10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Renault visar skåpbilen Master med vätgasdrift Än så länge bara en prototyp Den 27-28 oktober anordnas Hyvolutionmässan i Paris. Renault kommer då att vara på plats med prototypen Hyvia Renault Master H2-TECH som går på vätgas. Det är en lätt transportbil med ett lastutrymme som sväljer tolv kubikmeter och som har en räckvidd på 50 mil innan tanken är tom. Bränslecellen är på 30 kW, batteripacket på 33 kWh och vätgastanken rymmer 4,5 kilo. Målet är att den ska lanseras nästa år och i samband med bilen visar man även upp en tillhörande vätgasstation. Tumnagel
43.3°
0
Nothing börjar samarbeta med Qualcomm Ska leverera chip och sånt Nothing har meddelat att de inlett samarbete med chipmakarna Qualcomm för att lägga vantarna på lite hårdvara i form av bland annat Snapdragon-plattformen. Specifikt vad Nothing ska göra med hårdvaran är lite oklart, men i ett inlägg om det hela ska samarbetet leda till att Nothing kommer kunna erbjuda ett bredare utbud av produkter som kommer vara en del av företagets ekosystem. Utöver detta berättar Nothing att de fått in ytterligare 50 miljoner dollar från investerare och denna samling pengar kommer användas för att driva intern forskning och utveckling. Vidare skrivs det att Nothing skeppat 100.000 exemplar av hörlurarna Ear 1 sedan lurarnas release i augusti. Tumnagel
38.5°
0
Klart: Qualcomm köper Veoneer Det svenska bilsäkerhetsbolaget får ny ägare I början av augusti skrev vi att den amerikanska it-jätten Qualcomm ville köpa det svenska företaget Veoneer. Nu är affären klar och prislappen landade på motsvarande 39 miljarder kronor. Veoneer är en avknoppning från bilsäkerhetsföretaget Autoliv som bildades 2018 för att fokusera på den aktiva säkerheten inom bilindustrin medan Autoliv fortsatt arbetar med den passiva säkerheten. I april förra året stod det klart att Volvo och Veoneer delade upp det gemensamma bolaget Zeunity som utvecklade lösningar för självkörande bilar, och Veoneer valde då att ta han om den delen som utvecklar ADAS-system (Avancerade förarassistanssystem). Tumnagel
38.7°
0
Honda inleder satsning på elflygplan, robotar och rymden Inte bara bilar som ingår i Hondas framtidsplaner Honda Motor Company presenterade idag lite nya affärsområden som man kommer att börja satsa på framöver. Det handlar om satsningar på eldrivna VTOL-flygplan, robotar och rymdteknik. Honda är ingen nykomling när det gäller att utveckla robotar. Företaget utvecklade under nästan 20 års tid roboten ASIMO (Advanced Step in Innovative Mobility). ASIMO ansågs längre vara den mest avancerade humanoida roboten på marknaden, en titel som numera Boston Dynamics robot Atlas tagit över efter att Honda 2018 slutade utveckla ASIMO. Hondas nya robotsatsning ska inkludera tvåbenta så kallade "Avatar-robotar". Det innebär robotar som agerar som människan som fjärrstyr dem, en lite mer avancerad version av de telepresence-robotar som finns på marknaden idag med andra ord. Honda skriver om sin robotsatsning: "Honda will develop an avatar robot with the goal to expand the range of human ability virtually without the constraints of time and place / space. Honda Avatar Robot will be equipped with a multi-fingered hand, an application of Honda robotics technologies, and Honda’s original AI-supported remote control function." Någon gång under nästa årtionde hoppas Honda kunna lansera sina avatar-robotar på marknaden men utlovar att visa upp tekniska framsteg man gör på området någon gång under 2024. När det gäller Hondas rymdsatsning så verkar man initialt vara intresserad av att använda sina avatar-robotar när människa i framtiden börjar bygga grejer på månen. Hondas satsning på eVTOL-plan, eldrivna farkostar som kan starta och landa vertikalt, innefattar att utveckla en eVTOL-modell som kan användas för flygpendling mellan städer samt ett ekosystem som byggs upp runt detta. Ovan kan ni kolla in en konceptfilm om Hondas avatar-robotar när dessa utför uppgifter både på jorden och i rymden. Här nedanför hittas en bild och en film som visar upp Hondas eVTOL-koncept. Tumnagel
39.7°
0
Självkörande lastbil för motorvägar i Nordamerika Volvo Autonomous Solutions visar nytt Volvo Autonomous Solutions och Aurora presenterar nu en prototyp av Volvo Lastvagnars modell VNL för fjärrtrafik. Den är framtagen för motorvägar i USA och är fylld med teknik utvecklad av Aurora (Aurora Driver). Nils Jaeger som är vd för Volvo Autonomous Solutions säger följande: "Volvo Autonomous Solutions är stolta över att ta de första, stora stegen mot en självkörande Volvo VNL i Nordamerika. Våra långvariga kundrelationer och kundernas prioriteringar står i fokus när vi stakar ut vägen framåt för självkörande lastbilar. Vi tror starkt på en framtid där säkra, hållbara och effektiva transportlösningar är avgörande för att ett samhälle ska kunna utvecklas, och i den omvandlingen är självkörande kommersiella lastbilar en viktig pusselbit." När skarpa tester med den här kommer dra igång är än så länge oklart. Tumnagel
42.9°
0
Audi visar upp Grandsphere Concept Ett privatjet för vägarna Efter konceptbilen Skysphere är det nu dags för Audi att visa upp Grandsphere. Den här eldrivna lyxlimpan beskrivs som ett privatjet för vägarna och självkörning i nivå 4 gör att du kan luta dig tillbaka och låta bilen ta dig dit du vill. Bilen mäter 5,35 meter på längden, två meter på bredden och är 1,39 meter hög. Den bygger på PPE-plattformen och batteripacket är på 120 kWh. Räckvidden ska ligga på över 75 mil. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och den sammanlagda effekten anges till 720 hästar och 960 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På insidan är det avskalad lyx som gäller. Skärmar och annat störigt dyker upp först när förarfunktionerna aktiveras, annars är de dolda. Läs allt om konceptbilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
0
Audi snabbar på omställningen till elbilar Slutar tillverka förbränningsmotorer 2033 Audi ska satsa på att bli hållbart, socialt och tekniskt ledande till år 2030, säger företaget i ett pressmeddelande. Den tyska biltillverkaren har de senaste åren investerat stort i omställningen till elektriska bilar, vi har sett Audi utöka sin e-tron-lineup med helt elektriska bilar som e-tron GT och Q4 e-tron. Audis nya strategi som man kallar "Vorsprung 2030" ska innebära att: - Alla nya Audi-modeller är helt eldrivna från 2026 - Produktionen av förbränningsmotorer upphör 2033 - Omfattande ekosystem för elbilar under utveckling - Efterköpsaffären utökas med intelligent hårdvara och proaktiv service - Hållbarhet förankrad i ledningsprocessen Volkswagen Group ska tillsammans med Audi också utveckla mjukvaru-plattformen CARIAD, som ska vara skalbar med ett standardiserat och uppkopplat operativsystem. Alla koncernens märken ska använda plattformen senast 2025. Tumnagel
52.7°
0
Delar av Apples inlåsningsstrategi i detalj Email från 2010-2013 mellan chefer avslöjar Efter rättegången mellan Apple och Epic Games börjar nu dokument från de båda företagen publiceras offentligt. The Verge har hittat några intressanta utbyten mellan högt uppsatta på Apple där de pratar om hur deras olika produkter och tjänster ska fungera tillsammans för att hålla kvar användare i företagets ekosystem. Tjänst- och mjukvaruchefen Eddy Cue skrev 2013 att han tyckte att Apple borde skicka med iTunes-presentkort med köp av en Apple-produkt, istället för att användare skulle köpa dessa själva någon annanstans. Vilket han ansåg skulle kunna avstyra kunder från att byta till ett annat märke. "Whox27s going to buy a Samsung phone if they have apps, movies, etc already purchased? They now need to spend hundreds more to get to where they are today... Our teams just donx27t get the ecosystem. We (Val and team) just heard from Jennifer that iTunes cards are not a priority for her. This is ridiculous. Who leaves Apple products once theyx27ve bought apps, music, movies, etc!... In the meantime, Samsung is discounting and giving crap away everywhere... We havenx27t been putting our cards with our product displays (at 3rd parties) since the iPod. They have to be at a different location. We should have gift cards on the tables like we do in Apple retail. We should also consider having them pegged on all end cap of hardware." Apples tidigare VD och medgrundare Steve Jobs hade även denna rad i en punktlista om företagets planer i ett email 2010: "Tie all of our product together, so we further lock customers into our ecosystem." Man får minst sagt säga att Apple har tagit stora framsteg gällande den punkten sedan 2010, företagets produkter kompletterar varandra bättre än någonsin. Samtidigt har man gjort tjänster som Apple TV+ och Apple Music tillgänglig på andra plattformar än ens egna. Fler Apple-mail finns att läsa här. Tumnagel
18.2°
0
Apple släpper ny iCloud-app till Windows 10 Där man kan administrera lösenord som lagras i iCloud Apple har släppt en ny iCloud-app till Windows 10 med vilken det nu även blir möjligt att administrera lösenord som användaren lagrat i iCloud. Den nya uppdateringen är väl primärt intressant för dem som lagrar sina lösenord i Apples ekosystem men kanske ändå använder Windows-maskiner då och då. I den nya iCloud-appen till Windows 10 går dessa lösenord att administrera och det går även att synka lösenord som sparats i webbläsaren Edge med iClouds lösenordshanterare. iCloud för Windows 10 hittas i Microsoft Store här och på Apples supportsida finns mer information om hur man administrerar lösenord lagrade i iCloud i den senaste versionen av appen. Tumnagel
40.5°
0
Isbrytaren Oden besöker Nordpolen för tionde gången 30 år efter den gjorde sin första resa dit Sjöfartsverket skriver i ett pressmeddelande att isbrytaren Oden nu är nått fram till Nordpolen för tionde gången. Oden besökte Nordpolen första gången 1991 och den var då det första icke-atomdrivna fartyget som nådde Nordpolen tillsammans med den tyska forskningsisbrytaren Polarstern. Mattias Petersson, kapten på isbrytaren Oden, säger om isbrytarens tionde besök på Nordpolen: "Isläget har varit ganska tufft under hela resan. Vi navigerar nu i isen runt Nordpolen och den är cirka 2,5 meter tjock. Vi firade Nordpolsbesöket med att bjuda in alla till bryggan för att se när GPS-mottagaren slog över från N89°59,9 för att sedan börja räkna ner igen på andra sidan klotet. Efter att vi passerat Nordpolen fick alla gå ut på isen. Odens kökspersonal bjöd på grillad korv och varm choklad." Odens tionde resa till Nordpolen är en del av forskningsexpeditionen Synoptic Arctic Survey som startade den 25 juli. Under expeditionen kommer forskarna på Oden att undersöka det marina ekosystemet mellan Grönland och Nordpolen. Går allt enligt plan så kommer Oden att vara tillbaka i Helsingborg 20 september. Här nedan hittas ett inslag från 2018 där tittarna får ta sig en närmare titt på Oden. Tumnagel
48.8°
0
Nästa sida