Quantcast
m

Nästa år blir även rallycross eldrivet
Nya serien eRX2 lovar att vara lika fartfylld

Formel 1 knoppades av till Formel E och Extreme E får väl ses som en slags Dakar-tävling fast med elbilar. Nu ska även rallycross börja med eldrift i den nya serien eRX2 som ska dra igång nästa år. Förarna kommer att köra en specialutvecklad bil som just nu genomgår tester, och det är den ni ser maskerad här ovanför. Den är framtagen av QEV Technologies och OSM Olsberg och här ska finnas ett batteripack på 32 kWh som matar en elmotor framtill och en baktill som tillsammans genererar 340 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Batteriet ska hålla för racing i 25 minuter innan det är dags att ladda igen, något som ska ta 20 minuter. Enligt OSM Olsberg ska en hel säsong kosta omkring 150.000 euro att genomföra vilket ska vara betydligt mindre än vad traditionell rallycross kostar. Serien ska genomföras på sex stycken olika platser i Europa men vilka vet vi inte för tillfället. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Polens första egna elbilar
Ska lanseras 2023

Sedan FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) slutade tillverka bilar i Polen 2011 har landet inte haft någon egen tillverkare. 2016 skapades dock ElectroMobility Poland av fyra stycken polska elbolag och de presenterar nu sina planer på ett elbilsmärke kallat Izera. Man visar upp prototyperna Z100 som är en SUV och T100 som är en hatchback - båda två planerar man att lansera 2023. 0-100 km/h ska gå på under åtta sekunder och på en laddning ska räckvidden ligga på 40 mil. Två stycken batteripack ska erbjudas och man ska kunna ladda hemma och på snabbladdnings-stationer. Izeras ambitioner är att bilarna ska säljas i flera europeiska länder, men vilka och när är oklart för tillfället. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Cadillac reggar namnen Symboliq, Optiq och Celestiq
Hamnar säkert på framtida elbilar

Lyriq är namnet på Cadillacs kommande elbil som ska visas upp som koncept den 6 augusti. Men fler är som väntat på gång, och de fortsätter på iq-temat. Nu har tillverkaren varumärkesskyddat namnen Symboliq, Optiq och Celestiq och dessa lär användas till framtida elbilsmodeller. Mellan 2021 och 2025 ska Cadillac lansera fem helt eldrivna modeller. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Tesla vill dela med sig av mjukvara och drivlinor
Vill skynda på utvecklingen, inte krossa motståndet

Teslas vd Elon Musk meddelar att de är öppna för att både licensiera sin mjukvara och leverera drivlinor och batterier till andra biltillverkare. Detta för att skynda på utvecklingen kring elbilar och hållbar energi. Enligt Elon är man inte ute efter att krossa motståndet, utan ser gärna att alla hjälps åt att nå målen om en klimatsmartare värld. Tesla har sedan tidigare levererat batteripack till både Mercedes och Toyota. Annat nytt kring Tesla är att Elon tycker bilarna är för dyra och att begränsningen i att kunna skala upp produktionen ligger i batteritillverkningen. Man ska utöka sitt samarbete med Panasonic, CATL och LG Chem och bygga en ny batterifabrik i Kalifornien för att försöka råda bot på detta. Den 15 september väntas ett nytt batteripack ämnat för Model 3 presenteras, det ska vara billigare och ha ännu längre livslängd än det som finns på marknaden idag. Tesla is open to licensing software and supplying powertrains & batteries. We’re just trying to accelerate sustainable energy, not crush competitors!— Elon Musk (@elonmusk) July 29, 2020 Tumnagel
63.4°
+
Bobby Green
0

Studie: 1/3 av alla sålda bilar 2030 kommer vara eldrivna
Toppen av bensin- och dieselbilar har passerat

Enligt en ny studie från Deloitte kommer en tredjedel av alla nya sålda bilar 2030 att vara helt eldrivna. Man räknar då med att 31,1 miljoner elbilar kommer att säljas varje år vilket är tio miljoner fler än vad prognosen sa i januari 2019. Deloitte menar även att toppen av försäljningen för bensin- och dieselbilar redan har inträffat och att försäljningen av dessa nu kommer att dala samtidigt som elbilarna ökar. I år räknar man med att det säljs 2,5 miljoner elbilar världen över, 2025 ska den siffran istället vara 11,2. Jamie Hamilton från Deloitte säger följande: "The price premium attached to many electric vehicles restricted some early adopters but, as the cost of EVs has converged with petrol and diesel equivalents, the pool of prospective buyers is set to increase. A wider range of new electric vehicles, combined with a growing second-hand market, means EVs are becoming a more viable option for many." Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Tesla stämmer konkurrenten Rivian
Anser att före detta anställda stulit med sig Tesla-hemligheter

Tesla stämmer nu sin konkurrent Rivian. Detta är något Tesla gör då företaget anser att några före detta Tesla-anställda, som börjat arbeta för Rivian, har stulit med sig hemligheter från Tesla på uppdrag av Rivian. Enligt Tesla ska Rivian ha anställt 178 personer som tidigare arbetade för Tesla, varav 70 gått direkt från Tesla till Rivian. I stämningen mot Rivian så namnger Tesla fyra före detta anställda som man anser stulit med sig olika typer av konfidentiella dokument från Tesla. Det ska bland annat handlat om dokument om Teslas lönesättning, listor över potentiella framtida anställningar, listor över företag som Tesla använde för att rekrytera anställda samt listor över olika specialistkompetenser bland Teslas anställda. I stämningen står bland annat: "This dispute stems from Rivianx27s efforts to misappropriate Teslax27s trade secret, confidential and proprietary information by recruiting Tesla employees and encouraging them to take such information as they leave Tesla." Rivian förnekar alla anklagelser mot företaget och deras antällda. En talesperson för företaget säger till CNN: "This suitx27s allegations are baseless and run counter to Rivianx27s culture, ethos and corporate policies. Upon joining Rivian, we require all employees to confirm that they have not, and will not, introduce former employersx27 intellectual property into Rivian systems," Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

El-Mustang med 1400 arga hästar
Det går att göra busiga elbilar

Fords Mustang Mach-E är väl kanske inte den roligaste bilen på planeten men Ford jobbar på att tvätta bort den stämpeln. Därför har man snickrat ihop ett koncept som kanske inte har så mycket kvar av originalet men som ändå visar att det går att busa även med elbilar. Konceptet har alltså 1400 hästar som kommer från inte mindre än sju motorer, tre där fram och fyra där bak. Man har använt bilen inte bara för att visa att det går att busa utan de olika motorerna har tydligen varit ett bra lab för att testa olika setups med fram/fyr/bakhjulsdrift och hur det påverkar körningen. Batteriet är specialbyggt och är på 56,8 kWh och kyls när det laddas så att man ska kunna köra direkt när det fått fullt med kräm i sig. Bonusvideo nedan där bilen bland annat bråkar lite med Ken Blocks fossilkärra. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

43 procent kan tänka sig en elbil vid nästa bilköp
32 procent säger nope

Elbilar blir bättre och bättre och är, enligt mig, bättre än fossilbilar på väldigt många sätt. Inte på alla, men många. Tyvärr är de fortfarande dyra och faktiskt rätt svåra att få tag på. Men det börjar äntligen finnas en begagnatmarknad så därför har gänget på Blocket tillsammans med Yougov frågat svenskarna om deras nästa bil skulle kunna bli en elbil. Hela 43 procent svarar ja på den frågan medan 32 procent säger nej. Andelen osäkra är väldigt högt, hela 25 procent svarar vet ej. Den främsta anledningen att välja eldrivet är så klart att det skulle vara miljömedvetet (52 procent) medan 27 procent säger att man skulle välja elbil på grund av minskade bränslekostnader. Elbilar som läggs upp på Blocket säljer allt snabbare men de blir också dyrare, antagligen för att Tesla Model 3 har börjat dyka upp till försäljning. Det är också bilen som toppar sett till antal sökningar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Elon Musk visar upp en första bild på Giga Berlin
Teslas kommande bilfabrik i Tyskland

Förra året blev det klart att Teslas fjärde så kallade "Gigafactory" skulle byggas utanför Berlin och nu har Elon Musk visat upp en första bild på hur den kommer att se ut. Som oftast är fallet när det gäller Musk så presenterades det hela på Twitter. I efterföljande tweets skrev Musk även att alla byggnaders tak skulle vara täckta på av solpaneler och att fabrikens skorstenar designats för att inte syna. Han skrev även att det skulle finnas swimmingpooler på taket och ett område för raves skriver Teslarati. Huruvida det sistnämnda var ett skämt eller inte återstår att se. Byggnaden som syns på bilden ovan tros bara vara en av flera som Tesla planerar att bygga på Giga Berlins område utanför Berlin. Giga Berlin är tänkt att börja producera bilar i juli nästa år enligt tidigare uppgifter. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chevrolet ska göra el-pickup
Ska ha en räckvidd på över 600 kilometer

I samband med att biltillverkaren Chevrolet släppte en ny hållbarhetsrapport så meddelade företaget att man arbetar på utveckla en helt eldriven pickup. Chevrolets eldrivna pickup kommer att få en räckvidd på runt 640 kilometer på en batteriladdning. Det är i stort sett allt Chevrolet själva än så länge har avslöjat om deras kommande pickup. Nu har det börjat spekuleras om det kan komma handla om en elektrifierad Silverado-pickup eller om det kanske kan handla om en helt ny modell från Chevrolet. Förra året snackades det om Chevrolets ägare GM skulle börja sälja en eldriven pickup hösten 2021. Det är dock oklart om det är den kommande eldrivna Chevrolet-pickupen GM då hade i tankarna. Chevrolet nämner inget om när deras eldrivna pickup planeras att släppas på marknaden. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber Green nu även i Sverige - välj elbil och gröna transporter
Något för mig?

Nu lanseras även Uber Green här i Sverige och man börjar i Stockholm och Göteborg. Det är ett initiativ från Uber där användaren kan välja att åka elbil istället och att transporten av varor ska vara mer miljövänlig. Du väljer helt enkelt Uber Green-alternativet i appen och blir då upphämtad i en elbil. Resan är lite dyrare än den med UberX, och detta säger Uber är på grund av att man vill gynna de förare som använder elbilar. Peter Löfstrand som är Nordenchef på Uber säger följande: "Det känns bra att med hjälp av Uber Green ta ett viktigt steg i omställningen från fossila bränslen till elbilar. I vårt fortsatta hållbarhetsarbete ser vi också samarbeten som en central del i att förbättra miljön i våra städer. Därför ingår vi i partnerskap med myndigheter och företag såsom OKQ8, aktörer som kan göra det ännu mer attraktivt för våra förare att ställa om till att använda elbil." Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Fisker vill använda Volkswagens MEB-plattform till Ocean
Skulle underlätta en hel del

I början av året presenterade Fisker sin nya helt eldrivna SUV Ocean. Vi fick ta del av lite siffror kring bilen men det var lite oklart om man tagit fram en egen plattform eller om bilen baserades på en befintlig. Det var det sistnämnda som gällde och det är faktiskt Volkswagens MEB-plattform som finns där under. Nu hoppas Fisker kunna fortsätta använda den när det väl är dags för serietillverkning. MEB gör sin debut i ID.3 och kommer även att användas i ID.4. Audi, Seat och andra kommer också att använda den. Förserieproduktionen av Ocean ska dra igång fjärde kvartalet 2021 och full produktion med tillhörande leveranser väntas vara igång fjärde kvartalet 2022. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar Q4 Sportback e-tron concept
Syskon till Q4 e-tron

Audi fortsätter att visa att de gillar elbilar och visar nu upp ett sportback-koncept av Q4 e-tron som man visade upp förra våren. Precis som med e-tron Sportback så handlar det om en betydligt sluttande taklinje, men basen är fortfarande en SUV och Audi skryter om yttermått från en A-klass-SUV och innerutrymmen från en C-klass-SUV. Tekniskt är sportback-versionen väldigt lika den vanliga versionen. Det betyder mått på 4,6 meter, höjd på 1,6 meter och 1,9 meter bred. Bilen har två elmotorer som ger 150 respektive 75 kW och tillsammans alltså 225 kW och så klart har den fyrhjulsdrift. Noll till hundra ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Räckvidden ligger på 45 mil, om man hoppar över fyrhjulsdriften och kör bakhjulsdrivet så kommer man 50 mil. Bilen är på 80 kilowatt. Bilen bygger på Audi/VWs MEB-plattform. Audi Q4 Sportback e-tron concept kommer i produktionsform nästa sommar och kommer då att vara Audis sjunde elbil. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Daniel Abt ska börja köra Formel E för Nio istället
Efter att ha fått sparken från Audi

I maj anordnas ett esport-race i Formel E och en av deltagarna var Daniel Abt som kör för Audi Sport ABT Schaeffler i Formel E. Men Daniel tog inte tävlingen så seriöst och lät ett proffs köra för honom så att han skulle få bättre placeringar. Detta kom han givetvis inte undan med och både diskades och bötfälldes för sitt ofog. Dessutom fick han sparken av Audi. Nu, fem veckor senare, står det klart att han kommer att återvända till Formel E fast hos den kinesiska elbilstillverkaren Nio istället. Daniel kommer att ersätta den kinesiska föraren Ma Qinghua i teamet Nio 333 och tävla tillsammans med britten Oliver Turvey i de sex återstående tävlingarna. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Dodge Durango SRT Hellcat läcker ut
Läcker?

Det är en sak att gnälla på muskelbilar hit och dit men muskel-suvar tycker i alla fall jag är befogat. Maken till onödigare fordon får man leta efter. Men folk verkar vilja ha dessa åbäken och tillverkarna svarar. Det senaste att läcka ut från Dodge är en bil det har ryktats om länge - Durango SRT Hellcat. Det är alltså en Durango som har fått Hellcat-motorn under huven och kanske även någon lite starkare bussning och krängningshämmare. Sånt behöver man nämligen om man ska brumma omkring med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger över 700 hästar, kanske närmare 800 i det här fallet om det är Redeye-version vi snackar om. Den officiella premiären är, givetvis, förlagd till den 4 juli på grund av Murica. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagens fabrik i Zwickau ställs om för elbilsproduktion
Sista bilen med förbränningsmotor har rullat av bandet

I tyska Zwickau har Volkswagen en fabrik som öppnade i maj 1990. Sedan dess har man tillverkat hela 6.049.207 stycken bilar här av modellerna Polo, Golf, Golf kombi, Passat och Passat kombi. Nu är det dock dags att röra om lite i grytan och sluta tillverka bilar med förbränningsmotor här. Fabriken ställs om för elbilsproduktion och efter att utbyggnationen av stället är klart 2021 ska sex stycken MEB-baserade elbilar från Volkswagen, Audi och SEAT tillverkas här. Målet är en produktion om 330.000 stycken bilar om året. Sist ut från Zwickau-fabriken innan omställningen var en vit Volkswagen Golf R i kombi-utförande. ID.3 började tillverkas här i november och i sommar är det dags för ID.4. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Sveriges första privata laddstation för elbilar
På Olssons Elmack tankar du gratis

I stadsdelen Klagshamn som ligger i Malmö har nu Olssons Elmack öppnat. Det är en mack för elbilar där du kan tanka gratis. Elen kommer från solcellspanelerna på Magnus Olssons tak. Gården där macken finns köpte Magnus och hans fru för sex år sedan, och eftersom lantbruket är nedlagt kände han att gården ändå måste producera något, så det blev el. Effekten man kan ladda med är 22kW och uttaget är av typ 2. Laddboxen finns på Borrebackevägen 201. Tumnagel
80.7°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach 1 är tillbaka
Ett mellanting mellan GT och Shelby

1968 släppte Ford lös Mustang Mach 1 för allra första gången. Nu är muskelbilarnas muskelbil tillbaka i ny skepnad och tanken med den här är att den ska vara något för den som tycker vanliga GT är för vek men Shelby lite för vass. Under huven sitter en mullrande V8:a på 5,0 liter utan överladdning. Den ger här 480 hästar, 569 newtonmeter i vrid och har begåvats med Ford Performance-delar från Shelby GT350 och GT500. Till paketet sitter samma sexstegade manuella låda som man hittar i GT350. Här är den dock uppdaterad med varvtals-matchning, Twin Disc-kopplingen från GT och en växelspak med korta slag. Vill man inte spaka själv kan man även få bilen med den tiostegade SelectShift-automatlådan. Drivningen sker oavsett självklart endast på bakhjulen. Utseendemässigt får nya Mach 1 en ny grill med två runda fejkade strålkastar-platser, ny frontspoiler med andra luftintag, en stor splitter längst ned, andra sidokjolar och diffusorn från Shelby GT500 där bak som myser tillsammans med fyra runda avgaspipor. En liten vingläpp på bakluckan avslutar det hela. Även fälgarna är unika och de är en hyllning till de klassiska Magnum 500-fälgarna. Köper man bilen med tillvalet Handling Package får man ännu fler aerodynamiska bitar, det är den gråa bilen på bilderna. Försäljningen drar igång nästa vår men vad det då kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Mini har två stycken suvar till på gång
En av dem ska gå på el

Mini är knappast mini längre och en av modellerna man säljer är en SUV/crossover som heter Countryman. Nu kommer rykten som säger att denna ska få sällskap av ytterligare två stycken suvar, och en av dessa ska bara gå på el. Den ena ska storleksmässigt vara ungefär som en BMW X3. Det sägs att den eldrivna ska återanvända namnet Paceman och att den andra får namnet Traveller. När de nya bilarna kan tänkas dyka upp återstår att se. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Svenska priser på Volkswagens laddboxar
Kostar från 4349 kronor

En elbil måste ju som ni säkert redan vet laddas och det vill många kunna göra hemma. I början av förra året skrev vi om Elli - ett nytt företag från Volkswagen som bland annat skulle erbjuda laddboxar för hemmet. Nu när lanseringen av ID.3 närmar sig får vi reda på vad dessa kommer att kosta. Boxen kan ladda alla bilar med Type 2-kontakt. Priset börjar på 4349 kronor. För den slanten får man en ID. Charger med upp till 11 kW (trefas) och en integrerad laddkabel. Installation av boxen ingår inte men Volkswagen ska erbjuda detta mot en kostnad. Snart kommer man även att kunna beställa ID. Charger Connect (6529 kronor) och ID. Charger Pro (9249 kronor). Med Connect får du även LAN, Wi-Fi och åtkomstskydd med RFID. För 2180 kronor extra kan du även få denna med LTE/4G (obegränsad data). Pron ger dig även MID-certifierad elmätare. Läs mer om boxarna här. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Helt eldriven Citroën C4 presenteras den 30 juni
Ännu fler elbilar att välja mellan

Precis som vi skrev förra hösten kommer uppföljaren till Citroën C4 komma som elbil, och nu vet vi när. Den 30 juni kommer skynket falla för versionen man kallar för ë-C4. Den kompakta crossovern kommer att ersätta nuvarande C4 Cactus och börjar troligtvis levereras i höst. Bilen kommer bygga på en förlängd version av CMP-plattan och ha en längre hjulbas än dagens C4. New Citroën ë-C4 - 100% Ëlectric. World premiere 30 June. Stay connected ???? #CitroënË_C4 #ËlectricForAll #OpenTheWay #Comfort pic.twitter.com/U2WjxUTEdq— Citroën (@Citroen) June 9, 2020 Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

CATL tar fram bilbatteri som ska räcka 2 miljoner kilometer
Elbilsbatteri som ska räcka i 16 år

Det stora kinesiska batteriföretaget Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) uppger att de utvecklat ett batteri till elbilar som ska räcka i 16 år och kunna driva en elbil runt 2 miljoner kilometer. Det är betydligt mycket mer än vad dagens batteri till elbilar utlovar. Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att elbilsbatterier i dag brukar ha en garanti på 8 år eller 150.000 kilometer. Fördelen med CATL:s nya batteri är även att det skulle kunna gå att återanvända i en ny elbil om ägaren vill byta ut sin gamla kärra efter några år. Att elbilars batterier riskerar att ta slut och behöver bytas ska vara en av orsakerna till varför en del kunder fortsatt är tveksamma till att införskaffa sig elbilar. Enligt CATL ska deras nya batterityp kosta ungefär 10 procent mer än dagens elbilsbatterier. CATL förser bland annat Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen och Volvo med batterier till deras elbilar. Företaget säger sig vara redo att leverera den nya typen av batterier till dem som är intresserade av dessa men huruvida några av deras nuvarande kunder eller andra företag lagt beställningar på sådana är inget som nämns. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Barcroft Cars tar sig en titt på Equus Bass
Modern muskelbil med klassisk design

Hösten 2013 skrev vi om Equus Bass. Det är ett custombygge med aluminiumram och en LS9-motor från Corvette ZR1 under huven. Den är på 6,2 liter, har kompressor och ger 650 hästar och 819 newtonmeter i vrid. Bilen ska göra 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppa 320 km/h. Hela tanken med Equus Bass är att kombinera modern teknik med klassisk design. Karossen som är i aluminium och kolfiber flörtar med 70-talets muskelbilar och här hittar man designelement från många olika amerikanska bilar - som Mustang, Camaro och Challenger. Prislappen för ett exemplar börjar på 230.000 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida