som den kommer att hamna i. Vi snackar om nya A 45 och CLA 45 som idag har premiär på Goodwood Festival of Speed. Motorn heter M139 och precis som tidigare erbjuds den med två effektlägen. Det snällaste bjuder på 387 hästar och 480 newtonmeter medan S-versionen levererar hela 421 hästar och 499 newtonmeter i vrid. Allt detta ur en turbomatad fyra på bara 2,0 liter. Imponerande! 0-100 km/h avklaras på omkring fyra sekunder. Till motorn kopplas en ny åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. S-versionerna får även ett drift-läge som gör det möjligt att kasta ut baken lite extra när man vill busa. I övrigt har chassi, bromsar och annat optimerats av AMG-gänget för att kunna leverera effekten på bästa sätt. Försäljningen ska dra igång i slutet av året men några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Allt om de nya modellerna finns på länken nedan. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
2018

ATS presenterar äntligen nya GT
Det tog några år

Automobili Turismo e Sport (ATS) är ett bilföretag som skapades redan på mitten av 60-talet när ett gäng chefer och ingenjörer tröttnade på Enzo Ferrari, lämnade tillverkaren och drog igång en egen verksamhet. Det gick sådär dock och redan 1965 gick man i konkurs. 2012 återupplivades namnet och nu får vi äntligen se en färdig produkt som är redo för lansering. Den här kallar man kort och gott för ATS GT. Bilen har både chassi och kaross i kolfiber och motorn i mitten. Maskinen är en V8:a på 3,8 liter med dubbla turbo som via en sjustegad automatlåda skickar kraften till bakhjulen. Det finns två olika effektlägen att välja mellan - 730 hästar och 780 newtonmeter eller hela 827 hästar och 949 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på strax över 2,9 sekunder men om det bara gäller för den starkaste versionen framgår inte. För att få stopp på grejerna sitter det keramiska bromsar från Brembo runt om. Först ut är Launch Edition som endast tillverkas i tolv stycken exemplar och för en sådan får man betala 740.000 euro. När bilarna ska levereras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2017

Porsche Mission E kommer med tre effektlägen
Och blir billigare än Tesla

Nu får vi reda på lite mer kring Porsches eldrivna modell Mission E. Bland annat att den kommer att erbjudas med tre olika effektlägen - 408, 544 eller 680 hästar. Plånbok och behov får styra vilken det blir. Oavsett version är det fyrhjulsdrift som gäller med en motor på framaxeln och en på bakaxeln. Bilen får även en eldriven diff där bak och en tvåstegad växellåda. 0-100 km/h väntas gå på omkring tre sekunder i toppversionen och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 250 km/h. Målet är att räckvidden ska ligga på 48 mil och att man ska kunna snabbladda batteriet upp till 80 procent på 20 minuter eller mindre. Mission E blir något mindre än dagens Panamera men kommer för den sakens skull inte att bli särskilt mycket trängre på insidan - eldrivlinan gör att man kan bygga på ett annat sätt vilket gör interiören luftigare. Prismässigt kommer bilen att ligga mellan Cayenne och Panamera vilket innebär omkring 75 000 till 80 000 dollar. Det kommer att göra den något billigare än motsvarande Tesla som är den största konkurrenten. Tumnagel
67.6°
+
Bobby Green
0
2015

Brittiska Ultima presenterar Evolution
Från 350 upp till 1 020 hästar

Den brittiska biltillverkaren Ultima presenterar nu den nya modellen Evolution som kommer i både coupé och cabriolet-utförande. Den kommer dessutom med flera olika effektlägen, 15 stycken för att vara exakt. Under skalet har man i toppversionen monterat en kompressormatad LS-V8:a på 6.8 liter från Chevrolet. Den lämnar hela 1 020 hästar och har ett vrid på 1 247 Nm. Det räcker för att den 950 tunga (eller lätta) bilen ska dra från 0-100 km/h på bara 2.3 sekunder. Till 160 blås tar det 4.9 sekunder, 241 km/h 8.9 sekunder och fortsätter man gasa är det roliga slut först vid smått galna 386 km/h. Evolution ersätter både modellerna GTR och Can-Am och du kan läsa mer om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2014

Seat Leon Cupra nu officiell
Börjar på 269 900 kr

Efter läckan igår kväll har Seat nu presenterat nya Leon Cupra. Bilen blir toppversionen i Leon-serien och går att få med antingen 265 eller 280 hästar och 350 Nm. Jürgen Stackmann som är vd för Seat säger följande om den nya bilen: "Med nya Leon CUPRA tar varumärket SEAT åter ett stort steg framåt. CUPRA är en förfinad högprestandabil som kombinerar uttrycksfull dynamik med avslappnad komfort för långa körningar och en övertygande känsla av hög kvalitatet. Alla Leon har såklart körglädje och fin design, men med nya CUPRA visas SEAT:s kompetens på ett helt nytt sätt. Vi är stolta över den nya varumärkesikonen och är övertygade om att bilen kommer att bli framgångsrik." Motorn är en helt ny TSI på 2.0 liter och går alltså att få med två olika effektlägen. Motorn driver på framhjulen och i standardutförandet kopplas den till en sexpetad manuell låda, DSG finns som tillval. 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder (280 hästar, DSG) och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till 0.66 liter per mil och utsläppen till 154 gram per kilometer. Bilen har dynamisk chassireglering, främre differentialspärr och progressiv styrning som standard. Även full ledbelysning i strålkastarna är standard. Till Sverige kommer bilen i april och på prislappen står det följande: Leon CUPRA TSI 265 (5d) 269 900 kr Leon CUPRA TSI 265 DSG6 (5d) 284 400 kr Leon CUPRA TSI 280 (5d) 282 900 kr Leon CUPRA TSI 280 DSG6 (5d) 297 400 kr Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2012

Jaguar visar mer av F-Type
Från testerna på bana

Om bara en vecka är det dags för bilmässan i Paris där bland andra Jaguar kommer att visa upp den helt nya modellen F-Type. Hur den kommer att se ut vet vi redan och nu visar Jaguar lite mer av hur den uppför sig när man lör den. Det vi ser här är från tester på racerbanan Gaydon i Storbritannien, Nürburgring i Tyskland och Nardo-banan i Italien. Och det vi hör är ljudet från den helt nya kompressormatade V6:an på 3.0 liter som kommer med två olika effektlägen, 335 eller 375 hästar. Vilken det är som spottar ur sig ljud här är oklart, men visst låter det mumma? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Hennessey utmanar Bugatti med sin Cadillac CTS-V
Hävdar att det här är världens starkaste fyrsitsiga bil

John Hennessey och hans gäng är kända för att kräma ordentligt med effekt ur amerikanska bilar, och bilar från andra länder också för den delen. Deras senaste bygge baseras på en Cadillac CTS-V Coupé som efter behandling lämnar galna 1 226 hästar. Enligt Hennessey världens starkaste bil med plats för fyra och något som de vill utmana Bugatti och deras monsterbil Veyron med. Motorn som i grunden är en V8:a på 7.0 liter istället för originalets 6.2 och har fått dubbla turbo-aggregat och som förare kan man välja mellan tre olika effektlägen, 800, 1 000 eller toppeffekten 1 226 hästar och ett vrid på 1 502 Nm. I det värsta läget gör bilen 0-100 km/h på 2.9 sekunder, kvartsmilen på 10.2 och ska ha en toppfart på 389 km/h. Hennessey kommer bara att bygga tolv stycken av detta monster men den som vill uppgradera till en "VR1200" som den kallas kan lämna in sin CTS-V och göra det i efterhand. I paketet ingår förutom motoruppgraderingen även en koppling som pallar med effekten, 20-tummare skodda med 275/30-däck fram, 345/30 bak, hårdare fjädring och ett kjolpaket i kolfiber. Vad kalaset går loss på är dock oklart. Allt som är gjort med bilen kan du läsa om här. Ett klipp på när bilen brummar lite kan du se under "Läs mer". Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2011

Samsung släpper NX200
Äntligen börjar det likna något

Under IFA-mässan nu så visar Samsung upp sin fjärde NX-kamera och nu börjar det likna något. Deras första NX10 var en trevlig välbyggd kamera som var först med AMOLED-skärm och APS-C-sensor i en spegellös systemkamera. Den blev dock snabbt omsprungen och Samsung släppte då NX100 som var betydligt mindre men också betydligt plastigare och inte i klass med konkurrenterna. Nu kommer NX200 och här får vi se en kamera i samma storleksklass som Sony NEX-5N och som dessutom osar byggkvalitet som deras första NX10 gjorde. Den skönaste detaljen vad gäller bygget är att kanterna upptill är retroaktigt sylvassa, nästan för vassa. Kameran har dessutom ett grepp i gummi som sedan följer med hela vägen på baksidan vilket ger ett skönt grepp. Sensorn i kameran är förstås fortfarande i storleken APS-C och denna gång har de lyckats klämma in 20 megapixel på den ytan. Samsung är stolta över denna sensor och stoltserar gärna med att den är helt egenutvecklad och "ledande" i sin klass, vad det nu innebär. Självklart spelar kameran in video i 1080p med stereoljud samt har panoramaläge och effektlägen som alla kameror idag ska ha. När jag testade den lite snabbt på mässan så tyckte jag den var skön att hålla i och att de verkligen fått fart på autofokusen. Tyvärr så är ju dock alla slagna på AF-punkten jämfört med Olympus senaste line-up som är totalt överlägsna. Fortsätter Samsung på samma väg som nu med sina kameror och de objektiv de pumpar ur sig så kan de mycket väl lyckas bli en av de stora på systemkameramarknaden. Kameran ska dyka upp i oktober och priset bör landa kring 8 000 kronor för ett kit med det klassiska 18-55. Tumnagel
36.7°
+
Gordon Andersson
0

Sony släpper skrytkameran TX55
Så mycket skryt att jag inte kan ta den på allvar

Sony släpper idag en ny kompaktkamera vid namn TX55 som blir lite av ett flaggskepp vad gäller Sonys kompaktkameror. Kameran har en CMOS-sensor på 16,2 megapixel (börjar det inte bli löjligt nu?), spelar in video i fullHD, har 5x zoom (fast Sony vill få oss att tro att det är 10x, mer om det senare), panorama-funktion, 3D-funktion samt en OLED-skärm på 3,3 tum. En funktion kameran har som är väldigt trevlig är att man under filmning kan fotografera bilder i 12 megapixel. Detta fungerar troligtvis så att du fotograferar med de pixlar som inte används till att filma. Som jag påpekade ovan så vill Sony gärna få er att tro att denna kamera trots sin tjocklek på endast 13,2 mm har hela 10 gånger zoom, vilket är väldigt fel. Det är nämligen så att det där extra zoomomfånget är digital zoom, något jag trodde vi begrav för många år sedan. Sony paketerar dock in det under det fina namnet "By Pixel Super Resolution" och interpolerar tillbaka bilden till sina 16,2 megapixlar efter zoomen. Självklart har kameran också massor med effektlägen så att du kan leka lite med dina foton. Du hittar också att kameran inte tar emot vanliga minneskort utan det gäller att ha micro-kort, både SD och M2. Vad gäller iso så ska kameran klara av hela 3200 och om det ger okej bilder så skulle det inte vara helt fel. Prislappen för denna kamera är hela 4099 kronor och du kommer att kunna köpa den i september månad. Det ska väl tilläggas att de lanserar denna som världens tunnaste kamera* med fullHD. *=med optiskt antiskak-system. Hela pressmeddelandet hittar ni efter hoppet Tumnagel
37.5°
+
Gordon Andersson
0
2010

Marussia öppnar showroom
I Moskva

Portarna till Marussias första showroom har öppnat i Moskva, på Tverskaya Street 17. Det är ganska snabbt jobbat, med tanke på att den första konceptbilen presenterades så sent som 2008. 2008 var Marussia B1 en hybridbil. Det har man slopat och satsar nu istället på hederlig bensinkraft. Två modeller finns, B1 och B2. B1 ska tydligen vara modellen med lite mer konventionell design, medan B2 ska vara lite mer djärv, och för er som undrar så är det B2 som är närmast på bilden. Det är faktiskt enbart designen som skiljer de båda bilarna åt. Motorspecen ser nämligen likadan ut vare sig man väljer B1 eller B2. En 3,6-liters V6:a från Cosworth med tre olika effektlägen, 300, 360 eller 420 hästar handlar det om. Det kanske inte låter så hisnande, men så väger bilarna bara 1100 kilo också. Det räcker för att 0-100 km/h ska klaras av på 3,2 sekunder. Marussia har stora planer för framtiden, och vill nå en produktion av totalt 10 000 bilar 2014. Nästa år är det även tänkt att en tredje modell ska introduceras, F2 SUV. Tills dess får vi klara oss med dessa kärror, som väntas kosta från 100 000 Euro. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Del 1 Blixtskola: Specifikationerna
Första delen av vår lilla blixtskola handlar om vad alla siffror innebär

Jag fick en fråga i en av kommentarerna om att göra ett test av olika kamerablixtar (ni vet sådana som sitter på kameran) då jag tipsar en hel del om hur man ljussätter med sådana. För tillfället så kommer jag troligen inte att göra ett test mellan olika blixtar men jag ska försöka skriva lite korta recensioner av de blixtar jag äger och köper. Dock så kom jag på att en liten grundkurs i blixtar skulle vara bra för er som funderar på att köpa en eller flera för att använda både på och vid sidan av kameran. Jag tänkte gå igenom vad de olika specifikationerna betyder, köptips beroende på vad man vill ha blixten till samt tipsa om lite kul och billiga tillbehör för kreativ ljussättning. Efter hoppet kan ni läsa Del 1: Specifikationerna. Tumnagel
38.8°
+
Gordon Andersson
0

Sydkorea visar upp sin första sportbil
Välj själv hur många hästar du vill ha

Oullim Spirra, så heter den, sydkoreas första supersportbil. Du väljer själv hur mycket effekt du vill ha, från 175 till 500 hästar. Proto Motors visade en prototyp vid namn PS-II för nio år sedan. Företaget blev sedan uppköpt av just Oullim och företaget heter nu Oullim Motors och Spirra är vad de har åstadkommit tillsammans. Karossen är i kolfiber och motorn är en mittmonterad V6:a på 2,7 liter från Hyundai. Du kan välja mellan fyra olika effektlägen där den klenaste ger 175 hästar. Toppversionen har dubbla turboaggregat och ger hela 500 hästar och 539 Nm i vrid. Allt skickas till bakhjulen via en sexpetad manuell låda och den värsta versionen skickar bilen till 100 km/h på 3,5 sekunder, och toppar 310 km/h. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2009

Noble M600
Med V8:a från Volvo

Nya Noble M600 har samma V8:a utvecklad av Yamaha och Volvo som sitter i XC90 och S80. Fast denna gång är 4,4-liters motorn bestyckad med dubbla turbos och ger sammanlagt 650 hästar. Föraren kan själv välja mellan tre olika effektlägen, max 650 hästar, sen 550 eller 450 när man ska finköra på söndagar. Väljer man läget med max effekt når man 100 km/h efter bara tre sekunder och 160 km/h efter låga 6,5 sekunder. Vikten på 1,2 ton bidrar till dessa superbilsegenskaper och bilen har fler hästkrafter/kg än Bugatti Veyron! Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2008

Steam Spa - portabel ångbastu
Finland wants one

Är du ett riktigt bastufreak men bor lite för litet för att kunna installera en riktigt bastu finns nu det här portabla alternativet om man vill köra en snabb ångbastu hemma eller på jobbet. När man ska basta vecklar man bara ut "bastutältet", som även har en liten huva för huvudet, fyller vattenbehållaren med 1,5 liter vatten och sätter på bastun i ett av de tre olika effektlägena. Det finns även timer-inställningar på 30 och 60 minuter. Cirka 1 100 kronor får man ge för en Steam Spa. Under "Läs mer" finns en video på den. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0