m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Tillverkningskostnaden för elbil samma som för vanlig bil 2024
Enligt ny analys

Analysfirman UBS hävdar att elbilar kommer att vara lika "biliga" att tillverka som bilar med förbränningsmotor år 2024. Idag är det batterierna i elbilar som kostar riktigt mycket pengar, men den extra kostnaden väntas dyka till 1900 dollar per bil år 2022 för att sedan inte vara någon extra kostnad alls år 2024. Det skulle ju i sin tur kunna innebära att elbilarnas pris börjar ta sig ner på förbränningsbilarnas nivå. Något som säkert är välkommet av många. Enligt Tim Bush från UBS kommer det inte finnas många anledningar att köpa en ny förbränningsbil efter 2025. Tumnagel
55.4°
+
Bobby Green
0

SuperCharge - racing med eldrivna crossovers
Ny elmotorsportserie där man kör i stadsmiljö

Fler och fler motorsportserier med eldrivna fordon dyker upp. Den senaste kallas för SuperCharge och där ska man köra med eldrivna crossovers på korta och snabba banor i stan. Sporten lanseras 2022 och målet är då att hålla åtta stycken deltävlingar i städer i USA, Europa, Kina, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen. Banorna ska vara en kilometer långa och innehålla sladdzoner och hopp. Bilarna man tävlar med heter SC01 och under skalet finns en elmotor fram och en bak som tillsammans genererar 680 hästar. Dessa får i sin tur kraft från ett batteripack på 40 kWh. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Antispinn och antisladd finns inte. Bakom SuperCharge står Rob Armstrong som tidigare varit motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG och Max Welti som tidigare varit chef för Porsche Motorsport och Sauber F1:s lag. All logistik kring tävlingarna ska ske med med båt istället för flyg. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Throttle House ställer Tesla Model 3 mot Polestar 2
Vilken är bäst egentligen?

Polestar 2 vill såklart sno kunder från Tesla och deras Model 3 och det ska bli intressant att se hur många som kommer att välja "svensken" i framtiden. Throttle House har tagit ut en Model 3 Performance och en Polestar 2 för att se vilken av dessa de gillar bäst. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Foxconns elbilsplattform
Solid-state-batteripack är också på väg

I början av året skrev vi att företaget Foxconn hade planer på att bygga elbilar och visst stämde detta. Nu får vi se hur den kommande plattformen ser ut. Man vill bistå med komponenter och annat elbilsrelaterat till olika tillverkare och målet är att man ska göra detta för tio procent av all världens elbilar mellan 2025 och 2027. Med den nya plattan vill man kunna erbjuda något för alla - sedaner, suvar, transportbilar och annat. 2024 sägs det även att Foxconn planerar att släppa ett solid-state-batteripack för elbilar. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Du kommer kunna välja hur Mercedes EQ-modeller ska låta
Styr elbilens ljud från infotainmentsystemet

En av elbilarnas fördelar enligt mig är att de är tysta. Man liksom bara glider fram och behöver inte sitta och lyssna på en slirande fläktrem eller annat ofog som håller på där under huven. Men tydligen vill inte elbils-kunderna att det ska vara tyst. Visst, det finns krav på att en elbil ska låta på utsidan för att uppmärksamma folk om att man kommer, men att massa fejkat ljud ska hålla på på insidan av bilen - vill man verkligen det? Det verkar så, och i Mercedes eldrivna EQ-bilar kommer man själv kunna välja hur det ska låta via infotainmentsystemet. Eller i alla fall bland de förinspelade ljuden som ingenjörerna har tagit fram. Exakt hur det kommer att låta får vi inga exempel på nu men som väntat handlar det om olika ljud baserade på hur mycket eller lite man gasar, om man är i sport-läge och om regenerering pågår. Via OTA-uppdateringar kommer nya ljud att kunna läggas till allt eftersom. Som tur är ska man kunna stänga av allt fejkat ljud om man vill. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Teasers för Renault och Dacias nya eldrivna modeller
Ett koncept och en produktionsbil

Mellan den 15 och 23 oktober anordnas eventet eWays och där kommer Renault och Dacia att visa upp sina nya elbilar. Renaults är ett koncept och det handlar om en crossover baserad på CMF-EV-plattformen. Dacias är produktionsversionen av den eldrivna modellen Spring. Det här är Dacias första elbil och den kommer att bli en av de billigaste i Europa när den lanseras. Om det är meningen att det ska stå Stay Tunned och inte Stay Tuned i Renaults video är oklart. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

EV West presenterar elmotor-paket för muskelbilar
Passar perfekt under huven

Företaget EV West som konverterar olika bilar till el presenterar nu ett elmotor-paket som de tagit fram speciellt för de som vill bygga om sin muskelbil. Porschen i klippet är som ni vet inte i den kategorin men den har också ett hjärta från Tesla precis som i det här fallet. Paketet består alltså av en motor från Tesla och grejerna har tagits fram i samarbete med Revolt Systems för deras ombyggnationen av en Ford Mustang från 1965. EV West har sett till att paketera hela systemet så att det enkelt går att montera in under huven på just klassiska muskelbilar. Man ska till och med kunna använda original motorfästen. Växellåda behöver du ingen utan du monterar bara kardanaxeln direkt på motorn. Effekten i elmotorn ligger på 609 hästar och vridet på hela 1200 newtonmeter. Motorpaketet kommer att kosta någonstans mellan 25.000 och 35.000 dollar. Notera då att batteripack, styrsystem för detta och laddteknik inte ingår i det priset. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Försäljningen av elektrifierade bilar i Europa har tredubblats
Och det fortsätter uppåt

Financial Times meddelar nu att försäljningen av hybridbilar och elbilar i Europa har tredubblats jämfört med i fjol och att försäljningen i år landar på tio procent. Nästa år tror man att den siffran istället blir 15 procent. Orsaken sägs vara de nya skarpare utsläppsreglerna som straffar fossilbilar hårt och därför tvingar folk att titta på andra alternativ när de köper ny bil. Bilarna får max släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer och för att lyckas komma ner i dessa nivåer krävs en hybridbil. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: 90 % av vår försäljning i Norge är elbilar nästa år
100 % år 2023

Volkswagen är självsäkra när det gäller försäljningen av nya elbilar. Deras lokala importör i Norge meddelar nu att man tror att 90 % av nybilsförsäljningen i landet kommer att bestå av elbilar redan nästa år. 2023 kommer siffran istället att vara 100 %. I september i år var 61,5 % av alla nya bilar som såldes i Norge helt eldrivna. Landets mål är att bli det första i världen att inte sälja några fossilbilar 2025. Förra månaden började även Volkswagens nya modell ID.3 att säljas i Norge och den klättrade snabbt upp på topplistan och hamnade före både Tesla Model 3 och Polestar 2. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Cogo samlar fordonstjänster i en app
Praktiskt?

I veckan lanserades tjänsten Cogo vars ambition är att samla flertalet fordonstjänster i samma app. Cogo samlar elscootrar, cyklar, elcyklar, elbilar och mopeder från mer än 130 mobilitetsoperatörer i 400 städer runtom i världen. Detta gör att man slipper har flertalet appar installerade för alla olika fordonstjänster man användar. Appen visar helt enkelt vilka fordon som finns runtomkring dig samt vad de kostar. Sen är det bara till att hyra, tuta och köra. Cogo finns för Android och iOS. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Lotus elbilsplattform heter Leva
Första modellen baserad på den kommer 2022

2017 köptes Lotus av Geely och fokuset ändrades en aning. Bland annat har eldrift kommit in i bilden och superbilen Evija är bara början på vad företaget ska trycka ur sig. Fler elbilar är på väg och dessa kommer att baseras på en helt ny plattform anpassad för just detta. Nu får vi reda på vad den heter och namnet är Leva. Eller LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture). Plattformen är ett samarbete med Sarginsons Industries och akademiker från Brunel University London. Lotus kommer att skippa det där med hybrider och istället lägga allt sitt krut på ren eldrift i kommande modeller. Den första att baseras på Leva-plattformen väntas dyka upp någon gång 2022. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Teaser för ny elbil från Renault
En crossover

Det vi ser här är en första titt på Renaults nya helt eldrivna crossover. Det handlar dock än så länge bara om ytterligare ett koncept men man lovar att det ska vara en förhandsvisning av en kommande produktionsversion. Den sistnämnda kommer att baseras på plattformen CMF-EV som tagits fram speciellt för elbilar. Den kommande bilen blir mindre än Captur i storlek och lansering ska ske någon gång nästa år. Konceptet kommer att visas upp om cirka två veckor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Audi har startat rejset för att komma ikapp Tesla
Herbert Diess pratar om Artemis-projektet

Herbert Diess som är vd för Volkswagen och ordförande i Volkswagen Group pratade nyligen på det årliga mötet om Audis framtid. Där tog han bland annat upp Artemis-projektet och att Audi nu har startat rejset för att komma ikapp Tesla. Artemis handlar om en fullt autonom bil som ska komma 2024 och troligtvis handlar det om en vidareutveckling av konceptet Aicon som vi först såg 2017. Audis Car.Software.Org-gäng har fått i uppdrag att utveckla helt ny mjukvara till bilen och denna skulle kunna delas med övriga i Volkswagen-familjen i framtiden. En första titt på vad man skapat ska visas någon gång nästa år. Bilen kommer att bli den första att köra det helt nya operativsystemet VW.OS. Modellen e-tron GT är fortfarande på gång och målet är att produktionen av den ska dra igång senare i år. Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är också helt eldrivna modeller som kommer nästa år. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Det kinesiska bilmärket DFSK börjar säljas i Sverige
Suvar med biogas och eldrift

DFSK (Dongfeng SOKON) grundades 2003 och är en av de tre största biltillverkarna i Kina. Företaget har 150.000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju stycken olika fabriker utspridda i Kina, USA och Indonesien. Utvecklings- och forskningscenter finns i USA, Kina, Japan, Tyskland och här i Sverige. Nu ska tre stycken SUV-modeller börja säljas här. Två av dem konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö och sedan saluförs dessa som biogas-hybrider. Konverteringen säger man kommer sänka bilens utsläpp med upp till 95 procent jämfört med bensindrift. Biogasen gör också att man får en klimatbonus på 10.000 kronor och en lägre vägskatt första året. Den tredje modellen går helt och hållet på el och har ett batteripack på 53,6 kWh. Ytterligare två stycken elbilar kommer att lanseras längre fram. Tyvärr får vi inte reda på mer för tillfället. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Storbritannien vill tidigarelägga förbudet mot fossilbilar
Från 2040 till 2030

Storbritannien har sedan tidigare sagt att nya bensin- och dieselbilar ska förbjudas från 2040. Nu vill landets premiärminister Boris Johnson att detta ska börja gälla redan från 2030 istället. Planerna kring detta väntas offentliggöras någon gång senare i år. Regeringen hoppas att det nya förbudet ska leda till att fler elbilar kommer ut på vägarna och att landet ska få en grön ekonomisk återhämtning efter pandemin. Tumnagel
63.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

General Motors presenterar elmotorfamiljen Ultium
Cadillac Lyriq blir först ut att använda

Ultium är namnet på General Motors nya familj med elektriska drivlinor. Dessa kommer att vara det som erbjuds i nästa generation av elbilar från tillverkaren och produktionsversionen av Cadillac Lyriq blir den första att använda sig av grejerna. Även den eldrivna Hummern får Ultium-prylar i sig. Drivlinorna kommer att erbjudas i både småbilar till större pickups och finns med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Allt är fortfarande under utveckling och inga specifikationer har släppts än. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Kia har sju stycken nya elbilar på gång
Alla ska lanseras innan 2027

Kia presenterade i början av året "Plan S" - en strategi för hur deras eldrivna framtid kommer att se ut. Man sa då att man skulle ha elva stycken elektrifierade modeller innan 2025. Nu säger man att innan 2027 kommer sju av dessa vara helt eldrivna. Den första att lanseras går än så länge under kodnamnet CV och den kommer att släppas någon gång nästa år. Det här är en helt ny modell som inte baseras på någon befintlig Kia. Det ryktas att fyra av de nya elbilarna är suvar, en är en sportbil och de två resterande hatchbacks av något slag. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Förslag Så kan nya bonus-malus bli
Mer bonus till elbilar

Regeringen har nu presenterat förslag till nya bonus-malus-regler. Dessa ger bland annat mer bonus till elbilar, samtidigt som laddhybrider får mindre bonus. Vidare ska övriga bilar som inte har eldrift som hjälpmedel få en större straffskatt. Idag är supermiljöbilspremien på 60.000 kronor och förslaget är att denna höjs med 10.000 kronor till 70.000 kronor. Idag får de som kör en laddhybrid som max släpper ut 70 gram koldioxid per kilometer bonus. Detta vill man sänka till 60 gram istället. Sen vill man även sänka bonusnivån här. Den högsta bonus en icke renodlad elbil kan få är 60.000 kronor, detta vill man istället ska bli 45.000 kronor. Teknikens Värld tar upp Volkswagen Passat Sportscombi GTE som exempel. Köper man en sådan idag får man 37.866 kronor i bonus. Efter genomförandet av förslaget blir summan istället 26.927 kronor. Alla bilar som inte är laddhybrider får en extra straffskatt (malusskatten). Denna räknas idag från 95 gram och detta vill man sänka till 90 gram. Sen tillkommer en höjning. Alla gram över 90 kommer att kosta 107 kronor, och passerar man 130 gram är det istället 132 kronor per gram som gäller. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
20.3°
+
Bobby Green
0

Det här är ORA Good Cat
Liten elbil från Great Wall Motors

ORA är ett kinesiskt bilmärke som fokuserar på att bygga elbilar. Deras senaste modell heter Good Cat och det är en liten kompakt sak som verkar ha hämtat inspiration från Volkswagen Bubbla och Fiat 500. Strålkastarna känns även lite Porsche 911. Den goda katten mäter 4,23 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,65 meter. Under skalet finns en elmotor på framaxeln och den ger 145 hästar och 210 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till 50 mil men detta är enligt NEDC-cykeln. Bilen börjar säljas på den kinesiska marknaden den 25 september men vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen tror att de kan matcha Teslas produktion 2023
Kanske tidigare

Vi är många som väntat länge på att tyskarna ska dra igång sina stora apparater när det kommer till elbilsproduktion och nu börjar det att hända saker. Volkswagens ID.3 är på väg ut till folket och det är bara början. Nu säger Bernd Osterloh från Volkswagen att man siktar på att matcha Teslas elbilsproduktion år 2023, kanske tidigare om allt går som man vill. Om Tesla har tre stycken fabriker där mellan 300.000 och 500.000 bilar kan tillverkas blir deras produktion mellan 900.000 och 1,5 miljon bilar per år och det är alltså dessa siffror som Volkswagen siktar på. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Lucid Air klarar kvartsmilen på under tio sekunder
Är därmed den snabbaste eldrivna sedanen på sträckan

Om exakt en vecka, den 9 september, kommer Lucid Motors äntligen att presentera elbilen Air i sin helhet. Trots att den inte är här på riktigt än lovar företaget guld och gröna skogar och att den här i princip ska vara bättre än alla elbilar som finns tillgängliga idag. Nu kommer nästa grej på det spåret och det är att man kört kvartsmilen på 9,9 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste eldrivna sedan-modellen på sträckan. Man hävdar också att man kan göra det om och om igen utan att matta ut bilen. Det ska bli väldigt intressant att se vad den här bilen klarar av ute i den riktiga världen när den väl har lanserats. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida