m

Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026
*Gäller inte Kina

Att fossilt är på väg ut vet vi alla, men hur lång tid det kommer att ta tvistar de lärde, och politikerna, om. Nu får vi dock lite besked från Audi som säger att inga nyutvecklade modeller kommer att presenteras efter 2026 som inte är helt elektriska. Bilbranschen vill verkligen mjölka ur det sista ur fossilmodellerna, eftersom de tjänar mer pengar på dem just nu, men någonstans tar det alltså stopp. Under de närmsta åren kommer vi att få se ansiktslyftningar på nuvarande modeller på nuvarande plattformar, som A4 och A6, samtidigt som det presenteras elversioner av dessa, alltså A4 e-tron och A6 e-tron. Så räkna med att populära modeller av i dag kommer att fräschas till och säljas även de närmsta åren, men att antalet helt nya generationer av fossilmodeller kommer att vara något sällsynt. Men trots att man inte kommer att släppa några nya modeller efter 2026 så kommer man att fortsätta sälja fossilbilar. Sista datumet för det är satt till 2033 för Audis del, då är det helt slut. Men Audi säger samtidigt att datumet till stor del bestäms av lagar och regler och kundernas efterfrågan. Just av den anledningen ser man att slutdatumet för fossilbilar kommer att bli senare än 2033 för fossilbilar i Kina och att man där kanske kommer att ha lokal tillverkning även efter det. Om lagar och regler blir hårda här i Europa så kan alltså datumet här bli tidigare än 2033. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Kolla in bygget av Gigafactory Berlin
Teslas kommande fabrik i Tyskland

Här kan ni kolla in en drönarfilm som visar upp hur bygget av Teslas Gigafactory Berlin fortskrider. Fabriken kommer att bli Teslas fjärde Gigafactory och den första av dessa som byggs i Europa. Tesla presenterade planerna på att börja bygga Gigafactory Berlin 2019 och hoppades då att fabriken skulle kunna tas i drift i slutet av 2021. Projektet har dock blivit något försenat och de senaste uppgifterna runt fabriken är att Tesla hoppas kunna ta denna i drift i januari 2022. Det 20 minuter långa klippet från Gigafactory Berlin är filmat av youtubern "flybrandenburg" med en drönare från DJI. Tumnagel
32.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

MG Marvel R på väg till Sverige
Rimligt prissatt med intressant prestanda

Det klassiska märket MG är inte längre brittiskt utan kinesiskt och ägs i dag av SAIC Motor. De har nu sadlat om till elbilar men de modeller som de har släppt hittills har väl inte varit superspännande direkt. Priserna har dock varit låga, en MG ZS går att få från 1990 kronor per månad. Nu verkar det som att modellen MG Marvel R är på väg och med en lite snyggare front, inredning och bättre prestanda kanske denna kan vara lite mer intressant. Bilen kommer med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och med drivning på två hjul får man ok prestanda. 180 hästar gör att man kan ta sig till 100 km/h på 7,9 sekunder. Räckvidden är då 40,2 mil enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift blir det roligare, då tar de tre motorerna dig till hundra på 4,9 sekunder. Räckvidden sjunker som väntat något och landar på 37 mil. Båda varianterna har ett batteri på 70 kWh laddning på 90 kW och 5 till 80 procent ska ta 43 minuter. På insidan ser det också lite trevligare ut än i tidigare modeller. Framför näsan finns en digital cockpit på 12,3 tum och i mitten en stor skärm på 19,4 tum. Även den billigaste versionen ska ha värmepump och panoramasoltak. Man ska även få dra med bilen, om än bara 750 kilo. Några svenska priser finns inte ännu, men riktpriset i Europa kommer att vara mellan 40.000 och 50.000 euro. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Aimo bygger elbilsmack i parkeringsgarage
Ladda och utför ärenden samtidigt

Att ladda bilen kan vara trist om det inte finns något annat att göra samtidigt. Möjligheterna till snabbladdning inne i stan är också rätt begränsade än så länge, så alla alternativ är positiva. I september så kommer Aimo Park att öppna vad de kallar för en mack för elbilar inne i Stockholm City. Aimo är kanske mest kände för sin biluthyrning men de har också köpt upp Qpark och har nu en massa parkeringsgarage som de försöker vara kreativa i. I deras garage på Regeringsgatan 109 finns i dag några trötta elbildladdare, men det ska det bli ändring på. Man kommer i sommar att installera några snabbladdare i garaget och till dessa placera en liten personalfri butik som man kan hänga i medan strömmen fylls på. Jag hoppas att projektet faller väl ut för Aimo har parkeringsgarage lite överallt och det vore inte helt fel att få in snabbladdare i dessa. Vad det kommer att kosta att ladda är ännu oklart, men gissningsvis blir det inte jättebilligt. En vanlig elbilsplats i just garaget på Regeringsgatan 109 kostar 6370 spänn per månad. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Porsche startar batterifabriken Cellforce
Ska göra batterier till racerbilar

Porsche har meddelat att man planerar att starta en batterifabrik i tyska Tübingen vilken kommer att få namnet Cellforce. Cellforce kommer primärt att tillverka batterier för racerbilar och andra högprestanda-bilar. Det handlar med andra ord inte om den typen av massproduktion som till exempel Tesla så kallade "gigafactories" pysslar med. Porsches forsknings- och utvecklingschef Michael Steiner säger om den nya batterifabriken: "In terms of production, [it] will be small compared to all the gigafactories you know, so we are looking forward to have around 100 MWh a year as production capacity—it could be slightly more. In terms of cars it should fit for, let me say, 1,000 cars a year. The kind of cells we look for are designed for motorsports and for high-performance derivatives of existing cars, so itx27s a very tailored cell technology for high-performance solutions." Porsche kommer att driva Cellforce tillsammans med den tyska batteritillverkaren Customcells, ett företag som startade 2012 och som utvecklar litiumjon-batterie-paket. Någon gång runt 2024 hoppas Porsche kunna börja installera Cellforce batterier i eldrivna racerbilar. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alpha Motor visar upp tält till sin pickup Wolf
Verkar inte vara supermidigt

Elbilsföretaget Alpha Motor har visat upp en slags tältlösning som är tänkt att användas tillsammans med deras senaste modell Wolf+. Tältet till Wolf+ har Alpha Motor tagit fram i samarbete med tälttillverkaren Heimplanet. Precis som allt annat Alpha Motor hittills har visat upp verkar det hela bara existera på datorgenererade bilder. Det ser hur som helst ut som en väldigt krånglig och rätt otymplig lösning för den som bara vill slå upp ett tält för natten. Alpha Motor har på bara ett halvår presenterat de tre eldrivna modellerna Ace, Jax och Wolf. När vi skulle kunna få se dessa, eller tältlösningen som visas här, på annat än renderingar finns det än så länge inga uppgifter om. Om inte Alpha Motor har någon finansiär med väldigt mycket pengar i bakgrunden så misstänker jag att det aldrig kommer att ske. Vill ni läsa lite mer om varför jag låter lite negativt inställd till Alpha Motor så kan ni kolla in vad Elektrek hade att säga om företaget tidigare i år här. Här nedan hittas ett videoklipp där ni kan kolla in "WOLF+ Cloudbreak" lite närmare. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Kia och Uber har gjort en deal
Räkna med fler elbilar som taxis

Vissa bilar är favoriter hos taxiförare, men det handlar som jag förstår det ofta lika mycket om hur service fungerar och sköts som själva bilen. Mercedes har ju varit duktiga på det genom åren och just nu har det börjat dyka upp Toyota och Lexus här i Stockholm. Vad som är favorit bland förarna är ofta väldigt olika från olika länder men nu har Kia och Uber gjort någon form av deal på Europa-nivå. Ubers förare kommer att få specialerbjudanden på Kias utbud av elbilar, till en början e-Niro och e-Soul. Räkna alltså med fler elbilar som taxis på vägarna framöver. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Lordstown Motors verkar vara i trubbel
Både vd och ekonomichef lämnar företaget

Det verkar vara allt annat än frid och fröjd på den tidigare hajpade elbilstillverkaren Lordstown Motors för tillfället. Igår meddelade företaget att både deras vd Steve Burns och ekonomichefen Julio Rodriguez hade sagt upp sig. Detta kommer kort efter att företaget varnade för att man hade ekonomiska problem och var tveksamma till om man skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Lordstown presenterade förra året den eldrivna Pickupen Endurance. Tidigare i år uppgav man att den hade förbeställts i 100.000 exemplar och skulle börja levereras i september. I mars kom dock uppgifter om att Lordstowns siffror gällande antal förbeställningar kan ha varit uppblåsta. Företaget börsnoterads förra året via ett så kallat SPAC-företag, en slags genväg för företag att snabbt ta sig till börsen. Bara under gårdagen föll företagets aktie med nästan 19 procent och sedan årsskiftet har aktien rasat med 54 procent. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron GT mot Tesla Model S på långfärd
En väldigt jämn kamp!

Tesla har haft överhanden på långfärd men konkurrenterna börjar komma ikapp. Dels laddar de snabbare och snabbare och dels så börjar Ionity och de andra laddnätverken bli bättre. Mat från Carwow tog en Model S Long Range och satte kompisen i en e-tron GT och så körde de från Skottland till London. Teslan har bättre räckvidd men Audin laddar snabbare, så frågan är vilken som kommer fram snabbast. Svaret är att det är väldigt jämnt! Nu är det här det bästa från elbilsvärlden just nu, men det är skönt att se att det verkligen blir bättre och bättre. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Apple anställer Ulrich Kranz till sin bilsatsning
Veteran som arbetat på BMW, Faraday Future och Canoo

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har anställt veteranen Ulrich Kranz till sin bilsatsning "Project Titan". Kranz har tidigare arbetat på BMW i över 30 är, där han bland annat varit med och utvecklat BMW i3 och i8, såväl som under en kort tid arbetat på elbilsföretaget Faraday Future. Efter det var han även med och grundade och ledde elbilsföretaget Canoo. Apple verkar ha varit sugna på att köpa Canoo förra året men så blev aldrig fallet. I och med sin anställning av Kranz kommer dock Apple ändå att få tillgång till kompetensen hos en av grundarna till Canoo. På Apple sägs Ulrich Kranz bli en av de näst högsta cheferna för Apples bilsatsning. Project Titan leds av Doug Field som under några år arbetade med att leda arbetet med Apples utveckling av datorer. Därefter gjorde han ett inhopp hos Tesla på några där han ledde arbetet med att utveckla Model 3 för att sedan återvända till Apple och deras bilsatsning. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enbart eldrivna transporter i Stockholm 2030
Om de blågröna får bestämma

I en debattartikel i SvD har det blågröna styret i Stockholm gått ut med att man har som mål att all trafik i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030. Man säger att det betyder att alla resor och transporter ska gå på el, om andra lösningar som är utsläppsfria kommer att godkännas är oklart. Elektrifieringen är en av de mest centrala åtgärderna för att på allvar inleda vägen mot det fossilfria samhället. Men för Stockholm innebär det så mycket mer. Vi ser möjligheten att förena våra ambitiösa klimat- och miljömål med en växande stad, genom att elektrifiera våra transporter. Vi ger närings­livet långsiktighet och en utmärkt jordmån för innovationer. Vi ger Stockholmarna en tydlighet om vart vi är på väg, samtidigt som vi skapar en hälsosammare och mer levande stad. För att det ska fungera behövs inte bara en massa elbilar utan även andra delar måste till. De blågröna sätter nu som mål att hälften av alla stadens garageplatser ska ha laddningsmöjligheter inom tre år och alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning till 2030. Man säger att alla stockholmare ska känna sig trygga med att gå över till elbilar. Debattörerna är hoppfulla om vad elen ska göra för staden. Bland annat säger man att "när företagsbilar och lastbilar inte längre bullrar kan fler leveranser skötas på natten, vilket gynnar näringslivet och avsevärt förbättrar framkomligheten på dagen". En personlig reflektion är att debattörerna inte har lyssnat på hur lite en modern motor faktiskt låter och att det kanske inte är det som är problemet för staden. Artikeln är underskriven av Anna König Jerlmyr (M), Jan Jönsson (L), Daniel Helldén (MP), Karin Ernlund (C) och Erik Slottner (KD). Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

LG verkar ha tillverkat sina sista telefoner
Dags att säga farväl på riktigt

I april fick vi reda på att LG kastar in handsken när det kommer till mobiltillverkning. Planen var då att fortsätta producera telefoner tills de täckt alla tidigare kontrakt och sedan stänga ner mobildivisionen ordentligt i juli. Enligt Asia Business Daily har de sista enheterna lämnat LG:s produktionsled och det verkar vara dags att säga farväl till företagets mobiler på riktigt. I stället för att tillverka mobiltelefoner kommer LG fokusera på andra växande områden som elbilar, smarta hemmet-prylar, robotar, AI och annat smått och gott. Tumnagel
34.6°
+
André Stray
0

Finns det några bilar som låter gött fortfarande?
Några faktiskt!

Elbilar låter ingenting och det är skönt, men finns det ventiler under huven så vill man ju att det ska låta lite i alla fall. Men massor med turbos och partikelfilters och annat gör så att de allra nyaste fossilbilarna typ inte låter någonting. Vilket är dötrist. Men finns det några bilar som fortfarande låter bra? Svar ja, några stycken i alla fall. Men det blir ovanligare och ovanligare. Här nedan kan ni se varför moderna bilar låter så trist. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Så snabb är snabbladdning
Inte snabb hela tiden om man säger så

I går postade jag en video om en ny, fet Circle K i Norge och då blev det lite snack om snabbladdning bland kommentarerna. Både siffran som tillverkarna och pumpägarna pratar om är verkligen max-siffror av en mängd olika anledningar. För biltillverkarna handlar det mycket om att batterierna helt enkelt inte pallar eller kan bli tokladdade 100 procent av tiden. När man börjar komma över 60 procent och framförallt över 80 procent blir det liksom knepigt att flytta elektronerna. Lite som att skriva data till en väldigt fragmenterad hårddisk för att dra en nördig referens. Det här är något som man jobbar på och nya batterityper som har tagits fram under den senaste tiden är billigare att tillverka men klarar också snabbare laddning under längre tid. Så det kommer att bli bättre. Tills dess är det dock ett faktum att den siffra som står i reklambladen är något som gäller under en kortare stund, de flesta försöker få till den i början så att de första 20-30 procenten går så snabbt det bara går. Bjørn Nyland har testladdat massor av bilar och i den här videon jämför han Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Tesla Model 3 och Audi e-tron. Som ni märker har de lite olika taktik och är bra på olika sätt för att i slutändan komma till ungefär samma resultat. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.4°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron får ett mörkare utseende
Det här är nya Black Edition

Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Neste är på gång med förnybar bensin
Testar tillsammans med Volvo

Bolaget Neste, alltså inte Nestle, jobbar med förnybara bränslen och har i dag förnybar diesel och förnybart flygbränsle till försäljning. Nu håller man även på att testa förnybar bensin och man är i slutfasen av testningen, bland annat med Volvo. Bolagets förhoppning är att man ska kunna leverera förnybar bensin och att den ska kunna användas som förnybar diesel (HVO100) görs. Man räknar med att den förnybara bensinen ska minska växthusgasutsläppen med upp till 65 procent, men man vill komma upp i en minskning på 90 procent på sagt. Med tanke på att den el som elbilar drivs på i många fall också ger utsläpp i någon form är det ungefär på samma nivå som elbilar. Neste säger att lösningen ska kunna användas i befintliga och nya bensinbilar och även i hybridbilar. Man testar som sagt tillsammans med Volvo, eller snarare med deras dotterbolag Powertrain Engineering som tillverkare motorer åt Volvo. Testningen görs i motortestbädd och i två fordon som rullar i trafik. När testerna är klara ska de utvärderas och sedan är det dags för kommersiella testerna och dessa kommer att ske i Sverige. När det kan bli en färdig produkt är lite oklart, men man hoppas kunna lansera "inom en snar framtid". Precis som med HVO100 är det inte bara att börja tanka direkt, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar, utan biltillverkarna behöver också testa. Med tanke på att det sakta men säkert blir fler och fler tillverkare som tillåter HVO100 och att det borde vara ett stort intresse kring detta hos tillverkarna finns det möjlighet att det blir verklighet. Många tillverkare är intresserade av att fortsätta sälja bensinbilar, bland annat sportbilstillverkare som Porsche. För att man ska få detta behövs förnybara bränslen komma ut för att de inte helt ska förbjudas, även om många länder och städer redan har planer på att förbjuda förbränningsmotorer. Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0

Audi visar upp egna laddstationer för elbilar
Med en tillhörande lounge där man kan vänta

Audi har presenterat ett koncept man kallar för "Audi Charging Hub" vilket är snabbladdarstationer för elbilar som man snart tänker börja bygga upp. På en Audi Charging Hub ska ägare av Audis elbilar kunna ladda upp upp sina bilar med hastigheter på 300 kW. Hubbarna kommer att hämta el från sina egna batterier, batterier som kommer att laddas upp nattetid för att belasta elnätet så lite som möjligt. Det kommer att finnas sex laddplatser på varje laddningsstation och det kommer även att finnas en lounge där de som laddar sina bilar kan chilla medan bilen laddas upp. Audi planerar lansera ett pilotest med Audi Charging Hub någonstans i Tyskland i sommar. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Joe Biden testkör Ford F-150 Lightning
Den eldrivna pickupen kommer att presenteras officiellt i natt

Ford kommer inatt att presentera den eldrivna versionen av sin klassiska pickup F-150, en modell som fått namnet F-150 Lightning. USA:s president Joe Biden fick dock redan igår testa den nya bilen när han gjorde ett besök på Fords testbana. I klippet ovan kan ni kolla in när Biden kör en maskerad version av bilen för att efteråt ta lite frågor från den samlade pressen. Där säger Biden bland annat att den eldrivna versionen av Ford F-150 ska göra 0 - 100 på 4,4 sekunder, information som inte verkar ha varit menad att släppas förrän när bilen presenteras officiellt. Skulle ni vilja kolla in presentationen av Ford F-150 Lightning så drar den igång klockan 03:30 svensk tid i livestreamen som ni hittar här nedanför. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dessa elbilar drar mest - och minst
Kolla vad elbilar drar och kostar

Hur mycket en fossilbil drar spelar stor roll eftersom pengarna flyger iväg där vid bensinpumpen. Men olika elbilar drar olika mycket och och det syns kanske inte direkt när man stoppar in sladden men det märks när energin tar slut och när elräkningen kommer. Tibber har gått igenom vad olika bilar drar och synkat det med elkostnaden i en elbilskalkylator. Tidigare hade man en version av denna som bara visade kostnaden för själva elen, men nu inkluderar man även nätavgift och moms i priset. med kalkylatorn kan du kolla hur mycket olika modeller kostar om du kör ett visst antal mil. Man har även listat bilarna som är bäst och sämst på att använda energin. På första plats hittar vi Hyundai Ioniq, alltså inte kommande Ioniq 5 utan den inte så vackra modellen som rullar på vägarna nu. Tvåa är Tesla Model 3 och trea är Mini Cooper. På andra sidan av listan hittar vi bilar som är stora och tunga och inte alls energieffektiva. Sämst är Audi och deras e-tron men även Volvo, Jaguar, Porsche och Mercedes-Benz får skämmas lite. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Canoos Lifestyle Vehicle kommer att kosta 35.000 dollar
Går även att få i modeller som kostar upp till 50.000 dollar

Elbilsföretaget Canoo har släppt priser på den lilla minibuss som man planerar att släppa på marknaden någon gång under nästa år. Initialt var tanken att Canoos fordon bara skulle bli tillgängliga via ett abonnemang. Dessa planer ser alltså nu att ha ändrats och bilen kommer att gå att köpa för ett fast pris. Canoo Lifestyle Vehicle kommer att släppas i de fyra modellerna Base, Premium, Adventure och Delivery. Delivery-modellen kommer att vara anpassad för varubud medan Adventure-modellen ska ha högre markfrigång än de övriga modellerna. Base-modellen kommer att kosta 34.750 dollar i grunduförande och sedan stiger priserna upp till 49.950 dollar beroende på vilken modell och utrustning köparen är intresserad av. I samband med att Canoo presenterade priserna för Lifestyle Vehicle så meddelade man även att priserna på deras skåpbilsmodell (Multi Purpose Delivery Vehicle) kommer att starta på 33.000 dollar och att det går att reservera deras pickup för en kostnad å 100 dollar. Båda dessa modeller är tänkta att släppas på marknaden 2023. Ni hittar mer information om Canoos Lifestyle Vehicle, MPDV och pickup i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här kommer M-modellen av BMW i4 att låta
Hans Zimmer har komponerat ljud till den eldrivna bilen

BMW har sedan ett tag tillbaka arbetat med den Oscars-belönade kompositören Hans Zimmer för att ta fram ljud till företagets elbilar, ljud som bilarna ska ge ifrån sig när de kommer rullande i trafiken. Till M-modellen av av BMW i4 har Zimmer tillsammans med BMW:s ljudchef Renzo Vitale komponerat ett ljud som ska låta lite kraftfullare. BMW skriver om detta: "In the version developed specifically for electrified BMW M models, the drive sound of the BMW i4 is charged with extra energy. Added to which, the differentiation between COMFORT and SPORT mode is especially strong. Overall, the drive system note displays a less harmonious but engagingly rousing and technical sonic profile." Ni kan lyssna på ett smakprov av Zimmers ljud till M-modellen av BMW i4 i den inbäddade tweeten här nedanför. Zimmer är även inblandad i att ta fram ljud till den vanliga i4-modellen så väl som BMW iX. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google får miljardböter efter blockering av app
Straffas för Android Autos tidigare regler

Italiens konkurrensmyndighet har dömt Google att betala 102 miljoner euro, lite över en miljard svenska kronor, i böter för att man tidigare blockerat en app från det italienska elbolaget Enel. Bakgrunden till det hela är att Google fram till förra året inte tillät vissa tredjepart-appar som innehöll navigationsmöjligheter i Android Auto. Enels app "Enel X JuicePass" är en app där användare kan söka efter laddningsstationer för elbilar och därefter navigera sig fram till dessa. Då det även går att leta upp laddningsstationer med Google Maps och Waze, de två navigeringsappar som fram tills förra året var de enda navigationsapparna till Android Auto, ansåg den italienska konkurrensmyndigheten att Google bröt mot konkurrenslagen. En talesperson för Enel säger efter domen: "In accordance with this decision, a level playing field with Google apps will be granted for Enel Xx27s app, JuicePass, and in general for all recharging app developers." Google säger i ett uttalande om tvisten: "The number one priority for Android Auto is to ensure apps can be used safely while driving. That’s why we have strict guidelines on the types of apps which are currently supported and these are based on driver-distraction tests and regulatory and industry standards. Thousands of applications are already compatible with Android Auto, and our goal is to allow even more developers to make their apps available over time." Huruvida Google kommer att överklaga bötesstraffet från den italienska konkurrensmyndigheten finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fords eldrivna version av F-150 kommer att heta Lightning
Kommer att presenteras nästa vecka

Nästa vecka är det äntligen dags för Ford att presentera en eldriven version av sin klassiska pickup F-150, en av världens mest sålda bilmodeller. Inför presentationen nästa vecka så avslöjade Ford igår att den eldrivna versionen av pickupen kommer att få namnet "Ford F-150 Lightning". Fords vd Jim Farley sa i samband med detta: "Every so often, a new vehicle comes along that disrupts the status quo and changes the game … Model T, Mustang, Prius, Model 3. Now comes the F-150 Lightning." Ford kommer att presentera F-150 Lightning officiellt 19 maj och tills dess kan ni kolla in en teaser för det hela här nedanför. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes visar konceptet EQT
Men det är ingen riktig elbil

Mercedes fortsätter att rulla ut elbilar, men det är egentligen bara kommande EQS som är en elbil som bygger på en plattform som bara är gjord för elbilar. När man nu visar upp konceptet EQT skulle man kunna tro att det rör sig om en helt ny plattform med massor av spännande saker. Men nä, det här är en bil som kommer att komma med bensin, diesel och el som drivning och den delar plattform med Renault Kangoo. Bilen heter alltså EQT vilket betyder att det är en T-klass, en för Mercedes ny klass med minivans. Modellen har skjutdörrar på båda sidor och Mercedes lovar att det ska vara enkelt och hoppa in och ur även till den tredje raden. Precis som på Renault Kangoo har man gjort en lösning som gör hålet för att hoppa in lite extra stort. Klassen ska erbjuda stora möjligheter till variation och vill man använda den för att frakta saker istället för människor är det bara att ta bort den tredje raden och istället köra saker där. Vill man bara köra saker kommer en arbetsversion senare som heter Citan, ett varumärke som vi känner igen sedan tidigare. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida